| |
|
  |
Tradera, blir ni inte irriterade ? |
|
|
|
|
09-11-2008, 00:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Meriona @ 08-11-2008, 23:54)  på vilket inlägg var detta ett svar?  mitt? Då är jag helt lost.... sorry!! men det var till Flaxx b
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
|
Gäster

|
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50)  håller INTE med...
om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris. Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......
fattar du?? b vilken svarade du ? CITAT (gammelnalle @ 09-11-2008, 00:02)  sorry!! men det var till Flaxx b förstod inte ditt inlägg
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50)  håller INTE med...
om jag bjuder ut min cykel (or what ever) för 5:- så inbillar jag mig inte att SÄLJAREN tror att det är rätt pris. Jag skulle som säljare tycka att den som bara bjuder 5:- INTE är seriös köpare......
fattar du?? b Detta förstår jag inte riktigt?  om du bjuder ut din cykel för 5 Kr så är ju du själv säljaren! Är det inte dumt att sälja något som du inte tror att du säljer till rätt pris?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:04
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:00)   Jag håller inte heller med. Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan. Det är alldeles för få säljare som har det tillvalet tyvärr! Precis.......
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:08
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 23:55)  Jag håller inte heller med. Köper en hel del sticklingar och fröer på tradera och ser jag te.x. en hoya jag vill ha, för fem kronor lägger jag det maxbud jag kan tänka mej att ge. Är det en jag verkligen vill ha, budar jag fyra hundra. Då stiger priset till sex kr. Nästa budar tio, då går mitt automatiskt upp till elva o.s.v. Därför kan en enda budare få en hel radda bud i historiken, jag kollar inte, utan får ett mail om jag blivit överbjuden eller vunnit auktionen. Tycker det är bra, att slippa sita och kolla och bjuda över hela tiden. Bättre med det maxbud jag kan tänka mej, sen får andra gå över om dom vill. Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan. du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka . ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen . CITAT (gammelnalle @ 08-11-2008, 23:50)  håller INTE med...
fattar du?? b vad jag vet så väljer väl säljaren själv sitt pris ? är det en exklusiv sak får man man väl lägga utrops pris på 100-500kr . du kan ju inte säga att säljaren är oseriös bara för att du har ett lågt utrops pris . det beror ju på hur populär vara du säljer om du får pengar .
Redigerat av flaxss: 09-11-2008, 00:11
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:10
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:05)  du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka .
ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen . Visst har du rätt där, men om nu jag vill ha den och är beredd att betala just det priset men inte mera, så lägger jag det priset. Varför skulle jag lägga ett lägre bud och riskera att gå miste om det jag vill ha? Blir inte irriterad på tradera, bara om någon i det läget bjuder sex hundra I princip ändrar jag inte mitt högstabud.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-11-2008, 00:10
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:05)  du kan lägga till i minneslista och så kan du bevaka .
ser ingen mening med att lägga 500kr direkt ? , då blir det ju surt för dom andra som kan ha fått den istället för 100kr om inte du la 500kr första dagen . öööh för 5e gången, om ingen budar över så är det fortfarande ett lågbud som gäller, i detta fall 100 kronor. de kan fortfarande få den för 100 kronor eller 104 kronor om de låter bli att buda högre över och i sluttampen kanske "jag" ändrar mitt maxbud till ett lägre, då får de den för 104 kronor eller 106 kronor. jättetråkigt att du inte vill förstå, men vad kan vi göra mer tycker du för att förklara?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:13
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 09-11-2008, 00:10)  Visst har du rätt där, men om nu jag vill ha den och är beredd att betala just det priset men inte mera, så lägger jag det priset. Varför skulle jag lägga ett lägre bud och riskera att gå miste om det jag vill ha? Blir inte irriterad på tradera, bara om någon i det läget bjuder sex hundra I princip ändrar jag inte mitt högstabud. du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr .
Redigerat av flaxss: 09-11-2008, 00:13
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:14
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 23:55)  Jag håller inte heller med. Köper en hel del sticklingar och fröer på tradera och ser jag te.x. en hoya jag vill ha, för fem kronor lägger jag det maxbud jag kan tänka mej att ge. Är det en jag verkligen vill ha, budar jag fyra hundra. Då stiger priset till sex kr. Nästa budar tio, då går mitt automatiskt upp till elva o.s.v. Därför kan en enda budare få en hel radda bud i historiken, jag kollar inte, utan får ett mail om jag blivit överbjuden eller vunnit auktionen. Tycker det är bra, att slippa sita och kolla och bjuda över hela tiden. Bättre med det maxbud jag kan tänka mej, sen får andra gå över om dom vill. Vid "köp nu" hugger jag bara, om priset är relevant för varan. Så gör jag också. Inte sjutton orkar jag sitta och manuellt bevaka en massa auktioner utan ser jag något jag vill ha så lägger jag ett maxbud vad jag kan tänka mig högst betala så får det bära eller brista. Det är ju alldeles utmärkt att tradera bevakar auktionen åt mig och skickar mail om jag blivit överbjuden. Jag tror faktiskt att Flaxss har missat något i hur det fungerar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:16
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:10)  öööh för 5e gången, om ingen budar över så är det fortfarande ett lågbud som gäller, i detta fall 100 kronor. de kan fortfarande få den för 100 kronor eller 104 kronor om de låter bli att buda högre över och i sluttampen kanske "jag" ändrar mitt maxbud till ett lägre, då får de den för 104 kronor eller 106 kronor. jättetråkigt att du inte vill förstå, men vad kan vi göra mer tycker du för att förklara? men snälla jag förstår !! hur det går till . läsa mitt första inlägg och tänkt igenom vad jag menar . kanske någon kan förklara vad jag menar som förstår mig .
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-11-2008, 00:18
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13)  du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr . har du handlat mycket på tradera? har du lagt märke till hetsen just före auktionerna går ut? har du koll på "sista chansen"? det verkar inte riktigt så.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:23
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 00:14)  Så gör jag också. Inte sjutton orkar jag sitta och manuellt bevaka en massa auktioner utan ser jag något jag vill ha så lägger jag ett maxbud vad jag kan tänka mig högst betala så får det bära eller brista. Det är ju alldeles utmärkt att tradera bevakar auktionen åt mig och skickar mail om jag blivit överbjuden.
Jag tror faktiskt att Flaxss har missat något i hur det fungerar. och du vinner mycket på det också va ? CITAT (Meriona @ 09-11-2008, 00:18)  har du handlat mycket på tradera? har du lagt märke till hetsen just före auktionerna går ut? har du koll på "sista chansen"? det verkar inte riktigt så. jag handlar extremt mycket där ja , oftast vinner jag och hindrar ingen mig också oftast till ett lågt pris . jag har många gröna auktioner på min sida .
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13)  du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr . Nej om någon lägger ett maxbud på 500:- i början av auktionen så ser det ut som om vederbörande bara bjudit 50:- så länge ingen annan bjudit över. Ingen annan än man själv och tradera vet ju att man lagt ett maxbud på 500. Så inte är det att trissa upp.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 00:13)  du själv kan få den till ett lägre pris om man väntar och tar den innan den ska gå ut . har den utrop på 50kr och man bjuder dagen eller timmen den ska gå ut . så är inte priset upptrissat och du får din hoya för kanske 100kr än för 500kr . jodå...jag vet vad du menar, men jag tror att flera än jag inte vill ligga och vänta, utan sätter ett vettigt pris redan från början. Som säljare förutsätter jag ju, att budgivningen skall gå upp lite och man sätter ju ett tänkbart pris men hoppas naturligtvis på, att det skall öka.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:24
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
När jag bjuder på tradera så gör jag inte det för att säljaren ska få så bra betalt som möjligt utan jag bjuder för att jag ska göra en så bra affär som möjligt och gärna fynda! Jag skulle inte lägga ett maxbud på flera hundra och sen inte ägna en tanke åt vad som händer med budgivningen av följande orsaker:
1) jag vill förmodligen ha varan (eftersom jag lade ett bindande bud) att lägga ett bud och "vänta och se" skulle ju överlåta utgången helt på andra. 2) det finns förmodligen fler som också är beredda att bjuda på samam vara och har samma ekonmiska ramar som jag. lägger jag ett högt maxbud direkt så riskerar man just att två elelr flera snabbt trissar upp priset.
Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....
Om jag hittar något på tradera som jag är beredd att lägga bud på och det är en vecka kvar på budgivningen och inga bud lagda så lägger jag till den i min minneslista och även epost bevakning med påminnelse sen lägger jag budet under sista dagen på auktionen för jag vill inte börja en vecka i förväg med att trissa upp priset så det ska bli dyrare för mig själv.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:26
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 00:23)  Nej om någon lägger ett maxbud på 500:- i början av auktionen så ser det ut som om vederbörande bara bjudit 50:- så länge ingen annan bjudit över. Ingen annan än man själv och tradera vet ju att man lagt ett maxbud på 500. Så inte är det att trissa upp. ja det förstår jag , vem vinner på det du eller säljaren ?
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:27
|
Medlem

|
en auktion är ju ett sätt både att sälja och köpa till det pris man är beredd att ge/sälja för. vill man inte betala det som står, väntar man tills nästa auktion med liknande vara. Det händer att jag gör bra klipp, när jag väljer "kortast tid kvar först" i sorteringslistan
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-11-2008, 00:28
|
Gäster

|
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 00:24)  När jag bjuder på tradera så gör jag inte det för att säljaren ska få så bra betalt som möjligt utan jag bjuder för att jag ska göra en så bra affär som möjligt och gärna fynda! Jag skulle inte lägga ett maxbud på flera hundra och sen inte ägna en tanke åt vad som händer med budgivningen av följande orsaker:
1) jag vill förmodligen ha varan (eftersom jag lade ett bindande bud) att lägga ett bud och "vänta och se" skulle ju överlåta utgången helt på andra. 2) det finns förmodligen fler som också är beredda att bjuda på samam vara och har samma ekonmiska ramar som jag. lägger jag ett högt maxbud direkt så riskerar man just att två elelr flera snabbt trissar upp priset.
Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....
Om jag hittar något på tradera som jag är beredd att lägga bud på och det är en vecka kvar på budgivningen och inga bud lagda så lägger jag till den i min minneslista och även epost bevakning med påminnelse sen lägger jag budet under sista dagen på auktionen för jag vill inte börja en vecka i förväg med att trissa upp priset så det ska bli dyrare för mig själv. bra skrivit hoppas att folk förstår !! den som skriker 5000Kr direkt vill verkligen inte gynna sig själv .
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
09-11-2008, 00:30
|
Gäster

|
suck. jag dumpar den här tråden nu. vad jag inte förstår är att trådskaparen fortsätter att vara på tradera om den uppfattar det hela som så mediokert. snacka skit är lättare än att använda kraften till nåt positivt. iallafall använder jag min kraft till något annat än detta! sagt och gjort hej hopp!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-11-2008, 00:31
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 09-11-2008, 00:24)  /..../ Hur gör ni på en vanlig auktion??? när auktionisten håller upp ett föremål och meddelar att utropspriset för tavlan är 150 Kr skriker ni 5000Kr då med en gång och lämnar sedan lokalen för att komma tillbaka senare och de hur det gick???? Det är ju så ni beskriver att ni gör på tradera....
/,,,,/ Det är ju inte riktigt samma sak, Jag har ju gett mitt maxbud till en bulvan (tradera) som sköter budgivningen för mej IRL: skulle någon sitta med en telefon vid örat då..(Tradera)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|