| |
|
  |
Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren |
|
|
|
|
06-02-2009, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Det har grott i mina krukor!!! Hurra hurra hurra!! ( ha ha ha den äran, nej nej dumsnut!  ) Den egen skördade ipomoean, några tomater och chiliplantor. Tyvärr inte solrosen eller pen**s pepparn. Men dom kommer väl så småningom. fast nu snöar det ännu mer
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
06-02-2009, 13:19
|
Gäster

|
Det gror hos mig också, under lysrören i källaren. Isop och kungsmynta är ju alltid säkra kort. Och så kommer tuvfjärva, hedvignejlika, Malcolmia maritima, Echium plantagineum och några till. Men tror ni inte att min hyresvärd bestämde sig för att höja hyran med ett par hundralappar i alla fall, när hon såg hur mycket det lyste i källaren igår kväll!  Nåja, jag är ju ingen fattiglapp direkt och får väl betala vad det kostar att ha odlingarna igång. Nu har jag också sått lila spikklubbor i en kruka vid sovrumsfönstret. De kan också vara snabba att gro, men ibland kommer de väldigt ojämnt. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
11-02-2009, 09:10
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Nu snöar det i Norrköping. Stora, feta flingor som ska bädda om växterna i trädgården! Vintergäcken har börjat sticka upp och snödropparna blommar ordentligt! Det blir skönt för dom med ett gosigt täcke och jag slipper skitiga hundar! Det ska bli + grader i helgen säger dom, och mer snö. Hoppas att det håller sig på bara någon plusgrad, så att vi slipper slabbet och klabbet! Det kommer ändå inte bli vår på allvar än, så då kan det lika gärna vara fruset och snö....
Nu är det ju bara en tidsfråga, 5 veckor till vårdagjämning!! Snart är det vår!!
//Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Nu har även jag börjat sår lite.Hittade en påse med Clematis 'Fuska' några små svarta peneer hittade jag med i lådan,lite dalior och idag sådde jag japansk avenbok,sådde några förra våren det blev 6 plantor som står i kallväxthuset.Jag ska ev göra en liten häck av dem.porslinsanemoner sådde jag också.Frö byttorna står i uterummet,jag lade en liten kattfilt över dem då det kan blir kallt i natt även i uterummet.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
14-02-2009, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Jag sådde honungsmynta och myskmadra idag, en omgång av varje som ska stå inne i en dag och sen ut, och en omgång av varje som ska stå inne i 2 veckor och sen ut, så ska jag se vad som gror bäst. Det är så härligt att så, lika roligt varje gång! Och så spännande att se när det gror!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2009, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Yahooo, nu har det börjat grooo! Tyvärr upptäckte jag att mycket av det jag trode jag beställt från impecta inte kommit med på beställningen (det var ett evigt krångel att beställa den dagen av någon anledning var det strul). Jag kollade inte ordentligt att allt kommit med  men jag har ju inte heller betalt för det så.. Nu kan jag köpa fler fröer någon annan stans
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
15-02-2009, 13:36
|

Medlem

|
Vad kul att det gror! Vad är det som tittar upp? Jag måste hindra mig själv från att gå upp o titta på mina sådder - de är ju inte ens ett dygn gamla, chansen att nåt har grott helt obefintlig!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2009, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Här är mindre än en centimeter snö, 10 grader kallt på nätterna. Nu får sniglarna stryyyk.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2009, 17:44
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 17-02-2009, 16:50)  Här är mindre än en centimeter snö, 10 grader kallt på nätterna. Nu får sniglarna stryyyk.  Det har du rätt i, vad gött! Blir kanske en bra snigelsommar... för oss, alltså, inte för dem... moahahaaa... Vad skönt, nu ska jag inte gnälla över att det är så kallt!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2009, 23:26
|

Medlem

|
Ja, hoppas de mår riktigt dåligt  sniglarna. Det som kommit upp är lite olika tomater än så länge. Förra året han de aldrig mogna så i år ville jag vara ute i god tid  . Tiny Tim har jag dessutom haft fina inomhus, med massa tomater. På lotten får de bara bladmögel, så de får stå mot husväggen här hemma i sommar. Nu väntar jag på chili, blomstertobak, physalis, kängruäpple och perenn gladiolus. De är första omgången i pluggboxen. Har två till att fylla i helgen, härligt!!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2009, 22:09
|
Medlem

|
Neeeej, nu känns det inte som om jag kan hålla mig två veckor till!!! Jag veet ju att det är lagom ett par dagar in i mars, men jag vill så nu!! Skit också!! Det finns inte en chans att få plats inne efter omskolning, så detta frå INTE bli innan det går att kasta ut dem i växthuset!! Hoppas att inte våren dröjer detta år så att det blir tvunget med "konstgjord" andning på småttisarna inomhus.....jag måste nog så någonting i helgen i alla fall. BARA en sort, snäääällla!!  Snälla gör så att det står ett vinterbonat växthus på 15m2 på min tomt i morgon...snääälla!!! Såklådan är svår!!! Finns det någon salva???  //Heda
|
|
|
|
|
|
|
|
19-02-2009, 09:59
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Heda @ 18-02-2009, 22:09)  Neeeej, nu känns det inte som om jag kan hålla mig två veckor till!!! Jag veet ju att det är lagom ett par dagar in i mars, men jag vill så nu!! Skit också!! Det finns inte en chans att få plats inne efter omskolning, så detta frå INTE bli innan det går att kasta ut dem i växthuset!! Hoppas att inte våren dröjer detta år så att det blir tvunget med "konstgjord" andning på småttisarna inomhus.....jag måste nog så någonting i helgen i alla fall. BARA en sort, snäääällla!!  Snälla gör så att det står ett vinterbonat växthus på 15m2 på min tomt i morgon...snääälla!!! Såklådan är svår!!! Finns det någon salva???  //Heda Förstår inte vad du menar  Platsbrist...  med 5 kvadrat blomrum som är fullt i våningar och mer på gång, vad är det  Såklåda.... Lider vi inte av  Att man redan har ett vinterbonat växthus som redan är fullt, gör absolut inte att man önskar ett till  Nejdå, så det är väl bara att beställa och så några påsar till
|
|
|
|
|
|
|
|
21-02-2009, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Nu har jag också börjat att så, fast jag inte skulle så NÅGONTING ALLS iår.....
Har börjat peta ner lite chili, de behöver ju lång tid, tomater har jag inte fått tag i frön ännu till, kängurufröna åkte ner idag.
Ska ta itu med lite luktärtor och Ipomoea oxå...sen är det stopp. Absolut stopp. (måste kolla i frö lådan om jag har något kvar från föregående år....)
Hittade några ballongblommor oxå, dom är ju rätt trevliga....suck....risken är överhängade att det blir en faslig massa sådder som ska skötas, igen....
Redigerat av Monaxe: 21-02-2009, 18:47
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
21-02-2009, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Jag sådde i måndags och redan har det grott! Två ipomeor - den ena håller på att slå i taket på miniväxthuset! Så var det ju inte tänkt!  Och Stockros Majorette som jag glömde bort att jag hade köpt i fjol, den har också grott... Jag sådde 4-5 frön i varje kruka men bara ett i varje har grott. Ska jag vänta in de andra eller börja skola om redan nu och sätta dem under lysrör?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-02-2009, 21:18
|

Medlem

|
Monaxe, beroende på vad du vill ha för tomater så har jag frön  Behöver bli av med några... Helen, du kan väl plantera om de små krakarna och sedan se om det gror mer i krukorna? Jag planterade också majorette i dag! Sniglarna mumsade upp de flesta av mina stockrosor förra året, men jag försöker igen MORRRRR. Nu har jag satt perennfröer som ska ut i kylan, HOPPAS HOPPAS det går bra i år, jag vill lyckas!!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
25-02-2009, 09:29
|
Medlem

|
Till helgen smäller det!! Nu jäklar ska här sås! Igår fick jag sådana vårkänningar när solen sken och det droppade från taket!! Underbart! Måste inhandla ett lysrör till skynda, skynda! Äntligen ska det spira små plantor även hemma hos mig!!  Men i år ska jag INTE så alla Lejongapsfröer!! Definitivt INTE så tätt som förra året!! I år ska det vara enkla trevliga omskolningar....säääkert  Jag looovar!! //Heda
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|