Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bygga varmkompost av plasttunna
          Solstorm
          Inlägg 15-09-2008, 10:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har haft vanlig trädgårdskompost i alla år och det har fungerat bra, men nu har jag tänkt göra en varmkompost där jag också kan lägga ogräsfröer så att de bränner sönder. Jag har en plasttunna som jag ska göra till varmkompost och nu har jag lite frågor.

Tunnan ska stå under tak och på trägolv. Den ska alltså inte ha kontakt med jorden. Förhoppningsvis ska jag lyckas hålla värmen så hög i den att maskar ändå inte trivs. Jag vet att komposten inte ska vara så våt att det blir lakvatten, men risken finns ju att man missar lite ibland. Jag hade tänkt låta den vara hel i botten och bottna med torv ifall den skulle bli för blöt ibland.

Rätt ofta kan man läsa att det behövs syre in i komposten, ibland kan man läsa att det inte behövs, det räcker att röra om i det översta ibland. Vad är det som gäller egentligen? Jag hade tänkt att borra små hål (2 mm kanske?) i tunnan. Hur många och hur tätt ska man göra hålen i så fall? Är det en bra ideé att ställa några pvcrör med borrade hål i mitt i komposten för syretillförselns skull? Det viktiga är att jag klarar att hålla uppe värmen.

Tunnan ska vara avklädd på sommaren och på vintern ska jag ta någon isolering runt. Det måste inte se tjusigt ut där den står. Jag såg i en gammal tråd att det var någon här på forumet som byggt kompost själv av plasttunna men jag minns inte vem det var och det är så många trådar att leta igenom igen. Hur gjorde du din tunna? Kan du ge beskrivning?

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 15-09-2008, 13:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Skogsstjärna skrev

Hej!
          Jag har gjort en kompost av ett tomfat i plast!
          Funkar kanonbra, har inte haft några problem med råttor eller möss.
          Köp eller låna boken allt om kompost, där finns mycket tips och råd om man vill bygga en egen.
          Lycka till.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-09-2008, 10:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Finns det någon som kan ge mig råd om hemmabygge av plasttunna? Hur mycket syre som krävs etc

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon