Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosenstaketet/häckprojektet är påbörjat, beskrivning och bilder av den nya rosenhäcken
          Thé
          Inlägg 05-12-2008, 14:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Dog de??

Uh... vad ska jag göra? Jag kan ju inte veta hur kallt det blir, men jag kan nog garantera att skotten som kommer nu kommer att frysa någon gång innan det blir vår. Men inte dör väl hela rosen för det?

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          flouee
          Inlägg 01-09-2009, 20:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Måste fråga (kanske finns det en uppföljande tråd jag missat?): hur har det gått?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          AK i Sura
          Inlägg 03-09-2009, 21:02
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 137
          Medlem nr: 25 023

Åh så roligt att läsa om era olika projekt och det är kanon att få se bilder på hur allt växer fram. Ännu roligar blir det förstås att se bilder till våren när allt börja ta sig lite. Själv har jag jättesvårt att tänka så stort och göra så stora ingrepp på en gång. Min lilla trädgård växer fram bit för bit. Jag vill liksom se lite hur de blir innan nästa del påbörjas. Önskar att jag hade bättre förmåga att planera lite mer långsiktigt precis som ni gör.
          Jag ser verkligen fram emot att följa era projekt och se hur alla rosorna utvecklas.

Citera
          Thé
          Inlägg 07-09-2009, 09:31
          Länk hit: #44

Medlem

Ja, nu har det nästan gått ett år sedan tråden startades och jag kan meddela att alla rosorna överlevt hittills.

Alla fick ju samma små pluttgropar (smala och djupa) gjorda med jordborr, men det är för tidigt att utvärdera metoden än. De växer nämligen väldigt olika. Irma och Jasmina har växt riktigt bra, medan exempelvis Paul Bocuse fick massor av svartfläck och inte tycks ha växt ett dugg.

Kornvallmon och sömntutorna som jag sådde växte upp och blev alldeles för stora, precis som brokbladssalvian i en annan rabatt i fjol, så nu är det slut med ettåringar mellan nysatta rosor, vad det än står för höjd på dem.

Jag sådde och har nu planterat ut silverarv i en ganska lång del av rabatten, men vissa blev rätt ynkliga när jag försökte dela upp härvan i plantor, så vi får se vilka som klarar sig. Jag sådde en massa riddarsporrar som jag tänkte ha i bakre ledet, men jag kan inte ha riddarsporrar här, alla får mjöldagg och blir otroligt fula, så jag skänkte bort allihop (och jag som var så nöjd med mitt fina såresultat, säkert 30-40 jättefina riddarsporrar... tills de fick mjöldagg, alltså).

Jag har planterat stor kransveronika, grå frossört, vitlysing (lysimachia ephemerum) och anisisop lite här och där mellan rosorna, även en rosa brudslöja och några rosenmalvor. Vidare blir det fingerborgsblommor och jag har faktiskt fått tag i och planterat en perovskia, som jag är väldigt spänd på. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, hur höga rosorna och de olika perennerna blir, men jag är beredd på att flytta runt perennerna.

Rosorna har blommat allihop, men vissa mer än andra. Minst antal blommor har jag fått från Constance Spry (1 st) och Alchymist (1 st), men de blommar på fjolårsved, så det är inte så konstigt. Lady Sylvia Climbing har också bara klämt fram en blomma, och jag vet inte vad hon har för ursäkt.

Sjukast är Paul Bocuse och Swan Lake, även Jacqueline du Pré börjar se riktigt tråkig ut. Jacqueline har skickat ut ett jätteskott som gör växten alldeles sned och konstig, jag får se om jag kan bygga upp den genom beskärning. Jämnast och vackrast växtsätt detta första år har Königin von Dänemark.

Det var ett tag sedan jag tog några bilder, men här kommer en jag lagt in tidigare. Den är tagen innan kornvallmon och sömntutan vällde över totalt.

Vackrast just nu är Irma (inte med på bilden).

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          octachoron
          Inlägg 07-09-2009, 10:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

CITAT (Thé @ 07-09-2009, 10:31) *
          jag har faktiskt fått tag i och planterat en perovskia, som jag är väldigt spänd på. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, hur höga rosorna och de olika perennerna blir, men jag är beredd på att flytta runt perennerna.

Jag satte en Perovskia förra året. Den blommade inget då men i år har den blivit fantastiskt fin. En av de bästa senblommande perennerna.
          Jag satte arten (Perovskia atriplicifolia) i en rosenrabatt i fint söderläge och i år så blev den 1,40 m hög!
          Det verkar vara en vanlig höjd för den, jag hittade en Perovskia på stan också, den hade samma höjd.
          Dock så finns det några sorter som ska vara lägre.

Citera
          emmalofo
          Inlägg 07-09-2009, 11:12
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 267
          Medlem nr: 19 330

Jag som inte trodde den gick att övervintra annat än i sydligaste Skåne?

Perovskia som är så vacker...

Citera
          octachoron
          Inlägg 07-09-2009, 13:50
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Det viktigaste för övervintring av Perovskia är att den slipper vinterfukt.
          Jag satte min i sluttande rabatt samt i en liten kulle över allmänna jordnivån i rabatten. Kullen syns inte på sommaren.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 08-09-2009, 12:29
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag hade så gärna sett sömntutan och kornvallmon Thé... ingen bild?

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Thé
          Inlägg 08-09-2009, 15:21
          Länk hit: #49

Medlem

Tyvärr har jag nog ingen bild, jag blev lite förargad på dem och tyckte mest att det blev skräpigt och vildvuxet. Men de skulle bli 20 cm höga och blev nog 40-50, i varje fall. Fast en del av kornvallmon hade väldigt vackra blommor, det var en blandning som hette något i stil med Fairy Wings (fröpåse). Sömntutan tyckte jag inte riktigt lika mycket om.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Thé
          Inlägg 09-09-2009, 10:39
          Länk hit: #50

Medlem

Nu har jag varit ute och fotat åt Ezereth. Tyvärr är både kornvallmon och sömntutan i princip överblommade, men här kommer två närbilder:

Kornvallmo:
          Bifogad fil  kornvallmo.jpg ( 201.91k ) Antal nedladdningar: 30

Det fanns flera olika färger i blandningen, alla skulle vara tjusigt pastellaktiga, men det kom förstås ett par knallröda också. På bilden syns en rosa variant.

Sömntuta:
          Bifogad fil  S_mntuta.jpg ( 318.35k ) Antal nedladdningar: 35

Sömntutan skulle vara en färgblandning, men den här färgen var den enda som visade sig.

Blomman för dagen har kommit sig riktigt bra på slutet, men såg ohyggligt tråkig ut i ett par månader. Jag hade försått den och det blev taniga stackare. Men lite tid räckte för ett riktigt hyggligt resultat så här i september:
          Bifogad fil  Blomman_f_r_dagen.jpg ( 301.93k ) Antal nedladdningar: 40

Nere till vänster skymtar Felicia och nere till höger en nysatt anisisop.

Redigerat av Thé: 09-09-2009, 10:43

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Ezereht
          Inlägg 09-09-2009, 18:26
          Länk hit: #51

Medlem

Tjusigt biggrin.gif Har du funderat på klockranka för nästa sommar?

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Thé
          Inlägg 10-09-2009, 17:13
          Länk hit: #52

Medlem

Ja, men jag har för mig att jag läste någon bok där det stod att den var så sen i starten att den nästan aldrig hann blomma, var det bara nys, kanske? Eller så minns jag fel. Det kanske var någon annan växt.

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera
          Ezereht
          Inlägg 11-09-2009, 15:20
          Länk hit: #53

Medlem

Mm den hinner kanske inte blomma, men bladen är fina.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 17:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon