Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > HAVTORN
          frugb
          Inlägg 25-11-2008, 18:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej! Intressant att det kommer nya varianter av havtorn! Jag plockade en massa från vilda havtornssnår i höst här på min lilla västkustö och gjorde marmelad - jättegott men OJ vilket jobb att rensa alla bär! Hur gör ni när ni rensar? Vet inte om jag orkar göra om det ett annat år.

Knappt någon som rör busksnåren på vår ö - verkar inte vara intressant för folk som passerar. Att de sprider sig till gigantiska proportioner stämmer mer än väl - busksnåren är säkert 20 meter i diameter.

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          KURT
          Inlägg 26-11-2008, 06:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Man kan ju alltid passera dem, även om man förlorar en del då, men då behöver man ju knappt rensa alls. De odlade klonerna ger också större bär som det är lättare att plocka, de har bla längre bärskaft.

Citera
          LasseB
          Inlägg 26-11-2008, 10:14
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

FRUGB förstår inte riktigt vad du menar med rensa (jo jag vet vad ordet innebär) När jag bodde på Åland plockade jag bären med nagelsax saxen i höger hand och en mellanstor glasburk i vänster, pillit som f_n en man behöver ju inga mängder om man blockar till sig själv bara vad jag vill minnas kom det inte med något skräp kanske något enstaka blad men inte mer

Redigerat av LasseB: 26-11-2008, 10:16

Citera
          frugb
          Inlägg 26-11-2008, 21:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Tack Kurt för tips! Kanske ska prova det nästa år.

LasseB, jag klippte av mindre bitar med mycket bär (har läst mig till att det går bra att göra så och att busken får större skörd året efter om man klipper små bitar lite försiktigt) och la i frysen - sedan rensade jag. Då blev det en massa småblad och kvistbitar som man fick ta bort. Kanske inte gör så nästa år för det tog sin lilla tid... Men det låter som om att klippa med nagelsax oxå tar ett tag!

Gott är det i alla fall!

:-)

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 17:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon