Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gå ner i vikt genom att äta mer fett, LCHF...LowCarb-HighFat...Lågkolhydrat-högfett
          Anki V
          Inlägg 27-11-2008, 22:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Samtidigt i höstas så började jag och en arbetskamrat med ”viktreducering”.

Hon åt enl. Annika Dahlqvist och jag räknade points enl. viktväktarmodellen.

Nu har det gått 10 veckor och hon har gått ner 5,5 och jag har gått ner 7 kg.

Hon är så dödligt less på att inte få sätta tänderna i något riktigt kolhydratrikt och hon håller på att kräkas över blomkålsmoset med smör.

Jag äter gott och blir ordentligt mätt varje dag…..vill jag ”synda” med några glas vin eller dylikt så vet jag vad det kostar.

Jag tror att de här extremdieterna är det få som klarar av att hålla i längden och föresten så vet man inte vad smöret, grädden och osten på sikt har för påverkan på åderförfettning…Det finns inga så långa studier ännu.

Jag provade på kul att inte äta kolhydrater under några veckor förra våren men det var inget för mig….Det var knappt jag orkade slå på hjärnan på morgonen och i mitt jobb behövs den.

Jag vet då vilken metod som passar mig bäst….men det gäller att hitta sin metod. Man kan faktiskt gå ner i vikt genom att äta prinsesstårta…om man vill.

/Anki

Redigerat av Anki V: 27-11-2008, 22:23

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-11-2008, 22:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tillhör också den skara som ätit LCHF ganska länge även om jag på sistone fuskat mer och mer. Har dock lovat mig själv att skärpa till mej för jag mår verkligen bra av den kosten.

Bara att få bort mjöl och socker och en massa konstiga tillsatser ur kosten känns väldigt bra. Grönsaker kan man visst äta och även frukt i viss utsträckning. Det heter ju låg kolhydrat- hög fett vilket innebär att man inte helt måste utesluta kolhydrater. Precis som Anki säger så är det ju en normaliseringskost och man märker ganska fort vilken nivå man bör hålla sig på.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-11-2008, 22:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har gått ner från 88 kg till 81 på 3 år genom att bara äta mindre och röra mig lite mer. Äter kolhydrater och potatis, mycket bröd mm men så lite fett som möjligt. Skar bara ner över hela matintaget, 3 hg potatis blev 2,5, 5-6 skivor bröd blev 4 osv. Annars äter jag det mesta. Har inget till övers för alla konstiga dieter, man kan möjligen gå ner snabbt genom såna men frågan är om man håller sig i längden utan att samtidigt ställa om kosthållet? Dom verkar iaf inte vara roliga. En del klarar det nog men hur skulle jag kunna avstå från våfflor med sylt och glass?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-11-2008, 23:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det är nog som ni säger att man hittar sin egen balans i dieten. Att minska på kolhydrater tror jag ju är väldigt förnuftigt. Spannmål tror jag vi klarar oss mycket bättre utan.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 27-11-2008, 23:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Anma @ 27-11-2008, 20:35) *
          Anki, du som ätit på det viset i 3 år, skulle vara intressant att veta dina kolestrolvärden. Det påstås ju att de blir normala med denna kost...

Har varit på VC och kollat upp i princip allt efter att jag ätit så här 1 år och sedan efter 2 år och båda gångerna har alla mina värden varit utmärkta!
          Anki

CITAT (Gillan @ 27-11-2008, 20:34) *
          ......................skulle aldrig klara mig utan grönsaker, frukt och potatis tex. ..........................

Grönsaker äter jag massor! Det är dom extra stärkelserika grönsakerna man undviker som ex. potatis och majs. Frukt äter jag också för det tycker jag är gott, men inte i massor.....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-11-2008, 00:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 23:22) *
          Det är nog som ni säger att man hittar sin egen balans i dieten. Att minska på kolhydrater tror jag ju är väldigt förnuftigt. Spannmål tror jag vi klarar oss mycket bättre utan.

Kan bara hålla med. Spannmål är något som vi har "kommit på" att odla i massor. Inte speciellt naturligt.
          Läs och lyssna till Staffan, han har mycket intressant att berätta yes.gif Jag lyssnade på honom på 90-talet i någon P-kanal och hans erfarenheter och berättelser sitter fortfarande i huvudet. Sen kom väl Atkins och senare GI (de är inte samma) som blev poppis här.
          Bägge påminner om Staffans teorier, fast GI är nog närmare.
          Undvik potatis och spannmål. Ät mer fisk och kött. Och... Det här skulle jag aldrig ha skrivit, för jag kan fortsätta i all oändlighet...
          Jag skulle önska att ni fick lyssna till Staffan Lindeberg helt enkelt.
          Staffan sa en gång i ett program i P? att "Människorna där (ett land han pratade om) har inga sjukdomar, inte socker inte det och inte det... Den största orsaken till att de dör är att de får en kokosnöt i huvudet"
          Jag tycker det är ganska intressant det han säger.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2008, 07:58
          Länk hit: #27

Medlem

Jag är mycket tveksam till alla personer som missionerar om att man skall inte äta det eller det, ibland får jag religiösa vibbar. Så länge kroppen har enzymsystem som tar hand om ämnena anser jag att det är ok. Tarmen "avgör" själv vad den skall ta upp. En del annat följer med visserligen men i små mängder.

Inte potatis säger en del. Visst är det näringsrikt men ät lite mindre då. Stärkelsen bryts ner så bra i tarmen.

Rörsocker är inte naturligt att äta sägs det. Varför har vi då enzymer som bryter ner det till glukos? Tarmen tar ändå bara upp glukosen. Laktos kan bli problem men då får man undvika det.

Likaså spannmål, inget problem att äta och bryta ner. Ok, en del tål inte gluten men då dom personerna tänka på det, det är trots allt en brist bara hos en del.

Redigerat av Gossen Ruda: 28-11-2008, 08:02

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 28-11-2008, 08:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns ju också exempel på grupper av folk som levt på denna typ av kost under lång tid, t ex inuiterna på Grönland. Om de sedan är föredöme eller ej får väl var och en bedöma själva.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2008, 08:10
          Länk hit: #29

Medlem

Det känns som om du skulle behöva läsa på lite mer Gossen Ruda.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2008, 08:58
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 08:10) *

Du får gärna precicera dig och peka på felaktigheter, ingen är ofelbar.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 28-11-2008, 09:00
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 09:10) *

Som det så tydligt visats i denna tråd så går man ner i vikt med låg-kolhydrat diet (t ex 11 kg / 2 veckor), men det planar ut ganska fort och det man tappat är vatten:

Astrup A, Meinert Larsen T, Harper A.
          Atkins and other low-carbohydrate diets: hoax or an effective tool for weight loss?
          Lancet. 2004 Sep 4-10;364(9437):897-9. Review.
          PMID: 15351198

Citera
          Pia L
          Inlägg 28-11-2008, 09:12
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Kurt : Visst planar det ut, och en ren kolhydratfri kost är inget att rekomendera mer än 2 veckor heller, men det är en bra start när man ska gå en mer blandad diet senare, eller bara dra in på maten.
          Man blir sporrad att sköta kosten när man tappat vikten och kläderna inte stramar längre.

Själv föredrar jag nutrilettpåsarna, snabbt, lätt sätt att gå ner i vikt, valfritt om man vill byta ut alla målen mot påsarna eller bara enstaka, men ner i vikt går man.

lite OT, mitt rödhåriga humör blixtrade till förra nyårsafton då jag fick höra av min make att jag var fet och hade 20 kg övervikt.
          Med en tråkig diet på bara nutrilett i 4 månader så tappade jag dom 20 kg han sagt var för mycket......på hösten sen så skilde jag mig från mina övriga 90 överviktskilon.

För att ingen ska gå i taket så rekomenderar jag ingen att gå ner så fort i vikt, huden hinner inte återhämta sig i samma takt som man krymper, och man ser knappast attraktiv ut.....inte för att jag gör det i övrigt heller, men det är ju en helt annan sak.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Red Top
          Inlägg 28-11-2008, 09:29
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

LCHF är inte en bantningsmetod.

Den rekommenderas för ett hälsosammare liv, för t ex diabetiker.

Ang gossen Rudas kommentarer:
          Visst har vår kropp möjlighet att hantera de flesta produkter, men inte i för stor mängd. Allt överdrivet intag kan leda till negativa hälsoeffekter. Och som tidigare nämnts, finns det exemplar av homo sapiens som helt saknar förmågan att bryta ner vissa ämnen.

CITAT (Pia L @ 28-11-2008, 09:12) *
          ......på hösten sen så skilde jag mig från mina övriga 90 överviktskilon.

rotfl.gif rotfl.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-11-2008, 09:30
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Red Top @ 28-11-2008, 09:27) *
          Ang gossen Rudas kommentarer:
          Visst har vår kropp möjlighet att hantera de flesta produkter, men inte i för stor mängd. Allt överdrivet intag kan leda till negativa hälsoeffekter.

Precis. Det är ju inte direkt nån nyhet att överkonsumtion av tomma kolhydrater kan framkalla diabetes eftersom kroppen till slut blir resistent mot insulinet eller helt enkelt slutar tillverka det.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2008, 09:33
          Länk hit: #35

Medlem

Jo, det mesta är bra att äta men givetvis i lämpliga mängder. Det är därför jag är tveksam till vissa dieter som väljer bort en del men ökar annat. Den stora fördelen med olika dieter är dock enligt min mening att man blir mer uppmärksam på vad man äter och i vilka mängder och anpassar intaget.

--------------------

Citera
          Alba
          Inlägg 28-11-2008, 09:49
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Det är ju så med så mycket....vissa saker passar mig och vissa saker passar för någon annan.
          Jag tycker man ska prova sig fram för att hitta den diet som är passande.
          Oavsett vad man väljer så är det en bra början. När kilona börjar rasa är det ju en kick att fortsätta.
          Även om man inte äter en viss diet resten av sitt liv så tror jag absolut att det är en bra start.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2008, 10:45
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2008, 08:58) *
          Du får gärna precicera dig och peka på felaktigheter, ingen är ofelbar.

Jag är inte ute efter att peka på felaktigheter men det finns så ofantligt mycket mer att läsa om hur kroppen fungerar och på vilket sätt kroppens organ tar tillvara och förvandlar det vi stoppar i oss. Jag tyckte bara att du gjorde det lite enkelt för dig med din beskrivning. Jag är inte rätt person att förklara detta i skrift på ett begripligt sätt men det finns andra som gör det bra.

Precis som Red Top säger så är inte LCHF en bantningsmetod utan en rekommendation för ett hälsosammare liv. Att man kan gå ner i vikt (eller för den delen upp i vikt om man behöver det) är ju bara ett plus.
          Det finns väldigt mycket att läsa om hur kroppen reagerar på maten vi stoppar i oss i Annika Dahlqvists blogg. Det är inget hokus pokus i det hon skriver utan fakta. Jag rekommenderar alla att läsa och lära för att få en större förståelse för hur kroppen reagerar på olika födoämnen.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2008, 10:52
          Länk hit: #38

Medlem

Jomenvisst, jag tog bara upp några enstaka exempel. För det mesta behöver man dock inte bry sig, kroppen klarar det oftast galant om man bara äter med måtta.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2008, 11:23
          Länk hit: #39

Medlem

Ja du påstår att kroppen klarar det galant men det är ju faktiskt det kroppen inte gör.

--------------------

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 28-11-2008, 12:55
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

En aspekt som aldrig nämns i sammanhanget är hur vi rent praktiskt ska förse jorden befolkning med föda - tänk tanken att alla ska övergå till en föda som består till ökad del av protein från kött och fisk. Vi vet att det redan nu är mer energi- och arealkrävande att producera kött. Eller är det så att det är bara vi i i-länderna som ska få våra sk. behov tillgodosedda? Vi lever redan idag över våra tillgångar när det gäller jorden förmåga att försörja oss.
          Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite. Att det sedan verkar ligger i människans natur att alltid försöka hitta genvägar för att komma förbi det problemet kan man väl bara konstatera. Att helt lägga om sin livsstil är ett mycket större åtagande är att stirra sig blind på kolhydrater och proteiner.

--------------------
          Lena

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon