| |
|
  |
Iochroma, "Klockviolbuske" |
|
|
|
|
17-01-2009, 18:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
 Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever. Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött. Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt. Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!
Redigerat av sqrulan: 17-01-2009, 18:41
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-01-2009, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 18:37)   Tack för era tröste ord men dom är stendöda. Jag tog upp dom ur krukorna och rötterna såg helt döda ut, det fanns inget grönt då jag skrapade på stammarna heller. Dom ligger ute på altanen i en soppåse. Jag borde inte ha ställt ner dom i källaren, jag lyckas med känguruäpple och även mina pelargoner men inte dessa, man lär sålänge man lever. Nu är jag glad att min blåvinge inte hamnade nere i källaren för då hadde väl den också dött. Nåja, jag får ta nya friska tag för det skulle vara så himla roligt att få se deras blommor på riktigt. Om någon har eller får över fröer/sticklingar så är jag intresserad av att köpa. Nu har jag även ätit kladdkaka så jag mår illa!Dessvärre har jag ingen blå, det tror jag inte i alla fall, har testat att låta dom stå ute denna vintern och då blev det klart som korvspad mycket kallare än de sistlidna, men när jag har sått ska du få en planta.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2009, 10:18
|

Medlem

|
Usch vad trist Malin! Jag tog också in mina igår från förrådet till uterummet där vi har +10, har dock inte kollat så noga på den lila för det var mörkt. Den SÅG i alla fall ok ut, men jag klippte ju ner den totalt innan hösten, det ångrar jag nu, kunde ju tagit sticklingar på den nu i stället. Men den var ju big bouta stor så jag var tvungen. CITAT (sqrulan @ 17-01-2009, 19:08)  Tack snälla goa, rara, fina, gulliga dej!!! Om jag skulle råka få tag på fröer tidigare så hör jag av mej.  Det är lugnt, vad gör man inte för att hjälpa en odlare i nöd??
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-01-2009, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Jag ångrar mej också Malin, du har ialla fall liv i den vita och blå, lyckliga dej! Men din lila verkar ju ha dött på ett konstigt sätt, kan det ha varit nåt i jorden. Mask kanske, då kan jorden bli som damm.  Men Maggan, sicken osis att du inte tog sticklingar av den lila.
Redigerat av sqrulan: 18-01-2009, 12:14
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2009, 17:49
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag har varit sjuk och lite borta ett tag och är därför sen med att tacka.
TUSEN TACK FÖR FRÖERNA LADY HAMILTON
Jag går här och väntar nervöst på att de ska gro. Ångrar nästan att jag sådde alla samtidigt ifall det går åt pipsvängen. De står i krukor i plastpåse ovanpå en akvarieramp. Jag vränger påsen varje dag eftersom det blir mycket kondens. Hoppas hoppas....
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 21:16
|

Medlem

|
Hm, Malin, undrar om den lila är svårare att övervintra...  Barken lossar på min också och faller av, men stammarna är hårda, än så länge. De är ju mycket grövre än på den blåa och den vita, jag tror inte heller eg att denna ska vara i detta släktet, men VETENSKAPEN har ju sagt att det ska vara så....  Min vita har klarat sig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-01-2009, 21:45
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
 Jag har ju alla mina Iochromor/Acnistusar "levande" unde vintern, så jag har inte upplevt att barken på stammen lossnar Så här ser min ena Lila ut, den kan jag nog ta en 3-5 st sticklingar på nu om jag vill
DSCN1986.JPG ( 79.39k )
Antal nedladdningar: 33Och en av de Blå (Acnistus)
DSCN1987.JPG ( 74.26k )
Antal nedladdningar: 36Och en "samlings bild" på alla utom en av de Lila
DSCN1990.JPG ( 112.61k )
Antal nedladdningar: 41
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|