CITAT (Carina @ 11-09-2003, 13:03)
Om jag ympar in några grenar måste man spara några vildapelgrenar då eller kan man klippa bort dessa och bara behålla ymparna?
Fast det klart, om inte toppen ympas så blir ju hela toppen en vildapel...
Hur litet måste trädet vara för att kunna ympa in en ny topp? ...och hur långt ner/upp gör man det?
Om man börjar "från början" med en frösådd så kommer ju lilla skottet upp första året - detta kallas spö. Nästa år blir det längre och lite grövre och skickar ut små sidogrenar. Om det står i god jord och har blivit lite stadigt vedaktigt kan man ympa redan då.
Vill man inte ha vildapeläpplen tar man av hela spöet eller trädet och ympar in "sorten". Är man nybörjare kan man klippa av trädet på 20 cm höjd från marken/roten, så att man kan ympa en gång till längre ned om man misslyckas. Det är bra om ympen, den nya sorten, inte kommer för högt upp. Jag tycker att 5-10 cm är en lämplig höjd.
Tidigast man kan ympa är när skottet är så pass grovt att man fysiskt kan hålla det, snitta och få ihop det med en ympkvist - och för detta behöver det bara vara ett par år. När lilla ympkvisten med gummisnodd eller liknande sitter där ska grundstammen (roten och lilla stamstumpen) orka bära tyngden.
Ympningar i grova grenar eller grov stam på t ex 5 cm är lite svårare att göra. Man sätter då in flera ympar osm hjälper till att läka samman. Upp till 3 cm i diameter klarar också en nybörjare ganska lätt.
Jag räknar med att några av mina frösådder som växte upp i år ska ympas i vårvinter, medan de som är tanigare får stå till sig ett år till.