|
|
  |
Detta med att ha svårt att sova..., ...varför är det så vanligt och vad göra år det? |
|
|
|
11-11-2008, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag kan väl dra min sömnhistoria också. Har alltid haft problem med att somna, ända sen barndomen faktiskt. För det mesta är problemet att jag inte kan slappna av, funderar och tänker på vad som hänt och vad som kan komma att hända. Problemlösning? Tja, att just försöka slappna av. Ibland hjälper det att tänka på fantasihistorier som jag byggt upp själv med hjälp av bitar av verkligheten. Givetvis är det jag som är hjälten.  Tänker dock inte dra dom här, lite självkänsla vill jag ha kvar.  Lösningen utöver detta är olika tabletter. Bara det att jag vet att om jag inte kan somna så finns det hjälp i skrivbordlådan hjälper ibland. En längre tid använde jag Rohypnol. Funkade bra ända till puckona på stan insåg att man kunde slåss bra med det medlet i kroppen och då blev det för besvärligt för läkaren att skriva ut det så då övergick jag till Stilnoct. Funkade bra under flera år men sen insåg jag att det påverkade min redan dåliga mage. Då övergick jag till Flunitrazepam. Igen. Det är faktiskt exakt samma ämne som i Rohypnol men puckona har inte fattat det så det är inte narkotikaklassat. Fast jag varierar mig om jag tagit det flera gånger i rad. Då blir det Somadril istället, ibland Atarax eller en kombination av dessa. Somadril funkar bara i några nätter, sen vänjer sig kroppen. Över huvud taget så har alla avslappningsmediciner mer eller mindre tillvänjningsproblem. Det är bäst utan men bättre än att ligga vaken. Till sist tempen. Alla säger att man skall ligga kallt, jag vill ligga varmt. 22-24 grader med ett tunt täcke gillar jag mest. Blir det kallare fryser jag och svettas som en gammal ost om det blir för varmt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
11-11-2008, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2008, 20:16)  Problemlösning? Tja, att just försöka slappna av. Ibland hjälper det att tänka på fantasihistorier som jag byggt upp själv med hjälp av bitar av verkligheten. Givetvis är det jag som är hjälten.  Tänker dock inte dra dom här, lite självkänsla vill jag ha kvar.  Festligt - Jag har till och från använt samma knep för att somna. Numera fixar jag det oxå ganska bra. Mitt problem är nu snarare att jag vaknar ett antal gånger under natten och att det då tar tid att somna om eller att det inte går alls. Hur jag ska lösa dessa problem har jag inget bra svar på, tyvärr. Tips mottages tacksamt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
11-11-2008, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är en sak till som hjälpt mig till bättre nattsömn, en bettskena. Insåg för ett antal år sen att jag var tandgnisslare. Min tandläkare höll med mig för det blir speciella facetter på tänderna. Det är inget undermedel men frekvensen av mornar när jag vaknar med huvudvärk har minskat kraftigt, nästan upphört.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
11-11-2008, 21:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Magdis @ 11-11-2008, 20:03)  Nu har jag fått hem min ryska spikmatta och den gör verkligen skäl för namnet. "Spikarna" är verkligen sylvassa. Det är väl en sak att det kommer att göra rysligt ont när jag lägger mig på den men jag är mer orolig för att det ska bli ett tusen hål i huden. Inte så nyttigt att gå på jobbet och få in alla möjliga slags basilusker där sen. Men ojoj Magdis......den där spikmattan...kan den göra att man somnar bättre sen  Det låter mer som aj, aj, aj
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
11-11-2008, 21:50
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Irene_L @ 11-11-2008, 21:42)  Men ojoj Magdis......den där spikmattan...kan den göra att man somnar bättre sen  Det låter mer som aj, aj, aj  Ja det ska bli rysligt spännande att testa den!  Jag ska göra det en stund innan jag går och lägger mig har jag tänkt. Det står att man kan svimma så det kanske är bäst att prova första gången när maken är i närheten.
|
|
|
|
|
12-11-2008, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Jag har något som kallas den indiska spikmattan och det går inte hål på huden, jag lovar  . Däremot är den lurig - ligger man för länge på den riskerar man att bli pigg istället och vakna mitt i natten (har hänt fler än mig). För att slappna av i spända ryggmuskler och få i gång cirkulationen är en kvart alldeles lagom, fast jag misstänker att det är individuellt. Att göra som några av er och tänka ut historier bidrar snarare till mina insomningsproblem - jag somnar inte om det blir för spännande. Kan inte heller läsa mig till sömns om det är bra böcker utan håller på till 4 på morgonen utan större problem (förrän eftermiddagen den dagen ...) och en snabb koll på nätet visar att min är väldigt lik din, Magdis
Redigerat av ingrids: 12-11-2008, 12:58
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
07-05-2011, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Nu lyfter jag upp en gammal tråd igen  och ni som vill får gärna skälla på mig för det. En bekant i 45-årsåldern som har sovit dåligt "alltid" undersöktes för att kolla om han led av sömnapné. Det gjorde han inte, däremot upptäcktes det att hans puls gick ner till 30 ibland i sömnen. Nu har han fått en pacemaker inopererad och mår jättebra, han sover hela natten igenom varje natt. Insomnandet var aldrig något problem före operationen heller, utan han vaknade på natten, och det slipper han nu.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
07-05-2011, 13:39
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 07-05-2011, 14:31)  Nu lyfter jag upp en gammal tråd igen  och ni som vill får gärna skälla på mig för det. En bekant i 45-årsåldern som har sovit dåligt "alltid" undersöktes för att kolla om han led av sömnapné. Det gjorde han inte, däremot upptäcktes det att hans puls gick ner till 30 ibland i sömnen. Nu har han fått en pacemaker inopererad och mår jättebra, han sover hela natten igenom varje natt. Insomnandet var aldrig något problem före operationen heller, utan han vaknade på natten, och det slipper han nu. Intressant!
--------------------
|
|
|
|
|
07-05-2011, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 20:09)  Någon mer än Åsa som provat medicinsk spikmatta? Ja jag har en spikmatta, somnar som en stock när jag lägger mig på den! Har du skaffat dig en sådan spikmatta AQ? Jag hörde någonstans att monotona ljud somnar man bra till. Tex en tvättmaskin som är på, eller varför inte snooker eller golf på tv där de pratar väldigt lågmält...jag somnar direkt.
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
|
07-05-2011, 16:01
|

Medlem

|
Jag har oftast inte så svårt att somna, men sover oroligt och vaknar i vargtimmen..
--------------------
|
|
|
|
|
07-05-2011, 18:59
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Somnar ibland sittandes när jag inte vill sova och kan ibland inte somna när jag vill. Sover oroligt och vaknar p g a värk , tar flera timmar att somna om .
Mitt bästa tips är att ha TV eller radio på med något monotont ljud , precis som någon annan sagt. Sedan vill iaf jag ha svalt i sovrummet , inte mer än c:a 15 grader .
Man ska också se till att man har bra säng , madrass , kudde och täcke. Ibland kan det faktiskt vara något sådant som stör.
Jag har en speciell kudde , den är formad och ger stöd där jag behöver , ett tunt täcke som inte ligger i påslakanet så jag kan variera om jag bara vill ha påslakan eller både och.
Det finns ju också avslappningsband , kanske värt att prova , eller varför inte lyssna på böcker . Brukar somna bra till en bra bok med en bra uppläsare.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-05-2011, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Bra böcker att lyssna till är från Stefan Andhe och från Paasilinna.
Jag sover fortfarande med min walkman i sängen och om det är hockey då blir det en bok.
Jag vaknar många gånger och har svårt att somna om. Och just nu med svår hosta och lunginflammation blir är det ännu värre. Drömmen är att kunna sova en hel natt genom......
Elisabeth
|
|
|
|
|
07-05-2011, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Drömmen om en hel natts sömn blir för många just en dröm , tyvärr.
Men man måste prova sig fram , det kan som sagt vara något som stör , något som man inte tänker på.
Jag kan vakna t ex när tidningen kommer. Tidningsbudet kommer i bil och eftersom vi sover med öppet fönster händer det att jag vaknar av motorljudet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-05-2011, 20:03
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Har gett upp hoppet om, att få sova en hel natt. Värken gör att jag vaknar hela tiden. Har inga tider att passa, så jag sover när kroppen vill, ibland på dagen någon timma eller två. Nattetid blir det aldrig mer än två timmar i sträck.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
07-05-2011, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
googla på kedjetäcke, kanske det kan hjälpa?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|