|
Jag blir så less på Telias nonchalans, ledningen kapad igen |
|
|
|
28-10-2008, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
Igår hände det igen, telefonledningen kapad och hänger nu ner i backen orsaken är att jag har fått en ny granne som håller på att bygga ett stort garage och när traktorn i går eftermiddag passerade under telefontråden så gick den av.( Har hänt förr när stora timmebilar kört av ledningen) Grannen ringde Telia och talade om vad som hänt samt att han för snart 2 månader sen bett dom komma och flytta på vår lednind samt en annan som just nu går mellan takstolarna på hans garagebygge. Grannen kan inte lägga tak förrän Telia varit och flyttat ledningen och tiden rinner iväg, snart är det snö här men inget Telia på väg och jag får nöja mig men mobiltelefon och mobilt internet som jag som tur är har abonnemang på. Men det är otroligt frustrerande att inte ha ordinarie bredband och telefoni bara för att Telia inte kan sköta sina åtaganden. Min nya granne har ett stort åkeri ,därav det nya garagebygget
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
28-10-2008, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem sedan: 07-10-2007
Medlem nr: 12 751

|
Ja, det måste bli dyrt för stackars Telia, som bara gick med 5,4 miljarder i vinst under tredje kvartalet.......
Redigerat av Aqvakul: 28-10-2008, 11:04
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
28-10-2008, 11:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Telia gör inga fältjobb numera, det är Relacom som sköter sånt. På uppdrag av Telia visserligen. Intressant att få reda på om order verkligen är beställd. Sen är det ganska nonchalant att köra av kabeln om man vet att den finns. Delat ansvar kanske om kabeln hänger under lagstadgade 4,5 m men det gäller över allmän väg. Tyvärr är det mycket vanligt att kranar och annat är uppfällda när förarna är ute och kör, dom brakar in i broar och river ner järnvägens kontaktledning trots att den hänger minst 5,5 m upp.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-10-2008, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
Nu är det ju till Telia man ska anmäla fel och kabeln har hängt lågt länge. Min granne har haft upprepad kontakt med dom sen i början av september och sagt att dom gärna får gräva ned kablarna på hans tomt, sen så måste ju kabeln som just nu går genom garagetaket flyttas men det verkar dom inte bry sig om. Vill även påpeka att eftersom kabeln går tvärs över grannens tomt så är det inte lätt att utföra byggjobb med kranar och traktorer utan att skada lågt hängande ledningar Det var bättre ordning förr, när jag jobbade på Televerket för en massa år sen
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
28-10-2008, 11:48
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
TRÅDKAPNING!
Exempel på telia: Den 12/9 beställde jag ADSL till butiken, på butikens företagsnummer. Den 18/9 kopplar TElia upp ADSL:en, men sen är det stopp! TElia har nämligen skickat MITT modem till en Jan Johansson på kyrkogården i Skara som privatabbonemang. Fyra modem har nu skickats till denna person och adress. Själv var jag TVUNGEN att KÖPA ette get modem, för att kunna utnyttja ADSL:en. Altså har jag ingen ADSL förrän den 1/10. Nu börjar det plötsligt drälla ner fakturor, överlåtelsehandlingar och diverse andra papper till.... Ja just det, Jan Johansson på kyrkogården! Jag har ringt ca 3ggr/vecka till telia, för att få dem att inse, att det är mitt företag som nyttjar, äger och har behov av detta. TElia lyckades t.o.m. att få in dubbel information på Eniros sida, där förre ägaren av telenr står som företag och mitt företag står som privatperson på SAMMA nummer! Efter att ha kontaktat Eniro, har i alla fall den informationen rättats till, men undrar hur det kommer att gå med min ADSL-uppkoppling? Utan den kan jag ju inte använda BABS-läsaren....
|
|
|
|
|
28-10-2008, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem sedan: 13-02-2005
Medlem nr: 5 006

|
Oj vad jobbigt Titti....hoppas att det snart fixar sig! Maria..hoppas att det fixar sig för dig också!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
28-10-2008, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem sedan: 07-02-2007
Medlem nr: 9 061

|
Här har vi också haft problem med Telia (Relacom) 1 1/2 år var dom här med jämna mellanrum, grävde upp gropar och lade igen dom, grävde upp, lade igen osv. Numera fungerar det men det tog tid. Happas att det löser sig för er
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2008, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
Ännu har inget hänt trots att vi båda ringt både igår em och idag på morgonen får väl avvakta till i morgon
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
28-10-2008, 20:05
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem sedan: 30-08-2006
Medlem nr: 8 513

|
Men sååå irriterande. De måste väl kunna säga om de kommer i morgon eller om en vecka.
Finns det inte något som säger att Telia ska vara på plats inom en vissa tid.
|
|
|
|
|
29-10-2008, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem sedan: 19-07-2005
Medlem nr: 6 203

|
Stackars er! Förstår så väl eran frustration när det gäller Telia. Vi har inte haft annat än problem med dem sen vi flyttade in i vårt hus för tio år sedan. För oss så är det bönderna runt omkring som gräver av kablarna med jämna mellanrum. Telia visste mycket väl att de grävde ner kablarna där bönderna plöjer, och gräver trots det inte ner dem tillräckligt djupt! Inte tänker de göra något åt det heller och de reparatörer som är tvugna att åka ut och laga skakar bara på huvudet. De gör ju bara sitt jobb och kan ju inte själva göra något åt Telias policy. Och inte kan man bli arg på bönderna heller, det är ju inte deras fel att telia gjort ett slarvigt jobb. Sen finns det tillfällen när det bara har gått en säkring i nåt skåp och man får fortfarande vänta i tre arbetsdagar på att de ska göra något åt det. Det värsta som hände var när vi väntat i tre arbetsdagar, får ett sms på mobilen om att det var fixat och det inte var det! Då fick vi själva felanmäla igen och vänta i ytterligare 4-5 dagar pga att det var helg emellan. Så näää, telia står inte högt i kurs här inte
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
29-10-2008, 14:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
Hihi, det lönar sig att felanmäla 2 ggr / dag för nu har dom lagat/skarvat ihop tråden och allt funkar som det skall Tack Telia
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
30-10-2008, 13:14
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (titti49zon6 @ 29-10-2008, 14:19)  Hihi, det lönar sig att felanmäla 2 ggr / dag för nu har dom lagat/skarvat ihop tråden och allt funkar som det skall Tack Telia  Tror du det skulle löna sig för mig med?
|
|
|
|
|
30-10-2008, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem sedan: 28-06-2007
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (titti49zon6 @ 28-10-2008, 11:31)  Det var bättre ordning förr, när jag jobbade på Televerket för en massa år sen  Ja, det var det  Felavhjälpning inom 8 timmar och nyinstalation inom 5 dagar (ifall det var tvunget att dra nya kablar).
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
30-10-2008, 13:31
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem sedan: 05-07-2004
Medlem nr: 4 012

|
För vår del blev telefonledningen kapad den 15 oktober när de grävde för fjärrvärme. Tydligen gick kabeln ut nånstans vid vägrenen och när de grävde diket längs hela vägen så slocknade telefonen och modemet. Sen började konstigt nog modemet funka igen men inte telefonen. Jag gick in på Telias sida på nätet för att göra en felanmälan och fick svaret att en felanmälan redan registrerats på vårt abbonemang och att vi inte behövde göra nån fler. Vilket visade sig inte stämma när vi till slut ringde Telia via mobilen, då blev svaret att den första felanmälan bara var provisorisk och inte gällde och att vi skulle få vänta i 5 dagar till innan de behandlade vårt ärende eftersom vi inte anmält felet förrän då (enligt dem)  Efter 5 dagar kom det en person och fixade en tillfällig telefonlina som satt tvärs över vägen en bit uppe i luften men den revs givetvis ganska snabbt ner igen när de höll på och köra med grävskopor och lastbilar här från energibolaget, fjärrvärmeinstallationerna är ju inte klara än. Men idag kom det till slut en trevlig herre och fixade telefonen permanent. Över 2 veckor senare alltså. Jag hoppas verkligen att Telia inte förväntar sig att vi ska betala full taxa denna månad. Det lär ju dessutom ha blivit en ännu dyrare räkning än vanligt eftersom vi måst ringa mobilsamtal istället och man dessutom måste betala samtalen mellan vår fasta telefon och mobilen när vi kopplat om samtalen dit.
|
|
|
|
|
30-10-2008, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem sedan: 28-06-2007
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Gillan @ 29-10-2008, 09:50)  Telia visste mycket väl att de grävde ner kablarna där bönderna plöjer, och gräver trots det inte ner dem tillräckligt djupt! Så näää, telia står inte högt i kurs här inte  Undrar ifall de grävde med en liten handträdgårdsspade
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
31-10-2008, 05:42
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem sedan: 19-07-2005
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Chamomille @ 30-10-2008, 13:31)  Undrar ifall de grävde med en liten handträdgårdsspade  Det har jag funderat över många ggr  .............  ( om jag nu skulle få lust att skratta åt eländet  )
Redigerat av Gillan: 31-10-2008, 05:53
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
31-10-2008, 05:48
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem sedan: 19-07-2005
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Magdis @ 30-10-2008, 13:31)  För vår del blev telefonledningen kapad den 15 oktober när de grävde för fjärrvärme. Tydligen gick kabeln ut nånstans vid vägrenen och när de grävde diket längs hela vägen så slocknade telefonen och modemet. Sen började konstigt nog modemet funka igen men inte telefonen. Jag gick in på Telias sida på nätet för att göra en felanmälan och fick svaret att en felanmälan redan registrerats på vårt abbonemang och att vi inte behövde göra nån fler. Vilket visade sig inte stämma när vi till slut ringde Telia via mobilen, då blev svaret att den första felanmälan bara var provisorisk och inte gällde och att vi skulle få vänta i 5 dagar till innan de behandlade vårt ärende eftersom vi inte anmält felet förrän då (enligt dem) Efter 5 dagar kom det en person och fixade en tillfällig telefonlina som satt tvärs över vägen en bit uppe i luften men den revs givetvis ganska snabbt ner igen när de höll på och köra med grävskopor och lastbilar här från energibolaget, fjärrvärmeinstallationerna är ju inte klara än. Men idag kom det till slut en trevlig herre och fixade telefonen permanent. Över 2 veckor senare alltså. Jag hoppas verkligen att Telia inte förväntar sig att vi ska betala full taxa denna månad. Det lär ju dessutom ha blivit en ännu dyrare räkning än vanligt eftersom vi måst ringa mobilsamtal istället och man dessutom måste betala samtalen mellan vår fasta telefon och mobilen när vi kopplat om samtalen dit. Förtår eran frustration och vill göra dig uppmärksam på att Telia inte ersätter era mobilsamtal och att de inte ersätter någon annan kostnad om du inte säger till själv. Så nu får du slänga dig på telefonen och be om att få ersättning...............och får då förmodligen en kvartalsavgift i ersättning..........Lycka till magdis! Ps! Telia ersätter bara om det gått mer än tre arbetsdagar innan felet avhjälpts
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
31-10-2008, 11:06
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem sedan: 05-07-2004
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Gillan @ 31-10-2008, 05:48)  Förtår eran frustration och vill göra dig uppmärksam på att Telia inte ersätter era mobilsamtal och att de inte ersätter någon annan kostnad om du inte säger till själv. Så nu får du slänga dig på telefonen och be om att få ersättning...............och får då förmodligen en kvartalsavgift i ersättning..........Lycka till magdis! Ps! Telia ersätter bara om det gått mer än tre arbetsdagar innan felet avhjälpts  Sådär, nu har jag mailat dem igen och klargjort att jag förväntar mig ersättning på nåt sätt. Nu kan man alltså bara hoppas på att få rättvisa. Visst är det konstigt egentligen att man ska måsta tigga och be och bråka för såna saker....skulle jag inte gå till jobbet på 14 dagar så skulle ju knappast min arbetsgivare gå ner på knä och be mig om att inte ta ut lön för den tiden.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|