Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

81 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag är så ledsen och förtvivlad
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-11-2008, 23:20
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej Biggan!

Men det var ett stort steg i rätt rikting, tycker jag, att fundera på det... flirting.gif

Jag är också mycket ensam. Erkänner motvilligt att när det bara är jag som ska äta så blir det bra mat till ung 60%. Resten kan vara varma koppen eller stekta ägg eller fil och fiberhavregryn. Jag äter alltid. Hoppar inte över middagen. Kan hoppa över lunchen ibland (ganska ofta faktiskt...) och bara ta macka och kaffe eller några frukter...

Jag kokar nästan aldrig potatis eller ris när jag är själv utan använder mycket frysta wokgrönsaker istället. Även stekt vitkål med creme fraiche eller kronärtsskockehjärtan i vitlökssmör använder jag ist.f. potatis. Det sista är "LYX".... naughty.gif

Ibland så gör jag mat så det blir till två pers. Sätter in det som blir kvar i kylen, till nästa dag.
          Idag gjorde jag tex råstekt potatis med purjo och strimlad kassler. Rörde i ett par msk creme fraiche och lite sweet chilii. Tog några av de sista tomaterna till. Kanongott. Tog 20 min att göra.

Jag tycker inte heller om att äta mat som har stått. Även fast jag vet att det inte är något fel på den så bär det lite emot. Jag älskar att hitta på olika blandningar och olika rätter och har man bara stor variation på kryddor så tycker jag att man kan åstadkomma det mesta av ingenting... laugh.gif

Stor Kram till Dig och sov så gott!
          Lycka till imorgon också på jobbet!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 18-11-2008, 09:03
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Hej Biggan, jag lever ensam, om man bortser från djuren, och har nedsatt hälsa - jag lagar nästan aldrig mat.

Frukosten (efter kaffet) ser jag till är bra: cornflakes, musli ev., solroskärnor, russin, nötter, äpple eller banan o mjölk.

Jag ser till att alltid ha hemma sådant man kan äta utan att tillaga:

olika grönsaker som gurka, tomat, broccoli, majs, morot, vitkål; frukt, nötter, frysta räkor, sill, Kravmärkt kokt skinka o leverpastej, ost, ägg (koka ägg är enkelt), matbröd.

På så sätt får jag i mig näringsriktig mat även om jag inte orkar tillaga den.

Ibland äter jag varma koppen med olika färska tillägg i som exvis broccoli, ost.

Edit: Grillad kyckling köper jag hem ibland.

Edit2: Yogurt har jag alltid hemma.

Redigerat av MimmiH: 19-11-2008, 08:33

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 18-11-2008, 09:38
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Tisdags kram till dig Biggan

Bifogad bild

Jag äter ju sällan ensam, så jag har tyvärr inga goda råd till dig om detta, men som tur är finns det andra som hjälper dig med dina funderingar ser jag kompiskram.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 18-11-2008, 10:37
          Länk hit: #164

Gäster

Tisdagskram från mig också. smiley_small_hug.gif
          Jag är också ensam och tyvärr ganska dålig på att laga mat. Oftast blir det spaghetti och korv till middag, ibland med någon god pastasås som omväxling. Nästan aldrig grönsaker till, där behövs skärpning! Jag äter nästan alltid ensam framför TV:n, har ju inte mycket val. Även till frukost blir det ibland spaghetti, om jag inte har flingor/müsli och mjölk hemma. Till lunch på jobbet blir det smörgåsar.

Olle

Citera
          lottapotta
          Inlägg 18-11-2008, 10:38
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem nr: 9 442

Stoooor kram till dig Biggan. Jag har inte varit inne så mycket på sistone, och såg först idag vad som hänt. Jag känner med dig.

--------------------
          "Den som sjunger skrämmer bort bekymren."

http://leo-broholmer.bloggplatsen.se/

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-11-2008, 10:40
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

kompiskram.gif Big Hug

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-11-2008, 11:19
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det är jättetråkigt att äta ensam! Mycket roligare att dricka te. Jag lagar nästan aldrig mat till mig själv, och om jag gör det blir det minst dubbel portion så jag kan äta resten nästa dag (steka upp gårdagens pasta, ris eller potatis går snabbt) eller frysa in. Det går åt många bananer när jag har varit och handlat, de är jättebra när man är hungrig men orkes- och fantasilös. När de är slut (handlar högst en gång i veckan) finns det förhoppningsvis äpplen kvar. Tycker inte om smör och köper sällan ost, så det blir inte ens rediga mackor, men så länge brödet är färskt är det gott att äta torrt. Jag inser själv att det inte låter så där jättebra nu när jag skriver ner det så här. Om jag har ro att sitta ner när jag äter måste jag läsa en bok, annars blir jag helt rastlös. Ofta står jag och äter. Det konstiga är att jag kan vara sugen på något och exempelvis köpa majskolvar. Sen ligger de där och tittar förebrående på mig dag efter dag och blir allt torrare. Jag menar, hur svårt är det att koka dem? Men man orkar bara inte. Hönsen blir glada i alla fall.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Bettis
          Inlägg 18-11-2008, 11:35
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Så bra att dottern har hjälpt dig, men som du säger det kan hon kanske inte göra för alltid giggle.gif . Jag är ju inte ensam men när gubben är borta så slarvar jag ganska mycket. Jag gör en stor omgång spagetti och köttfärsås det kan jag leva på i en vecka om det skulle vara så wacko.gif annars finns det ju nudlar, färdigskalade potatisar, frysta grönsaker. Man kan göra pannkakor också det är gott. Jag ser alltid på TV eller läser i en bok när jag är ensam hemma och ska äta.

Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

--------------------

Citera
          AnnammA
          Inlägg 18-11-2008, 12:07
          Länk hit: #169

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Kramar smiley_small_hug.gif och lite ögongodis från mig.

Godis

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 18-11-2008, 13:50
          Länk hit: #170

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag kan berätta om min pappa. Han blev ensam när mamma dog för 6 år sedan. Innan dess så kunde han steka ägg och inte så mycket mer. I början så åt han ofta hos mig men nu har matlagning blivit ett intresse för honom. Han exprimenterar med olika recept och är mycket intresserad av matlagning nu. Han till och med bakar matbröd. Han närmar sig 80 år, alltså behöver han inte komma hem efter jobbet och ställa sig och laga mat. Själva matlagningen är intresset för honom, vissa dagar äter han mycket men många gånger så tycker han att själva ätandet är tråkigt. Tråkigt att sitta ensam och äta.

Själv är jag sällan ensam, men när jag är det så blir det tyvärr alldeles för mycket smörgås.

Vissa maträtter vinner faktiskt på att värmas upp dagen efter. Köttgrytor som går att variera i all oändlighet blir ju nästan alltid godare dagen efter. När jag gör paella så gör jag den medvetet dagen innan vi ska äta. Den blir lite geggiare då men smaken är alldeles oslagbar.

Ibland kan matresterna vara grund för en annan rätt. Det är ofta då man kan få till det där jättegoda, men det kräver förstås att lusten för matlagning finns. Och den lusten kan man ju inte tvinga fram.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-11-2008, 16:50
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Stor Kram, Biggan! Bifogad bild
          smiley_small_hug.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 18-11-2008, 17:23
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Förs och främst...En jättekram för dej... smiley_small_hug.gif
          Är ensam och älskar att laga mat, men inte till bara mej och inte att äta ensam. thumbdown.gif
          Så här slarvas det vilt.
          Lever på mest knäckebröd och kaffe tyvärr. whistling.gif
          När kroppen säger ifrån, tar jag mej i kragen några dagar, men sedan är jag där igen crying.gif
          Vet ingen bra lösning på det, men försöker få med några andra hemmavarande här att laga gemensam middag med. dunno.gif
          Men som sagt, det är svårt...jättesvårt, när jag inte gillar halv/helfabrikat och heller inte äter gårdagens mat. blink.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-11-2008, 21:29
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Beklagar din stora sorg!
          Är också ensam men tvärtemot de flesta här lagar jag mat till mig själv varje dag! Bestämde när min yngsta dotter flyttade hemifrån -92 att jag skulle äta lagad mat en gång per dag i alla lägen. Och det har jag gjort!! Finner ett nöje i att laga något gott och lägga upp fint och efteråt kunna resa mig och tänka Ohh vad gott det var!! smile.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Biggan_
          Inlägg 18-11-2008, 22:26
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Tack för alla goa kramar! kompiskram.gif
          Tack för alla tips jag fått från er om matlagning och ensamätande. Jag köpte en 400gr köttfärspaket och gjorde köttfärssås med massor med paprika, purjo och vitlök i och krossade tomater. Pastaspiraler till. Det blev en portion i kväll och tre portioner i kylen. Jag kan ju göra köttfärsgratäng av den ena portionen och kanske en pizza på hönökaka av en portion. Jag har ont om plats i frysen nu också, där ligger en massa bär och grönsaker.
          Sen satt jag vid TV:n och åt, men det är ju inte samma mysfaktor som att sitta mitt emot varandra vid köksbordet. Nu kom jag att tänka på våra underbara frukostar i uterummet på sommarhalvåret! -cry-.gif ....och på härliga grillkvällar på altanen!
          smiley_small_hug.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Boxer
          Inlägg 18-11-2008, 22:31
          Länk hit: #175

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 18-11-2008, 22:33
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Boxer @ 18-11-2008, 22:31) *

Så söta! wub.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Monaxe
          Inlägg 18-11-2008, 23:12
          Länk hit: #177

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

En stor fortsätt kämpa på kram från mej! smiley_small_hug.gif

Att laga mat och äta ensam är ju bland det tråkigaste som finns, helt enig med alla andra som uttryckt samma åsikt. Enklaste är ju att göra som du gjort nu Biggan, laga stora lass och frysa till kommande dagar.
          Det där med ensamheten är ju värre att komma åt... Har du ingen vännina/vänninor som som oxå är ensamma, man skulle ju kunna äta tillsammans nån gång i veckan eller så, bara för att få lite mer sällskap till måltiderna.
          TV är ju ett oslagbart sällskap när man äter ensam, tyvärr!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-11-2008, 07:43
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

En stor Godmorgon-Kram till Biggan!
          smiley_small_hug.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 19-11-2008, 08:21
          Länk hit: #179

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Onsdags kram till dig Biggan

Bifogad bild

Lägga köttfärssåsen på hönökaka så det blir som en pizza lät gott, det måste jag prova yes.gif smiley_small_hug.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-11-2008, 11:11
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

81 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 21:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon