|
|
  |
Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren |
|
|
|
10-01-2009, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Härligt med uteplats, grattis!! Jag har stuckit näsan i frökatalogerna vilket är rent vansinne med sniglar i trädgården, men det går ju inte att låta bli  Men i år har jag tänkt att vara ordentlig med försådden, har lysrör och hela klabbet, ska bara montera upp allt också  Jag har varit hos MariaS och köpt en kamelia, det blir en utmaning att hålla liv i den - fast den ska förstås inte ut i trädgården, den ska förgylla livet inomhus.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
10-01-2009, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag har börjat kolla runt lite i "träd-gården" efter nytt som ploppar upp, och som vanligt är det fingerborgsblommorna som snällt sprider sig till nya ställen. I år var den snäll och satte sig vid trappen, en stor blaffa som säkert blir jättefin, kungsljusen brukar också sprida sig till nya ställen  Annars är det frökataloger och lite funderingar över vad jag ska odla i år, blir nog en del ny jord till växthuset, torvblock, gödning mm och nåt litet frö
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
10-01-2009, 16:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Kajsa i Arvika @ 10-01-2009, 14:30)  Sedan har vi äntligen lyckats hitta en lite större lägenhet  , ca 5km från stan, markplan i ett fyrafamiljshus, en av de första frågorna var naturligtvis om jag fick gräva upp gräsmattan...  Det ska bli så otroligt skönt att få pyssla lite ute igen, kanske tom hinner få se de fröer jag sår blomma!  Vilken härlig tråd! Jag tar för givet att du fick tillåtelse att gräva upp gräsmattan....????? Vilken kick att börja om på nytt! Vad ska du plantera förutom ettåringar? Själv har jag beställt några Rhododendron och en speciell Schersmin från Esveld idag - det känns också som en nystart på 2009! Jag har tappat trädgårdsintresset rätt rejält de senaste åren, men det kanske är på väg tillbaka lite grann....! Hoppas det - det var alltid så spännande att se fram emot våren och leveranser av alla vinterbeställningar man gjort på datorn.......
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2009, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Håller på att flytta. Var ute i den lilla trädgården för en stund sedan. Det ska bli kul att flytta hit växterna. Har krukat en del och nödplanterat resten hos vänner. Det går ju inte och få allt med, men de nödvändigaste ( framför allt dagliljorna  ). Nu blir det till att rita upp hur allt ska stå.
petitpimousse.gif ( 963bytes )
Antal nedladdningar: 3
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2009, 19:05
|
Medlem
Antal inlägg: 240
Medlem nr: 11 874

|
Jag har börjat rita på terassen som kanske kommer att bli verklighet i sommar. Och så lusläser jag just nu Klematis - över 100 utvalda sorter. Och dreglar... det kommer att bli minst en till våren. Den ska få klättra i en ful prydnadsen på tomten.
Hos mig har lite lökar visat sig, kanske är det ochinaceorna som jag satte i november.
Vad är Esveld? Och vilken rhododendron blev det?
--------------------
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.
|
|
|
|
|
10-01-2009, 22:19
|
Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 4 949

|
 vilket avlångt land vi bor i läste att nån redan var ute och kollade i rabatten vad som kommit upp. här är det en halv meter snö. Men jag har planterat en hel del frö idag frö från canada. Spännande se vad som blir av dom.
|
|
|
|
|
10-01-2009, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (flinga100 @ 10-01-2009, 19:05)  Jag har börjat rita på terassen som kanske kommer att bli verklighet i sommar. Och så lusläser jag just nu Klematis - över 100 utvalda sorter. Och dreglar... det kommer att bli minst en till våren. Den ska få klättra i en ful prydnadsen på tomten.
Hos mig har lite lökar visat sig, kanske är det ochinaceorna som jag satte i november.
Vad är Esveld? Och vilken rhododendron blev det? Esveld är en plantskola i Holland med mycket "godis" i sortimentet Kanske mest kända för sina träd, men de har sååååå mycket annat också! Jag beställde faktiskt 3st rhododendron - Trompenburg (ljusgula blommor) - Oxlip (rosaröda klockliknande blommor) - Brasilia (rosa/orange blommor) sen blev det en Azalea också......'Surprise' EsveldLycka till med ritningen av terassen! Ska du ha rabatter runt omkring den....?
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2009, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Anki V: har sått P. digitalis, barbatus, pygmea, och whippleanus ska bli kul att se vad det blir av dem.. håller tummarna  Nog verkade det som att det var ok att gräva... Fast jag nämnde väl inte direkt graden av grävande... Det lär de väl märka med tiden antar jag och knorrar de erbjuder jag mej gärna att klippa gräset åt dem..  Vid närmare eftertanke tror jag att jag insisterar på det, vill ju inte gärna att de kör över allt som e.. Vad jag ska plantera mera? Har en del växter "utackorderade", hos vänner och bekanta som jag nu kan "hämta hem" t ex, höstsilverax, aklejor, Potentillor, alunrot, hostor och mycket mera.. bl a "gamla" perenner som min mamma hade i sin trädgård när hon levde.. Gillar mörkbladiga växter så det lär det bli mycket av..
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
11-01-2009, 13:39
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 20 369

|
Sitter o planerar hur jag vill ha min trädgård  Är ganska nyinflyttad från lägenhet till hus och detta blir min första vår i huset... Förra året planterade jag bara en ros och en pion (sistnämnda klarade sig inte) och försökte hålla ogräset i styr så gott det gick då träsgården knappr är omhändertagen på tre år. Jag HATAR kirskål!!! Men i år blir dett andra bullar Två befintliga rabatter skall fixas ca 10m långa, nya rabatter skall anläggas runt "platån" vid gräsmattan med fina hängande blommor som täcker betongen, terassen skall få lite fina plantor i urnor, fruktträden skall beskäras och TUSEN SAKER TILL Får nog börja prioritera och spara en del till nsta år...
|
|
|
|
|
11-01-2009, 14:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Grattis till din trädgård! Jag tycker det är bra att du tar det lugnt med arbetet, man måste "bo in sig" för att veta hur man vill ha det. Dessutom är trädgården ett livslångt arbete och hur roligt som helst!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
11-01-2009, 14:38
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 20 369

|
Tack så mycket! Känns väldigt spännande... Har alltid velat ha massa blommor och växter hemma o när jag bodde i lgh lyckades jag ta död på det mesta  men nu sen jag skaffade mig hus är det som om mitt intresse fullkomligt exploderat och mina fingrar blivit riktigt gröna. Förra sommaren fick jag inget gjort i huset, knappt möblerat eller packat upp, höll bara på med trädgården. Kan knappt bärga mig tills våren kommer och jag kan börja med trädgården igen
|
|
|
|
|
11-01-2009, 15:24
|
Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 10-01-2009, 22:23)  Jag beställde faktiskt 3st rhododendron - Trompenburg (ljusgula blommor) - Oxlip (rosaröda klockliknande blommor) - Brasilia (rosa/orange blommor) sen blev det en Azalea också......'Surprise'
Lycka till med ritningen av terassen! Ska du ha rabatter runt omkring den....? Vad fint det låter! En sommarazalea är jag lite sugen på. Men, jag är ju sugen på det mesta som jag hör talas om... Jag ska inte ha rabatter kring terassen, men den ska anläggas högst upp i en liten sluttning och jag skulle hemska gärna vilja få till någon slags terassering i den. Tanken är att det ska bli en medelhavsinspirerad terass med mycket krukor. Kanske några klätterväxter. biodynamisk: jag känner igen det där... MILJONER saker som man vill göra på en gång!  I somras (min första i huset) kändes som om jag inte fick något gjort alls. Jag duttade runt här och där. Man kanske ska försöka fokusera på en eller ett par saker i taget... svårt... EDIT: Ingen som undrade vilka blommor som kommit upp i rabatten?  Chionodoxa heter de visst, inte ochinacea.
Redigerat av flinga100: 11-01-2009, 15:42
--------------------
|
|
|
|
|
11-01-2009, 15:37
|

Medlem

|
Mina vårstjärnor börjar sticka upp men de har långt kvar till blomning. Menar du att dina blommar?
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
11-01-2009, 15:41
|
Medlem

|
Nejnej, de har bara börjat titta upp här också.
--------------------
|
|
|
|
|
11-01-2009, 15:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag är glad över min vintergröna som får en att känna lite hopp även under vintern, nu börjar det ljusna och vackra solnedgångar skadar ju inte heller. Snart är det dags att odla chili, aklejorna har åkt ner i en lådda och ut så de ska förhoppningsvis bli nått de också.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
11-01-2009, 16:25
|

Medlem

|
Har suttit och rotat i mina fröer nu. Oj så mycket jag har!  Ska peta ner Eryngium Alpinum i några byttor så får de åka ut i kylan imorgon.
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
11-01-2009, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
 Nu har jag fått in min såhylla och fått upp lysrören på en hylla!! Nu saknar jag bara såjorden men den ska mannen försöka få tag i imorgon. Sen kan jag börja så igen!
s_hylla.JPG ( 36.79k )
Antal nedladdningar: 71
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
11-01-2009, 17:13
|

Medlem

|
Vilken fin såhylla du har, härligt med lysrören, det sätter nog fart. Jag har inga lysrör, det får klara sig ändå. Dina kittlar och spänner är jättefina! Har en likadan kaffepanna som står på vår gamla vedspis i köket, roligt med gamla saker.
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
11-01-2009, 17:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
 Eva! Nu saknas bara frösådderna! Visst är det roligt med gamla saker. Jag gillar verkligen Kockums emaljföremål. Jag samlar på dom så jag har en massa olika.
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
11-01-2009, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
 Fler än jag som kikat på dina fina Kockumsprylar Irene... jag har en likadan mjölkkanna som jag gick och hämtade mjölk i; när jag var liten för ca 35 år sen.. SÅ härligt att få fram såsakerna!!  Man blir ju aldeles killig i magen ju, min gubbe har lovat mej en likadan hylla.. vill ha mina rör i kedjor, har du också det?
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|