| |
|
  |
Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren |
|
|
|
|
20-01-2009, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 71
Medlem nr: 20 295

|
Det är inte klokt! Har glömt bort Dahliorna i jorden i år igen. Jag fattar inte att det ska vara så himla svårt att komma ihåg det. Kanske för att jag bor på Söderslätt och det känns som om hösten håller på och håller på tills det helt plötsligt blir snöstorm och man är insnöad i tre dagar. Och då är det försent iallafall. Inte för att jag kan skylla på snöstorm den här gången men det blir liksom ett inlärt beteende. Får väl odla i krukor då.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Sen hem och botanisera ibland det som överlevde mus-attacken. ( inte mycket ) Kolla impectalistan mot det jag beställde på odla. ( = stryka en hel del för att undvika dubbelinköp )
Hitta alla sålådor, vet vart dom ligger men jag måste "städa" för att komma dit.
Och framförallt. Hitta såjord! Nån som vet vart man säljer det så här tidigt?
Och sen tänkte jag på, pelargonerna... Ska dom ha lite näring nu?
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 16:58
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 20 369

|
Såg idag att de sålde såjord på plantagen nu. 49 kr för två säckar tror jag det var...
Jag undrar oxå om man skall ge näring till pelargonerna nu, de börjar bli lite gula i bladen men blommorna sitter fortfarande kvar...
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 20:26
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-01-2009, 08:51)  hmmm... undrar sa flundran... hittade en massa fröer på mina "utackorderade" echinacea igår och på stockrosorna.. repade av lite, tror ni det kan bli nåt av dem om man sår av dem eller har de suttit för länge, har ju varit rejält kallt här.. Provar iaf.. svårt att låta bli...  Det kommer absolut att gro! Ibland "gnussar" jag av fröerna på vårkanten och de gror direkt i rabatten! "I vilda världen" är det ju ingen som tar in fröerna över vintern och sedan så dem på våren!! Det kommer att gå hur bra som helst! JAg själv kunde inte låta bli att ta några fröer av en vitblommig Echinacea härom veckan, undrar om de har korsat sig med de röda intill och vad det kan bli av dem??? Ska bli jättespännande!! //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 21:04
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Ja då har jag fått "hem" mina krukor. Jag har precis flyttat och fått med det jag hann kruka innan "vintern" kom. Nu längtar jag till mars april när jag kan få ner växterna i landen. Ska bli kul att börja med en ny trädgård.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
CITAT (160kvm stort hus @ 20-01-2009, 09:21)  åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå...
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (160kvm stort hus @ 20-01-2009, 09:21)  åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Det stämmer på mig också...förutom att jag inte suddar och tar bort  . Jag är nu uppe i dryga 70 sorter och då har inte konnessörsklubbens frön kommit än....  Jag kommer inte ens ihåg vad jag beställt  Jelitto och Garden North- fröna är däremot inräknade....som tur är  . /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 09:39
|

Medlem

|
CITAT (Österläge @ 20-01-2009, 21:10)  Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå... Euhm.... Jag var uppe över 2000kr första gången... Nu har jag lyckats banta ner det till strax över 1000lappen och är ganska nöjd. Men jag ska gallra lite till, har ju redan köpt frön på odla för 500.. *host host* Sambon får inte veta nått.. *hi hi* Sen gäller det ju att få plats för allt oxå. Men än så länge har jag fått med allt. ska bara köpa lite nya krukor och gräva ett nytt land så...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 16:45
|
Medlem

|
CITAT (Österläge @ 20-01-2009, 21:10)  Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå... Det är ju bara att räkna ut vad motsvarande antal plantor hade kostat i plantskolan, så fattar man ju hur BILLIGT det är att så själv!  Förra året kom jag upp i nästan 10 000kr SPARADE pengar, mot om jag hade köpt alla plantor färdiga  då räknade jag med ett medelpris på 25:- plantan...sen köpte jag ju endel plantor ändå...men det var ju ett fåtal mot hur många jag odlade fram själv! Sen tycker jag att man uppskattar plantorna mer, men samtidigt inte blir lika ledsen om de dör....det blir ju ingen större ekonomisk förlust. Jag hade ju också kunnat tjäna in lite pengar om jag hade sålt överskottet istället för att ge bort det...men tänk så glada de blev!! //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
CITAT (Heda @ 21-01-2009, 16:45)  Det är ju bara att räkna ut vad motsvarande antal plantor hade kostat i plantskolan, så fattar man ju hur BILLIGT det är att så själv!  Förra året kom jag upp i nästan 10 000kr SPARADE pengar, mot om jag hade köpt alla plantor färdiga  då räknade jag med ett medelpris på 25:- plantan...sen köpte jag ju endel plantor ändå...men det var ju ett fåtal mot hur många jag odlade fram själv! Sen tycker jag att man uppskattar plantorna mer, men samtidigt inte blir lika ledsen om de dör....det blir ju ingen större ekonomisk förlust. Jag hade ju också kunnat tjäna in lite pengar om jag hade sålt överskottet istället för att ge bort det...men tänk så glada de blev!! //Heda Ja men precis!! Så egentligen är ju inte det ekonomiska så mycket att tänka på, men det ska ju få plats oxå... Har inte så stort så jag försöker hålla ner det lite... Men det finns så mycket fiiiint!!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
OM!!!! det nu är någon som har några frö av Stevia över så köper jag gärna.... Det är väl ett bra argument, "men jag har sålt några fröer i alla fall"
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 10:34
|

Medlem

|
Ha ha ha, ja så räknar jag med.. Fast jag undrar hur mycket man sparar om man räknar bort, jord, krukor osv....
Äh vem bryr sig.. *fniss*
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 16:24
|
Medlem

|
Jag hade hästar förut, så jag brukar jämföra med hur mycket DET kostar!!! Uj, uj, uj då ligger tom 160kvm stort hus i lä med sina 2 000:-!! Min sambo brukar bara konstatera hur lycklig jag blir av alla fröer och plantor...han nöjer sig med det, så länge alla räkningar blir betalda och vi har mat på bordet förstås Har också lite platsbrist, vi bor ju två människor, tre stora hundar och en katt på 80 kvm....det viktigaste är att ingenting står i "svans höjd" då labradoren har en "batongsvans" som kan sopa ner det mesta Började förbereda "uppdrivningshyllan" med lysrör idag....måste köpa ett lysrör till. Hittade ett perfekt 66 cm på Biltema för 179:- med plats för 2 lysrör. Hyllan är 2,5m lång och nu har jag bara ett 130cm lysrör. Skulle behöva MYCKET mer plats...får hoppas att våren kommer fort, för när det börjar bli dags för omskolning måste de ut i växthuset!! //Heda
Redigerat av Heda: 22-01-2009, 16:25
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag sår lite perenner varje dag nu och ställer ut dom efter ett dygn inne. Så här ser det ut ute på altanen:  Här står det 51 olika krukor med olika perenner i varje. Och fler kommer det att bli!!  Är man en frötok så är man!!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Oj vad ni är flitigt och alert.Jag har inte köpt ett ända frö.Tittade i Konnässörsklubbens katalog men kan inte bestämma mig.Jag sår inte så mycket längre,knappt några perenner men buskar och träd vill jag sår några.Jag letar efter daliorfrö men hitta inga.Lite sommarblommor blir det med men inte förrän i mars sätter jag igång.Platsen för frösådder är upptagen för tillfället av mina pelargoner som jag tog fram.De står i hallen under ett takfönster och med extra belysning.Jag har börjat vattnar försiktigt men gödning väntar jag med tills de börjar växer.Februari/mars då ställer jag de i fönstren i ljuset.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
22-01-2009, 23:22
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Oj så synd att glömma dahliorna i jorden. Jag har en tendens att lämna dem i längsta laget när höstarna är fina, men största problemet med det är att när det väl börjar regna så regnar det. Då ruttnar de Jag har iallafall pysslat om mina övervintrare i kväll, några var nog lite väl torra  men de kanske tar sig igen. Mina citroner ha knappt några blad kvar, nu måste jag verkligen skärpa mig. Jag har också plockat ihop grejjor till Odla i väst träffen på lördag, det ska bli så kuuul! Men inte ett frö är sått än, det kommer en dag till det också.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2009, 12:55
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Jag har BESTÄMT och LOVAT mig själv att inte köpa fler fröer så jag har inte tittat i några kataloger - bara för att kunna behärska mig. Men igår kom tidningen Land och där skrevs om nya sorter så nu blir det fröer ändå, kan inte låta bli!  Bl a en orange mangold från Weibulls, grönsaksrybs från Impecta, småblommande tagetes från Nelson, chilensk guldoxalis från Impecta och pionlik rosenskära från Rara växter. Varför ska man vara så lättpåverkad av reklam?
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2009, 15:01
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Jodå.. här stålsatte man sig för att inte öppna kattaloger och fröerbjudanden. Öppnade inte ens odlas erbjudande på mailen. Man har väl växter ändå så man klarar sig.. Men.... Min florist ville absolut kika i Impectas kattalog... Så när frågorna kom: "är den här svår"... "vad är detta för ngt"... "Den här är väl fin" o.s.v. Tja då sitter man här med fröer för 200 spänn igen...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|