| |
|
  |
Iochroma, "Klockviolbuske" |
|
|
|
|
12-03-2009, 20:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Blå, fast de vita finna allt kvar i andra krukor ifall jag skulle kunna locka fram dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-03-2009, 19:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
 Grattis Solstorm, det var roligt och nu gror nog flera snart ska du se, dom kan faktiskt gro lite ojämt. Mina fröer till dom vita vägrar att gro men jag tänker vara tålmodig och vänta, kanske, kanske en vacker dag så kommer dom.  Oj DragonLady, det kan man kalla ERROR du hadde det jobbigare än mej och med tanke på ur sakta och segt det går på odlas forum så gjorde du ju en riktig prestation. Det är trist för jag drar mej för att vara här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 00:08
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 21 231

|
Hej igen! Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Solstorm @ 12-03-2009, 12:05)  Jag har läst denna tråden och sörjt. Alla andra får så få fina miniänglar men inte jag. Snälla odlaiter har skickat mig frön men de vill sig inte. De borde stå idealiskt ovanpå en akvarieramp där det blir undervärme. Jag har tittat och tittat och till slut tänk att näe det är väl inte meningen att jag ska ha dessa växterna. Men så idag! [attachment=31857:DSC03789.JPG] Den första har kommit upp!  Idag har min första miniängel blivit född!  Grattis!  Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart! CITAT (Töjan @ 14-03-2009, 00:08)  Hej igen! Har ytterligare en fråga till er i denna härliga tråd! Har kommit över några fröer av den vita & undrar hur jag ska göra nu när jag sår dom? Tex undrar jag om fröerna ska ha nån köldperiod först & i så fall hur länge & skriv gärna om det är nått mer jag bör tänka på?!  Hej Töjan, välkommen! Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 11:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad  så här ser den ut...
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 14:08
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
Var ska man klaga sin nöd.. bägge mina blå klockviolbuskar är döda....och Hibiskus radiatusen oxå...... men jag har blivit lovad en lila mini av Lady Hamilton.. annars så hade jag nog deppat ihop helt..... fy vad man blir ledsen...men det är en svår period att hålla liv i växter nu,tycker jag
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 14:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (DragonLady @ 14-03-2009, 11:17)  Kolla in min blå som jag trodde var Stendödad av Kung Bores 10 minusgrader... Klippte ner den nästan helt och ställde in den i solrummet och den bara exploderade av blad  så här ser den ut... Wow, vad snygg! Ett solrum, var köper man såna??  Känns som om man behöver ett antal nu....
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
14-03-2009, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 21 231

|
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 10:33)  Grattis!  Man ska inte ge upp så lätt, och det var tur du inte gjorde det! Nu kommer dom att växa i rekordfart! Hej Töjan, välkommen! Bahandla fröerna som vanligt, varmt, fuktigt och gärna ljust tills de grott. Då ska dom ha svalare och så ljust som möjligt. Ingen köldperiod behövs.   Maggan H för svaret, ska ta & så dom imorgon!
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2009, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (malin72 @ 15-03-2009, 23:23)  grattis till er alla som det händer saker för vad härligt...själv får jag nog vänta på mina kära små från ladyn...för här händer inte nått alls...inte med vit, blå eller lila...skumt den blå är ju grön inne men inte ett blad är på väg undrar om jag ska kapa den längs med eller nåt...väldigt mycket alltså vad tror ni???? Jag kapade min ganska mycket.. det blev bara ca. 10cm kvar efter den omilda behandlingen. Sedan satte jag den i "solrummet", där är det mycket ljus och mycket värme  och efter bara ett litet tag så exploderade den av blad. Jag har inte planterat om den än heller, trodde den var död ju.. sedan när den visade mig att den minsann inte var det hann jag inte med i svängarna.. ganska tung kruka för någon med gips på ena armen  men nu är det av och då börjar stryrkan komma tillbaka, jag får väl se om jag kan byta jorden i krukan.. Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den? Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2009, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (DragonLady @ 16-03-2009, 10:57)  .....Hur långa skall ett skott vara om man skall knipsa av ett? och skall man ta av alla blad utom ett eller två på den? Skall man sätta skottet i vatten eller såjord sedan? Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2009, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 420
Medlem nr: 800

|
En fråga dröjer det 2 år innan de blommar från frö??  verkligen snygga växter!! Ingen som har rotat att sälja?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-03-2009, 23:32
|

Medlem

|
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2009, 15:00)  Viktigast eller lättaste när man skall rota är att man använder sig av "gröna" skott, alltså inte de som är förvedade. Jag "fuskar" ju eftersom jag har rotningskuber men jag har även lyckats rota i så jord. Då har jag använta mig av små (3 cm) sticklingar med max 2-3 blad och de har jag stoppat ner i en liten kruka med såjord och placerat med underbevattning. Alltså bara stoppat ner sticklingarna och placerat så att de suger vatten under i från. Fick höra av en annan att det varlätt att man "kvävde" små sticklingar om man vattnade upp ifrån. Större sticklingar klara nog av att vattnas försiktigt någongång upp i från  verkar ju inte lätt det där.. vad är rotningskuber för något? CITAT (sqrulan @ 16-03-2009, 10:58)   Grattis DragonLady, den bör ju blomma som sjutton i sommar! Tänk att den klarade 10 minus grader det trodde jag inte.  Grattis även till dej Lady H till dom två vita som nu har grott, mina behöver visst 2 månader på sig för att gro verkar det som.  Nej det trodde inte jag heller de skulle klara.. o så länge det var minus också, det var därför jag trodde den var stendöd
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|