Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pionproblem!, nematoder? virus? eller bara hög ålder?
          villeplum
          Inlägg 15-09-2008, 21:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 6 946

Jag har problem med mina pioner som står i en gammal plantering på min familjs lantgård.

Ca 5 plantor av örtartade gammaldags pioner har stått bredvid varandra så länge vi har haft gården och troligen ännu längre än så. De kan alltså ha stått där i över 30 år, men likväl så länge som 50 år.

Dessa har nu under de senaste tre åren sett allt mer bedrövliga ut och vissa vägrar blomma helt med endast ett eller två normala blommande skott av rätt längd och färg. Resten av plantans stjälkar blir endast förkrympta och försvagade med brunfärgade med svarta fläckar på bladen.

Idag grävde jag upp den mest ansatta av plantorna för att kolla på rötterna, och som jag misstänkte såg det inte friska ut. De var ihåliga och skrovliga med små runda utväxter på ytan. Delar av rötterna var svarta och mjuka, med små gulvita tusenfotingar krypandes i de mjuka ruttnade delarna.

Det jag behöver veta nu är om de andra plantorna är i fara eller om något går att rädda, och i så fall hur.

Kan problemen med pionerna bero på nematoder, svampangrepp, virus eller bara av att de är gamla?

Bifogad fil  IMG_3342_mindre.jpg ( 161.62k ) Antal nedladdningar: 40

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 05:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon