Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gå ner i vikt genom att äta mer fett, LCHF...LowCarb-HighFat...Lågkolhydrat-högfett
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2008, 14:36
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Lena i Torslanda @ 28-11-2008, 12:55) *
          En aspekt som aldrig nämns i sammanhanget är hur vi rent praktiskt ska förse jorden befolkning med föda - tänk tanken att alla ska övergå till en föda som består till ökad del av protein från kött och fisk. Vi vet att det redan nu är mer energi- och arealkrävande att producera kött. Eller är det så att det är bara vi i i-länderna som ska få våra sk. behov tillgodosedda? Vi lever redan idag över våra tillgångar när det gäller jorden förmåga att försörja oss.
          Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite. Att det sedan verkar ligger i människans natur att alltid försöka hitta genvägar för att komma förbi det problemet kan man väl bara konstatera. Att helt lägga om sin livsstil är ett mycket större åtagande är att stirra sig blind på kolhydrater och proteiner.

Man behöver inte nödvändigtvis äta mer kött och fisk bara för att man skippar potatis, socker, mjöl t.ex. Att vi äter för mycket och rör oss för lite är bara en av flera sanningar. Man kan faktiskt bli fet av att äta för lite också. Ännu värre är att vi äter fel mat som en massa halvfabrikat och processat med en massa konstiga helt onödiga tillsatser. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt eftersom jag inte kan förstå hur folk som svälter skulle få ännu mindre mat för att andra människor drar ner på sitt intag av spannmål och stärkelserika produkter.

Du låter lite som mammorna som säger till sina barn vid matbordet att dom måste äta upp "för tänk på alla som inte får någon mat".
          Hur mätta blir dom som svälter för att ett barn hos oss inte äter upp det som ligger på tallriken?

Kan man undvika vissa sjukdomar eller rent av bota och slippa livslång medicinering genom att avstå från att äta vissa saker så kan inte jag se något fel i det. LCHF har bevisligen haft en gynnsam effekt när det gäller diabetes t.ex.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 28-11-2008, 15:06
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Det är ju inte så att man enbart drar in på spannmålsintaget (hade det varit så hade det inte varit något problem) utan det ersätts ju med något annat också eller hur, i detta fall talar vi om protein och fett. Du vet säkert lika bra som jag att vi inte producerar allt det vi äter på hemmaplan utan importen av föda är enorm. Allt som importeras måste ju också produceras någonstans eller hur?
          Sedan tycker jag nog att alla borde tänka på dem som inte har någon mat, varje år slängs tonvis med mat från de svenska hushållen, dålig hushållning med våra resurser. Man väljer själv hur man vill se på sammanhangen på jorden - jag väljer att se jorden som en helhet och du får se det på ditt sätt.

--------------------
          Lena

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-11-2008, 16:10
          Länk hit: #43

Gäster

Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite.

Ja, svårare än så är det inte!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-11-2008, 17:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Gunilla T @ 28-11-2008, 16:10) *

Att vi blir allt fetare beror på att vi äter för mycket och rör oss för lite.

Tror du??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-11-2008, 18:03
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Gunilla T @ 28-11-2008, 16:10) *

Jag äter massor och rör mig inte mer än nödvändigt. Jag är inte tjock för det. För jag äter rätt.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-11-2008, 18:22
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Angående det här med att minska på kolhydraterna så menar man väl de SNABBA (korta) kolhydraterna som gör att vårt blodsocker åker jojjo och inte de långsamma (långa) kolhydraterna antar jag för att vi ska må bättre.

Jag försöker äta allsidigt och funderar en del på vilken kost vi är anpassade till att äta egentligen. I mänsklighetens begynnelse så antar jag att man samlade mycket växter att äta - som bär, rötter, blad, nötter mm. Men att man även lyckades fånga köttdjur.

Redigerat av MimmiH: 28-11-2008, 20:14

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2008, 18:34
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Egentligen är det rätt enkelt, man tar all energi man tillför kroppen via maten och drar bort den energin man förbrukar. Blir summan 0 håller man vikten, blir det - går man ner i vikt men blir summan + ökar man. That´s it!

Varifrån energin kommer, spannmål, kött, fisk, kolhydrater, fett osv kvittar. Sen finns det andra effekter som hur kroppen påverkas av olika fetter mm men det är en annan sak.

Sen undrar jag lite vad Stintan menar med att man kan bli fet av att äta för lite? Halvfabrikat är väl inte helt fel heller, huvudsaken är att det inte är onyttigt. Vilket kanske oftast är fallet iofs. Men ur energisynpunkt är det oväsentligt exakt vad man äter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 28-11-2008, 18:46
          Länk hit: #48

Gäster

LCHF eller Atkinsdieten.

Jag tycker att ni ska läsa det här:
          http://www.bjorn-lieden.se/blog/index.php?m=200610

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-11-2008, 19:36
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2008, 18:34) *
          Egentligen är det rätt enkelt, man tar all energi man tillför kroppen via maten och drar bort den energin man förbrukar. Blir summan 0 håller man vikten, blir det - går man ner i vikt men blir summan + ökar man. That´s it!

Visst Gossen håller med dig!!

Citera
          Red Top
          Inlägg 28-11-2008, 19:57
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Rosmarin @ 28-11-2008, 18:46) *
          LCHF eller Atkinsdieten.

Det var en gammal nyhet. Om du hade läst tidigare i tråden i den länk jag lade in, så hade du sett att vår svenska socialstyrelse inte har några invändningar mot Dahlqvists metod. Deras utlåtande är från 2008.

Björn Liedén, fd överläkare på Österåsens hälsohem, tycks dessutom på sin hemsida utge sig för att vara expert inom de mest skiftande hälsoområden, från våldtäkter till AIDS. Hans nuvarande titel är hälsoförfattare, vad nu det är. confused.gif

Sen kan man ju tycka vad man vill om socialstyrelsen whist.gif

Dessutom har jag svårt att se sammankopplingen mellan Atkins och LCHF. Atkins går ju, om jag inte minns fel, ut på att vräka i sig proteiner.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 28-11-2008, 20:15
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Att vräka i sig en massa proteiner verkar ingen hitt för njurarna wink.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-11-2008, 21:19
          Länk hit: #52

Medlem

Ja det är fel sammankoppla Atkins med LCHF. Kör man Atkins så utesluter man kolhydrater helt och hållet och käkar massor med proteiner som sagt så det går inte att jämföra. Andra sammankopplar det med GI-metoden vilket inte heller är rätt.

Jag ber dig fortfarande Ruda att läsa lite mer i den länk jag gav dig så är jag säker på att även du (och Gunilla T) kommer att inse att vår kropp och dess organ fungerar lite mer komplicerat än det du säger. Det är faktiskt väldigt intressant läsning som finns där i diverse länkar även för den som inte gillar metoden.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-11-2008, 22:21
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Tror fortfarande att vikten beror på intag och hur mycket man rör sig och inte på vilken diet man håller

Citera
          Gillan
          Inlägg 28-11-2008, 22:36
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Cacki @ 27-11-2008, 19:26) *
          Varför inte bara nöja sej med att sänka kolhydratintaget i största allmänhet. Jag vågar nästan lova att man går ner i vikt av bara det. Precis som Grå skriver är risken stor att blodkärlen sätter igen sej om man överkonsumerar fett.
          Min man håller just nu på med att försöka gå ner i vikt genom att utesluta snabba kolhydrater och kompenserar det med att äta massor av grönsaker. Han går ner sakta men säkert. Ca. 1,5-2 kg i veckan.

Precis så tänker jag med. Jag hade ju inte ens en medveten tanke om att gå ner i vikt när jag slutade äta bröd! Jag slutade äta bröd för att jag helt enkelt inte kunde hitta ett bröd som var gott nog för mig. Att jag sen på "köpet" gick ner åtta kilo utan att ens anstränga mig var ju bara en bonus som jag inte hade räknat med. Att det, i sin tur, sen ledde till att jag började tänka efter vad jag åt och vad jag enkelt skulle kunna vara utan, det är en ännu större bonus............ för jag går inte på nån som helst diet! Jag undviker allt som innehåller vitt mjöl bara....för mig blir det knasigt enkelt, sen får folk kalla det vad de vill även om det självfallet måste bli nån form av "lågkolhydratsmetod"....................men det var inte medvetet från början blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Irene_L
          Inlägg 28-11-2008, 23:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (Gillan @ 28-11-2008, 22:36) *
          Precis så tänker jag med. Jag hade ju inte ens en medveten tanke om att gå ner i vikt när jag slutade äta bröd! Jag slutade äta bröd för att jag helt enkelt inte kunde hitta ett bröd som var gott nog för mig. Att jag sen på "köpet" gick ner åtta kilo utan att ens anstränga mig var ju bara en bonus som jag inte hade räknat med. Att det, i sin tur, sen ledde till att jag började tänka efter vad jag åt och vad jag enkelt skulle kunna vara utan, det är en ännu större bonus............ för jag går inte på nån som helst diet! Jag undviker allt som innehåller vitt mjöl bara....för mig blir det knasigt enkelt, sen får folk kalla det vad de vill även om det självfallet måste bli nån form av "lågkolhydratsmetod"....................men det var inte medvetet från början blush.gif

tummenupp.gif bravo.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Netha
          Inlägg 28-11-2008, 23:47
          Länk hit: #56

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-11-2008, 22:21) *
          Tror fortfarande att vikten beror på intag och hur mycket man rör sig och inte på vilken diet man håller

Där kan jag hålla med. yes.gif
          Om vi ser till våra husdjur ... vi är väldigt noga med att köpa bra mat till dem och också är vi noga med att portionera ut i rätt dos/dag.
          Inte alls lika nog är vi med vad vi själv stoppar i våra munnar.

Ta t.ex en Labrador .. den äter obegränsat så länge mat finns tillgängligt.
          Så tror jag också att det är med en del av oss människor ... vi kan inte sluta äta trots att vi vet att det är alldeles för mycket som vi stoppar i oss.

Alla dessa dieter har, vad jag tror, en gemensam nämnare = pengar till upphovsmakaren.

Därmed inte sagt att en del mår bra av att äta mindre av bröd och potatis och mer av Bregott och bacon.
          Det hela handlar ju om vad jag/du mår bra av ... så länge vi inte tillåter oss att dras med i "tokiga" bantarkurer.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 29-11-2008, 11:30
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Rosmarin @ 28-11-2008, 18:46) *
          LCHF eller Atkinsdieten.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2008, 11:46
          Länk hit: #58

Medlem

confused.gif confused.gif LCHF är fortfarande INTE detsamma som Atkins + att det Björn Liedén skriver icke är aktuell information. Socialstyrelsen har godkänt LCHF och Annika Dahlqvists kostråd och det är inte påvisat att någon skulle må dåligt av det. Däremot finns bevis för att många på olika sätt blivit hjälpta av att följa hennes kostråd.

Var och en gör självklart sina egna val men det känns i mina ögon lite fånigt att en del förkastar eller har förutfattade meningar om något utan att ta reda på vad det egentligen handlar om.

--------------------

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 29-11-2008, 11:52
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (Red Top @ 28-11-2008, 19:57) *
          Det var en gammal nyhet. Om du hade läst tidigare i tråden i den länk jag lade in, så hade du sett att vår svenska socialstyrelse inte har några invändningar mot Dahlqvists metod. Deras utlåtande är från 2008.

Björn Liedén, fd överläkare på Österåsens hälsohem, tycks dessutom på sin hemsida utge sig för att vara expert inom de mest skiftande hälsoområden, från våldtäkter till AIDS. Hans nuvarande titel är hälsoförfattare, vad nu det är. confused.gif

Sen kan man ju tycka vad man vill om socialstyrelsen whist.gif

Dessutom har jag svårt att se sammankopplingen mellan Atkins och LCHF. Atkins går ju, om jag inte minns fel, ut på att vräka i sig proteiner.

Sammankopplingen mellan LCHF, Atkins, Flygvärdinnedieten, Rigshospitalets diet, ... är för mig det som jag personligen kallar för "extrema dieter". (Atkinsdieten: http://en.wikipedia.org/wiki/Atkins_Nutrit...re_of_the_diet)

Björn Lidén eller inte, han är långt ifrån de ende som har haft synpunkter på dessa "extrema" dieter. Här är en annan länk hämtad från CNN: http://www.cnn.com/2003/HEALTH/04/17/obit.atkins/

Det som är viktigt att känna till vilken diet man än använder är att kroppens organ kan fara väldigt illa av en "obalanserad diet". T.ex om man äter en balanserad måltid med kolhydrater (snabba och långsamma), proteiner och lite fett så förbränns kolhydraterna först eftersom det är lättare för kroppen att använda sig av energin i dessa än i fettet. Fettet bryts ner om inte kolhydratenergin räcker till i förhållande till den ansträngning vi gör i form av fysisk aktivitet mm. Det som vi inte förbränner lagras i kroppen "för framtida behov" och leder i längden till viktuppgång.

Om kroppen inte får tillräckligt med energi för att fungera normalt, t.ex väldigt lite kolhydrater och väldigt mycket fett t.ex, (eller proteiner) så rubbar man sin kropps naturliga balans och det är mycket viktigt att ta prover ofta för att se att man inte har t.ex ketoner (acetonsyra aceton bildas vid fettförbränning) i urinen, som kan leda till att njurarna inte orkar längre, för höga kolesterolvärden, som vi väl alla mer eller mindre vet vad det innebär (hjärta, kärl...) mm.

Följ vilken diet ni vill, men var rädda om er allesammans!!!!! smiley_small_hug.gif

CITAT (*Stintan* @ 29-11-2008, 11:46) *
          confused.gif confused.gif LCHF är fortfarande INTE detsamma som Atkins + att det Björn Liedén skriver icke är aktuell information. Socialstyrelsen har godkänt LCHF och Annika Dahlqvists kostråd och det är inte påvisat att någon skulle må dåligt av det. Däremot finns bevis för att många på olika sätt blivit hjälpta av att följa hennes kostråd.

Var och en gör självklart sina egna val men det känns i mina ögon lite fånigt att en del förkastar eller har förutfattade meningar om något utan att ta reda på vad det egentligen handlar om.

Som jag just skrev...

Citera
          Anki V
          Inlägg 29-11-2008, 11:53
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (KURT @ 28-11-2008, 08:05) *
          Det finns ju också exempel på grupper av folk som levt på denna typ av kost under lång tid, t ex inuiterna på Grönland. Om de sedan är föredöme eller ej får väl var och en bedöma själva.

Bara en liten reflektion angående medellivslängd
          Grönland män/kvinnor 67 / 74
          Sverige män/kvinnor 78/82

Att LCHF skulle vara en vedertagen rekommendation för t.ex diabetiker är det verkligen riktigt sant?

Vad socialstyrelsen sagt är väl att kostråden inte strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet men att de reserverar sig eftersom det inte finns några längre studier(mer än ett år) som talar för att LCHF skulle vara bättre än ”normal” diabeteskost. Därför kunde inte Annika Dahlqvist fällas för att äventyra patienternas säkerhet.

Jag känner också många som mår utmärkt av Annika Dahlqvists diet….men hur mår de om 20 år?

Att kostråden skulle vara OK för att en läkare rekommenderar den tar jag med en nypa salt.

Jag har träffar läkare som snöat in på stenålderskost, GI, Atkins lågkaloridieter, fasta mm. Jag har även träffat läkare som bantar på Cola light diet, morotsdiet, pulver, tabletter, kirurgi och diverse andra mer eller mindre skumma kosthållningar.

Läkare är faktiskt bara människor de också med precis samma fel, brister och förtjänster som vi andra.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon