Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > ballongbomma inte ballon flower, hur är det egentligen
          lissa
          Inlägg 13-09-2008, 01:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag har just blivit lycklig ägare till en Plantycodon, och eftersom jag inte hade en aning om hur den sköts googlade jag lite och kom fram till bl a Daves garden. Där läser jag att den även kallas ballon flower, och tänkte, jaha, det är alltså den här ballongblomman det talas om på Odla, och som är bra mot mina ärkefiender, vitaflygare.
          Söker här och ser att ni kallar den Lenderklocka också, men..ser på en bild att det inte alls ser ut som min ..så nu undrar jag om någon kan tala om vad som är vad, confused.gif
          Här är en bild på minBifogad fil  DSCN7276.JPG ( 28.31k ) Antal nedladdningar: 66

Och på här är webben till daves gardenhär

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 13-09-2008, 08:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Hittade detta Praktklocka

Här står det om Blåballongblomma

dunno.gif Men vad heter då den Vita som jag har???

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-09-2008, 09:17
          Länk hit: #3

Gäster

Platycodon kallas också för ballongblomma ibland eftersom knopparna ser "uppblåsta" ut. Det är alltid lite vanskligt med de "vanliga" namnen som kan skilja sig åt på olika platser. Och att övesätta dem bokstavligt leder många gånge helt fel. Så är tex den engelska "bluebell" inte alls detsamma som vår svenska blåklocka, (campanula ) utan en en helt annan art, Hyacinthoides non-scripta, och i Sverige kallas den Engelsk klockhyacint.
          Leanderklocka och ballongblomma avser båda nicandra physalodes, som finns i en vit variant också.
          Det vetenskapliga namnen är säkrare att använda (även om det även där händer att man inte är riktigt överens mellan olika länder...) om man vill ta reda på fakta om en växt. Själv brukar jag använda "skud" när det gäller namnfrågor. Där kan man söka både på svenska och vetenskapliga namn. Dock finns inga bilder.

Citera
          Tillan
          Inlägg 13-09-2008, 10:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 12 349

Hej
          Den ballongblomma jag har är blå till färgen, växer som en buske med relativt grova grena.Blir en dryg meter höga . Och förgrenar sig själv. När blommorna blommat klart så fälls kronbladen ihop och bildar en #ballong som blir brun så småning om. Den frösår sig själv så man får passa sig annars har jag som jag hade innan jag kom på det hundratals plantor nästa år. Men den är vacker ochdekorativ. Även att ta in och sätta på bordet i en vas.
          Ska ta ett par bilder på mina idag och lägga in i ett album så ni kan se den. Hälsningar Tillan

--------------------
          Tillan det är jag . En tjej/kvinna som bor i nv skåne tillsammans med min snart 15- åriga dotter och våra två katter Lizzie och Zanga (mor och son) .

Citera
          lissa
          Inlägg 14-09-2008, 02:14
          Länk hit: #5

Medlem

Eva 33 Du har alldeles rätt i hur lätt det kan uppstå förväxlingar med vanliga namn. Jag trodde ju som jag skrev först, att jag hade köpt en ballongblomma som skulle vara bra mot vita flygre enl vad jag hade läst här..men tydligen är det inte så..
          Jag har inte varit inne på skud, men om det inte finns bilder så har jag väldigt svårt att bara läsa mig till vad det kan handla om...men ska lägga den på minnet ( försöka) för att kunna gå dit och översätta från namnen jag är vad vid, till dom svenska namnen, trots att jag föredrar att alltid använda dom riktiga namnen, ( botaniska) just för att undvika alla förväxlingar...men tack för det tipset, det kan alltid vara bra att ha
          ..
          Tillan...om det är en buske så är det antagligen det ni kallar för leanderklocka, men även för ballongblomma, för den kan bli buskig och fröar väldigt lätt av sig har jag läst när jag letade info här på Odla..

Lady,Praktklockan har jag inte kunnat öppna, men länken till blåballongblomman som du hänvisar till är också leanderklockan, och jag vet inte vilka färger den kan ha.
          Men om din ser ut som den jag har på min bild kan vara blå, vit eller rosa, och det är min. Jättesöta och blommar något otroligt, jag måste absolut köpa fler såna till våren till en balkonglåda, för blommorna håller sig dessutom väldigt bra. Den hade 2 öppna när jag köpte den för 1 vecka sedan, och av dom 2 har jag fortfarande 1 kvar !!! . När den tjocka knoppen öppnar sig kan man nästan se hur den öppnas. Jag satt berdd med kameran, och lyckades få in en bildsvit mer eller mmindre bra, för bara en tripp in i rummet för att dricka räckte för att missa en bit.

Tack för era svar, det var inressant, men vad kan min heta på svenska tro , kan någon av er hjälpa mig med det ? unsure.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-09-2008, 09:01
          Länk hit: #6

Medlem

http://www.odla.nu/krukvaxter/platycodon_grandiflorus.shtml

lägger in hela adressen till Praktklocke länken eftersom jag tror att det är just den som du skulle vilja se Lissa tummenupp.gif som du kan se så är det en länk som är hämtad här i från Odlas egna fakta sidor som man kan kan komma till via Avdelningar på första sidan (krukväxter-utplanterings växter)

--------------------
          Penseé album

Citera
          lissa
          Inlägg 15-09-2008, 00:37
          Länk hit: #7

Medlem

Jajamensan, typiskt att jag inte fick upp just den sidan igår, Murphys lag igen tongue.gif
          Tack snälla , nu vet jag att den heter praktklocka också, toppen.
          Är det den du har i vitt ??
          Jag brukar ju alltid ta en genväg direkt in i forumet, och ser aldrig sidan du talar om, jag får nog titta lite där också, och inte bara söka i forumet thanks.gif för hjälpen Lady Hamilton

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-09-2008, 08:21
          Länk hit: #8

Medlem

thanks.gif själv lissa för att du alltid är så glad och trevlig!

Den växt jag har som kallas för Vit Ballongblomma ser ut så här (nu får du ursäkta de dåliga bilderna men betänk att jag lever närmare Antarktis än vad du gör och att det snart är vinter här giggle.gif )
          En dags färsk bild på hela växten
          Bifogad fil  DSCN1358.JPG ( 232.34k ) Antal nedladdningar: 52

bild på själva blomman (utblommad så klart)
          Bifogad fil  DSCN1357_kopiera.jpg ( 143.78k ) Antal nedladdningar: 58

ser du likheten med den Blå varianten? titta även närmare på bladen....de svarta prickarna som är så typiskt för Blå Ballongblomma
          Bifogad fil  DSCN1360.JPG ( 152.38k ) Antal nedladdningar: 69

och en "hittad bild" på Blommande Vit Ballongblomma
          Bifogad fil  nicandra_physalodes_3_Ballongblomma_.jpg ( 24.33k ) Antal nedladdningar: 69

sammantaget så kan jag säga att Ballongblommor odlas i Sverige i rabatter och blir ca 1m höga och översållade med blommor. Efter blomningen bildas "bollar" där i finns det ca 1 million frön i varje boll........Fråga gärna mer om det är något som är oklart wacko.gif själv känner jag mig mer eller mindre förvirrad just nu och undrar om jag inte har gjort dig mer förvirrad med detta inlägg än vad du kanske var innan?......... ninja.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Tillan
          Inlägg 15-09-2008, 11:34
          Länk hit: #9

Medlem

tummenupp.gif Nu har jag fotat min ballong -blomma och som Lady Hamilton säger så blir den som en buske nära på som ett litet träd. Min högsta är ca 1.40 hög och blommar fortarande .hälsningar Tillan
          S1010001.JPG

S1010002.JPG

S1010003.JPG

--------------------
          Tillan det är jag . En tjej/kvinna som bor i nv skåne tillsammans med min snart 15- åriga dotter och våra två katter Lizzie och Zanga (mor och son) .

Citera
          lissa
          Inlägg 15-09-2008, 22:54
          Länk hit: #10

Medlem

Det var snällt sagt Lady, men jag tror att om man blir trevligt bemött, då uppför man sig antagligen på samma sätt i retur wub.gif
          Och nejdå, jag blev inte mer förvirrad, både förklaring och bilderna är perfekta.
          Era ballongblommor är alltså dom som är bra mot diverse elaka flygfän, samtidigt verkar det nästan som om den kan bli till en invation, med miljoner frön som ska vara lättgrodda !!!
          Den blå är jättesöt och ovanlig i färgerna, och som buske måste den verkligen vara underbart vacker och ovanlig. Den har en lite Physalis liknande ballong, dom kanske är släkt rentav ..
          Tillan, dina är också jättefina, och du kommer ha blommor en bra tid framöver.. Är det smultron du har bredvid Tagetesen ?? Det är skönt att se en bit av en trädgård som växer som den vill med både planterade och vilda växter...grattis...Ja grattis till er båda två, och Lady, även om dina händer skakade av köld whistling.gif , så ser jag en massa jättesöta småblommor i rabatten som du kan fortsätta att njuta avatt njuta av
          Sätter in ett par bilder till på min, det har gått exakt 1 vecka i morgon sen jag köpte den, och som ni ser har blomantalet ökat enormt...nästa sommar kommer jag absolut ha en balkonglåda full..
          'tyvärr blev den här lite suddig, men antalet syns iaf
          Bifogad fil  DSCN7343.JPG ( 29.79k ) Antal nedladdningar: 31

Och visst är den söt när den slår ut..
          Bifogad fil  DSCN7290.JPG ( 16.73k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  DSCN7292.JPG ( 21.67k ) Antal nedladdningar: 47

--------------------

Citera
          Tillan
          Inlägg 16-09-2008, 09:17
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (lissa @ 15-09-2008, 23:54) *
          Det var snällt sagt Lady, men jag tror att om man blir trevligt bemött, då uppför man sig antagligen på samma sätt i retur wub.gif
          Och nejdå, jag blev inte mer förvirrad, både förklaring och bilderna är perfekta.
          Era ballongblommor är alltså dom som är bra mot diverse elaka flygfän, samtidigt verkar det nästan som om den kan bli till en invation, med miljoner frön som ska vara lättgrodda !!!
          Den blå är jättesöt och ovanlig i färgerna, och som buske måste den verkligen vara underbart vacker och ovanlig. Den har en lite Physalis liknande ballong, dom kanske är släkt rentav ..
          Tillan, dina är också jättefina, och du kommer ha blommor en bra tid framöver.. Är det smultron du har bredvid Tagetesen ?? Det är skönt att se en bit av en trädgård som växer som den vill med både planterade och vilda växter...grattis...Ja grattis till er båda två, och Lady, även om dina händer skakade av köld whistling.gif , så ser jag en massa jättesöta småblommor i rabatten som du kan fortsätta att njuta avatt njuta av
          Sätter in ett par bilder till på min, det har gått exakt 1 vecka i morgon sen jag köpte den, och som ni ser har blomantalet ökat enormt...nästa sommar kommer jag absolut ha en balkonglåda full..
          'tyvärr blev den här lite suddig, men antalet syns iaf
          Bifogad fil  DSCN7343.JPG ( 29.79k ) Antal nedladdningar: 31

Och visst är den söt när den slår ut..
          Bifogad fil  DSCN7290.JPG ( 16.73k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  DSCN7292.JPG ( 21.67k ) Antal nedladdningar: 47

smiley_small_hug.gif Nej mellan tagetesen har jag faktiskt en ny blomma jagfick frön av i våras "sidenblomma" . Sen lite längre upp i den rabatten har jag jordgubbsplantor och svarta vinbäsbuskar. Ja mina rabatter ser lite småvilda ut men samtidigt är de ganska mycket planering. Nu var väl inte bästa tiden att se och ta bilder på den eftersom jag håller på att hösta. Och ja ballongblomman blir som en phylliaslykta som blir brunaktig och i denna så är ett runt fröhus och däär ligger som sagt miljoner frön.Jag hade denna ballongblomman förförsta gången i fjol och eftersom ajg inte visste att den frösådede sig på det viset så fick jag en hel del "oönskade " plantor här och var i trädgården. Men som tur är så är dom lätta att känna igen n är de kommer upp och kan plockas bort./Tillan

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 16-09-2008, 09:59
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (lissa @ 15-09-2008, 23:54) *
          Den har en lite Physalis liknande ballong, dom kanske är släkt rentav ..

Kanske är det just därför den heter Nicandra physalodes på växtlatin? Det kanske betyer "physalis-liknande"? Och dom är släkt ,så tillvida att de tillhör samma familj, Solanaceae, dit även potatis mm räknas. Har man funderingar på vilka växter som är släkt är just "skud" en utmärkt källa att slå i.

Citera
          lissa
          Inlägg 16-09-2008, 15:21
          Länk hit: #13

Medlem

Eva 33c.. jag glömde bort skud som du tipsade om lite längre bak i den här tråden slap.gif. , när man väl börjar avända någon hjälpsida så får man j ut väldigt mycket..
          Egentligen så har ju Phisalisen också en himla massa frön, men dom sprids ju inte på samma sätt.

Tillan, jag menade inte att rabatten såg vildvuxen på ett oordnat sätt, tvärt om, jag trodde att ni har den som den är med flit, och att jag tycker om såna rabatter.
          Pappa hade lämnat baksidan av huset ( som var en brant slänt) nästan vind för våg, och det var härligt att se gräs, blomor, träd, buskar, djur etc etc . Ofa såg man rådjur och en morgon såg jag haraungar som lekte. Jag tycker att om man kan, så är det intressant att låta naturen vara i fred lite så att den inte går förlorad...så som sagt, jag tycker att det ser härligt ut..synd att det inte var smultron, för inga är så goda som dom man helt plötsligt hittar i en "vanlig" rabatt tummenupp.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 15:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon