|
|
  |
Terapi arbete!, Hur många är det som... |
|
|
|
07-10-2011, 05:08
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:51)  För mig är det nog allt det vardagliga köret som tar över ,det där med att tvätta städa sköta trädgården laga lunch till slut så känner man att tiden inte räcker att skapa !ska man gå in i måleriet och skapandet så måste man få unna sig att tappa fattningen ett tag och glömma bort alla måsten,där tror jag att nyckeln ligger,att skita i alla åtaganden och bara ta tag i skapandet och glömma bort alla måsten att ge sig hän och glömma tid och rum . Attans de där jag skrev nu borde jag själv annama ju  ...fast du har nog rätt. Själv funkar jag bäst ganska sent på kvällen när alla dag ens bestyr är avklarade...men då blir jag ju sittande uppe halva natten och hur ofta funkar det att göra så??
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
07-10-2011, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
CITAT (Myosotis @ 06-10-2011, 23:39)  Samma här!! Det är så oerhört frustrerande, jag vet ju att det är kul när jag väl sätter igång. Tar gärna emot tips på hur man återuppliver det där som gått förlorat.  Jag säger ungefär samma som Motti. Man måste kunna släppa alla "måsten" så man får ro i kroppen och bara engagera sig i skapandet. Har själv också problem med att lägga undan det dåliga samvetet för allt jag inte hinner. Gör just nu något mellanting, tar mig en stund om dagen då jag får göra vad jag själv vill. Utan dåligt samvete.  Funkar inte alltid men......
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
07-10-2011, 08:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Myosotis @ 06-10-2011, 21:39)  Samma här!! Det är så oerhört frustrerande, jag vet ju att det är kul när jag väl sätter igång. Tar gärna emot tips på hur man återuppliver det där som gått förlorat.  Myo, får jag dela de tipsen du får på "återupplivning" med dig??? Har inte broderat något sedan tidigt i våras... bara sytt lite lite annat....kommer bara inte igång!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
07-10-2011, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (ninnisky @ 07-10-2011, 09:42)  Myo, får jag dela de tipsen du får på "återupplivning" med dig???  Det är klart du får! Vi får försöka motivera varandra allihopa. Tyvärr stämmer inte det som hittils har skrivits in på mig. Jag bor ensam, har inget jobb och inga måsten utan hur mycket tid som helst. Jag skulle ha ro att skapa men jag orkar inte. De gånger som jag verkligen har varit jättesugen och inspirerad har istället varit när jag inte haft tid - jobbat, pluggat, haft mycket annat. Så det behövs nog också en balans. Om man jobbar så mycket som ni blir det ingen ork kvar, om man jobbar så lite som jag känns allt för meningslöst för att man ska orka ta tag i det man egentligen helst vill. Jag begriper mig inte på mig själv.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
07-10-2011, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Myosotis @ 07-10-2011, 07:57)  Det är klart du får! Vi får försöka motivera varandra allihopa. Tyvärr stämmer inte det som hittils har skrivits in på mig. Jag bor ensam, har inget jobb och inga måsten utan hur mycket tid som helst. Jag skulle ha ro att skapa men jag orkar inte. De gånger som jag verkligen har varit jättesugen och inspirerad har istället varit när jag inte haft tid - jobbat, pluggat, haft mycket annat. Så det behövs nog också en balans. Om man jobbar så mycket som ni blir det ingen ork kvar, om man jobbar så lite som jag känns allt för meningslöst för att man ska orka ta tag i det man egentligen helst vill. Jag begriper mig inte på mig själv. Du har så rätt Myo! När tiden inte fanns så kom inspirationen - känner så väl igen det! Men nu, när jag är pensionär och har nästan all tid i världen så saknar jag lusten även om jag skulle orka. Det är inte rättvist!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
08-10-2011, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Det där med att när tiden inte finns så kommer inspirationen - det beror nog på att man då har så mycket som rör sig omkring en och att alla ens sinnen får så många intryck. Jag hämtar inspiration genom de olika intresse-forum jag är med på (hittar bilder, länkar till olika sidor, får tips om olika tekniker o.s.v.) och genom tv-program, omgivningarna och människorna omkring mig. Ibland räcker inte det, men om jag sätter mig och sorterar garn, pärlor, frön...ja typ vadsomhelst.
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
09-10-2011, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Eva-Helene @ 08-10-2011, 17:30)  Det där med att när tiden inte finns så kommer inspirationen - det beror nog på att man då har så mycket som rör sig omkring en och att alla ens sinnen får så många intryck... Låter som en klok teori
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
09-10-2011, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
CITAT (Myosotis @ 09-10-2011, 17:20)  Låter som en klok teori  Ja så tror jag med det kan vara! Jag får mest pyssellust när jag är ensam men mina systrar är mera "lagpysslare" om man kan säga så. Vi träffas ett par gg i månaden och då får de massor gjort medans jag mest springer omkring tycker jag. Sen när jag är hemma ensam kommer alla idéer och inspiration.
--------------------
Zon II
|
|
|
|
Ugglemormor
|
12-10-2011, 13:01
|
Gäster

|
-- Äntligen har jag tid att ta itu med min målning och skrivande......  när jag inte klarar av "måsten", så det känns skönt att strunta i det, men det tog den första veckan hemma att fatta att lägga bort alla "måsten", och gilla läget..... Verkligen skönt i den fronten ......
|
|
|
|
|
14-10-2011, 20:34
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Myosotis @ 14-10-2011, 21:31)  Oj vilken fin tårta!  Har du gjort den själv? Fyller du år kanske?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
14-10-2011, 20:48
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 14-10-2011, 21:42)  Ja, den är hemmagjord. Det var mamma som fyllt år tidigare och fick den nu när vi träffades. Hälsa och gratulera! Tårtan är superfin och jag gissar att hönsen har fått släppa till en av ingredienserna! Har du visat hönsen slutresultatet?
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
14-10-2011, 20:52
|

Medlem

|
....och pappa!
--------------------
|
|
|
|
Rihane
|
03-12-2011, 18:43
|
Gäster

|
Jag har tagit upp nålbindning igen. Det är spiralen med nål i tv. (Till höger en mössa som jag stickat, lade dit den som jämförelse) Spiralen ska bli en mössa och ska tovas när den är färdig. Någon som vet hur man tovar? Efter det ska jag ge mig på att nålbinda vantar, det verkar svårare. Att sticka sitter i ryggmärgen på mig, till skillnad från nålbindning som jag började med för några år sedan och kom inte riktigt igång med det för att behärska det. Hittade inte min nålbindnings-bok utan satte mig att googla. Hittade en suverän beskrivning på vantar. Laddade ner alla youtube-klippen och brände en DVD. Spiralen har jag gjort genom att följa anvisningarna i ett av klippen på DVDn.
|
|
|
|
Meriona
|
03-12-2011, 18:49
|
Gäster

|
OJoj vilken vacker kyrka  Myo!  Du kommer att sopa mattan med konkurrenterna! Rihane, hur man nålbinder har jag ingen aning om, vad ska det bli och hur gör man? Mössan är också superläcker, den skulle jag gärna vilja ha.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|