Ja, nu har det nästan gått ett år sedan tråden startades och jag kan meddela att alla rosorna överlevt hittills.
Alla fick ju samma små pluttgropar (smala och djupa) gjorda med jordborr, men det är för tidigt att utvärdera metoden än. De växer nämligen väldigt olika. Irma och Jasmina har växt riktigt bra, medan exempelvis Paul Bocuse fick massor av svartfläck och inte tycks ha växt ett dugg.
Kornvallmon och sömntutorna som jag sådde växte upp och blev alldeles för stora, precis som brokbladssalvian i en annan rabatt i fjol, så nu är det slut med ettåringar mellan nysatta rosor, vad det än står för höjd på dem.
Jag sådde och har nu planterat ut silverarv i en ganska lång del av rabatten, men vissa blev rätt ynkliga när jag försökte dela upp härvan i plantor, så vi får se vilka som klarar sig. Jag sådde en massa riddarsporrar som jag tänkte ha i bakre ledet, men jag kan inte ha riddarsporrar här, alla får mjöldagg och blir otroligt fula, så jag skänkte bort allihop (och jag som var så nöjd med mitt fina såresultat, säkert 30-40 jättefina riddarsporrar... tills de fick mjöldagg, alltså).
Jag har planterat stor kransveronika, grå frossört, vitlysing (lysimachia ephemerum) och anisisop lite här och där mellan rosorna, även en rosa brudslöja och några rosenmalvor. Vidare blir det fingerborgsblommor och jag har faktiskt fått tag i och planterat en perovskia, som jag är väldigt spänd på. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, hur höga rosorna och de olika perennerna blir, men jag är beredd på att flytta runt perennerna.
Rosorna har blommat allihop, men vissa mer än andra. Minst antal blommor har jag fått från Constance Spry (1 st) och Alchymist (1 st), men de blommar på fjolårsved, så det är inte så konstigt. Lady Sylvia Climbing har också bara klämt fram en blomma, och jag vet inte vad hon har för ursäkt.
Sjukast är Paul Bocuse och Swan Lake, även Jacqueline du Pré börjar se riktigt tråkig ut. Jacqueline har skickat ut ett jätteskott som gör växten alldeles sned och konstig, jag får se om jag kan bygga upp den genom beskärning. Jämnast och vackrast växtsätt detta första år har Königin von Dänemark.
Det var ett tag sedan jag tog några bilder, men här kommer en jag lagt in tidigare. Den är tagen innan kornvallmon och sömntutan vällde över totalt.

Vackrast just nu är Irma (inte med på bilden).