CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-09-2008, 09:48)

Det enda jag kan komma på som är likt blommorna och bladen är klätterväxten trumpetranka (Campsis radicans härdig till zon 1-2) kanske den kan klippas och stammas upp jag har sett riktigt grova stammar hos dem när de växte utanför hotellet jag bodde på i tyskland eller så kanske det finns någonn växt som är nära släkt till den.
http://images.google.se/images?um=1&hl...S%C3%B6k+bilderHej Åsa ock tack för svaret. Jag har tittat på en del bilder på nätet och det verkar mycket riktigt vara trumpetranka. Att det är en klätterväxt skulle jag aldrig ha trott när man såg plantorna på Thassos. Snarare "madrassliknande" buskar som hängde över höga staket och stolpar.
Jag "råkade" händelsevis få med mig några skott hem men har inga större förhoppningar här då det är så sent på året.
Det blir till att jaga en planta till våren. Frilandsplantering är uteslutet då jag bor i zon 4-5 (umeå). Det får bli "krukvalsen".. En träså till att baxa in och ut ur vinterförvaringen tillsammans med mina "raringar" änglatrumpeterna
Hälsn/
Lars-Åke