Ville bara berätta lite kort om hur det går till att gräva ett hål. Ingen vettig grävmaskinist sätter ner skopan och gräver en djup grop när han/hon börjar. Utan de "krafsar" försiktigt bort lite i taget. Det ska vara en "grovis" på plats som hela tiden kollar på grävstället och dirrigerar grävmaskinisten. Ser han/hon något misstänkt så blir det till att använda en vanlig spade en stund istället. Det är inte alltid kartorna stämmer med var ledningar och rör ligger och det är inte alls säkert att allt ens finns utmarkerat på dessa kartor. Det finns regler för hur djupt olika saker ska ligga och det ska ovanför ligga ett plastnät/band i olika färg, alt skyddsrör i olika färg som kablarna är dragna i (beroende vad det är för något som grävs ner), det är inte alltid dessa läggs ut. Jag kör åt ett företag som håller på med fjärrvärme/fjärrkyla och bara för dryga veckan sedan så hittade vi på ett skräckexempel på hur det inte ska se ut i backen. Endast 10 cm under asfalten hittades första kabeln som troligtvis var en telekabel.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|