| |
|
  |
Kattplåga igen., Måste huset vara kassaskåpssäkert? |
|
|
|
|
15-09-2003, 18:01
|
Medlem
Antal inlägg: 338
Medlem nr: 2 221

|
CITAT (Betty @ 15-09-2003, 17:31) Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt. Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar... och hundar går ju att dressera!  Katter ÄR smartare än hundar. det är därför de är svåra att dressera... Vill man ha ett absolut lydigt djur, kan man ju skaffa hund.... Jag respekterar dom som har sina katter inspärrade, men jag skulle hellre vara utan katt, eller utan grannar.... Jag måste oxå säga, att jag har medkänsla med er som har haft besvär med grannarnas katter, det är inte roligt att ha huset indränkt i kattpiss. De kattägare som inte har vett att kastrera sina hankatter borde få en påpekan, gärna med bildbevis.... Det är många katter som är lika till utseendet... Det finns hundägare som inte plockar upp bajset oxå, för en tid sen låg det en stor hundlort på vår stenmur vid soptunnan, jag funderade på om hunden hade stått på tå för att kunna lägga den där... Det måste varit en lösspringande hund, eftersom ägaren inte såg det...? Jag tog inte bort den, ifall de skulle gå förbi en gång till och få en chans att städa efter sig. Min hund råkade sätta sig på kanten av en gräsmatta och lägga en lort efter att ha blivit utskälld och vettskrämd av husets stora hund, jag plockade upp skiten och gick hem. Damen i huset ringde direkt och skällde ut mig, men jag förstod inte varför... Kanske för att hon hade hört att jag skrattade till när min vovve "kontrade" utskällningen från deras hund? Jag hoppas att min katt inte ställer till med besvär för andra, men jag bor så nära skogen att jag hoppas den är intressantare än grannens hus.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 20:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Var köper man wash and getoff? Låter som något himmelskt. Många av er tror kanske att jag är katthatare. Så är inte fallet. Kallades för kattlisa när jag var liten eftersom jag alltid hade minst en katt i släptåg.
Försöker vara en tolerant granne, men när man reser sig från altanen och går in i köket efter ett glas vatten och så står det en kattrackare och pinkar på ärvda finsoffan i matrummet så går säkringen. Tycker inte att denna åsikt är lyx. Bara vanlig hygien.
Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst) Jag är så enormnt stolt över mina djur så jag vill inte att något negativt omdöme skall fällas över dom. Vill absolut inte att min glädje över djuren skall fördunklas av att de orsakar någon annan obehag.
Önskar bara att mina grannar kunde känna samma glädje över sina katter.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
En liten speciell erfarenhet. Jag har levt med katter större delen av mitt liv. Min nuvarande katt är en steriliserad honkatt. Hon har en lucka så att hon själv kan avgöra när hon ska gå ut och in. Resultatet har blivit att hon är den katt som tillbringat mest tid inomhus av de jag har haft!!! Jag har fått henne av ena grannen. De övriga närboende grannarna har också katter, så vi tolererar varandras djur.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 23:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
CITAT (Veganvarg @ 15-09-2003, 16:26) Men annars tycker jag katten ska få springa fritt! Stänger man inne katten för att grannarna klagar eller för att den är en fin raskatt, då bör man nog inte ha djur, enligt mig.
mvh /ylva hm.... Om alla katter finge springa fritt hursomhelst så skulle det drälla av katter i skog o mark. Fåglar skulle inte finnas mer och döda harungar ligga lite varstans. Många av oss som har raskatt har även ett inhägnat uterum där katterna kan vistas när de vill. Jag skulle inte tänka mig att du skulle villja få hem en raskatt som har blivit sönderriven av nån ilsken bondkatt! Vad skulle du göra om ett koppel hundar rusar in till dig ,drar några repor i rummen , käkar upp det de hittar i köket och sen ut igen och samtidigt skrämma livet ur dom djuren du har hemma. Eller om en katt kommer o lägger sig över ansiktet på en litet barn som sover i barnvagnen? Jag tror inte du skulle klappa i händerna o tycka "Oj vad fiiint!" Har man hund, katt eller andra djur så ska man se efter djuren och ge dom den bästa skötseln
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
|
|
|
15-09-2003, 23:30
|

Medlem

|
CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst) hej, Detta är värt ett stort fång rosor! Sånt har jag aldrig sett att någon hästägare gör. Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så?
--------------------
mvh Virgo
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 04:53
|
Medlem
Antal inlägg: 71
Medlem nr: 1 197

|
Vilken otur du haft med en revirhävdande katt som markerat på betongen...
Själv har jag okastrerade honkatter och hankatter och vet vilken plåga lukten eller närmast odören är. (Innekatter och rastgårdskatter)
Jag föreslår följande: Inhandla ett medel som heter Piss off eller om det heter Piss väck ( ska kolla efter vart det kan köpas) och spraya i hala källaren. Efter det så kommer det dofta kraftigt av tvållösning ett tag. Bättre det än kattpisslukt.
Men det räcker ju inte för att få andra katter att sluta att revirmarkera. Det ska finnas något som är neutraliserande och inte tar bort kattkisslukt men neutraliserar hormoner (som lockar). Denna dosa sticks i en stickkontakt och utsöndras under viss tid. Heter Feliway tror jag och köps på större zoohandlare/veterinärer tror jag. Vet inte om det hjälper men kan vara värt ett försök om du är desperat.
Tala med din grannar om kastrering av deras katter. Okastrerade hankatter som strövar omkring är en sanitär olägenhet om de som hos dig förstört och inte håller sig till naturens buskar vid revirhävdande.
Lycka till.
--------------------
Zon 2 (3)
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 258
Medlem nr: 364

|
CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Var köper man wash and getoff? I djuraffären eller hos vetrinären, tror att apoteket har den också. Wash & Get Off Ett unikt dubbelverkande medel för inom & utomhusbruk. Neutraliserar illaluktande odör och förhindrar att djuret urinerar på samma plats. Där man inte önskar att ha besök spraya på med medlet. Det efterlämnar en frisk citrondoft och katten eller djuret återkommer inte till dess plats. Min gammla kastrerade hankatt är nog den enda katt som jag vet som nonchalerade medlet helt, tror att han hade fel på doftsinnet. Hälsar Anne
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 18:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12

|
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:30) Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så? Vi är väl trädgårdstokiga!  Hästskit är inte nåt' äckligt, det är nåt man är beredd att betala för!!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 18:22
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Ina @ 16-09-2003, 19:05) Hästskit är inte nåt' äckligt, det är nåt man är beredd att betala för!!  Här kan du plocka skit helt gratis. Spåret till vänster är hästarnas
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 18:52
|
Medlem

|
Jag börjar befara att min lille misse kommer att bli en sanitär olägenhet snart.... Har ring till veterinären varje morgon för att beställa tid för kastrering, men lyckas inte komma fram. Upptaget, hela tiden... Har han lagt av luren...? Nu kom räkningen för avlivningen av vår gamle katt, det gick på 1230:-...... Vet inte ens om min halvtidslön räcker till ett nytt besök...Och snart avlivar dom missens mamma för att hon inte ville flytta med ägarna till lägenheten, utan envisas med att springa tillbaka till sina gamla kvarter, önskar att jag hade kunnat ta hand om henne, men det finns katthatare i familjen....  Hur kan människor vara så grymma.....
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 19:02
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Saiai @ 16-09-2003, 19:52) Jag börjar befara att min lille misse kommer att bli en sanitär olägenhet snart.... Har ring till veterinären varje morgon för att beställa tid för kastrering, men lyckas inte komma fram. Upptaget, hela tiden... Har han lagt av luren...? Nu kom räkningen för avlivningen av vår gamle katt, det gick på 1230:-...... Vet inte ens om min halvtidslön räcker till ett nytt besök...Och snart avlivar dom missens mamma för att hon inte ville flytta med ägarna till lägenheten, utan envisas med att springa tillbaka till sina gamla kvarter, önskar att jag hade kunnat ta hand om henne, men det finns katthatare i familjen....  Hur kan människor vara så grymma..... Fortsätt ringa! Ibland är de väldigt upptagna och hinner inte svara. Felix var "revirpinkare" och kastrerades därför. Det kostade 1.950Kr och var värt varje krona. Jag har svårt att tro att det finns katthatare, kanske är det bara folk som blivit less olägenheterna. Hade katt för några år sedan men hälsan tålde inte henne så hon fick nytt hem. Håller tummarna för att allt skall ordna sig för dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 108
Medlem nr: 1 072

|
fortsätt ring! trista med okastrerade strilande katter är att om de får fortsätta strila för länge så blir det en vana kastreringen tar bort hormonerna och lukten,men inte beteendet om det manifesterats. lycka till tur nog så kostar kastrering av hankatt bara 350-500 kr,mycket mindre ingrepp än kastrering av katthona /Nina
--------------------
~grönt är skönt~
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 20:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12

|
CITAT (Felix matte @ 16-09-2003, 19:22) Här kan du plocka skit helt gratis. Spåret till vänster är hästarnas  Tycker mej se lille Felix på bilden så jag tror att det är för långt att åka även för att hämta hästskit!  ...men tack för tipset i alla fall...
|
|
|
|
|
|
|
|
16-09-2003, 21:13
|

Medlem

|
Hej, Nu vet inte jag om kastrering blir billigare om katten är försäkrad. Men skaffar man sig djur så måste man vara beredd på att det tillkommer veterinärkostnader. Dessa kan bli skyhöga om man inte försäkrat djuret. Tyvärr är de flesta utespringande katterna oförsäkrade och de avlivas om de blir sjuka.
--------------------
mvh Virgo
|
|
|
|
|
|
|
|
17-09-2003, 07:15
|
Medlem

|
Kastrering av katt betalas inte av försäkringar, den täcker bara 75% av kostnaden när katten är sjuk efter en självrisk runt 1500kr ungefär. En veterinärvårdsförsäkring kostar ca 350 kr/ år har jag för mig.
En kastrering av hankatt bör gå på ca 350-600 kr En kastrering av honkatt bör gå på ca 800-1500 kr
Detta beroende på vart i landet man bor och hur många veterinärer som finns.
--------------------
Zon 2 (3)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-09-2003, 07:21
|
Medlem

|
En sak till. Det är inte bara hankatter som urinmarkerar. Även honkatter kan urinmarkera inomhus om de lever i flock med flera honkatter som är okastrerade.
--------------------
Zon 2 (3)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-09-2003, 13:07
|
Medlem
Antal inlägg: 481
Medlem nr: 1 565

|
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:30) CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst)
hej, Detta är värt ett stort fång rosor! Sånt har jag aldrig sett att någon hästägare gör. Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så? Jag kan bara svara för mig själv varför jag tycker hund-och kattskit är äckligare än hästskit. Det är bara för att hästskit inte innehåller rester från animalisk föda. Oftast innehåller ju hästskit bara hö, gräs eller liknande vegetaliliska livsmedel och det gör ju inte hund och kattskit. Dessutom brukar det inte vara lika kladdigt med hästskit.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2003, 10:18
|
Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 908

|
Till och med husföretag som tex HSB har nu börjat tänka om och insett vilken nytta katterna gör i bostadsområdena!
De tar möss och håller möss och råttor (som till skillnad från katterna är skadedjur) borta och en del andra djur också.
Men jag förstår mycket väl att du inte vill att det ska lukta kattkiss hemma hos dig - det vill väl ingen.
Oturligt att du fick in det. Men skaffa spray i zoo-butiken, det hjälper och håller andra katter borta. Kostar inte många kronor och kan spara mycket irritation, så det kan jag verkligen rekommendera!
Annars kan det vara svårt att hålla katterna ute, om de verkligen vill in.
Lycka till, hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2003, 10:43
|

Medlem

|
CITAT (MadeleineB @ 20-09-2003, 11:18) Till och med husföretag som tex HSB har nu börjat tänka om och insett vilken nytta katterna gör i bostadsområdena!
De tar möss och håller möss och råttor (som till skillnad från katterna är skadedjur) borta och en del andra djur också. Ja, är det inte skönt att det oxå blir tyst runt bostadshusen när dessa katter dödar "en del andra djur" såsom fågelungar och harungar. Heder åt HSB! Har inte HSB sett hur det är i städer där de herrelösa förvildade katterna är en plåga?
--------------------
mvh Virgo
|
|
|
|
|
|
|
|
20-09-2003, 15:19
|
Medlem

|
Nu är det klart! Kom fram till slut! Passade på att ta med vovven så veterinären kunde kolla på hans "analproblem", han skrev ut antibiotika då vovven hade infektion i analkörtlarna, som spruckit... Trodde att båda djuren skulle unvika mig några dagar, de är ju inte sövda utan bara "nerknackade" och troligen hängde med i allt som hände (undrar vad vovven tänkte på när han såg kastrerad utslagen katt framför sig på undersökningsbordet) men dagen efter följde de mig vart jag gick och ville vara i min närhet. Kanske trodde de att jag hade räddat dem från veterinären.....? Antibiotika till vovven fanns inte att få tag på hos apoteket inom de närmaste tre kommunerna, hjälpsam farmacept skulle försöka få tag på veterinären och fråga om annat preparat. Missen verkar ha uppfattat det hela som att "kastrerad katt håller sig inne...?" Var ute och pinkade idag, men kom snart in igen. Men jag håller det för mest troligt, att han tycker det är pinsamt att visa sig ute bland "damerna" med rakad rumpa....... Kostnaden....? Det kommer räkning så småningom, men eg skiter jag i det, djuren är värda hur mycket som helst nästan, skulle inte avliva en katt för att det är dyrt att kastrera den (jag tror det är billigare med kastrering)....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|