|
|
  |
Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren |
|
|
|
17-11-2008, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Men Olle!  Å så jobbigt, jag vet hur det kan kännas. Alla förstår inte vilka känslor man har för sina rabatter och växter.  Det är fördelen med att ha kolonilotten, den är MIN bara MIN (ja, mammas då). Sedan kan man säkert råka ut för sabbotage.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
17-11-2008, 16:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
FYY vilken dålig stil av din hyresvärd!  Hur svårt är det att fråga innan man gräver upp rabatten då?!?  Lider med dig Olle!!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
17-11-2008, 16:18
|
Gäster

|
Nu var det en ganska liten rabatt, utan några direkt oersättliga växter: storklockor, kungsmyntor, en annan mynta jag har glömt namnet på, borstnejlikor och rosenbinkor. Sådana kan jag lätt få tag på igen om jag skulle vilja. Däremot hade jag gärna sett om min lilla julros, som jag hade haft i ett par år, hade tänkt blomma för första gången till våren. Men jag har ju kvar min stora rabatt längs med trappan - och nåde den som rör ängen!  Det jag främst vänder mig mot är egentligen att hon inte informerar mig innan hon gör en sådan sak. Men sådant har hänt förr. En kväll i september var ett ca 10 x 10 m stort björnbärsbestånd invid mitt hus jämnat med marken för att bli gräsmatta. Något jag helt hade stött i sak, men gärna velat veta innan. Kanske är hon rädd för mina synpunkter. Hon vet ju att jag jobbar på ett naturkonsultföretag och har mycket kontakter i natur- och trädgårdsföreningar. Alltså har jag vissa kunskaper som kanske kan leda till obekväma åsikter. Eller så har hennes äganderätt till gården med alla dess byggnader (inklusive mitt hus) alltid varit så självklar, att det är svårt att alltid tänka på att jag också ser stället som ett hem. Hur som helst är jag väldigt glad över huset, ängen och den omgivande skogen, så jag tänker inte flytta i första taget. Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 17-11-2008, 16:20
|
|
|
|
|
17-11-2008, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-11-2008, 16:18)  Det jag främst vänder mig mot är egentligen att hon inte informerar mig innan hon gör en sådan sak. Men sådant har hänt förr. En kväll i september var ett ca 10 x 10 m stort björnbärsbestånd invid mitt hus jämnat med marken för att bli gräsmatta. Även om det är ägaren som bestämmer informerar man väl innan man gör nåt sånt? Hör ju till vanlig normal hyfs!
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2008, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Olle, din hyresvärd kan inte vara en odlait. Då hade hon aldrig burit sig så illa åt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-11-2008, 18:00
|
Gäster

|
Så tråkigt Olle - vi vårdar ju våra rara små växter med sådan omsorg - jag skulle ha blivit jätteledsen..
Nog är det väl ohyfsat att bara göra så och inte ens prata med dig..
Just nu har jag grävlingen som går som en jordfräs i rabatterna men den kan jag ju inte bli arg på direkt - den söker ju mat inför vintern men suck! den kunde väl nöja sig med komposten?
|
|
|
|
|
17-11-2008, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Gunilla, det kan väl hända att grävlingen frågade först?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-11-2008, 18:29
|
Gäster

|
CITAT (Fågelvägen @ 17-11-2008, 18:18)  Gunilla, det kan väl hända att grävlingen frågade först? Njaa..vi har aldrig träffats eller blivit presentrade för varandra.. ..trots att vi bott grannar i många år..
|
|
|
|
|
17-11-2008, 18:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Näää, vad lumpet av din hyresvärd! Har du frågat var hon slängt dina växter så att du ev. kan ta hand om dom?? CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-11-2008, 14:32)  Igår blev det äntligen av att jag röjde plats i källaren och satte in ett gäng stora krukor med Iris germanica. De har stått ute på trappan, men hade inte klarat sig så länge till i dessa dagar med frost och blöta om vartannat. Även lite hostor, dagliljor mm fick hänga med. Vi får se hur mycket det är liv i till våren, men irisarna har jag i alla fall gott hopp om. Jag har också planterat massor av lökar i ängen nu i helgen. I förra veckan var det 70% lökrea på Plantagen i Tagene och ganska mycket kvar - göteborgare, passa på!
För ett par veckor sedan blev jag mindre glad när jag kom hem en kväll och såg att en av mina rabatter var helt uppgrävd. Alla växterna var borta, bara ett par rosenbuskar var kvar! Min hyresvärd förklarade: "Jag vill gärna ha den rabatten nu, för jag har fått en massa lökar och vet inte var jag ska sätta dem annars". Så gör man tydligen när man äger stället. Att en hyresgäst har fått sköta rabatten i sex år och planterat en hel del växter, vad spelar det för roll?
Olle
|
|
|
|
|
17-11-2008, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Olle, det är mycket tråkigt för dig, vi vet ju alla vilket intresse av växter du har och att du vårdar dem ömt. Har hon grävt upp och förstört alla växterna du hade i rabatten? Nu är du ju en mycket snäll och beskedlig person, men nästa gång det händer något tycker jag du ska säga ifrån. Hon kanske gör så här för att Olle blir inte arg.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
18-11-2008, 08:35
|
Gäster

|
Det är en balansgång det där. Självklart har jag försökt förklara att växterna har ett stort värde för mig och att jag vill veta sådana här saker innan. Men samtidigt är hon en ganska känslig person som jag inte vill riskera att bli ovän med. En hyresvärd är man ju väldigt beroende av, och små mysiga hus i skogen som är lediga till uthyrning finns det inte alltför gott om. Emellanåt har hon faktiskt varit riktigt tolerant också. Jag tror t ex inte att alla hyresvärdar hade gått med på att låta någon förvandla en gräsmatta till en vildvuxen äng. Det är alltså inte någon storskurk vi pratar om, även om jag naturligtvis blir ledsen när hon inte förstår vad växterna betyder för mig. Jag har inte brytt mig om att fråga var hon har slängt mina växter, för jag har inte plats i källaren för fler växter att övervintra nu.
Olle
|
|
|
|
|
18-11-2008, 09:06
|

Medlem

|
Du är så snäll och lojal, Olle! Önskar att jag också var det vid vissa tillfällen i alla fall.
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
19-11-2008, 09:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Usch Olle, jag skulle ha blivit helt vansinnig!! Samtidigt e det ju som du säger, trevliga hus att hyra växer inte på träd.. man får bita ihop och beklaga sej för folk som verkligen FÖRSTÅR hur mycket växter kan betyda för en.. Fick trösta en väninna för ett år sen ungefär som hade haft hantverkare hemma som hade hällt ut överbliven fogmassa i en av hennes rabatter.. De tyckte väl hon var ett överspänt hysteriskt fruntimmer ungefär... men jag förstod precis hur hon kände sej.. Men Olle... finns fortfarande kvar överblivna fröer här och snart är det dags att rigga upp tvättkorgen igen!!
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
19-11-2008, 11:19
|
Gäster

|
Tack Kajsa! Självklart ska tvättkorgen upp igen om några månader. Säkert kommer hyresvärden då att följa traditionen och knorra över att lysrören ska vara tända över sådderna och dra ström hela dagarna. Men i våras gick hon med på det mot att jag fick några hundralappar mer i hyra, och det är det ju värt att ha lite odlingar igång. Ett värre problem är hur jag ska få plats med allt, för mina övervintrande irisar mm kommer inte att kunna flyttas ut innan sådderna kommer att breda ut sig på samma ställe. Men det kommer säkert att lösa sig på något sätt. Vad är det för överblivna fröer du har? Själv har jag kvar en hel del av dem jag fick av dig i våras, och även från andra håll samt egeninsamlade. Bl a massor av färska vildpelargonfrön (P. inodorum) som jag gärna delar med mig av. Har du något bra ställe att odla på nu, efter eländet med kolonin? Det hoppas jag verkligen, för odla måste man ju! Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 19-11-2008, 11:50
|
|
|
|
|
19-11-2008, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Näe, inget eget ställe att gräva på tyvärr... grinar ögonen ur mej med jämna mellanrum för det....  Ska kika i frysen, tror det e mest varmgroende fröer kvar.. Envisas ju med att så för det.. måste vara nåt allvarligt fel i hjärnkontoret...  ställde ut ca 15 champinjonlådor med krukor på jobbet i somras som mina arbetskamrater fick plocka åt sej av.. men det är ledsamt att inte få se det man sår blomma själv nångång..
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
19-11-2008, 12:02
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Jag blir upprörd för dig, Olle. Vi hyr också ett hus på landet, men har helt avskiljd trädgård från grannarna (hyresvärden). Dessutom bodde hans mamma i vårt hus i 20 år och hon var trädgårdstok, så de tycker bara att det är roligt att jag gräver upp hela gräsmattan och gör rabatter. Faktiskt har de sagt, mer än en gång, - Det här skulle farmor ha gillat! Men dagen kommer när vi måste flytta, huset är trots allt ganska litet. Då kommer det gå lastbilar med växter till det nya stället och jag får antagligen köpa säckvis med gräsfrön. Går mest runt och lullar i trädgården. Ser hur allt sakta somnar. Ska se till att så endel i helgen, sånt som ska ut. Man kan ju inte lita på vintrarna här och om de ska få tillräckligt med kyla är det bäst att börja i tid. Penstemon digitalis blommar fortfarande, trots nätter med 3-4 minus, trodde inte att de var så tåliga  Hoppas att de överlever vintern, jag sådde dem i år! Skåpet är fullproppat med fröer och sålistor! Blir spännande när allt ska gro....hur ska vi få plats? Det ordnar sig alltid  Pärlhyacinter och snödroppar börjar redan titta upp, jag häller lite löv över dem. Jag ser verkligen fram emot våren, så alla min nergrävda lökar (förhoppningsvis) ska blomma och alla perenner jag sådde i år ska blomma!! Nu har det börjat!! Det nya odlingsåret...så känns det faktiskt!! Borde gräva om grönsakslandet, men till helgen ska det bli -6grader....vi får väl se. //Heda
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
19-11-2008, 13:10
|
Gäster

|
Heda, jag var bara tvungen att titta in i din profil och kolla var du bor. Inte för att jag vill flytta, för jag är rotad här och skulle ha svårt att lämna mitt hus och min äng. Men ett helt avskiljt hus på landet, med trädgårdsintresserat värdfolk, som kanske snart kan bli ledigt - visst låter det lockande! Nu var det för långt härifrån, men jag hoppas verkligen att det blir någon trädgårdsentusiast som tar över när det blir dags, och följer farmorns tradition. "Lagom" mycket förstås, så att du kan få med dig så mycket du vill till det nya stället. Kajsa, jag håller alla tummar för att du ska hitta något bra odlingsställe innan våren kommer!  Det är ju folk som INTE förstår det nödvändiga i att så och odla som har fel i hjärnkontoret, inte vi!  Jag sår också mycket mer än jag har plats för i mina rabatter, och försöker sedan sälja så mycket jag kan på olika växtmarknader. Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 19-11-2008, 13:14
|
|
|
|
|
19-11-2008, 13:36
|

Medlem

|
Olle, vi träffas ju imorgon, kan du inte ta med några vildpelargonfrön till mig då? Och lär mig hur jag gör med dem! Ses imorgon!
--------------------
Eva
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
19-11-2008, 14:38
|
Gäster

|
Nej, tyvärr ses vi inte i morgon. Jag har ändrat mina planer och åker på ett akvariemöte i Uddevalla i stället. Däremot hoppas jag att vi träffas innan det blir så-dags för pelargonfröna (februari-mars) eller så kan jag skicka några till dig. De lär inte ta slut i alla fall! Lagret är stort och det kommer fortfarande nya på plantorna...
Olle
|
|
|
|
|
19-11-2008, 14:55
|

Medlem

|
Men Olle då, vad är det för prioriteringar du gör? Nu blir jag besviken, du skulle ju hjälpa mig med min växt också. Men vi ses säkert snart ändå, det blir ju fler möten och då kan du ta med fröna. Ha det så trevligt imorgon!
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|