Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Änglatrumpet & spikklubba tråd, Bilder och tips...
          Irene_L
          Inlägg 11-10-2008, 22:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 20:49) *
          Irene_L
          Din vita "Vienna Silverstar" som inte klara sig sad.gif klippte du något i den eller förgrenade den sig av sig själv?
          Jag kommer bli ruinerad på mässan i vår crazy.gif men det gör inget giggle.gif

Jag klippte inget i den utan den förgrenade sig av sig själv.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          sqrulan
          Inlägg 12-10-2008, 10:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

wub.gif Vilka fina änglatrumpeter ni har!Jag skulle verkligen
          vilja testa att ha en röd eller gul,är dom känsligare än dom vita?
          Skulle det gå att rota en stickling nu och under vintern,vad tror ni?

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-02-2009, 10:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Nu har jag satt frön...
          Från raravaxter köpte jag två sorter som skulle vara ängel... men dom ser ut som mina spikklubbor (datura) nu när dom kommer upp, alla ser lika danna ut, bladen är spetsiga.

Är det någon som vet... hur fröna ska se ut. Jag menar en del frön var svarta och en del var bruna och lite större än dom svarta. Någon som vet vilken färg änglarnas frön ska ha?

Här växer dom...smile.gif
          Bifogad fil  DSC01780.JPG ( 57.28k ) Antal nedladdningar: 35

Några klubbor har börjat blomma! redan... dom är bara 10 cm höga confused.gif

Någon mera som har sått ängel?

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-02-2009, 10:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (blomkronan @ 01-02-2009, 10:06) *
          Nu har jag satt frön...
          Från raravaxter köpte jag två sorter som skulle vara ängel... men dom ser ut som mina spikklubbor (datura) nu när dom kommer upp, alla ser lika danna ut, bladen är spetsiga.

Är det någon som vet... hur fröna ska se ut. Jag menar en del frön var svarta och en del var bruna och lite större än dom svarta. Någon som vet vilken färg änglarnas frön ska ha?

Här växer dom... smile.gif
          Bifogad fil  DSC01780.JPG ( 57.28k ) Antal nedladdningar: 35

Några klubbor har börjat blomma! redan... dom är bara 10 cm höga confused.gif

Någon mera som har sått ängel?

Nämen Oj! Vad fint dom har kommit upp! JÄTTEKUL! Grattis! smiley_small_hug.gif
          Jag sådde en påse Brug. och en påse Dat. ifjol. Inget kom! Åhh, så ledsen jag blev...

Jag tror inte att du behöver vara orolig att det är samma sort i påsarna som du har beställt, eller att allt är daturor. Är det hjärtbladen du menar som syns på bilden, eller har dom börjat att få sina karaktärsblad? Det kan "ta några blad" innan dom får rätt form.

Färgen/storleken på fröerna borde väl ha att göra med vilken sort det är samt hur stora frökapslarna har varit på den blomma som fröerna är tagna ifrån...

Jag har inte satt datura-fröerna som jag fick av dig ännu, och inga änglafröer heller för den delen...
          kompiskram.gif

Citera
          johannea
          Inlägg 01-02-2009, 17:08
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 14 149

Så här ser mina ut nu, 2 av 4 grodde, men det blir nog lagom!

(de två lite större krukorna till höger, med på bilden är paprika å pelargoner oxå)

--------------------
          Zon 3

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-02-2009, 17:21
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 01-02-2009, 10:45) *
          Jag tror inte att du behöver vara orolig att det är samma sort i påsarna som du har beställt, eller att allt är daturor. Är det hjärtbladen du menar som syns på bilden, eller har dom börjat att få sina karaktärsblad? Det kan "ta några blad" innan dom får rätt form.

slap.gif va dum jag é... så klart det är ju förtidigt att se... wacko.gif dom har ju inte fått sina karaktärsblad än... jag blev så besviken när alla såg lika dana ut, jag vill ju helst ha änglar. Tack Sussie att du väckte mig!
          Jag får hålla mig till tåls... smile.gif

kompiskram.gif Mari

Citera
          johannea
          Inlägg 01-02-2009, 18:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 14 149

Näe, det blev ju ingen bild, å nu har jag gjort 4 försök med att få in den i albumet, men nåt verkar va fel idag (å storleken är den rätta...) Får göra ett nytt försök imorron g.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-02-2009, 19:03
          Länk hit: #28

Medlem

Idag var jag och köpte mig en bok om änglatrumpeter... ett måste här hemma känner jag. När jag sökt på nätet har jag inte hittat så mycke om denna växt.

På en sida i boken beskriver dom hur man gör att få frön på en ängel.

Dom flesta änglar är sterila, man behöver en till... man plockar en blomma från den ena och gnuggar den mot en annan ängels blomma så pisilerna möter varandra. Sätter en snodd runt blomman så inga insekter kan komma in och förstöra pollineringen. När blomman ramlar av kan man se om man har lyckats då växer det ut en frukt, frukten behöver mogna det kan ta upp till 8 månader... när frukten är brun och lite skrunpen är den klar. En frukt kan innehålla 50-150 frön grodbarheten var inte hög tyvärr.

Då förstår man varför det är svårt att få upp änglafrön man köper då kommer offtast bara 5 frön med i påsen.
          I sommar ska det pollineras biggrin.gif

Sticklingar var bäst att ta på våren och sommaren. En stickling lång nog att det finns minst 4 blad på kan man ta, och sätta i ett glasvatten under en liten tid innan man planterar den. Nu vet jag från egen erfarenhet att dom får rötter utan vatten det är bara att stoppa ner i jord.

Tar man sticklingen ovanför en Y delning, delar sig stickingen tidigt och blommar fortare än om man tar sticklingen från en ängel som är en lång "pinne" som inte har förgrenat sig. Vill man att en ängel ska förgrena sig så kan man klippa av den då delar den på sig.

Redigerat av blomkronan: 01-02-2009, 19:04

Citera
          Idomin
          Inlägg 01-02-2009, 19:24
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 20 876

Jag hoppas på stordåd från min nyinskaffade stickling. smile.gif
          En "Langenbuscher Garten". Orange, dubbelblommande. wub.gif

Mums!

MvH Idomin

--------------------
          Vi slutar inte leka för att vi blir äldre. Vi blir äldre för att vi slutar att leka.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 02-02-2009, 00:16
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Idomin @ 01-02-2009, 19:24) *
          Jag hoppas på stordåd från min nyinskaffade stickling. smile.gif
          En "Langenbuscher Garten". Orange, dubbelblommande. wub.gif

Mums!

MvH Idomin

Spännande... hoppas du återkommer med bilder sen smile.gif

Här kommer bilder på mina spikklubbor som jag satte 23/11-08 (Frön från Cilla) och kom upp veckan mellan jul och nyår.
          Idag är dom runt 15 cm långa... och BLOMMAR !!!! confused.gif
          Bifogad fil  DSC01928.JPG ( 57.1k ) Antal nedladdningar: 31

Den här blomma ut i veckan och idag såg jag att det börjar växa en frökapsel ????????
          Bifogad fil  DSC01936.JPG ( 55.76k ) Antal nedladdningar: 22

Är det här normalt??? (det är första gången jag sätter spikklubbor) någon som vet???

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 02-02-2009, 10:42
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Nu kommer jag som en glädje förstörare crazy.gif men.......för att du skall få kraftiga och fina plantor i sommar så är det TYVÄRR bäst att inte låta dem blomma Ja det kan kännas hårt, men det är inte bra för några "bebisväxter" om man låter de blomma för tidigt, det går åt för mycket kraft från själva plantan och det blir sämre tillväxt.
          Sedan att jag inte tror att det är så vanligt att de brukar blomma så tidigt som du har fått dem att göra det får du ta som ett PLUSS bravo.gif och ett bevis på att du är en duktig odlare blush.gif
          Du gör självklart som du vill med knopparna, jag ville bara ge dig ett tips kompiskram.gif

Redigerat av Lady Hamilton: 02-02-2009, 10:43

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Idomin
          Inlägg 02-02-2009, 11:51
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 20 876

CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 00:16) *
          Spännande... hoppas du återkommer med bilder sen smile.gif

Kan bidra med en lånad bild hur blommorna ser ut sålänge. flirting.gif

Bifogad fil  Langenbuscher_Garten.jpg ( 9.19k ) Antal nedladdningar: 8

MvH Idomin

--------------------
          Vi slutar inte leka för att vi blir äldre. Vi blir äldre för att vi slutar att leka.

Citera
          Gillan
          Inlägg 02-02-2009, 12:51
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Här kommer ett par dåliga bilder på mina Änglar som jag brikade ha i rabatten.

Första blomningen redan den 6:e juni 2006

Slutet av juli samma år:

När det gäller att nypa bort de första blommorna så beror det lite på i vilken kondition de är i. Har de blivit så här stora tar de ingen som helst skada av att blomma mitt i vintern, men är de så små och nya som dina är Blomkronan så skulle jag också ha tagit bort dem av samma anledning som Ladyn säger. De behöver all kraft de kan få till att bli kraftiga. Fast jag är riktigt imponerad av att du faktiskt fått blommor såå tidigt tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Maggan H
          Inlägg 02-02-2009, 18:34
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Vet inte om jag har lagt in bilder på de lila dubbla jag sådde ett år, de möglade följande vinter allihop tyvärr. Den gula tror jag att jag visat men slänger in den här också:

Bifogad fil  DSCN0048.JPG ( 96.19k ) Antal nedladdningar: 28

Bifogad fil  _nglen.JPG ( 84.72k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-02-2009, 19:32
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Men ojojoj då, Mari! Vikken gullig liten bäbisblomma!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Näää, det känns ju inte så roligt precis att plocka bort blomknopparna när dom väl har kommit... no.gif
          Snabb var den att komma upp och blomma för dig i alla fall!!! tummenupp.gif

Jag fick också plocka knoppar på min ena ängel ifjol, om det är till någon tröst.
          Den var ju bara 5 cm hög och fick knopp efter knopp hela tiden....

Gillan och Maggan: Era änglar har jag beundrat tidigare men gör det gärna igen... wub.gif bravo.gif laugh.gif
          Har du grävt ner hela krukan/urnan Gillan, eller har du stoppat ner Änglarna utan? Isåfall, hur blir det när du ska ta upp dom? Går det bra att gräva upp den samt att få med rötterna?

Maggan: Din vattenbalja, är det den som är på 60-65 ltr? Har du borrat dränering i botten på den? (jag har också funderat på dessa till mina 2 största).

Å vad är det jag ser till vänster om dörren då...??? naughty.gif
          Du har möjligtvis inte plockat/sparat några fröer från ricinen...? whistling.gif (Köper gärna om du har några över!)

Citera
          blomkronan
          Inlägg 02-02-2009, 21:01
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 02-02-2009, 10:42) *
          Nu kommer jag som en glädje förstörare crazy.gif, jag ville bara ge dig ett tips kompiskram.gif

Näjdå... du är ingen glädje dödare smile.gif Jag själv tyckte det var knäppt! Men jag ser det possitiva...
          Jag har väll fått gröna fingrar yahoo.gif det har jag inte haft innan.
          Men mina gröna fingrar har jag fått av er alla på odla utan er, hade jag nog inte ens fått dom att gro...

Gillan så härligt att se dina bilder tummenupp.gif att dom kan växa såå på bara två månder.
          JAg har ju tidigare aldrig götslat mina, iår vet jag hur jag ska göra smile.gif hoppas mina blir så fina som dina...
          och Gillan jag är mycket sick.gif över ditt fina växthus och ytan för odling utanför... tänk om man bodde som du yes.gif

Maggan den lila det är väll en spikklubba, och sååååå snygg, dom ska ju inte klara övervintra tyvärr, hann du inte ta frön av den? Jag har satt frön smile.gif kommer dom upp som dom ska kan du gärna få en av mig.
          Ängeln din är underbar... jag ska göra allt i min makt naughty.gif för att jag ska få mina stora i sommar.

Problemet jag dock hade förra året var devil.gif tvestjärnarna... dom mumsa i sig en stor del av det lilla jag fick upp. Men jag ska ställa ut fällor ÖVERALLT i år naughty.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 02-02-2009, 19:32) *
          Men ojojoj då, Mari! Vikken gullig liten bäbisblomma!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Det är samma frön som du har fått smile.gif Dom grodde fort... och om du får blommor så vet du vad du ska göra smile.gif
          Du har ju redan gröna fingrar sedan flera år tillbaka så du får nog dom att blomma du mé...

kompiskram.gif

Nu ska jag gå och plocka blommor...

Redigerat av blomkronan: 02-02-2009, 21:03

Citera
          Gillan
          Inlägg 02-02-2009, 23:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Sussie F-Flower @ 02-02-2009, 19:32) *
          Gillan och Maggan: Era änglar har jag beundrat tidigare men gör det gärna igen... wub.gif bravo.gif laugh.gif
          Har du grävt ner hela krukan/urnan Gillan, eller har du stoppat ner Änglarna utan? Isåfall, hur blir det när du ska ta upp dom? Går det bra att gräva upp den samt att få med rötterna?

Tack Sussie biggrin.gif , alltid kul med lite "beröm" tummenupp.gif

Om jag bestämmer mig för att gräva ner hela Ängeln, så brukar det bli utan kruka. När jag ska ha upp den/dem till hösten så brukar jag fjäska för Dealer så att han gräver så snyggt som möjligt så att jag/vi kan ställa dem i en svart plastsäck för att sen ställa in dem i jordkällaren eller uppe i mitt övervintringsrum..................och jo, att jag har det ganska bra förspänt har jag med tiden förstått blush.gif .............Psst! Det gör alltså inget om lite av rötterna går av.....................till våren skär jag ändå av en hel massa rötter i samband med omplanteringen tummenupp.gif

CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 21:01) *
          Gillan så härligt att se dina bilder tummenupp.gif att dom kan växa såå på bara två månder.
          JAg har ju tidigare aldrig götslat mina, iår vet jag hur jag ska göra smile.gif hoppas mina blir så fina som dina...
          och Gillan jag är mycket sick.gif över ditt fina växthus och ytan för odling utanför... tänk om man bodde som du yes.gif

Tack för ditt beröm Blomkronan blush.gif , och visst är det fantastiskt att de kan växa och blomma så snabbt och famför allt så ofta som de jag visade gjorde............de blommade oavbrutet från Juni ända in i första frosten i oktober och det är för mig helt fantastiskt biggrin.gif ............Men massor med gödsel vill de ha tummenupp.gif

En hemlis till dig.......och de som får syn på det.........börjar man nu, då har man blomningen redan i juni ninja.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 03-02-2009, 00:54
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Gillan @ 02-02-2009, 23:02) *
          En hemlis till dig.......och de som får syn på det.........börjar man nu, då har man blomningen redan i juni ninja.gif

Nu är det ingen hemlighet längre... giggle.gif Hur gör du? tar du in den i rumstemperatur nu? eller höjer du bara värmen lite i vinterrummet, planterar du om dom redan nu i ko-på-påse? eller väntar du lite med omplanteringen? Så fort du svarat springer jag ut till förådet och sätter i gång smile.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-02-2009, 11:37
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Nu höjer åtminstone jag temperaturen och planterar om i U-jord. (bättre än ko på påse) Mycke belysning! Min sanguinea har redan börjat sätta knopp INNAN omplanteringen biggrin.gif

Citera
          malin72
          Inlägg 03-02-2009, 12:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

whist.gif jag fick en söt liten av blomkronan när hon var här tummenupp.gif jag har nypt av blomman nu så den ska få växa på sig yes.gif så nu ska jag ha min första datura whist.gif

ladyH...Gillan...dealer (och andra) hajjar ni läget sos.gif help.gif JAG ska ha en eller har redan en står här nu ninja.gif -fear-.gif laallalalalalalalalala whist.gif tur att jag har handskar whistling.gif

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
          Bifogad fil  spikklubba1.jpg ( 73.04k ) Antal nedladdningar: 28
          Bifogad fil  spikklubba2.jpg ( 52.06k ) Antal nedladdningar: 19
          visst är den söt :bravo

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 02:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon