Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

28 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Iochroma, "Klockviolbuske"
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-11-2008, 18:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif

Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

Bifogad fil  DSCN1865.JPG ( 163.46k ) Antal nedladdningar: 145

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 30-11-2008, 19:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Lady Hamilton @ 30-11-2008, 18:46) *
          Hej jag tänkte att vi kunde ha en speciell tråd bara för Iochromorna. Alla som har frön plantor eller funderingar kan skriva i denna tråd. Vi kan ge varandra tips o råd kompiskram.gif
          Här är en bild på Iochroma coccinea

Den här sorten sådde jag i somras. Och av 6 frön så grodde ett. Just nu har jag min planta i ute rummet under lysrörs belysning och den är ca 18 cm hög och ser ut så här

Bifogad fil  DSCN1865.JPG ( 163.46k ) Antal nedladdningar: 145

Fyndigt, Ladyn, med rim o allt! biggrin.gif
          ...kan skriva i denna tråd
          vi kan ge varandra tips och råd

Är det denna du köpte nya frön till? crazy.gif Den är verkligen snygg! Hoppas på fin blomning till våren. Hoppas, hoppas vi får tag i fler nya fina färger.

Hm, får ni själva plats i ert uterum?? fear.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Maggan H
          Inlägg 30-11-2008, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem

Den blå... The One and Only trodde jag då... wub.gif Ack så fel jag hade! biggrin.gif

Bifogad fil  Bl___ngel_070924.jpg ( 49.55k ) Antal nedladdningar: 65

Den lila, TACK Gillan för finfin stickling som växte nåt otroligt! wub.gif wub.gif

Bifogad fil  Lila_klockviol.JPG ( 252.71k ) Antal nedladdningar: 46

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          octachoron
          Inlägg 30-11-2008, 20:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Hur tänkte du odla den? Inomhus under lampa hela året, utplantering under sommar och låta den dö i vinter eller övervintring inomhus.
          Jag har funderat på den men blivit avskräckt av höjden, tycker jag har tillräckliga problem med att odla klematis under lampa...

Citera
          Maggan H
          Inlägg 30-11-2008, 20:16
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (octachoron @ 30-11-2008, 20:04) *
          Hur tänkte du odla den? Inomhus under lampa hela året, utplantering under sommar och låta den dö i vinter eller övervintring inomhus.
          Jag har funderat på den men blivit avskräckt av höjden, tycker jag har tillräckliga problem med att odla klematis under lampa...

Fröså under våren, tukta/forma den efter behag under sommaren och har man dåligt med övervintringsplats kan man klippa den ganska hårt innan. Får den stå frostfritt och ljust kommer den att blomma konstant, men den största blomningen inträffar på våren. rolleyes.gif Min lila blommade i augusti samma år som jag fick den, i år.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Gillan
          Inlägg 30-11-2008, 20:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Maggan H @ 30-11-2008, 19:55) *
          Bifogad fil  Bl___ngel_070924.jpg ( 49.55k ) Antal nedladdningar: 65

Den lila, TACK Gillan för finfin stickling som växte nåt otroligt! wub.gif wub.gif

Bifogad fil  Lila_klockviol.JPG ( 252.71k ) Antal nedladdningar: 46

Så lite så, bara kul att det funkade bra tummenupp.gif .................jag tror att jag kommer att ha hur många sticklingar som helst tilll våren om det är nån som är intresserad tummenupp.gif ...............av både Blå, Lila och Vit, men då får ni höra av er via PM tummenupp.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-11-2008, 20:45
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (octachoron @ 30-11-2008, 20:04) *

Nu är det snart 3 år sedan jag m.fl. började odla "dylika" växter. Och vi har våra ute på sommaren och övervintrar dem innomhus. Vi använder oss av lite olika tekniker och jämför resultaten på vårkanten. Jag ex övervintrar mina nedklippta, svalt men under lysrörs belysning. Eftersom vi har så olika förutsättningar beroende på vart vi bor så kan vi aldrig riktigt bli "sams" om det bästa är att klippa ner plantorna på hösten eller våren eller både ock? giggle.gif men kul har vi tummenupp.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2008, 21:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

idag har jag sått röd klockviol.
          Iochroma fuschioides....
          Hoppas något av fröna blir en planta..

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malin72
          Inlägg 02-12-2008, 22:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

åh yahoo.gif jag hoppas att era gror så bra och växer så bra så att man kan tigga en stickling om några år blush.gif av olika orsaker hann jag ju inte med i beställningen lite förvirrad just då blink.gif så nu håller jag tummarna på er andra som för se dom gro och växa och jag skickar lite extra näring via cybern så det går snabbt så jag kan tigga sen yahoo.gif whist.gif
          klart att man måste ha mera än blå, lila och vit giggle.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 03-12-2008, 14:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

Jag har idag fått mina första iochromafröer med posten. Iochroma Cyaneum Purpur heter den.
          Jisses vad små fröna är!!! 1.5 mm i diameter har jag mätt dem till. Att dessa småttisar kan ge stora träd är ju fantastiskt. Den "vanliga" Änglatrumpetens frön är ju jättar bredvid dessa minisar!!!

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          Maggan H
          Inlägg 07-12-2008, 16:38
          Länk hit: #11

Medlem

Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif Vi har gett oss in i en outforskad djungel, tjejer, så fram med stora macheten och börja ta er fram! Bifogar lite nyttig info, detta är från Wikipeda:

Iochroma

Grön violbuske (I. umbellatum)
          Klockviolbuske (I. australe)
          Röd violbuske (I. fuchsioides)
          Pipviolbuske (I. cyaneum)
          Praktviolbuske (I. grandiflorum)
          Iochroma albianthum
          Iochroma ayabacense
          Iochroma calycinum
          Iochroma confertiflorum
          Iochroma cornifolium
          Iochroma edule
          Iochroma gesnerioides
          Iochroma loxense
          Iochroma nitidum
          Iochroma peruvianum
          Iochroma piuram
          Iochroma sagasteguii
          Iochroma salpoanum
          Iochroma schjellerupii
          Iochroma squamosum
          Iochroma stenanthum
          Iochroma tingoense
          Iochroma tupayachianum

Har du fått nåt svar, Rosmarin?

Redigerat av Maggan H: 07-12-2008, 17:16

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 07-12-2008, 17:43
          Länk hit: #12

Medlem

Nej. Inget svar ännu. no.gif . Jag ska skicka nytt mail till dem om de inte svarar mycket rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif snart.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 07-12-2008, 17:56
          Länk hit: #13

Medlem

Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides Bifogad fil  OO5CARBFFCCCAQ6140PCA4I5Q4LCA0JE1LCCAVQPTG3CAINZ1W1CARFG3LBCA1TUO0RCADFGKSICAXYCVLJCA39P1MQCAE03D0WCAXWAG74CA7TBAYACA7CZ2N6CAC70O2OCAONRZVUCA9CLJVF.jpg ( 5.77k ) Antal nedladdningar: 32
          eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          pejori
          Inlägg 07-12-2008, 18:22
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 17:56) *
          Angående sådden....... g.gif hur går det för er som sått? Själv känner jag mig lite feg.....tror att jag avvaktar ett litet tag med att så den röda Iochroma fuchsioides Bifogad fil  OO5CARBFFCCCAQ6140PCA4I5Q4LCA0JE1LCCAVQPTG3CAINZ1W1CARFG3LBCA1TUO0RCADFGKSICAXYCVLJCA39P1MQCAE03D0WCAXWAG74CA7TBAYACA7CZ2N6CAC70O2OCAONRZVUCA9CLJVF.jpg ( 5.77k ) Antal nedladdningar: 32
          eftersom jag vill att ALLA frön skall ha de bästa förutsättningarna för att gro wub.gif

Inte ett liv så långt ögat når....Ännu unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malin72
          Inlägg 07-12-2008, 20:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (Maggan H @ 07-12-2008, 16:38) *
          Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif Vi har gett oss in i en outforskad djungel, tjejer, så fram med stora macheten och börja ta er fram! Bifogar lite nyttig info, detta är från Wikipeda:

a0a.gif a0a.gif a0a.gif gud så sjukt...så många olika fina namn men klickar man på bilder så är det samma blommor på varje ibland på olika ställen bara duh.gif men på den ena så hittade jag Irene_L eller Morris är det som syns på hennes avatar bild a0a.gif a0a.gif så jag tänkte att man skulle försöka fröså honom lite han är ju så go wub.gif giggle.gif

men vad skojj Maggan att du skickat mail till Sicilien hoppas att dom svarar då för här ser det lila, rött ut på alla bilder tycker jag dunno.gif ja det är spännande detta help.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Irene_L
          Inlägg 07-12-2008, 20:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

a0a.gif Vaaaaa fick du fram en bild på Morris??? Ja du kan ju försöka fröså honom...hihi a0a.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 08-12-2008, 09:21
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Maggan H @ 07-12-2008, 16:38) *
          Jag har kontaktat Universitet i Catania, Italien med förfrågan om andra färger på Iochroma. Hittade länk dit med en massa olika sorter, och en del som heter Iochroma ÄR INTE nån Iochroma egentligen.... blink.gif

Har du fått nåt svar, Rosmarin?

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 08-12-2008, 09:29
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 07-12-2008, 17:43) *
          Nej. Inget svar ännu. no.gif . Jag ska skicka nytt mail till dem om de inte svarar mycket rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif snart.

Jag har just mailat till dem igen. Flera gånger t.o.m... yes.gif Anvisningarna på deras sida är ju på italienska och när jag fyllt i webformuläret kom det upp en orange text överst i fönstret som jag tolkade som att jag hade fyllt i fel någonstans. Så jag ändrade lite och skickade igen med samma resultat. Provade igen, sammanlagt fyra gånger. Kopierade frasen och körde den i ett översättningsprogram. whist.gif duh.gif Det oranga betydde helt enkelt; Ert mail har framgångsrikt skickats till mottagaren. Här mailbombar vi med andra ord!!! Får vi inget svar nu så... rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin

Citera
          Maggan H
          Inlägg 08-12-2008, 14:23
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 09:29) *
          Jag har just mailat till dem igen. Flera gånger t.o.m... yes.gif Anvisningarna på deras sida är ju på italienska och när jag fyllt i webformuläret kom det upp en orange text överst i fönstret som jag tolkade som att jag hade fyllt i fel någonstans. Så jag ändrade lite och skickade igen med samma resultat. Provade igen, sammanlagt fyra gånger. Kopierade frasen och körde den i ett översättningsprogram. whist.gif duh.gif Det oranga betydde helt enkelt; Ert mail har framgångsrikt skickats till mottagaren. Här mailbombar vi med andra ord!!! Får vi inget svar nu så... rtfm.gif rtfm.gif rtfm.gif

Hhaha, det är kanske därför dom inte svarar, ren ilska och tror det är spam.gif ! Jag googlade på universitetet och kunde där få en engelsk översättning direkt på allt. Jag hittade en hel massa lärare och skickade samma mail till 5 st olika som hade hand om trädgårdnäring o liknande. Har inte hört ett ord ännu. Det är bara på det igen annars, det fanns en massa andra lärare.... crazy.gif Har bett en släkting i USA om hjälp med sökande och hon ska skicka lite länkar på olika fröfirmor 'over there'. Nånstans ska vi väl få napp. yes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 08-12-2008, 14:28
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 07-12-2008, 17:56) *

Mmmmm, avvakta du tills på nyåret, det blir nog bra och passa sådderna väldigt noga så att ALLA gror, tänk på att de ska räcka till många.... crazy.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera

28 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 00:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon