Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattplåga igen., Måste huset vara kassaskåpssäkert?
          Lulle
          Inlägg 20-09-2003, 17:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 1 181

Hej!

Är själv en kattägare och har 4 stycken katter som bara är innekatter.
          Bor i villa så mina katter brukar ha boxningsmatch med grannkatterna.
          Dom står på varsin sida av fönstret och utövar batalj....Kul att se och ett j***a liv om nätterna. Grannen närmast kastrerade sin katt när vi sa till henne att han gick och revirmarkerade på våra trädgårdsmöbler, gav henne nummret till veterinären jag går hos. Inga problem och katten är idag mycket lugnare och revirandet har slutat. Mitt tips är att antigen prata med kattägaren eller sprida ut bikarbonat i rabatter och där man nu inte vill ha dessa missar fungerar men jag vet inte hur länge =(
          Annars är det väl till att ta fram vattenslangen och duscha ner kissen.... "Mjau"

En annan granne tyckte det var kul att doppa katterna i fotogen och skulle nog inte rekommenderas mad.gif

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 20-09-2003, 17:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Hahahahaha, skulle alla fåglar försvinna om vi lät våra katter gå ute?
          Och små söta, halvätna HARUNGAR skulle ligga och skräpa överallt?
          Vilken dystopi...

Och tänk hur många RÅTTOR och MÖSS och SORKAR det skulle finnas om det inte fanns några utegående katter.
          Sug på den du! tongue.gif

Citera
          Saiai
          Inlägg 20-09-2003, 18:52
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

CITAT (digitalkarin @ 20-09-2003, 18:33)
          Vilken dystopi...

Och tänk hur många RÅTTOR och MÖSS och SORKAR det skulle finnas om det inte fanns några utegående katter.
          Sug på den du! tongue.gif

Tack för att du sa det! rolleyes.gif
          Tänk om vi lät jägarna springa fritt i skogarna året om, då skulle det nog bli tyst i skogen...
          äh....sa jag emot mig själv nu...?
          Jag menar, om katten tar en och annan fågel kan vi väl inte göra nåt åt, det är svårare för dom att få tag på småfåglar än möss kanske... och vi får inte göra "fällor" för småfåglarna vid fågelborden, där katterna kan sitta gömda och lurpassa. Hur var det nu, gick det inte väldigt lätt att dressera katter....? Ta ifrån katten småfåglar den fångar så kanske den slutar? Så mycket besvär för ingenting....för katten alltså...
          Apropå harungar, vi hade en katt på gården som tog harungar, men vi tog ifrån honom dom och kastade bort så han inte fick äta dom, och sen slutade han. Hur ska katterna veta vad som är tillåtet?
          Vår hund vet att han inte får bita katter, även om de biter honom...

Citera
          Ingis
          Inlägg 20-09-2003, 18:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 2 110

CITAT (syrolis @ 17-09-2003, 08:21)
          En sak till.
          Det är inte bara hankatter som urinmarkerar. Även honkatter kan urinmarkera inomhus om de lever i flock med flera honkatter som är okastrerade.

Även kastrerade katter av båda könen revirmarkerar har jag sett.

Citera
          Saiai
          Inlägg 20-09-2003, 19:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

Det verkar inte som att kastrerade katters kiss luktar, och gör det inte det så spelar det väl ingen roll? Jag vet inte hur vår gamla katt gjorde, jag såg honom ibland "duscha" buskarna i vår trädgård, iallafall ryckte det i svansen men jag såg aldrig om det kom nån vätska, och det luktade aldrig kattpiss. Fast jag önskar att katterna känner det, så kanske det skrämmer bort andra katter från trädgården, det funkade med den förra iaf, fast han kanske bara var bättre på att skrämmas....?
          Vet ni förresten att kiss är helt sterilt, utan bakterier? (bra om det är luktfritt oxå)
          Fast värre tycker jag nog att människopiss i busskurer och på vissa platser i städer är värre.....

Citera
          Virgo
          Inlägg 21-09-2003, 00:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (digitalkarin @ 20-09-2003, 18:33)
          Vilken dystopi...

Sug på den du!  :P

Nej alla fåglar skulle inte försvinna och halvätna söta harpaltar skulle inte skräpa ner överallt.

Hur många ugglor o andra rovfåglar skulle finnas om inte katterna tog död på "alla" sorkar, råttor och möss!

Fortsätt o sug du! tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Berith
          Inlägg 21-09-2003, 06:56
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:23)
          Om alla katter finge springa fritt hursomhelst så skulle det drälla av katter i skog o mark. Fåglar skulle inte finnas mer och döda harungar ligga lite varstans.
          ---
          Jag skulle inte tänka mig att du skulle villja få hem en raskatt som har blivit sönderriven av nån ilsken bondkatt!

Vad skulle du göra om ett koppel hundar rusar in till dig ,drar några repor i rummen , käkar upp det de hittar i köket och sen ut igen och samtidigt skrämma livet ur dom djuren du har hemma.

Har inte kollat in den här tråden förut eftersom jag inte har katt.
          Eller ont av någon annans katt heller för den delen.... unsure.gif

Ojojojoj! Wille, vi kan ju inte tycka lika i allt. huh.gif
          Själv tycker jag att det är djurplågeri att ha innekatter, spelar ingen roll om dom får gå ut ibland under ordnade former - fruktansvärt att "låsa in" djur! Sånt blir jag ledsen av. sad.gif

Jösses vilken sned uppfattning du har om bondkatter! Dom är väl inte ilsknare än vilken annan katt som helst??

CITAT (Virgo @ 21-09-2003, 01:29)
          Nej alla fåglar skulle inte försvinna och halvätna söta harpaltar skulle inte skräpa ner överallt.

Hur många ugglor o andra rovfåglar skulle finnas om inte katterna tog död på   "alla" sorkar, råttor och möss!

Hur ska du ha det?? huh.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 21-09-2003, 09:12
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Hej igen,
          Debatten verkar ha blivit ganska infekterad, som det tyvärr ofta blir när det är katter som diskuteras. Undrar varför?

Hur som helst, så är det väl egentligen så att världen är ett ekosystem, där alla arter behövs och där arterna på ett naturligt sätt håller efter varann?

Nu har vi ju redan stört ekosystemet, men vi borde väl sträva efter att återställa det i möjligaste mån? Det är åtminstone min uppfattning.

Men jag vet att alla inte tycker lika. Och tur är det, för allas åsikter behövs. Annars skulle världen vara ett ganska trist ställe, tycker jag.

RESPEKT för att vi alla har olika åsikter och uppfattningar! Det är vad som gör att vi kan samsas här på jorden. Gäller BÅDE människor och djur.

Och det är helt riktigt att kattkiss är sterilt, så det är inte farligt. Men jag vill ju för den skull inte att det ska lukta kattkiss inne hos mig, det vill väl som sagt ingen.

Men att låsa in alla katter och - vad ska man göra med dem som är förvildade - skjuta dem? Det är väl ingen lösning?

Katten har inte varit husdjur lika länge som hunden, så den har mer av otämjdhet och mindre blind lydnad än hunden. Den behöver sin frihet och mår inte bra av att låsas in (fast det kan vara enda lösningen om man bor i sta'n tex, då får man ordna för den på bästa möjliga sätt under givna omständigheter, för jag tycker inte att det ska vara förbjudet att ha katt i sta'n).

Dessutom är hunden ett flockdjur och programmerad att lyda en ledare, medan katten är en individualist som ordnar för sig själv.

Det stämmer nog att det kan bli problematiskt med många katter i ett tättbebyggt bostadsområde, men annars tror jag att det mest är förvildade katter som ställer till problem.

Och varför finns det förvildade katter då? Jo, därför att "snälla" föräldrar låter sina barn få den där gulliga kattungen som den bara inte kan motstå. Men så småningom blir kattungen stor och är inte lika gullig längre. Man flyttar in från landet till stan och "kan" inte ta med sig katten.

Så vad gör man? Sätter katten i bilen, kör ut på landet någonstans, gärna långt hemifrån så att katten inte ska hitta tillbaka och man ska slippa konfronteras med konsekvenserna av vad man gjort. Slänger ut katten ur bilen (visst, man kanske ställer ner den varligt och klappar den litet först), stänger bildörren och kör iväg.

Hur känns det för katten, tror ni? Den har haft ett hem, människor som älskar den, blivit ompysslad och gosad med och litat på människorna. Plötsligt blir den utslängd i en natur som den inte kan klara sig i, för den har blivit beroende av människor för att överleva (och det är VI som har gjort den beroende av oss!).

Den går förstås till ett område där det finns människor, för den behöver mat, värme, omvårdnad och kärlek!

Förvånad?

Det är precis samma sak som att sätta ut oönskade barn i skogen, fast inte förbjudet. Just nu. Men jag hoppas att det blir!

Vi måste respektera varandra!
          Hälsningar
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 21-09-2003, 09:18
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Och en sak till:

Jag har haft katter i hela mitt liv. Och det är definitivt inte sant att "bondkatter" skulle vara ilsknare än "raskatter"!

Om man ska generalisera (och det borde man inte göra tycker jag) så är det snarare så att bondkatterna, pga att de inte är så hårt avlade, oftast är "snällare" och lugnare, lättare att ha att göra med.

Jag föredrar definitivt bondkatter, just därför! Men det finns massor av trevliga och gosiga raskatter också.

Ännu ett område där det kunde vara på plats med respekt för varandra? Vissa tycker om att ha och kanske visa upp sina raskatter, som visst är vackra och oftast trevliga också. Andra kanske tycker om katter av andra skäl?

Hälsningar
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 21-09-2003, 10:03
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem nr: 1 162

Jag har haft "problem" med katter under mina promenader med hundarna. Kaxiga katter som inte flyttar på sig fast man kommer med flera hundar! Låter lite underligt för de flesta, förstås!

Jag vill inte att mina hundar skall jaga över huvud taget (vill inte väcka den björn som sover) och har därför aldrig låtit dem skrämma katter för att "få fart på dem", utan istället lärt dom att dom ska sitta ner och avvakta i möten med bl a katter. I vissa fall när man går i bostadsområden med trånga gångbanor etc har jag blivit tvungen att vända/ta andra vägar pga detta.

Tillsynstvånget gäller alla husdjur i allafall i Stockholm. Tänk om det var någon av mina hundar som satt i vägen för folk och fä som vill passera! Då hade det blivit "andra bullar"!

PS Mina hundar är stora (rottweiler, amerikansk bulldog och samojed)!!! DS

--------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1

Citera
          Virgo
          Inlägg 21-09-2003, 16:33
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Till alla som inte kan läsa mellan raderna.

Visst överdrev jag lite (med flit).
          Tycker dessutom inte alls illa om bondkatter, bara de som äger dessa och inte tar hand om djuren.
          Att bondkatter är ilsknare än andra katter vet jag inte var det kommer ifrån.

Att det skulle vara djurplågeri att ha innekatt borde inte det då oxå vara plågeri att ha burfåglar? Akvariefiskar, reptiler? Kaniner och marsvin i trånga burar? Höns,alla grisar som aldrig får gå ut och korna?

Detta blir nog oxå mitt sista inlägg i alla kattdebatter här.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 15:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon