CITAT (Gåsis @ 21-09-2008, 18:52)

Ballongblommar är ettårig. Övervintrar den inomhus kommer det antagligen att ha gjort sitt framåt sommaren. Men prova kan man ju.
/Åsa
Aj, det låter inte bra, men å andra sidan är väl ett år för en växt den tiden det tar från fröt att gro tills den går i blom? Blommor bryr sig väl inte så mycket om vad vi skriver i vår kalender..? Jag vet inte? Det kostar inget att få dem iallafall och kan man hålla liv i dem över vintern så borde det rimligtvis att få dem att blomma till våren, såvida inte de får fnatt och börjar blomma inomhus mitt vintern... hmmm... men då kan man å andra sidan ta fröer och så till våren... prova går ju alltid, som sagt var. Ni som fått plantor av mig och inte får liv i dem kan få fröer av mig sedan istället när mina är klara, just nu blommar de för glatta livet.
Pibe: Var de trivs bäst vet jag inte, men de jag har står lite överallt i både djup och stenig jord i sol och i halvskugga. Mina plantor som jag satte i somras har hunnit bli 50 cm höga och lika vida, när jag planterade ut dem var de ca 15 cm höga.
De är verkligen jätteläckra, för stammen och bladverket är ljust grönt och så kommer det blåsvarta "ballonger" på dem och läckra ljusblå blommor. Den har helt klart blivit en av mina favoriter!