Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Glesbtggd är förskräckligt, Flykten från glesbyggd i norr (och söder)
          Jan Lindgren
          Inlägg 01-11-2008, 14:34
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är inte samhället som avfolkar landsbygden. Det är vi själva. De flesta människor vill ha stadens fördelar sen är vi några få som trivs ute i skogen.
          Det finns något som kallas jokkmokksyndromet inom utbildningen. Flickor pluggar och jobbar för att komma ifrån orten och pojkarna planerar att göra samma som pappa, arbeta i skogen, fiska och jaga. Varför anstränga sig. Vi får alltså ett kvinnounderskott på landet.
          Bor man på landet så använder man bilen betydligt mera. Jag kör bil väldigt mycket nu för tiden. När jag bodde i stockholmsområdet använde jag nästan aldrig bilen privat.
          Vi är mycket tacksamma för turister här i trakten. De bidrar till att vi har många affärer och ger många jobb. Tyskar och danskar har köpt de flesta hus som svenskarna inte vill ha. Det är betydligt bättre med danska turister än övergivna hus och granskog.
          Vem ska betala för alla småskolor på landet? Jag har suttit och förhandlat om kommunens ekonomi och insett att småskolor tar för stora resurser från övriga skolor. Dessutom så är det nästan omöjligt att få behöriga lärare till en alltför liten skola då tjänsteunderlaget är för litet. Det är fruktansvärt jobbigt för en lärare och resa runt och ha ett par lektioner på varje skola. Naturligtvis kan man höja skatten rejält men det lockar knappast några nya innevånare.
          Osby överlever tack vare den initiativrika befolkningen. Vi har massor av små företag och folk försöker hela tiden starta nya. Så länge skatten är rimlig och kommunen positiv till småföretag så kommer folk häromkring att anstränga sig och de flesta byarna att överleva.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Ralf
          Inlägg 01-11-2008, 15:58
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Det skillnad på förutsättningar Jan Lindgren
          Osby har ju hela Skåne med över 1 miljon invånare inom 12 mils avstånd

Ragunda dar jag tror trådskaparen bor, har ju max 200.000 invånare inom samma radie.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 01-11-2008, 16:41
          Länk hit: #43

Medlem

Hej!
          Håller helt med att det är olika förutsättningar. Det är lättare i södra Sverige att behålla folk i glesbygden men det är ändå de enskilda människornas val och initiativ som avgör om en bygd ska vara befolkad.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Ralf
          Inlägg 02-11-2008, 09:17
          Länk hit: #44

Medlem

Jag tror ej jag betraktar Osby som glesbygd....
          möjligtvis kan man kalla det "på landet"...
          Såg att det bor 10 ggr fler invånare per km2 i Osby än i Ragunda.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-11-2008, 18:41
          Länk hit: #45

Medlem

Hej Ralf!
          Jag vet inte hur glesbygd definieras. Osby har dock varit en avfolkningsbygd men det är bättre nu. Nackdelen med alla våra småföretag är att skatteunderlaget blir litet. Det finns dessutom få jobb för högutbildade vilket gör att det finns få högavlönade. Kommunen har en liten huvudort och en hel del småbyar där många upplever sig bo i glesbygd men det går naturligtvis inte att jämföra med Norrland. Själv bor jag någorlunda centralt. Det är bara en halvmil till livsmedelsbutiken.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Grå
          Inlägg 02-11-2008, 18:57
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Ralf och Jan Lindgren, i denna tråd påminner ni båda mig lite om huvudkaraktärerna i den gamla godingen vi såg i fredags ; Greve Dracula och Van Helsning i Mel Brooks "Det våras för Dracula", där ingen av dem kunde tillåta att den andre fick sista ordet - inte ens i graven.
          Ja, jag vet att de flesta anser detsamma om mig när jag går igång i någon tråd, men i detta fall undrar jag lite vad Osby och Ragunda spelar för viktig roll i sammanhanget.
          Avfolkad glesbyggd med Düsga Dürisder som följd, som - Jan Lindgren - faktiskt inte köper upp det som svenska inte vill ha, utan köper det till priser som svenskarna inte ska behöva betala för sitt arv - har inget med att göra vad det står på ortsskylten.

Citera
          Ralf
          Inlägg 02-11-2008, 20:25
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 02-11-2008, 18:41) *
          Hej Ralf!
          Jag vet inte hur glesbygd definieras.
          ...
          MVH
          Jan Lindgren

Tro mig, Osby är ingen glesbygd.....

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 03-11-2008, 21:25
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Ralf @ 02-11-2008, 20:25) *
          Tro mig, Osby är ingen glesbygd.....

Nej, knappast. Det är som när min före detta sonhustru (från Solna) spärrade upp ögonen och frågade med häpnad i rösten: Va????? Har ni inga gatlyktor??????????? Då är det väl mörkt???? Blir du inte mörkrädd???? Gu´så hemskt! slap.gif

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-11-2008, 21:29
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

saxat från Osby kommuns hemsida:

"Da va oin gåbbe frau dän ostligaste dåilen au vaur kommun, såm hadde vatt i Stockhölm.

Naur han kåm hem sa fraute nabobonnen ho han hadde hatt da däa å hö han tyte åm Stockhölm? Jo svarte roisenären, da va vail rätt sau bra, män stan ligga ju i oin jädrans akrog."

giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 09-11-2008, 22:32
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Hej igen alle hopa!

Just hemkommen från en sagolik vecka utan trädgård på Grand Canaria.
          Inte hade jag trott att så många skulle kolla den här tråden eller gå i spörsmål kring den.

Jodå, vi vill ha bekvämligheten och närheten. Men jag upplever det som beklämmande att en levande byggd avfolkas. Läste på AoT forum en tråd om pendling. Visst är det ruskigt. Nyinflyttad granne här i Böle, gammal elev, har sin man pendlande till sydnorge. En annan jobbar med rälssvetsning i Halland. Ledig en vecka i taget med 10 dagars arbete. Det är den vanliga pendlingen här. Men att lämna hembygden är otänkbart för dem.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-11-2008, 22:43
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vill bara säga: Utan glesbygd stannar Sverige!

Vi kan väl inte bo i "Sta'n" allihopa..?

Landsbygden är ett måste för att även städerna ska få leva, Vad vore väl en "Stad" annars..?

CITAT (Aqvakul @ 03-11-2008, 21:29) *

Naur han kåm hem sa fraute nabobonnen ho han hadde hatt da däa å hö han tyte åm Stockhölm? Jo svarte roisenären, da va vail rätt sau bra, män stan ligga ju i oin jädrans akrog."

giggle.gif

rotfl.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 05:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon