|
|
  |
Trädgårds snackistråd, trädgårdssvammel i väntan på våren |
|
|
Lars-Olof Arvids
|
19-11-2008, 15:19
|
Gäster

|
Tyvärr är det oundvikligt att det krockar ibland när man har flera intressen och är med i flera föreningar. Om jag inte minns fel är det dessutom möte både med Botaniska föreningen i Göteborg och Göteborgs biologiska förening i morgon - synd att man inte kan vara med överallt! Udevalla akvarieförening ska besöka en saltvattensakvarist med ett väldigt fint korallrevsakvarium, som det är länge sedan jag såg sist. Det har jag sett fram emot länge, men nästan glömt nu de senaste dagarna. Du får gärna skicka några blad av din växt till mig, annars tror jag nog att det finns andra i föreningen som kan hjälpa dig.
Olle
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
24-11-2008, 08:59
|
Gäster

|
Är det slut med trädgårdssnack i den här tråden? Det hoppas jag inte, för här finns säkert folk som har varit med om saker som är värda att berätta. Själv var jag på ett trevligt möte med Trädgårdsamatörernas Bohuslän-Dalslandskrets igår, där vår ordförande berättade och visade bilder från en botanisk resa i Argentina. Ett varierande land med massor av intressanta växter, inte minst alpiner uppe i Anderna. Och så vann jag en fin, blommande julros på deras lotteri - hoppas den får stå kvar längre än den förra jag hade! En stor amaryllislök och en Zanthedeschia (kalla) fick jag också med mig hem.
Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 24-11-2008, 10:39
|
|
|
|
|
24-11-2008, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Slut tror jag inte att det är men det kanske inte händer så där vansinnigt mycket nu när trädgårdarna sover  . I kategorin för oviktigt vetande kan jag berätta att alla tio pelargonfrön 'Black velvet' har grott  . /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
24-11-2008, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Jag tycker nog det är mycket man kan skriva om här, lite funderingar man har och tips om föreläsningar och annat. Ikväll ska jag på en sticklingskurs (rhododendron), ska bli så roligt att se hur sticklingarna tagit sig och lära sig mer. Nästa år blir det många rhodendron hos mig och så småning ska hela skidbacken blomma. Den används inte längre när vi inte har några småbarn och det är utmärkt för rhododendron där.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
24-11-2008, 14:23
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Händer inte så mycket här heller... Halkade runt i skogen igår och plockade mossa, ris och lav till adventspyntandet... Annars har jag varit i frysen och rotat fram fröpåsar som ska sås och ställas ut på balkongen.. hmmm... ser lite "tunt" ut... får nog surfa runt på nätet och se om man hittar nåt intressant... Nån som vill sambeställa t ex från Gardens North?
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
24-11-2008, 15:00
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Gick ut i fredags morse, för att ta lite kort på mina blommande höstkragar, samt de nya knopparna på höstfloxen.
Döm om min förvåning... De fanns inte kvar... Hela rabatten var tom...
j***la rådjur!
|
|
|
|
|
25-11-2008, 12:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Kajsa i Arvika, du har pm.
|
|
|
|
|
27-11-2008, 14:45
|

Medlem

|
Snackistråd, ja, vi har haft frost här men nu är det milt för andra dagen och jag har blommande luktviol (Viola odorata) och en blommande penseé. Lite mysigt att se dem i gråvädret. Annars vilar det mesta i väntan på ljuset på förvåren.
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
27-11-2008, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag har inte heller så mycket att tillföra,går långa promenade i skogen varje dag,tog lite granris med mig hem och mossa till pynt.Jag har lagt granris över mina små blå bergvallmo,allt annat får klara sig.Hittade en pense som blommade igår,allt annat vilar nu.När det var kallt såg julrosorna lite lessen ut,vet ej om de hämtat sig.Den på framsidan har bambi kollat på,några blommor strök med men jag såg en knopp idag.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
28-11-2008, 08:30
|
Gäster

|
Hälsa Bambi att julrosorna är giftiga! Rådjuren har inte alltid vett att förstå det. Nu är det så milt att jag igår vågade plantera julrosen jag vann hos Trädgårdsamatörerna i helgen. Den pryder nu sin plats i rabatten med två stora blommor.
Olle
|
|
|
|
|
03-12-2008, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Knopp i julrosorna här också!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
04-12-2008, 10:15
|

Medlem

|
Min man körde över julrosorna med gräsklipparen i somras  men det finns liv där fortfarande så de ska nog klara sig, men om det blir några blommor denna gången är ju tveksamt. Ska sätta staket runt dem! Och skaffa fler, de är underbara!
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
05-12-2008, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Jag gick förbi en blomsteraffär idag som hade julrosor med knoppar för bara 75 kr!!  Måste nog gå dit o köpa, det är ju billigt för julrosor... Tyckte liksom de ropade på mig... "köp mig, köp mig!"  Julrosor är underbara!!
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
Gunilla T
|
05-12-2008, 15:29
|
Gäster

|
Ja, det är lätt att bli "förförd" av vackra julrosor denhär tiden på året.
Det affärerna inte talar om är att de inte klarar inomhus värmen - de dör ganska snabbt.
Så köp gärna julrosor men de måste planteras ute eller iaf stå ute - de är inga krukväxter.
|
|
|
|
|
08-12-2008, 10:35
|

Medlem

|
Ja jag tänkte göra en julkruka att ha ute, det är ju så milt om vintrarna nu att jag tror de klarar sig... Julros, ljung, prydnadskål och murgröna, vad tror ni om det? Edit: tänkte först ha cyklamen oxå men den klarar väl inte frost eller? Lite sent att plantera nu i så fall...
Redigerat av Österläge: 08-12-2008, 10:40
--------------------
|
|
|
|
|
08-12-2008, 11:20
|

Medlem

|
Ja, det blir jättefint, men får du tag i prydnadskål nu? Cyklamen är ju inte så bra längre, det kommer ju frostknäppar allt som oftast även om de inte vara så längre. Min ljung som jag har i en kruka på trappan med murgröna är jättefin. Lycka till med din kruka!
--------------------
Eva
|
|
|
|
|
08-12-2008, 16:34
|

Medlem

|
Tack Eva! Jag hoppas jag får tag på prydnadskål, det kanske börjar bli sent... Jag får väl se vad jag hittar! Murgröna har jag redan iaf.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2009, 14:30
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Längesen vi snackade, jösses vad tiden går.. snart har halva januari gått.. Har sått lite fröer och ställt ut på kylning, blev lite blandad kompott men mycket mindre än vanligt.. lite olika violer, Anthericum liliago, olika clematis, Penstemoner, hieracium villosum, Corydalis, Gentiana, Verbena, Trillium, Helleborus, Pulsatilla, Lavendel, primulor, Nysrot, Astrantia, Krollilja, Aklejor, Dicentra, Meconopsis, Fritillaria, Aconitum, Höstsilverax, Körvel och lite annat gott och blandat.. Sedan har vi äntligen lyckats hitta en lite större lägenhet  , ca 5km från stan, markplan i ett fyrafamiljshus, en av de första frågorna var naturligtvis om jag fick gräva upp gräsmattan...  Det ska bli så otroligt skönt att få pyssla lite ute igen, kanske tom hinner få se de fröer jag sår blomma! Nu ska bara allt packas, det är meningen att vi ska flytta till månadsskiftet, ett kärt besvär.. Ser fram emot det här!
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
10-01-2009, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Grattis till det nya läget.
Vilka penstemoner sådde du?
Digitalis, barbatus, hirsitus både den stora och pygmean, whippleanus och mexicale (överlevde inte vintern) har jag egen erfarenhet av att de blommar år ett. Jag har sått i början på januari och tagit in och drivit dom i slutet av februari.
Digitalisen…den röda tycker jag är som snyggast första året.
Någon enstaka sorts akleja har klämt fram några blommor första året också.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|