Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

28 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Iochroma, "Klockviolbuske"
          Solstorm
          Inlägg 12-03-2009, 20:08
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Blå, fast de vita finna allt kvar i andra krukor ifall jag skulle kunna locka fram dem.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 13-03-2009, 19:33
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Grattis Solstorm, det var roligt och nu gror nog flera snart ska du se, dom kan faktiskt gro lite ojämt. Mina fröer till dom vita vägrar att gro men jag tänker vara tålmodig och vänta, kanske, kanske en vacker dag så kommer dom.
          rotfl.gif Oj DragonLady, det kan man kalla ERROR du hadde det jobbigare än mej och med tanke på ur sakta och segt det går på odlas forum så gjorde du ju en riktig prestation.
          Det är trist för jag drar mej för att vara här. crying.gif

--------------------

Citera
          Töjan
          Inlägg 14-03-2009, 00:08
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 21 231

Hej igen!
          Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?! smile.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-03-2009, 10:33
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 12:05) *
          Jag har läst denna tråden och sörjt. Alla andra får så få fina miniänglar men inte jag. Snälla odlaiter har skickat mig frön men de vill sig inte. De borde stå idealiskt ovanpå en akvarieramp där det blir undervärme. Jag har tittat och tittat och till slut tänk att näe det är väl inte meningen att jag ska ha dessa växterna.

Men så idag!

[attachment=31857:DSC03789.JPG]

Den första har kommit upp! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif Idag har min första miniängel blivit född! yaay.gif yahoo.gif

Grattis! tummenupp.gif Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart!

CITAT (Töjan @ 14-03-2009, 00:08) *
          Hej igen!
          Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?! smile.gif

Hej Töjan, välkommen!

Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs. rolleyes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          DragonLady
          Inlägg 14-03-2009, 11:17
          Länk hit: #265

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... fear.gif
          Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad yahoo.gif så här ser den ut...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  005__2_.jpg ( 96.47k ) Antal nedladdningar: 31

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 14-03-2009, 11:41
          Länk hit: #266

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Åh! Jösses! Vilken VÄXT KRAFT w00t.gif Grattis! blomma.gif
          (du kan göra många snygga sticklingar av den där.....)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          emmas matte
          Inlägg 14-03-2009, 14:08
          Länk hit: #267

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

Var ska man klaga sin nöd.. bägge mina blå klockviolbuskar är döda....och Hibiskus radiatusen oxå...... men jag har blivit lovad en lila mini av Lady Hamilton.. annars så hade jag nog deppat ihop helt..... fy vad man blir ledsen...men det är en svår period att hålla liv i växter nu,tycker jag

Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-03-2009, 14:45
          Länk hit: #268

Medlem

CITAT (DragonLady @ 14-03-2009, 11:17) *
          Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... fear.gif
          Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad yahoo.gif så här ser den ut...

Wow, vad snygg! Ett solrum, var köper man såna?? w00t.gif Känns som om man behöver ett antal nu.... biggrin.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          DragonLady
          Inlägg 14-03-2009, 15:01
          Länk hit: #269

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 11:41) *
          Åh! Jösses! Vilken VÄXT KRAFT w00t.gif Grattis! blomma.gif
          (du kan göra många snygga sticklingar av den där.....)

thanks.gif
          Ja det e helt otroligt vad blad det kommer... undras hur lång tid det tar innan blommorna kommer... om det nu kommer några blommor g.gif
          Japp.. visionen av att göra en klockvioldjungel av balkongen har just ökat i verklighetsgrad giggle.gif

CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 14:45) *
          Wow, vad snygg! Ett solrum, var köper man såna?? w00t.gif Känns som om man behöver ett antal nu.... biggrin.gif

thanks.gif
          Solrum får man om man införskaffar sig en natriumlampa giggle.gif
          Ja man skulle behöva en sådan lampa i alla rum för att må lite bättre... happy.gif

--------------------

Citera
          Töjan
          Inlägg 14-03-2009, 20:55
          Länk hit: #270

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 21 231

CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 10:33) *
          Grattis! tummenupp.gif Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart!
          Hej Töjan, välkommen!

Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs. rolleyes.gif

thanks.gif Maggan H för svaret, ska ta & så dom imorgon!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-03-2009, 18:43
          Länk hit: #271

Medlem

CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 20:08) *
          Blå, fast de vita finna allt kvar i andra krukor ifall jag skulle kunna locka fram dem.

Nu har min VITA grott ja bara 2 än så länge men men Skam den som ger sig sweatingbullets.gif de tog nästan en månda på sig de små "tjurskallarna" giggle.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 15-03-2009, 21:12
          Länk hit: #272

Medlem

Grattis, då är tillväxten räddad ifall ifall..... naughty.gif Men min vita ser bra ut, den har börjat få blad nu fast den bara står i 10+ utan extralyse, bara dagsljus.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          malin72
          Inlägg 15-03-2009, 23:23
          Länk hit: #273

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

grattis till er alla som det händer saker för bravo.gif vad härligt...själv får jag nog vänta på mina kära små från ladyn...för här händer inte nått alls...inte med vit, blå eller lila...skumt den blå är ju grön inne men inte ett blad är på väg dunno.gif
          undrar om jag ska kapa den längs med eller nåt...väldigt mycket alltså vad tror ni???? dunno.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-03-2009, 23:27
          Länk hit: #274

Medlem

Överlag tycker jag att ALLA miniänglar beter sig konstigt i år g.gif .......mina övervintrade plantor vill inte börja växa trots att de är omplanterade......de bara står och "stampar" det vill inte hända någonting med dem. Så mitt råd till alla er andra HAV TÅLAMOD sweatingbullets.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          DragonLady
          Inlägg 16-03-2009, 10:57
          Länk hit: #275

Medlem

CITAT (malin72 @ 15-03-2009, 23:23) *
          grattis till er alla som det händer saker för bravo.gif vad härligt...själv får jag nog vänta på mina kära små från ladyn...för här händer inte nått alls...inte med vit, blå eller lila...skumt den blå är ju grön inne men inte ett blad är på väg dunno.gif
          undrar om jag ska kapa den längs med eller nåt...väldigt mycket alltså vad tror ni???? dunno.gif

Jag kapade min ganska mycket.. det blev bara ca. 10cm kvar efter den omilda behandlingen.
          Sedan satte jag den i "solrummet", där är det mycket ljus och mycket värme giggle.gif och efter bara ett litet tag så exploderade den av blad.
          Jag har inte planterat om den än heller, trodde den var död ju.. sedan när den visade mig att den minsann inte var det hann jag inte med i svängarna.. ganska tung kruka för någon med gips på ena armen happy.gif men nu är det av och då börjar stryrkan komma tillbaka, jag får väl se om jag kan byta jorden i krukan..
          Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den?
          Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan?

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 16-03-2009, 10:58
          Länk hit: #276

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Grattis DragonLady, den bör ju blomma som sjutton i sommar! Tänk att den klarade 10 minus grader det trodde jag inte.

yaay.gif Grattis även till dej Lady H till dom två vita som nu har grott, mina behöver visst 2 månader på sig för att gro verkar det som. slap.gif

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 16-03-2009, 14:42
          Länk hit: #277

Medlem

Jag ska kånka in min stora kruka där resterna efter den lila finns, så kan man ju hoppas på en 'explosion' här också! biggrin.gif Den har inte frusit så jag fattar inte vad den skulle gå o dö för.... g.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 16-03-2009, 15:00
          Länk hit: #278

Medlem

CITAT (DragonLady @ 16-03-2009, 10:57) *
          .....Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den?
          Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan?

Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från

--------------------
          Penseé album

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 17-03-2009, 20:44
          Länk hit: #279

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

En fråga dröjer det 2 år innan de blommar från frö?? biggrin.gif verkligen snygga växter!!
          Ingen som har rotat att sälja? whist.gif

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 17-03-2009, 23:32
          Länk hit: #280

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2009, 15:00) *
          Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från

g.gif verkar ju inte lätt det där..
          vad är rotningskuber för något?

CITAT (sqrulan @ 16-03-2009, 10:58) *
          tummenupp.gif Grattis DragonLady, den bör ju blomma som sjutton i sommar! Tänk att den klarade 10 minus grader det trodde jag inte.
          yaay.gif Grattis även till dej Lady H till dom två vita som nu har grott, mina behöver visst 2 månader på sig för att gro verkar det som. slap.gif

Nej det trodde inte jag heller de skulle klara.. o så länge det var minus också, det var därför jag trodde den var stendöd giggle.gif

--------------------

Citera

28 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 17:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon