Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren
          MariaS
          Inlägg 09-11-2008, 17:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 15:38) *
          Hur får du butiken att gå runt om du tar hem allting till dig? biggrin.gif

slap.gif Tänkte inte på de. giggle.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 09-11-2008, 18:55
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Kan du inte flytta in i butiken istället. Bygg en romantisk himmelsäng och dekorera därefter. Då kan du både bo där och njuta och sedan sälja växterna. giggle.gif

Citera
          HelenJ
          Inlägg 09-11-2008, 19:15
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 18:55) *
          Kan du inte flytta in i butiken istället. Bygg en romantisk himmelsäng och dekorera därefter. Då kan du både bo där och njuta och sedan sälja växterna. giggle.gif

Levande skyltdocka giggle.gif

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-11-2008, 11:19
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 18:55) *

CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 19:15) *
          Levande skyltdocka giggle.gif

Låter som sagt var som en mycket bra idé giggle.gif whistling.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 10-11-2008, 14:56
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Österläge @ 08-11-2008, 20:12) *
          Tack svammeltråden! Efter att ha skrivit här om min brist på initiativ så tog jag tag i det och gick ut o rensade bland krukorna! Nu har några av växterna förpassats till komposten medan andra har fått bättre plats under bordet... Och de frostkänsliga lökarna är uppgrävda och redo för vinterförvaring inomhus! smile.gif

Wilmer, jag hoppas det gick bra för dig och att du återtog herraväldet över källaren!!

Hehe, jag LEVER!!! Jag har också återtagit herraväldet över jordkällaren - inbillar jag mig whistling.gif Jag måste erkänna att jag var och köpte... RADAR. Men så fick jag gruvligt dåligt samvete och tog piasavakvasten i stället. Spindlarna kilade in i sprickorna medan jag sopade bort väven. Jag rös fråna nacken och neråt och lovar - håren stog nog rätt ut på mina ben (ja, där finns visst lite hår). En stor jäkel satt precis i taket innanför dörren, den fick en flygtur längre in i källaren. Hörde hur den dunsade emot något när den landade help.gif Sedan höll jag in alla armar o ben och sprang in o ut ur källaren, låtsades att inga spindlar fanns att se. Tron kan försätta berg. laugh.gif Nu är jag stolt och klar med vintringen av den trädgården sweatingbullets.gif I källaren där jag bor finns också biffiga spindlar, men bara de inte kommer så nära som i en trång jordkällare tycker jag det går bra. Däremot kröp TVÅ mördarsniglar runt på golvet i källaren i går. Så nu vet jag var de övervintrar ranting.gif Hade inte hjärta att döda dem det finns ju tusen till någonstans.

CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 12:48) *
          Vart har du tagit vägen Wilmer? Vann spindlarna? ohmy.gif blink.gif

Tack för att du oroar dig kompiskram.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Ciczi
          Inlägg 10-11-2008, 15:48
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

I väntan på våren.

Krokusarna har bestämt sig för att sticka upp nosarna nu. Såg dem första gången 8/11. Det är 20 dagar tidigare än förra året. Snart är våren här. biggrin.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-11-2008, 18:49
          Länk hit: #47

Gäster

Ja, snart är våren här..

Igår fick jag en DVD film som filmades i vår trädgård den 14 juni. Vi har haft som tradition att ha "Öppen trädgård" en gång om året och en god vän som är duktig med filmkameran filmade hela dagen.

Det var så proffsigt gjort, med musik i bakgrunden..

Att få titta på alla växter och den underbara grönskan är verkligen en upplevelse så här års när vinden viner runt knutarna..mina underbara växter som nu har vissnat ner.. var det verkligen så vackert? Man glömmer lätt hur det såg ut.

Men snart är dom tillbaka bravo.gif

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 10-11-2008, 18:52
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Så roligt för dig med en dvd på din trädgård. Det är ju ett minne för livet. Förstår att du njuter mycket av trädgården och växterna. Var rädd om dvd:n!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-11-2008, 19:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Nu måste jag erkänna mitt totala okunnande... I sommras fick jag ett gäng med jättefina lökar av tidlösor, vad tror ni jag har gjort med dem? Jag har grävt ner dem och jag vet inte var!!! Är det kört nu? Har jag tagit död på dessa jätttefina blommor? Det känns så typiskt, viljan är stor, men kunskapen dålig....

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          eden
          Inlägg 10-11-2008, 20:57
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

CITAT (Monaxe @ 10-11-2008, 19:19) *
          Nu måste jag erkänna mitt totala okunnande... I sommras fick jag ett gäng med jättefina lökar av tidlösor, vad tror ni jag har gjort med dem? Jag har grävt ner dem och jag vet inte var!!! Är det kört nu? Har jag tagit död på dessa jätttefina blommor? Det känns så typiskt, viljan är stor, men kunskapen dålig....

Inte första gången sådant händer. Men hav tröst de visar sig till nästa år. Tänk bara på att de är giftiga, hela växten./eden

Citera
          CillaM
          Inlägg 10-11-2008, 21:20
          Länk hit: #51

Medlem

Tidlösan kommer till våren med mängder med blad, för att till sommaren vissna ner. På höstkanten kommer blommorna, helt utan blad. Den kallas ju för 'den nakna jungfrun'. Jag har mängder med gamla tidlösor men letar efter vita också.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 10-11-2008, 22:17
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Vet inte vilken färg det var på dessa, men om det var vita med i sändningen så kan jag skicka till dej Cilla, Din underbara Passiflora har förgyllt min sommar och fortsätter att förgylla min höst och förhoppningsvis även min vinter. Nu väntar jag bara på blommorna, men det tog 2 år innan de blommade eller?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          CillaM
          Inlägg 10-11-2008, 22:33
          Länk hit: #53

Medlem

Åååhh vad snäll du är! smile.gif Men då vill jag ändå betala för den, de är ju inte billiga. När det gäller edulisen så är din stickling en klon, alltså lika gammal som moderplantan, men jag vet inte om om 3-års regeln gäller för den. Kan säga att min edulis inte blommade i år alls. Och den var lika stor som förra året, och nu börjar stammen se ut som ett mindre träd.

Citera
          Anki V
          Inlägg 10-11-2008, 22:36
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har kommit över 2 st begagnade 58W lysrörsarmaturer för 50 :-/st. yahoo.gif

Nu kan jag byta ut mina två 36:or och få plats med minst 40 plantor till crazy.gif .

Dessutom var jag igår och köpte såjord, plantjord och halksand….som jag tycker fungerar mycket bättre än perlit i såjorden. Den var jättebillig 15 kg kostade 39.90 på K-rauta mot 50 spänn för samma säck hos Silvan.

Så här tidigt har jag aldrig sått tidigare….Redan för dryga två veckor sedan sådde jag nunneört, stormhatt och alpmartorn. Efter några veckor i värme så står de nu ute och fryser.

I våras sådde jag julrosor och blåsippor av superfärska frön och jag såg i går att i blåsippslådan har det hänt saker. Den krukan lär jag få gräva ner i rabatten för att minska temperaturväxlingarna.

Visst känns det väl som om det är en ny odlingssäsong på gång? yahoo.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          CillaM
          Inlägg 10-11-2008, 22:43
          Länk hit: #55

Medlem

Jaaa, visst är det odlingssäsong! biggrin.gif Själv sådde jag gul och lila Tricyrtis, skugglilja i helgen. Allt eftersom fröerna ploppar in och om de ska sås färska så är det bara att ställa sig och pilla ner fröerna. Synd bara att det går så himla snabbt med sådden, känslan är så himla go.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-11-2008, 08:38
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Monaxe @ 10-11-2008, 19:19) *

Mon, jag fick ju samma tidlösa som dig, den minns jag var jag satte. Men inget kom upp nu i höst, jag hoppas den tar sig till våren. (En som har KOLL giggle.gif ) För en gångs skull minns jag var jag satte något laugh.gif .

Det låter ljuvligt att börja fröså nu blir jag riktigt sugen crazy.gif Jag har fått en ljusrörsramp men måste läsa på hur ni använder dem, vilka rör osv.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Irene_L
          Inlägg 16-11-2008, 21:17
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Idag satte vi upp fågelbordshuset. Det fanns här när vi flyttade hit men då var det trasigt. Nu har mellansonen lagat det så idag var det dags att få upp det.

I fredags handlade jag fågelmat och har nu hällt i det i fågelborden. Man lyfter på taket när man ska fylla på maten.

Jag kan sen stå inne och titta på fåglarna genom fönstret. Men inte en fågel kom. Jag gick och tittade flera gånger ........men INGA fåglar. Var är niiiiii?? Jag hoppas att dom hittar hit nån annan dag.....

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-11-2008, 21:55
          Länk hit: #58

Medlem

Mysigt med fågelbord. De hittar snart, har bara första pippin nosat reda på maten brukar det inte dröja länge. I morse satt jag under filten i sängen och kikade på fåglarna utanför fönstret. Vilken trafik!! Verkar finnas rätt många olika sorter, jag måste plocka fram fågelboken och kolla av några jag var osäker på. Jag har inte sett att ekorren hittat dit än, men de finns runtomkring i träden iallafall.

Nu är mina 19 kr amaryllisar planterade och mina stackars appleblossom pelargonsticklingar också. Hoppas de alla tar sig trots konstant misshandel av mig rolleyes.gif

Mina fuchsior blommar för fullt på glasverandan än, känns lite overkligt! Ska man ställa undan dem ändå så de hinner sova en stund confused.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Anki V
          Inlägg 16-11-2008, 22:07
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Åh vad jag blir avundsjuk på er som får/kan mata fåglarna. Ett väldigt trevligt fågelhus har ni och lugn, fåglarna kommer nog när ni får vinter smile.gif .

Här i stan´n (bostadsrätt) är det förbjudet….och ja, jag förstår varför….men ändå!

I sommarstugan frossar jag i holkar och försöker på alla sätt göra det trivsamt för fåglarna men vår sommarstuga är just en sommarstuga och vi är där väldigt sporadiskt på vintern.

Annars så kan jag berätta att jag sått mina pelargonfrön idag. 10 st Black velvet blev det.

Inför nästa säsong lovade jag att jag skulle så extra tidigt crazy.gif . Förra årets ”pellisar” sådde jag på nyårsdagen och de var inte ”blomfärdiga” i juni som jag tänkt. Lite penstemoner och en cimicifuga racemosa (fröbytesväxt) som behöver både värme och kyla har fått komma i jorden också.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 17-11-2008, 14:32
          Länk hit: #60

Gäster

Igår blev det äntligen av att jag röjde plats i källaren och satte in ett gäng stora krukor med Iris germanica. De har stått ute på trappan, men hade inte klarat sig så länge till i dessa dagar med frost och blöta om vartannat. Även lite hostor, dagliljor mm fick hänga med. Vi får se hur mycket det är liv i till våren, men irisarna har jag i alla fall gott hopp om. Jag har också planterat massor av lökar i ängen nu i helgen. I förra veckan var det 70% lökrea på Plantagen i Tagene och ganska mycket kvar - göteborgare, passa på!

För ett par veckor sedan blev jag mindre glad när jag kom hem en kväll och såg att en av mina rabatter var helt uppgrävd. Alla växterna var borta, bara ett par rosenbuskar var kvar! Min hyresvärd förklarade: "Jag vill gärna ha den rabatten nu, för jag har fått en massa lökar och vet inte var jag ska sätta dem annars". Så gör man tydligen när man äger stället. Att en hyresgäst har fått sköta rabatten i sex år och planterat en hel del växter, vad spelar det för roll?

Olle

Citera

15 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 11:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon