Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren
          Krolliljan
          Inlägg 11-01-2009, 18:22
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Såg ett rådjur utanför huset idag. Får nog leta i gamla trådar efter vilka växter de äter eller inte. g.gif

Krokus sticker upp ur jorden yahoo.gif

Vilken fin såhylla Irene_L tummenupp.gif Oh vad jag längtar efter att så när jag ser den.

--------------------

Citera
          Irene_L
          Inlägg 11-01-2009, 18:31
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

thanks.gif Kajsa ochKrolliljan!

Kajsa.....mina lysrör har jag satt fast under hyllan (har inga kedjor). Sen kommer jag ha en extra hylla mellan lysrörhyllorna som jag kan ha närmare lysrören när plantorna är små. Sen när plantorna blir större flyttar jag ner det hyllplanet. Så här såg det ut förra året:

Bifogad fil  s_hylla.JPG ( 72.3k ) Antal nedladdningar: 61

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 11-01-2009, 20:39
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

idea.gif ahaaa.. så smart..

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-01-2009, 22:24
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

CITAT (biodynamisk @ 11-01-2009, 13:39) *
          Sitter o planerar hur jag vill ha min trädgård smile.gif Är ganska nyinflyttad från lägenhet till hus och detta blir min första vår i huset...

Här är en till som sitter o planerar! Vi hade en uteplats förut men nu har vi flyttat till hus med trädgård, jag var ute idag o mätte upp alla mått... Den är lite konstig, långsidan mot ena grannen är jättesned! Vid kortaste ändan är det 7 meter från hus till staket, vid längsta ändan är det 11 meter! ohmy.gif Så gräsmattan är som en trekant, får se hur jag kan utnyttja det på bästa sätt.. Ingen jättetomt som ni förstår, men det ska bli sååå kul att få plantera i vår!! bravo.gif Längtar!!! De som bodde här innan var helt ointresserade av trädgård så nu är det bara en gräsmatta, men det ska det bli ändring på! naughty.gif biggrin.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 12-01-2009, 10:45
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Härligt med en snackistråd....

Själv var jag ute och fnulade i trädgåden i helgen. Kom på två nya planteringar... Stackars maken. *fniss*

Eftersom vi bara har sand-fyllnadsmasse jord runt huset så ska jag försöka bygga en upphöjd rabatt med hjälp av den gamla gärdesgåden.

Ja ja jag vet att det är snudd på förbjudet att riva gädesgårdar, men den här va i så dåligt skick och helt nertrampad att det gick inte att rädd. Bara ca 20år gammal men såg ut som 150 minst....

Helgen efter nyår var det minus 25 här!! Rena rama norrland. Tack och lov kom det två dagar innan ca 30cm snö.
          Typiskt när man har planterat både magnolia ( leonard messel ) och rosmarinen ute. Det har ju bara varit mesvintrar senaste åren. Men men, den som överlever får se...

Har dessutom skaffat lite lysrör så jag kan börja lite tidigare, yeej!!

Så nu är det bara att invänta leveransen från odla.... *väntar*

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Irene_L
          Inlägg 12-01-2009, 14:50
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Idag köpte mannen såjord till mig och jag kunde äntligen börja så. Dom första fröna som jag sådde är Pensé-fröer. Mina egna plockade från mina penséer och sen en sort som heter"Pansy Brunig".

Här har jag plockat fram såbrickan som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö förra året:

Eftersom jag sår i köket är den toppen. Nu slipper jag få jord överallt.

Sen har jag min så-pärm:

Här har jag skrivit upp om alla mina blommor...perenner, ettåringar...hur man sår dom, hur höga dom är, var dom trivs ja allt som kan vara bra att veta. Pärmen är toppen!! Jag har ju lite dåligt minne så om det är något jag undrar över är det bara att slå upp och kolla.

Nu har jag flyttat hyllplanet lite närmare lysrören;

Åhhhh det är härligt att vara igång igen!!

Redigerat av Irene_L: 12-01-2009, 18:44

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          stennie
          Inlägg 12-01-2009, 16:34
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Gud va jag längtar till våren...när jag läser alla innlägg om att så....
          Jag har sått ett 20 tal olika perenner men dom får stå ute, för vi åker på semester om en vecka...men när jag kommer hem ska det bli andra bullar!
          Bästa tiden på året som börjar snart....

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          danielmork
          Inlägg 12-01-2009, 22:05
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 18 988

Trevlig tråd:) Kul att sitta och läsa och se på era fina bilder

Här händer inte mkt i de små rabatterna just nu. Bor i lägenhet, så har bara en liten gräsplätt...

Men fröer är beställda, så jag går här och väntar. Mest kryddfrön, men även lite annat. Sen får man ju hålla koll på Pelargoner och Margerit som står i källaren och har det bra!

//Daniel

--------------------
          Sommaren är för kort.....

Citera
          Heda
          Inlägg 13-01-2009, 08:53
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Snart börjar det! Det har ju redan börjat...har 25 sorter som står ute och nog är det snart dags att sätta igång med Jätteverbenorna. Förra året sådde jag dem i mitten av februari och det var ordentligt genomrotade plantor jag satte ut sista helgen i maj. Kanske ska jag vänta en månad g.gif Tänk om det blir en svinkall vår och växthuset inte går att använda förren i maj?? Då kommer vi drunkna i omskolade växter inne och måste köpa en massa lysrör till!! De perenner som står ute får nog bara flytta till växthuset när värmen börjar återkomma, inne kommer det ju vara fullt av "inne sådder"....vojne, vojne, hur ska detta sluta?! Jag vill ha ett STORT uppvärmt växthus! Tänk om jag var lite rik tummenupp.gif suck...

//Heda

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 13-01-2009, 09:04
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Jättebra idé med pärmen Irene L.

*Stjäl idén*

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 13-01-2009, 10:03
          Länk hit: #131

Medlem

Ja pärmar e bra för jordiga fingrar och dåligt minne... whist.gif Hittade plastfickor till samlarkort som passade jättebra till pyttesmå fröpåsar, annars funkar plastfickor till 10x15 foton bra med.. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 13-01-2009, 11:47
          Länk hit: #132

Gäster

Härligt att läsa om era sådder och planer!
          Kajsa, vad roligt att du har fått en uteplats att ha lite odlingar på! Hoppas verkligen att du kommer bra överens med värdfolket, men har de lovat att du ska få gräva och odla måste de ju hålla vad de har sagt. Jag ser fram emot bilder på resultatet till sommaren. Irene, vilken fin såhylla du har! Tänk om man hade en sådan. Fast min tvättkorgskonstruktion i källaren fungerar ju bra den också. Jag har inte börjat så än, utan tänker vänta till i februari. Om inte annat sparar jag några hundralappar då, för jag får säkert höjd hyra även i år under de månader då de tre lysrören över mina sådder ska lysa hela dagarna. Vad jag ska så vet jag inte riktigt, jag får börja med att se vad som finns i mina frögömmor. Men sådder ska det bli, var så säkra! Det finns ju också sådant jag kan så inne på fönsterbrädorna till att börja med, t ex vildpelargoner. Fast först hoppas jag kunna bli av med lite krukväxter på odlaträffen och loppmarknaden nästa helg, så att det blir mer plats framför fönstren. Nere i källaren står massor av övervintrande perenner som får flytta på sig när det blir sådags. Har ni också platsbrist redan innan ni har börjat så? rolleyes.gif

Olle

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 13-01-2009, 12:11
          Länk hit: #133

Medlem

Har gott om platsbrist men just nu beror det tyvärr mest på alla flyttkartonger.. giggle.gif Ser fram emot fler foton på dina tvättkorgsarrangemang.. Lite utmaning ska det ju finnas i såandet..

Har gått igenom Plant world seeds utbud IGEN och har väl kommit fram till den tredje reviderade listan vid det här laget... Mycket knorrande har det blivit.. Gillar ni variegerade blad tycker jag ni ska kika in där.. de har en del spännande saker..

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 14-01-2009, 20:13
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Irene, du är så organiserad! Jag har samlat på mig pärmar med plastfickor som jag ska testa att ha fröpåsarna i. Tänker att det blir lättare att bläddra runt och se vad som finns då. Nu har jag dem i gamla diskettboxar, det är inte så dumt det heller, men det blir lätt oordning när jag lyfter upp och stoppar ner dem igen.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          HelenJ
          Inlägg 14-01-2009, 21:19
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Men.... sår ni inte era fröer? confused.gif Samlar ni bara på dem? giggle.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 15-01-2009, 09:10
          Länk hit: #136

Gäster

Så så, ta det lugnt. Det är inte SÅ farligt om det blir lite frön över! giggle.gif

Olle

Citera
          Heda
          Inlägg 15-01-2009, 13:00
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-01-2009, 09:10) *
          Så så, ta det lugnt. Det är inte SÅ farligt om det blir lite frön över! giggle.gif

Olle

Nej verkligen inte! Då kan man byta bort dem mot andra fröer! Eller helt enkelt bara dela med sig! smile.gif

Men till alla "måste-ha-plantor" är det svårt att spara frön...TÄNK om de inte gror så bra?!?! Sen står man där med 25 plantor, fast man bara hade plats för 5....men då blir någon granne eller syster jätteglad för "gröna" födelsedagspresenter!!!

//Heda

Citera
          Wilmer
          Inlägg 15-01-2009, 21:23
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hahahahaaa, ja, jag känner igen det med att för säkerhetsskull så alla fröer så råkar alla överleva wacko.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 16-01-2009, 08:51
          Länk hit: #139

Medlem

hmmm... undrar sa flundran... hittade en massa fröer på mina "utackorderade" echinacea igår och på stockrosorna.. repade av lite, tror ni det kan bli nåt av dem om man sår av dem eller har de suttit för länge, har ju varit rejält kallt här.. confused.gif

Provar iaf.. svårt att låta bli... giggle.gif

--------------------

Citera
          biodynamisk
          Inlägg 18-01-2009, 08:05
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 20 369

Ush!
          Kylan har kommit tillbaka och jag som inte har ngn frostvarnare i glashuset crying.gif
          Fick plocka in pelargonerna och azaleorna jag hade där igår. Alla verkar ha klarat det fint utom en av azaleorna där många av blommorna frysta. De såg ut ungefär som salladen gör efter julen när man glömt att man sänkte värmen i kylen pga av att den är fullsmockad med mat tongue.gif Men jag plockade bort de skadade blommorna och än så länge ser det ut som att den klarat sig...

Citera

15 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon