|
|
  |
Fruktträd, vad kan passa? |
|
|
|
02-11-2008, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 211
Medlem nr: 1 795

|
Oh, en ny fundering .... fick bara så lust att någon gång kunna gå ut och plocka min egen frukt.
Vilken sorts fruktträd skulle kunna passa hos mig? Jag bor nära Enköping, uppe på en grusås, så det är ganska torrt och ganska mycket sten och grus i marken. Jord och näring går naturligtvis att tillföra, men små krav är nog att föredra, eftersom det naturligt inte finns så mycket.
Ingen sort är otänkbar för mig. Bara föreslå! TACK! Biggaråer? Plommon? Äpplen? Päron? .....
/Lotta
|
|
|
|
|
02-11-2008, 17:22
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Körsbär och plommon gillar kalkhaltig lerjord, så de är nog inget bra alternativ. Men varför inte skaffa ett familjeträd av äpple eller päron. Då får du många skördar på samma träd under en längre tid och samtidigt behöver du bara jordförbättra för ett träd istället för flera. Familjeträden är redan klara i pollineringschemat.
Kostnaden ligger mellan 500:- upp till 1200:- för ett bra träd
|
|
|
|
|
02-11-2008, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Om du har möjlighet att vattna från tidig vår-sommar så kan du odla äpplen, päron, plommon, körsbär + om det är lite skyddat kan du även testa aprikos och persika, Enköping har ganska gynnsamt odlingsklimat och fruktträd vill ha bra dränering fast de behöver en hel del vatten till bladen och frukterna därav behovet av vattning ifall det är torrt.
För att minska avdunstningen kan man blanda ner rikligt med mullämnen i den befintliga jorden vid planteringen samt täcka jorden runt trädet regelbundet med organiskt material ex. löv, gräsklipp, halvförmultnad kompost och dyl.(ej ända upp mot stammen + material som innehåller mycket kväve läggs runt trädet tidigt på säsongen innan midsommar helst).
Kan lägga till att körsbär och plommon funkar även utan lerjord det finns många som har såna träd här som växer bra och sätter frukt och vi har ingen lerjord här (snarare sur gammal barrskogsjord) samt Prunussläktet får lättare gummiflöde i lerjord.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 02-11-2008, 17:25
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
02-11-2008, 19:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Glöm för all del inte bärbuskarna. De ger frukt betydligt fortare än fruktträd, och de ger ju ofta mycket frukt under längre tid än många fruktträd. Är det riktigt varmt så kan man t ex plommonen bli övermogna på bara drygt någon vecka. Boken "Trädgårdens bär" av Leif Blomqvist kan vara en bra introduktion.
|
|
|
|
|
03-11-2008, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har samma erfarenhet som Åsa - har man väldränerad jord som t ex sand- eller grusjord så blir körsbär, persika och plommon mycket bra. Fast man måste se till att trädet de första 3-5 åren har rikt med fuktighetshållande organiskt material i början, för de behöver hjälp med vätska de första åren.
Äpple och päron är toleranta och kan leva bra i väldränerade stenjordar också, även om idealet för dem är ca 30% lerjord (de flesta trädgårdsjordar har för mycket ler också för äpple och päron - träden växer upp och lever ändå men får ofta svampangrepp som t ex kräfta, vilket de inte får lika lätt i väldränerade jordar).
Som alternativ till familjeträd kan man sätta äpple och päron som har svagväxande grundstammar, dvs inte blir så stora. De träden får frukt tidigare än om de står på en storväxt grundstam (den vanligaste storväxta heter A2). Man kan också sätta spaljerade träd - antingen mot vägg eller fristående som berså, häck mm. På det sättet får man snabbt frukt och olika sorter på liten yta.
Familjekronträden är ofta en så stor utmaning att hålla symmetriska och friska att jag helt avråder ifrån dem. De är mer att betrakta som utmanande experimentträd för oss som jobbar med träd, beskärning, trädsjukdomar mm.
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2008, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 18 383

|
Jag har planterat äppelträd James Grieve – E och plommon Viktoria-E nyliggen. Man måste ha en pollinerings vän till äppelträd (det har jag applar till det). Båda dessa träd är svagväxande och är mycket vackra. Hoppas på någon frukt. Hos mig är det lerjord som fick grävas mycket och förbättras. Värdens kanske nyttigaste bär är havtorn – buske är mycket tålig, växer i grus och tål vind, man måste ha han- och hon-buske för att få bär. Men bären smackar mycket annorlunda… Lycka till!
|
|
|
|
|
03-11-2008, 17:47
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Bra tips om havtorn - både mycket nyttigt, gott, vackert och spännande bär! Buskar med olivliknande blad. Jag tycker de är vackra. Busken tål stenig, mager jord. Man måste ha han- och honplanta, 1 hanplanta på 5-10 honor - om man vill ha bär.
Med äpplen och päron behöver man itne tänka på pollinering om man bor i tätort. Det är helt överreklammerat i handeln. Istället borde de informera om sjukdomsbenägenhet och annat! Bor man däremot i glesbygd med grannar utan fruktträd eller på landsbygden är det annorlunda. Då spelar pollineringen roll och påverkar valet av träd.
Körsbär och plommon blommar tidigt och särskilt för plommon är det bra om de står hyfsat vindstilla så att de få insekter som finns under blomningen hinner göra sitt jobb.
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2008, 18:57
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
havtorn är ett bra förslag , dock måste man ha plats för den då den skickar rotskott och blir både bred och hög . vackert och lätt skött .
andra förslag - Hassel,Rönnbär,fläder,vin,aroni,häggmispel,mispel,slån,kiwi,blåtry m.m men då blir det ju inte så mycket frukträd . men ändå roligt att ha .
|
|
|
|
|
04-11-2008, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 19 461

|
Det skulle vara spännande att veta lite mer vad du är ute efter LottaK och hur mycket utrymme det finns i trädgården. Det är stor skillnad om man är ute efter frukten - direkt (då kanske man skall satsa på bärbuskar eller svagväxande fruktträd)! Eller om man även är ute efter en rumsbildande känsla som stora fruktträd verkligen kan ge på ett förnämligt sätt (men då måste det finnas utrymme för det). Ett fruktträd som är planterat vid något speciellt tillfälle (ett barns födelse, en inflyttning i ett nytt hus, en kräftskiva eller....) kan vara något fantastiskt att få vara med att sköta i många år framöver. Framförallt tycker jag att detta gäller traditionella relativt kraftigväxande päron och äppelträd. Inte finns det något bättre än att sitta under sitt blommande äppelträd i vårsolen och dricka sitt kaffe och lyssna på bin och humlor!
|
|
|
|
|
09-11-2008, 15:24
|
Medlem

|
Hej! Tack för alla goda tips, ideer och råd! Dem kan jag ha mycket nytt vid många tillfällen.
Bra fråga den sista .... och så glömde jag ju att skriva annat också.
Tomten är ganska stor ca 1200 kvm. På den växer det främst tallar (+1 gran, 2 enbuskar, en rönn, 2 björkar och en krusbärsbuske). Tanken med fruktträd är att få se den vackra blomningen och också få äta egen god frukt. Helst ska trädet inte vara alltför stort, jag vill någorlunda lätt kunna plocka frukten.
Är det så att något fruktträd inte gillar tallar? Har det någon betydelse då om det finns frukt i ett familjeträd där stammen är ett träd som gillar tallar? Det lät spännande med flera frukter på samma träd!
Rhododendron tycker ju om tallar, så till våren ska jag skaffa ett par. Lotta
|
|
|
|
|
12-11-2008, 21:49
|

Medlem
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 19 461

|
Jag har inte hört talas om något fruktträd som tycker illa om tallar - däremot bekräftas det du skriver om torr, stenig och grusig mark av de träd som finns på tomten. Både tall, björk, rönn och en tål en hel del torka och behöver inte så mycket näring. Du skall nog försöka bättra på jorden i de övre lagret relativt mycket med mullämnen i samband med planteringen - annars kommer nog tillväxten att bli mycket svag. Det kommer också vara viktigt att du vattnar mycket i alla fall de första två åren efter planteringen tills trädet har etablerat sig hyggligt. Vattna gärna rejält (30-50liter) men inte för ofta (ca var 14:e dag) så att rötterna får en chans att söka sig på djupet efter vatten. Frågar du mig så rekommenderar jag ett äppelträd på den vanliga grundstammen A2 - gärna James Grieve som dök upp tidigare (fin höstsort, bra både att äta och till äppelkakor). Ett svagväxande sommaräpple är Gyllenkroks Astrakan som också är relativt svagväxande, främst för att plocka och äta direkt från grenen. Om du väljer en svagväxande grundstam (ger ett mindre träd) så kan du välja i princip vilken äppelsort som helst som är härdig i dina trakter utan risk att trädet blir för stort. Snarare riskerar dessa träd att bli för små i min smak - de blir liksom aldrig några "riktiga" träd.
|
|
|
|
|
13-11-2008, 23:10
|
Medlem

|
Jag hörde någon som sa att päronträd nog inte gillar tallar ... någon som vet nåt mer bestämt? Lotta
|
|
|
|
|
14-11-2008, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 738
Medlem nr: 4 607

|
Det ända jag kan komma på är att kinesiska enar kan bli värdväxter för päronrost. Men jag vet tyvärr inget om tallar...
--------------------
~ zon 1 ~
|
|
|
|
|
14-11-2008, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Hej! Efter att ha läst alla inlägg i tråden vill jag komplettera med följande: Välj hellre äpple än päron. Päronträdet tar lång tid på sig att utveckla frukter (flera år mer än äpplen). Dessutom vill päronen ha mera värme och bördigare jord än äpplen. Satsa på en starkväxande grundstam (A2). Den söker sig bättre ner på djupet efter vatten. En svagvägande grudstam tror jag ej blir så lyckat på din magra jord. Ge trädet en så bra start som möjligt genom att förbättra jorden med mull och gödsel. Glöm ej att kalka. Jorden bland tallarna har lågt PH-värde. James Grieve är en underbar sort som jag gärna rekomenderar. När trädet blir större kan du gärna testa med att ympa in någon annan sort. Det är kul och inte så svårt som man tror. Hälsningar från äppelriket.
Redigerat av cato: 14-11-2008, 12:47
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
14-11-2008, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
James Grieve är ett fint äpple, dock med varning för att det har lätt att drabbas av kräfta.
|
|
|
|
|
22-11-2008, 23:57
|
Medlem

|
Jag är tacksam för allt tips och all information. Tack!!! Nu har jag fullt upp att tänka ... puh
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|