|
|
  |
Detta med att ha svårt att sova..., ...varför är det så vanligt och vad göra år det? |
|
|
|
08-11-2008, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
Det är hemskt att inte kunna sova. Jag har det så i perioder - faktiskt ofta när det är fullmåne  vilket jag inte riktigt trodde på i början, men märkte när jag började jämföra måncyklerna med mina sömnsvårigheter att de faktiskt mycket ofta kommer samtidigt. Annars kan jag oftast koppla bort tankarna nattetid och skjuta upp problemlösningarna till morgondagen, men under dessa perioder går det bara inte. Fick lära mig att sömnen kommer i cykler som varar 6 timmar och kan liknas vid ett tåg. När sovtåget kommer måste man hoppa på för om man missar sitt sovtåg så går inte nästa förrän 6 timmar senare. Alla känner inte denna rytm lika starkt, men om man har känslig sömn och lider av sömnsvårigheter så kan det löna sig att försöka känna när sovtåget kommer. Att ha duschat, bytt om till pyamas och vara förberedd på att bara kunna glida ner i sängen när sovtåget kommer hjälper mig. Just som flera av er skriver så hjälper det även mig att lyssna på lågmäld radio, titta på TV eller någon annan distraktion som gör att jag inte tänker att "NU MåSTE JAG SOVA". Släppa allt vad kontrollbehov heter. Det är ju en sorts kontroll att vara tvungen att sova när man har bestämt att man ska det också.
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56)  Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr.... Man ska inte promenera precis innan man ska sova. Det har motsatt effekt på sömnen precis som du skriver. Om jag inte minns fel ska man ha avslutat promenaden minst 2 tim. innan man ska lägga sig.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Jag är kanske inte den rätta att komma med kommentarer eftersom jag inte har sömnproblem. Jobbar som tidningsbud på nattkröken och fortsätter sedan en heltid som lokalvårdare, så de timmar som jag får sova är viktiga för mig som det är för alla. Men jag försöker ha väldigt fasta rutiner inför sänggåendet. Lägga mig vid ungefär samma tid, varva ner ordentligt innan jag lägger mig med ett broderi eller korsord. Läser några sidor i en bok när jag krupit ner.
Men det händer mig också ibland att jag börjar fundera på något som hänt eller ska hända och får den där känslan att nu kan jag inte somna. Men då tar jag till mitt knep och det är att totalt koncentrera mig på något, förtränger alla andra tankar. Det kan tex vara en tavla, där jag börjar att i detalj tänka efter var som finns på den eller som någon annan sa här tänka på en blomsterrabatt vad som växer där. Det tar lite tid att lära sig att totalt koncentrera sig på något men det går.
Ibland tar jag till det som någon annan här var inne på att koncentrera sig på att vara totalt avslappnad i kroppen. Känna efter att varenda muskel är avslappnad. Ta en fot i taget fortsätt uppför benet, gå över till det andra benet och så vidare, sist tar man ansiktet och lyckas jag ta mig dit innan jag somnat så är det oftast käkpartiet som är spänt.
Ytterligare en sak som är ganska bra att ta till är att inte räkna får men att tänka ett plus ett är två, två plus två är fyra, fyra plus fyra är åtta osv. Man ska tänka hela talet och när man kommer upp i höga tal så är det hög koncentration som behövs för att dels komma ihåg talet och även att räkna ut det rätt.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:40
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 11:24)  Oftast somnar jag jag ganska bra men problemet är att jag vaknar vid 2-tiden och sen är det omöjligt att somna om så när klockan ringer är man helt död. Så är det för mig också om jag lägger mig för tidigt. Förr kunde jag aldrig sova om jag gick och la mig innan klockan var halv ett på natten. Numera går det ofta "redan"  klockan elva...
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
08-11-2008, 13:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 880
Medlem nr: 16 603

|
CITAT (Uggi @ 08-11-2008, 12:05)  Om det kan vara till någon tröst så sov jag dåligt i 40 -50 årsåldern nu som gammal somnar och sover jag som en stock.  Jag hoppas verkligen det blir så. Har nästan aldrig problem med att somna, utan med att jag vaknar efter två-tre timmar. Oftast lägger jag mig i vardagsrummet o tittar på tv,n. Det är ansträngande att kolla TV liggandes, bilden blir på tvären. Efter nån halvtimme - timme har jag somnat med TV,n på. Jag har däremot inga problem med trötthet under dagen. Klarar jobbet som jag ska. Sover jag bra utan att vakna flera ggr är jag klarvaken vid femsnåret istället. Jag tror dock att kaffet inverkar. Dricker iof inte på kvällen. Men det kan bli för mycket på dan. Det är ju ett sätt att ta en paus.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 13:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Det var någon som skrev om sömn och fullmåne... Veckan innan det är fullmåne kan inte jag sover.
Min sambo skrattade åt det. Inbillning, skitsnack osv. Nu skrattar han inte längre för han sover lika dåligt då.
Elisabeth
|
|
|
|
Pjater
|
08-11-2008, 14:45
|
Gäster

|
Jag kan inte iheller sova har fått imovane men de funkar ju knappt Brukar ligga i sängen trött som fasiken men efter 1-2 timmar e jag pigg igen då går jag och ser på south park tills jag blir trött igen
|
|
|
|
|
08-11-2008, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Kan inte heller sova mer än 2-3 timmar i sträck. Mest beror det på värken men också oron över hur allt skall kunna blir bra med min kropp. När en grej blir bra dyker snart ett annat problem upp, murphys lag... Inga sömntabetter hjälper.. kan bero på att min kropp förbrukar det aktiva ämnet i tabletterna för fort, samma gäller med bedövningar man får i samband med typ operationer och så.. tål nog bedövning som klubbat en häst Provade 5 stycken sömntabletter en gång och det som hände var bara att benen blev som spagetti, kunde inte stå upp, höll på o slå ihjäl mig ner för trappen För den som kan är nog enda lösningen på sömnproblem hårt arbete under dagen och vara utan problem Mitt enda knep är som en del av er här gör koncentrera sig till 100% på något, just nu förtiden är det pärlsmycken jag klurar på
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
08-11-2008, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Märkligt hur livet förändras. Det fanns en tid när en spännande fest eller en flirt var toppen. Nu skulle jag ge vad som helst för en enda natts bra sömn!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
08-11-2008, 16:08
|

Medlem
Antal inlägg: 10 711
Medlem nr: 19 305

|
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 15:12)  Märkligt hur livet förändras. Det fanns en tid när en spännande fest eller en flirt var toppen. Nu skulle jag ge vad som helst för en enda natts bra sömn! Det var bra skrivet. Men frugan klagar på fullmåne och sent kaffe på kvällen om det har blivit så då är det sömntablett som gäller.
Redigerat av Uggi: 08-11-2008, 16:09
--------------------
|
|
|
|
Pjater
|
08-11-2008, 16:13
|
Gäster

|
Vad för tabletter får ni utskrivet?? Jag får bara imovane och stilnoct men de hjälper ju inte, får inte tyngre saker av läkaren
|
|
|
|
|
08-11-2008, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
spikmatta verkar spännande, får lust att prova en sådan.
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Markus_H @ 08-11-2008, 16:43)  spikmatta verkar spännande, får lust att prova en sådan. jag är också lite nyfiken på den...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
08-11-2008, 17:00
|
Medlem
Antal inlägg: 240
Medlem nr: 11 874

|
Oh, vad vi är många! Jag tror absolut att det är den nya folksjukdomen - vi som har jobb är stressade och känner en sådan prestationsångest. Har man inte jobb är man stressad äver det. Även jag har ett stooort kontrollbehov som några skriver om. Och på natten är man ju som bekant kanske inte så hemskt objektiv, så då poppar lätt alla krav och eventuella misslyckanden fram. Som sagt, KBT var utmärkt för mig! När det gällde sömnen fick jag fundera ut vad som egentligen var problemet med sömnen - vilka tankar höll mig vaken? Vad var jag rädd för? Utöver att prata om det ändrade jag mitt beteende. Framför allt, som sagt, går jag och lägger mig när jag är trött. Och går upp samma tid i princip varje dag. Oavsett hur jag har sovit. Men prestationsångesten har jag kvar.
--------------------
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
CITAT (Pjater @ 08-11-2008, 16:13)  Vad för tabletter får ni utskrivet?? Jag får bara imovane och stilnoct men de hjälper ju inte, får inte tyngre saker av läkaren  Jag har fått stilnoct och propavan utskrivet tidigare, när det var riktigt besvärligt. Stilnoct hjälper si sådär men propavan fick jag värsta krypningarna i benen av, usch så otäckt, gick definitivt inte att sova då. Nu har jag ett nytt jobb som jag trivs jättebra med så nu är det klart bättre men ofta vaknar jag ändå kring 2-tiden och kan ej somna om. Jag lägger mig rätt tidigt så det kanske inte är så bra men jag är så himla trött så jag vet inte vad. Nån som har det syndromet? så trött jämt att man bara längtar att klockan ska bli så mycket att man får gå och lägga sig? Lixom mitt största nöje - att få gå och lägga mig  Fast det är ju rätt trist.. Har köpt alla möjliga hälsokostpreparat man kan tänkta sig för att bli piggare, men icke
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
08-11-2008, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Är mycket nyfiken på den där spikmattan Det är ju en tröst för tigerhjärtan att vi är så många som har sömnsvårigheter, man det gör ju egentligen bara problemet ännu större! Tänk hur många trötta busschaufförer, dagisfröknar, snickare, poliser osv som finns där ute och jobbar, efter att knappt ha fått sova mer än nån timme eller två...trött och sömnig har man inte full uppmärksamhet... Inte nog med att man själv mår dåligt av att inte få sova med all den negativa stress kroppen känner av det, man kan ju dessutom orsaka olyckor och skada andra om man lider stor brist på sömn...
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
Pjater
|
08-11-2008, 18:19
|
Gäster

|
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 17:37)  Jag har fått stilnoct och propavan utskrivet tidigare, när det var riktigt besvärligt. Stilnoct hjälper si sådär men propavan fick jag värsta krypningarna i benen av, usch så otäckt, gick definitivt inte att sova då. Nu har jag ett nytt jobb som jag trivs jättebra med så nu är det klart bättre men ofta vaknar jag ändå kring 2-tiden och kan ej somna om. Jag lägger mig rätt tidigt så det kanske inte är så bra men jag är så himla trött så jag vet inte vad. Nån som har det syndromet? så trött jämt att man bara längtar att klockan ska bli så mycket att man får gå och lägga sig? Lixom mitt största nöje - att få gå och lägga mig  Fast det är ju rätt trist.. Har köpt alla möjliga hälsokostpreparat man kan tänkta sig för att bli piggare, men icke  hehe ja man får myror i benen av propavan men de funkar ju bra men hade det inte varit för myrorna så hade jag gärnat tagit dem igen
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|