| |
|
  |
Ta fram egna äppelträd, - hantering av frögrundstammar |
|
|
|
|
18-05-2009, 12:41
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 11 399

|
Jo det är väl tanken att de ska ut i naturen så småningom. Men jag hade tänkt driva upp dem lite först. Några ska jag ha att öva ympning på så småningom, och andra ska jag testa ockulering på. Fast jag har tänkt på det här med att plantera ut äppel i skogen. Rätt va det är ska det ju gallras eller avverkas, å då är jag rädd att äppelträden jämnas med marken. Då är allt arbete förstört. Man kanske skulle erbjuda skogsägare/viltvårdsföreningar att köpa plantorna (för billig peng) och själva plantera ut. Då vet de förhoppningsvis var träden står och är lite mer rädda om dem. Men vem vet. Har inte funderat klart än....
|
|
|
|
|
|
|
|
18-05-2009, 15:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Älgar, rådjur, hjortar och harar kommer dessvärre att förstöra träden ute i skogarna (och på de flesta oskyddade ställen)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-07-2009, 16:00
|
Medlem

|
Såhär ser äppelplantorna ut nu 7/7-09. Denna har fått extra stor kruka och står lite i lä på balkongen. Tro hur mkt större de hinner bli denna sommaren!?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
07-07-2009, 17:10
|
Gäster

|
sådde färska äppelkärnor för 2veckor sen och alla har grott. placerade sådden i ett växthus där tempen har pendlat mellan +15c och +50c. sådde kärnor från Gala (kan inget om sorten).
tänkte testa att ympa lite (var rätt dålig på det när jag gick trädgårdsutbildningen) så det är på tiden att jag lär mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 17:55
|
Medlem

|
Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.
Gala Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 18:04
|

Medlem
Antal inlägg: 914
Medlem nr: 22 185

|
CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 18:55)  Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.
Gala Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland. Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill
--------------------
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!Min hemsida
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-07-2009, 19:57
|
Gäster

|
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 19:04)  Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill  kan och kan det kan bli samma även om chansen är mycket liten och det kan också bli ett gott äppel (även om inte jag får veta det). men det är ju därför jag ev ska ympa på det då det säkert kan bli en bra grundstam. hur som är det ändå roligt att veta om sorten man tagit ifrån.  CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 18:55)  Spännande! Frågan är ju bara hur de klarar det svenska klimatet. Hittade lite info på livsmedelssverige om sorten.
Gala Medelstort, runt, något koniskt äpple. skalet är tunt och blankt. Det har rosaröda strimmor på ljusgul bottenfärg. Fruktköttet är vitt, mycket krispigt och saftigt och smaken söt, frisk och aromatisk. Gala är ett relativt nytt äpple, som odlats fram på Nya Zeeland ur Cox Orange Pippin, Red Delicious och Golden Delicious. Det finns flera varianter, bl.a. Gala och Royal Gala. Gala är ett mycket gott dessertäpple som snabbt blivit populärt och nu odlas i bl.a. Sydeuropa, Sydamerika och Nya Zeeland. Vi importerar Gala från bl.a. Frankrike, Brasilien och Nya Zeeland. tack för infon, väldigt roligt att läsa. nu vet man mer om den sorten. hoppas det kan bli bra att ympa på. mina fröplantor har växt snabbt även om dom är rätt så små än.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 20:09
|
Medlem

|
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 19:04)  Men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer att vara Gala som växer upp från kärnorna. Man vet aldrig vad man får när man sår kärnor och till största del blir det oätliga, smaklösa äpplen. Får man fram ett ätligt så har man en ny sort och kan kalla det vad man vill  Helt rätt men även underlaget man ympar på ska ju klara klimatet. Eller hur? Men helt klart värt att prova!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2009, 20:55
|

Medlem

|
CITAT (hagberg @ 09-07-2009, 21:09)  Helt rätt men även underlaget man ympar på ska ju klara klimatet. Eller hur? Men helt klart värt att prova!  Ja det är sant det... Jag förstod inte på en gång att det skulle bli grundstammar av frösådderna, men nog måste det väl finnas bättre äpplesorter att göra grundstammar av?? Fast det beror väl på var i landet man tänker plantera sina träd förstås. Jag har ju norrlandstänk...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-07-2009, 20:58
|
Gäster

|
CITAT (GunnellF @ 09-07-2009, 21:55)  Ja det är sant det... Jag förstod inte på en gång att det skulle bli grundstammar av frösådderna, men nog måste det väl finnas bättre äpplesorter att göra grundstammar av?? Fast det beror väl på var i landet man tänker plantera sina träd förstås. Jag har ju norrlandstänk...  för min del är det Skåne eller södra VG. men det finns nog bättre än just det jag tst ifrån.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2009, 12:11
|
Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 18 459

|
Hej
Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar?
--------------------
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.
Nu planeras hur trädgården ska anläggas
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2009, 12:47
|

Medlem

|
CITAT (Husihelvete @ 10-07-2009, 13:11)  Hej
Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar? Ympris ska tas på vårvintern, innan växtligheten kommit igång.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-07-2009, 14:39
|

Medlem

|
CITAT (Husihelvete @ 10-07-2009, 13:11)  Hej
Jag vill kasta in en fråga här som jag finne intressant. JAS-perioden har precis startat och det är snart dags att beskära äppelträdet lite. Kan man av de grenar man klippt av skapa sticklingar? Du kan inte förädla äppln gnom stickligar. Du kan inte ta ympris under JAS men Du kan okulera grundstammarna under Juli och använda årets skott til det !!!
|
|
|
|
|
|
|
Jowel
|
11-07-2009, 16:03
|
Gäster

|
hur stor risk, tror ni det är om man tar ympris från ett kräftsmittat träd?, min lärare sa något om att om man tar ympriset från toppen av trädet, dvs nytillväxten från föregående växtperiod, ( som man brukar göra), är risken mindre för att kräftan skall följa med i det nya trädet....
men jag har fått för mig att lräftan liksom finns i saven på trädet, typ överallt, den kan alltså vara mer eller mindre latent.. någon som vet?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-07-2009, 17:41
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Jan af Lisö @ 10-07-2009, 14:39)  Du kan inte förädla äppln gnom stickligar.
Du kan inte ta ympris under JAS
men
Du kan okulera grundstammarna under Juli och använda årets skott til det !!! http://www.odlingstips.com/Okulering.htm
|
|
|
|
|
|
|
|
13-07-2009, 08:07
|

Medlem

|
hur stor risk, tror ni det är om man tar ympris från ett kräftsmittat träd?,
Jag kan inte svara på just denna fråga, men med tanke på hur billigt man kan köpa ympris, varför riskera och ta några risker?
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2009, 17:48
|
Medlem

|
Nu har det gått några veckor va?......ahummmm. Så här ser äppelplantan ut nu iallafall 12/9-2009. Den är ca 75cm lång. Får motvilligt erkänna att jag gödslat ganska bra så vi får väl se om den klarar vintern (ska gräva ner krukan i jorden så inte fötterna fryser på den stackarn).
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2013, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 132
Medlem nr: 58 594

|
Hagberg: Hur har det gått?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2013, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 30 132

|
Är det någon skillnad på om man tar frön från ett frösått äpple eller en äkta sort? Vilket är i sådana fall bättre?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2013, 05:17
|
Medlem
Antal inlägg: 132
Medlem nr: 58 594

|
Finns nog ett par tre stycken här som nog sitter på begåvningen i svar på din fråga. Vad jag har för mig eller tror, med betoning på tror, Så får man ofta ett träd som kanske blir mer starkvuxet(alltså kanske drar iväg och blir ett jätteträd) än om man köpt en utvald grundstam som man vet. Ska vara mycket svårt men på nåt sätt har jag för mig jag läst att det kan gå och få samma träd som kärnan kom från. Som du kanske sett nån annanstans på forumet (?) så skapas oftast ett nyttt, unikt träd var kärnsådd. Svårt att förutse precis. Det beror på trädet som släpper kärnorna och trädet som pollierat ditt åppelträd. En genetisk kombination. Men vad jag vet och jag hört är bra, är att du kommer få en härdig grundstam, kanske härdigare än vissa grundstammar man köper barrotade. Och lite mer sport e de och billiga i inköp  Men som sagt, har du extremt liten trädgård kan det vara värt att köpa ett svagväxande underlag kanske? O så kanske en frösådd ger frukt lite senare tror jag med, men kanske inte jämt .
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|