Katt i rabatt har diskuterats mycket. Jag irriterar mig på katterna som springer lösa i området men accepterar dom för grannsämjans skull. Vi har tidigare tyckt att vi bemästrat problemet bra när vi tålmodigt dresserat grannkatterna med vattenslang. Dressyren lyckades så bra att katterna gick i tomtgränsen runt vår tomt. I sommar har vi tyvärr inte uppehållit dressyren som vi borde pga tidsbrist. Vi har nämligen bytt pannsystem vilket gjort att dörrar stått öppna och byggnadsmaterial burits ut och in hela semestern och varje helg därefter. Vi gjorde en omgjutning av golven i källaren. Vi hade målat också så ventilationsfönstren stod öppna. Resultatet blev att någon katt gick in och revirpissade i den ännu inte färdigbrunna betongen. Det luktar kattpiss i hela källaren och det går inte att tvätta bort, vi har försökt. Nu vill varenda katt i hela området pinka över detta till sitt revir. Vi nätar luckor och ventiler som sitter ca en meter över mark, men gott luktsinne har de små rackarna. Går det inte att komma in i källaren så får man väl slinka in i huset i stället. Numera kan vi inte ha altandörren stående på glänt. Jag är ganska påhittig och fruktansvärt envis men nu går jag bet. Det är inte långt ifrån att jag begår kattmord. Att inte kunna skörda sitt kryddland. Att vara tvungen att täcka grönsakslandet om man vill ha sallad utan kattpiss det kan jag stå ut med.Men att behöva ha kattpiss och kattskit inne i huset om det inte är hermetisk tillslutet det tycket jag går över gränsen. Finns det några tips?
|