| |
|
  |
Novemberkaktus-knoppar..., ...ramlat av !! |
|
|
|
|
12-11-2008, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
jättevackra bilder som vanligt clivia! Jag har en exotica med.Men inga antydningar ännu till blommor.Behandlar du den nått annorlunda? Jag har även Gold charm ice dancer ,enigma, aspen,en vit onamnad.På kommande samba brazil,hatiora 'heartbreaker' och hatbergera 'starburst' (schlumbergera/epiphyllum)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2008, 17:28
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (nilssontherese @ 12-11-2008, 10:54)  jättevackra bilder som vanligt clivia! Jag har en exotica med.Men inga antydningar ännu till blommor.Behandlar du den nått annorlunda? Jag har även Gold charm ice dancer ,enigma, aspen,en vit onamnad.På kommande samba brazil,hatiora 'heartbreaker' och hatbergera 'starburst' (schlumbergera/epiphyllum) Tack, Therese... Nej, min exotica behandlar jag på samma sätt som mina andra Schlumbergeror. Men jag har märkt att den är mycket känsligare än mina andra hybrider (jag äger tre, men några till kommer jag säkert att ha efter denna säsongen  ) när det gäller att byta plats eller att vattna. Den gillar jämn vattning och absolut inte torka ut mellan vattningarna i blomningstiden. Då tappar den knopparna, det betyder slut för säsongen. Brukar blomma på våren också. Att byta plats när knopparna är på väg, det vågar jag absolut inte göre hos S. x exotica. ´Enigma` är mycket speciellt, har du haft den länge? Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut även om du inte har blommor på den... ´Samba Brasil`är en hybrid med mycket fina blommor enligt min åsikt... Är din ´Aspen` en stabil mutation? Jag har läst på en fransk hemsida att den är instabil...  och att dennes blommor efter 2-3 år liknar mer hybriden ´Bridgeport`som den kommer ifrån, den har också lite unikt utseende... Ja, ´Starburst` och enligt mig ´Star Dust`också är något utöver det vanliga, intressanta korsningar ... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2008, 18:05
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 12-11-2008, 18:28)  Tack, Therese... Nej, min exotica behandlar jag på samma sätt som mina andra Schlumbergeror. Men jag har märkt att den är mycket känsligare än mina andra hybrider (jag äger tre, men några till kommer jag säkert att ha efter denna säsongen  ) när det gäller att byta plats eller att vattna. Den gillar jämn vattning och absolut inte torka ut mellan vattningarna i blomningstiden. Då tappar den knopparna, det betyder slut för säsongen. Brukar blomma på våren också. Att byta plats när knopparna är på väg, det vågar jag absolut inte göre hos S. x exotica. ´Enigma` är mycket speciellt, har du haft den länge? Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut även om du inte har blommor på den... ´Samba Brasil`är en hybrid med mycket fina blommor enligt min åsikt... Är din ´Aspen` en stabil mutation? Jag har läst på en fransk hemsida att den är instabil...  och att dennes blommor efter 2-3 år liknar mer hybriden ´Bridgeport`som den kommer ifrån, den har också lite unikt utseende... Ja, ´Starburst` och enligt mig ´Star Dust`också är något utöver det vanliga, intressanta korsningar ... MVH/clivia Ok så jag tror jag haft min exotica lite för torr  .Kanske får jag se blommor till våren istället *ler*. Enigma har jag haft sedan förra vintern.Och den är full av knopp nu.Lite knepigare att rota.Jag fotar och postar bilder när den blommar! Du ska få se en bild på den utan blommor med *ler*.Den har i mitt tycke lite annorlunda "leder" än de vanliga schlumbergerorna nått åt exotica hållet . Min aspen fick jag hem nu i sommar.VÄLDIGT svår att rota men skam den som ger sig.Nu växer den på bra! Antar att den är rätt instabil och kanske kommer den få blommor som bridgeport en dag.Ska bli spännande att se.Den här ska vara extra känslig och tappar tydligen lätt "leder". Hihi, ja star dust ska den nog heta egentligen jag köpte den på e-bay och då var den namnad starburst.Jag reagerade på namnet med.Blommorna såg så spännande ut att jag bara måste ha den! Just nu har ag en blomma i apricot dancer mycket tjusig sort! Apricot Dancer
Apricot_Dancer.gif ( 127.45k )
Antal nedladdningar: 69Troligen Gold Charm köpte en hel planta! Kolla in de stooora blommorna!De mäter hela 7cm!
det_orange_rosa_fyndet.gif ( 101.61k )
Antal nedladdningar: 62
fyndet_hela_plantan.gif ( 116.73k )
Antal nedladdningar: 51Nån annan gul hybrid
gul_rosa.gif ( 93.81k )
Antal nedladdningar: 88Schlumbergera 'Exotica'
schlumbergera_exotica.jpg ( 107.9k )
Antal nedladdningar: 74
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2008, 19:53
|
Medlem

|
Tack för länken, Therese... Men det är inte `Bridgeport`på bilden efter ´Asen`. Den ser helt annorlunda ut... http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7GGLR%26sa%3DNStar Burst existerar enligt en tysk sida, och Star Dust existerar också enligt en fransk sida...Om det är samma planta, det vågar jag inte att säga... Fina bilder förresten...  , tack för dem... jag ser att du också gillar lite ovanligare färger och former hos Schlumbergerorna...  Har du bilder på ´Aspen`också (jag menar utan blommor förstås) ? MVH/clivia
Redigerat av clivia: 12-11-2008, 19:58
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2008, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 362

|
Jag har också några novemberkaktusar som blommar eller är i knopp. De vanliga ceriserosa har inte slagit ut än, men två andra är i full blom. Några namn har jag inte på dom. /Christina
Vit_ljusrosa_novemberkaktus.jpg ( 10.76k )
Antal nedladdningar: 48
Gul_novemberkaktus.jpg ( 10.02k )
Antal nedladdningar: 86
--------------------
Christina, zon 4-5 
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2008, 00:08
|
Medlem

|
Välkommen hit, Christine, vilket Schlumbergera galleri börjar det bli... Jag har tittat lite på gula Schlumbergera hybrider och har kommit fram att vi troligen alla tre äger hybriden Golden Sun. Therese, jag antar att Golden Charm brukar inte vara så stor (vet inte)...Golden Charm har du troligen på den andra bilden. Men jag är inte säker, förstås, ...Har ni mer bilder på själva blomman, Therese och Christine? Min ser ut så här när den slagit ut:
Gul_Schlumbergera__detalj__nov.2008.jpg ( 73.87k )
Antal nedladdningar: 86MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2008, 18:27
|

Medlem

|
Här är en närbild på min gula novemberkaktus!
DSCF0603.jpg ( 5.46k )
Antal nedladdningar: 79
--------------------
Christina, zon 4-5 
|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2008, 19:19
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 12-11-2008, 20:53)  Tack för länken, Therese... Men det är inte `Bridgeport`på bilden efter ´Asen`. Den ser helt annorlunda ut... http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7GGLR%26sa%3DNStar Burst existerar enligt en tysk sida, och Star Dust existerar också enligt en fransk sida...Om det är samma planta, det vågar jag inte att säga... Fina bilder förresten...  , tack för dem... jag ser att du också gillar lite ovanligare färger och former hos Schlumbergerorna...  Har du bilder på ´Aspen`också (jag menar utan blommor förstås) ? MVH/clivia Hihi, jag tänkte inte ens på nästa bild efter aspen *skrattar*.Men tack själv för länken till bridgeport! Jo, jag har fått lite blodad tand på detta med schlumbergeror.Och GÄRNA ovanligare sorter och udda färger *ler*. Jag köpte starburst av epric som hybridiserar schlumbergeror och epiphyllums så jag antar att han namnat den rätt *fniss*. Här kommer lite bilder! Enigma
enigma.gif ( 111.67k )
Antal nedladdningar: 77Enigma
enigma1.gif ( 97.75k )
Antal nedladdningar: 48Onamnad vit
onamnad_vit.gif ( 103.32k )
Antal nedladdningar: 73Den stora jag köpte ska försöka ta en närbild med på blomman. Enligt min bok om schlumbergeror så ska den gula med allra störst blommor vara urmodern 'Gold charm' som är fram korsad med orssichiana. Men det är svårt med e gula för ofta spelar temperaturen roll på inslaget av rosa i blomman.Lägre temp mer rosa i blomman...enligt boken.
schlumbergera.gif ( 104.85k )
Antal nedladdningar: 88Aspen
aspen.gif ( 93.95k )
Antal nedladdningar: 61CITAT (Christina i Småland @ 13-11-2008, 19:27)  Här är en närbild på min gula novemberkaktus!
DSCF0603.jpg ( 5.46k )
Antal nedladdningar: 79Det här ser ut som en 'Golden Sun' om jag jämför med boken. Jättefin bild! Tack! Jag har den rätt namnade 'Gold Charm' som har knoppar nu ska bli kul att jämföra blommorna sedan! Den andra gula blomman med närbild som jag visade det är en annan planta *ler*.Kanske är det en 'Golden Sun' med!
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
13-11-2008, 21:42
|
Medlem

|
Jag har inte någon bok om Schlumbergeror ännu, Therese, bara samlat material...Det är bra att veta att ´Golden Charm`är den allra största, jag har gjort en jämförelse mellan mina tre (+1) blommande schlumbergeror och titta...min gula är nästan 8 cm lång...de andra är betydligt mindre det ser man på bilden...Jag har inte lagt märke till detta tills idag, då måste jag fråga hur stora är era gula hybrider? Är de mindre eller större...Ja, den kan variera lite men hur stora är de andra gula hybriderna ungefär ? Bild på gul okänd hybrid, ´Malissa`och ´Thor Bella`
Schlumbergeror__ok_nd_hybrid__Malissa_och_Thor_Bella__nov_2008.jpg ( 81.17k )
Antal nedladdningar: 66Du har rätt, Therese, med den rosa färgen...problemet är att både ´Golden Charm` och ´Golden Sun`är aningen rosa i alla förhållanden, men kanske det här med blomstorlek kan avgöra saken...Ja, och om det är korsningen med orssichiana och truncata då är det inte Schlumbergera x buckleyi men Schlumbergera x reginae... ´Enigma`ser helt exotiskt ut, mycket fint exemplar...  Jag ser fram emot bilder på blommorna... EPRIC... Har du ´Enigma`därifrån också? Jag har tittat på deras hemsida men hur betalar man, de skickar ett separat mail till alla några dagar efter beställning  eller hur går det till med betalning? Har du goda erfarenheter med dem? Ja kommer kanske också att utnyttja deras tjänster... ´Aspen` ser ut som russeliana (utan blommor) i mina ögon, kanske en smula större...  Jag är verkligen nyfiken vilka blommor den kommer att ha... Så jag inte glömmer tack för era vackra bilder, Christine och Therese... MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
14-11-2008, 16:14
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 13-11-2008, 22:42)  Jag har inte någon bok om Schlumbergeror ännu, Therese, bara samlat material...Det är bra att veta att ´Golden Charm`är den allra största, jag har gjort en jämförelse mellan mina tre (+1) blommande schlumbergeror och titta...min gula är nästan 8 cm lång...de andra är betydligt mindre det ser man på bilden...Jag har inte lagt märke till detta tills idag, då måste jag fråga hur stora är era gula hybrider? Är de mindre eller större...Ja, den kan variera lite men hur stora är de andra gula hybriderna ungefär ? Bild på gul okänd hybrid, ´Malissa`och ´Thor Bella`
Schlumbergeror__ok_nd_hybrid__Malissa_och_Thor_Bella__nov_2008.jpg ( 81.17k )
Antal nedladdningar: 66Du har rätt, Therese, med den rosa färgen...problemet är att både ´Golden Charm` och ´Golden Sun`är aningen rosa i alla förhållanden, men kanske det här med blomstorlek kan avgöra saken...Ja, och om det är korsningen med orssichiana och truncata då är det inte Schlumbergera x buckleyi men Schlumbergera x reginae... ´Enigma`ser helt exotiskt ut, mycket fint exemplar...  Jag ser fram emot bilder på blommorna... EPRIC... Har du ´Enigma`därifrån också? Jag har tittat på deras hemsida men hur betalar man, de skickar ett separat mail till alla några dagar efter beställning  eller hur går det till med betalning? Har du goda erfarenheter med dem? Ja kommer kanske också att utnyttja deras tjänster... ´Aspen` ser ut som russeliana (utan blommor) i mina ögon, kanske en smula större...  Jag är verkligen nyfiken vilka blommor den kommer att ha... Så jag inte glömmer tack för era vackra bilder, Christine och Therese... MVH/clivia Vilken fin jämförelse clivia! Min gula som blommar nu och är nyinköpt är 7-8cm. Min apricot dancer är ca 7cm tydligen är dancer sorterna rätt stora! Sedan min vita onamnade den är bara 5-6cm. Enigma kommer från epric.De är super att ha att göra med! Toppen! Jag är nöjd med alla köp jag gjort! De säljer även på e-bay. På hemsidan schlumbergera så väljer man det man vill lägga i korgen.Sedan får man ett mail med frakten inräknad.Sedan kan man betala med antingen paypal eller till bankkonto...SUPER kvalitet på dem jag fick hem nyss!!
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
14-11-2008, 19:36
|
Medlem

|
Tack, Therese, för ditt svar...Nu kommer jag ha mer novemberkaktusar, det är kul att driva dem från en liten bit ... de har mycket intressanta färger, det kan jag inte motstå...  , kaktusarna tar i alla fall inte så mycket plats och några fönster åt väster är utan växter ännu...Tack för tipset.. (Vi kan kanske byta sen, ja, bara om du vill förstås) Om jag får fråga vilka hybrider har du? Min ny vita hybrid Malissa har inte bestämt sig om den vill ha blad eller blommor, den har fått intressanta blommor med vingar... Malissa normala blommor:
typiska_blommor_f_r_Malissa__nov.2008.jpg ( 66.92k )
Antal nedladdningar: 69Malissa med vingar:
Malissa_med_vingar...nov.2008.jpg ( 67.35k )
Antal nedladdningar: 84
Malissa_med_vingar...2_nov.2008.jpg ( 64.21k )
Antal nedladdningar: 172Malissa med supervingar:
Superstora_vingar...__nov.2008.jpg ( 53.62k )
Antal nedladdningar: 76Jag har aldrig sett något sådant hos Schlumergeror men det kanske händer ibland. Har du, Therese, eller någon annan här på Odla.nu haft sådana blommor och försökt att pollinera dem? MVH/clivia
|
|
|
|
|
|
|
|
14-11-2008, 21:52
|

Medlem

|
Blommorna på min gula schlumbergera är också ca 7-8 cm. /Christina
--------------------
Christina, zon 4-5 
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 13:41
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 14-11-2008, 20:36)  Tack, Therese, för ditt svar...Nu kommer jag ha mer novemberkaktusar, det är kul att driva dem från en liten bit ... de har mycket intressanta färger, det kan jag inte motstå...  , kaktusarna tar i alla fall inte så mycket plats och några fönster åt väster är utan växter ännu...Tack för tipset.. (Vi kan kanske byta sen, ja, bara om du vill förstås) Om jag får fråga vilka hybrider har du? Min ny vita hybrid Malissa har inte bestämt sig om den vill ha blad eller blommor, den har fått intressanta blommor med vingar... Jag har aldrig sett något sådant hos Schlumergeror men det kanske händer ibland. Har du, Therese, eller någon annan här på Odla.nu haft sådana blommor och försökt att pollinera dem? MVH/clivia SJÄLVKLART kan vi byta sedan!! Vore bara superskoj! De där "vingarna" har jag sett förut.På en av mina gula...hmmm undrar just om det är nån missbildning Men tyvärr har jag aldrig provat att pollinera.Har varit sugen på att pollinera nu när man har en del intressanta sorter *ler*.Även om det tar LÄÄÄÄNGE innan de blommar från frö.Så är det nått visst med att så ett frö.
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Åhhh vilka fina novemberkaktusar ni visar!! Jag har 2 sorter och dom blommar båda som finast nu. En röd:
novemberkaktus_r_d.JPG ( 102.45k )
Antal nedladdningar: 101Sen har jag en rosa som kommer från mitt föräldrahem. Och den är mig mycket kär eftersom mina föräldrar inte lever längre:
novemberkaktus_rosa.JPG ( 111.31k )
Antal nedladdningar: 70
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 14:37
|

Medlem

|
Underbart fina Irene! kul att du ed bidrar med bilder!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 15:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Nej, nu får ni sluta skicka bilder på era magnifika, supersköna, dunderfina, extremt vackra Novemberkaktusar. Det var ju November-kaktus-knoppar ramlat av denna tråden skulle handla om. Nu ångrar jag nästan att jag startade den, för efter att jag sett dessa bilder vill jag ha ALLIHOP! Jag kommer att bli ruinerad och det är ERT FEL !! Skämtar bara, fortsätt skicka bilder, jag dräglar.... Var förbi blomhörnan i matbutiken i fredags, dom hade Novemberkaktusar där. Bara den vanliga sorten, men ändå... En var nästan lila, köpte inte, men jag tror jag gör det nästa vecka. Någon som har en lila ? Hur ser den ut när den blommar ? Jag trodde min var cerise röd, men den är väl mer åt det röda hållet ? Den (har BARA en ) är utblommad nu. Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 15:45
|

Medlem

|
Hihi Förlåt Tepa att vi kapat din tråd *hihi*.Men vilka snygga du hade!! Och visst skapar de HA begär!! Underbart fina foton! Jag har tyvärr ingen lila.Men cerice och så har jag haft en röd.Din verkar vara mer åt det röda hållet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-11-2008, 16:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hi Hi Therese, min namne, fast jag är utan "h" ! Jo, visst är min åt det röda hållet ! Du skrev mina i plural, men det är bara EN jag har, fast bilderna är av samma kaktus, i olika stadier av blomning !
Hälsn Tepa
Redigerat av tepa: 15-11-2008, 16:05
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|