Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Våra exotiska frösådder, Av lite ovanligare snitt
          Knytt
          Inlägg 24-01-2009, 12:42
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 01:10) *
          TYPISKT!!!! Jag som vill ha en Fikon-planta!!!!

Jag kan klippa stickling till dig i vår om du vill. Min fikonbuske hotar ta över växthuset varje år så jag klipper det ganska hårt smile.gif

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 12:52
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 12:42) *
          Jag kan klippa stickling till dig i vår om du vill. Min fikonbuske hotar ta över växthuset varje år så jag klipper det ganska hårt smile.gif

Har du en bild att visa kanske... det vore kul att se hur dom ser ut när dom är stora smile.gif
          Ska man klippa i dom som små? eller ska man låta dom växa, förgrenar dom sig skälva? eller ska man klippa ofta för att få buske? kan man stamma upp?

Oj många frågor shy.gif smile.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 12:55
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 12:42) *

Men GUD, Va gullig du är! smiley_small_hug.gif
          Tack, det vill jag väldigt gärna!!!
          Pm:a mig när det är dags så kan vi "göra upp" då!
          Åhh, vad glad jag blev nu!!! yahoo.gif

Citera
          Knytt
          Inlägg 24-01-2009, 12:58
          Länk hit: #144

Medlem

Jag ska verkligen försöka minnas dig, annars får du pm:a smile.gif

--------------------

Citera
          Knytt
          Inlägg 24-01-2009, 13:03
          Länk hit: #145

Medlem

Bild ... hm ...
          Här längst in ser ni den förra året. Men den är tyvärr ännu större nu. Försöker begränsa den lite. smile.gif

Jag klipper min för förgrening, annars får den lätt långa tentakler. Som små vet jagi nte om man ska klippa, vill man ha den mer som ett träd så måste man väl vänta med att klippa tills den fått höjd smile.gif

(Jag kan skicka mer sticklingar om fler vill ha, kom med intressant byte eller bara ett frankerat kuvert smile.gif )

Redigerat av Knytt: 24-01-2009, 13:07

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 15:29
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 13:03) *
          Bild ... hm ...
          Här längst in ser ni den förra året. Men den är tyvärr ännu större nu. Försöker begränsa den lite. smile.gif

Jag klipper min för förgrening, annars får den lätt långa tentakler. Som små vet jagi nte om man ska klippa, vill man ha den mer som ett träd så måste man väl vänta med att klippa tills den fått höjd smile.gif

(Jag kan skicka mer sticklingar om fler vill ha, kom med intressant byte eller bara ett frankerat kuvert smile.gif )

WOW... vilken planta smile.gif Hur länge har du haft den? satte du ett frö eller ett skott?

Jag anmäler mitt intresse för ett skott smile.gif jag byter gärna mot något, har en hel del som redan har växt bra och ska sätta mera nu i helgen. Spikklubbor har kommit i massor... kanske jag har några som du vill byta med?
          (Har förståss annat oxå om du inte gillar spikklubbor)
          Hälsning Mari

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 15:38
          Länk hit: #147

Medlem

Oj, Vad stor och fin den var, Knytt!!! Å vad många fikonfrukter den hade sen.

Har du den nedgrävd i växthuset året om eller gräver du upp den och planterar i kruka som du tar in över vintern? Om du har den ute året om, hur långt söderut bor du isåfall?

(spännande...)

Citera
          djur7
          Inlägg 24-01-2009, 15:47
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 12 095

CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 14:03) *
          Bild ... hm ...

Hejsan!
          Vilket underbart fikonträd. Jag skulle gärna också vilja ha någon stickling om det går bra ? Jag bor på Åland, Finland så jag får inte tag i svenska frimärken att skicka till dig men jag kan skicka pengar i kuvert när det är dags?

MVH

Sandra

CITAT (blomkronan @ 23-01-2009, 21:06) *
          Hej djur7 Hur gorde du när du satte Litchie? jag har några frön jag tänkte sätta. Kiwin... hur gjorde du med den? hade du den på kyla först... jag har mina i kylskåpet för jag hört att man ska kyla dom först. Jag tog mina frön från köpefrukt var fick du tag på dina? fröpåse eller köpefrukt?

Har du bilder på det som kommit upp vore kul att se smile.gif

Hejsan!

Litchien köpte jag i affären och tog kärnan och satten den i blomjord direkt. Kiwifröna tog jag också från en frukt från affären, jag hade fröna och torka ett dygn först och sedan i jord. Hade kiwin i pannrummet med extra ljus de vill ha varmt för att gro och litchien hade jag på akvariet utan tillsatt ljus.
          Jag skall sätta upp bilder här småningom så får du se.

--------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2

Citera
          Maggan H
          Inlägg 24-01-2009, 16:31
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Åh, härliga bilder både på plantor och soliga sommar! Jag längtar verkligen till solen o värmen kommer tillbaka!I höstas hittade jag två st fikonplantor inne i tujahäcken, antagligen ett bortkastat fikon från grannens trädgård. Jag ko inte åt att gräva upp dom så jag drog upp dom med våld och det verkar som om de hade rotat sig innan det blev kallt. Ska bli spännande att se om de kommer igång!

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 16:48
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (Maggan H @ 24-01-2009, 16:31) *
          Åh, härliga bilder både på plantor och soliga sommar! Jag längtar verkligen till solen o värmen kommer tillbaka!I höstas hittade jag två st fikonplantor inne i tujahäcken, antagligen ett bortkastat fikon från grannens trädgård. Jag ko inte åt att gräva upp dom så jag drog upp dom med våld och det verkar som om de hade rotat sig innan det blev kallt. Ska bli spännande att se om de kommer igång!

Haha, Ja just det ja... giggle.gif
          Det kom jag ihåg, att någon hade hittat fikonplantor i häcken...
          -Var det du? Det är till att ha tur ibland... flirting.gif laugh.gif Grattis!

Håller tummarna för dina fikon, Maggan.

Citera
          Knytt
          Inlägg 24-01-2009, 17:54
          Länk hit: #151

Medlem

Det var en liten planta för ca 14 år sen då gumman som anla växthuset planterade den - hon fick den visst i 70 års present!

Nu mer är den ett monster, jag klipper ner mer än hälften varje år för att få plats med lite annat i växthuset. Förra året klippte jag faktiskt av ett par sidostammar också.

Den står där året runt, men vi bor i zon 1-2. Men de verkar inte särskilt känsliga biggrin.gif

Plockar flera kg fikon varje år, inte så man snålar direkt wink.gif

Jag byter gärna sticklingar med alla intresserade - men jag vet inte om jag kommer minnas er allihop då så ni får påminna!

--------------------

Citera
          djur7
          Inlägg 24-01-2009, 18:28
          Länk hit: #152

Medlem

Här kommer bilder på min litchie och kiwi
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  kiwi_240109.jpg ( 23.34k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  litchie_240109.jpg ( 44.98k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 18:44
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (Knytt @ 24-01-2009, 17:54) *
          Det var en liten planta för ca 14 år sen då gumman som anla växthuset planterade den - hon fick den visst i 70 års present!

Nu mer är den ett monster, jag klipper ner mer än hälften varje år för att få plats med lite annat i växthuset. Förra året klippte jag faktiskt av ett par sidostammar också.

Den står där året runt, men vi bor i zon 1-2. Men de verkar inte särskilt känsliga biggrin.gif

Plockar flera kg fikon varje år, inte så man snålar direkt wink.gif

Jag byter gärna sticklingar med alla intresserade - men jag vet inte om jag kommer minnas er allihop då så ni får påminna!

Oj, att den var så pass gamal... men det var ju nästan skönt att höra, för jag har inte så stort växthus smile.gif
          (Växthuset är inte ens färdigbyggt)
          När är det dax att påminna? när brukar du klippa i den?

CITAT
          Här kommer bilder på min litchie och kiwi

Oj vad dom har vuxit på så kort tid...
          Jag var och köpte mig en kiwi i dag smile.gif Mina frön hade jag ju lagt i kylen... Men jag ska så dom oxå samtidigt med dom färska... kul att testa vilka som gror bäst... och växer bäst smile.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 19:04
          Länk hit: #154

Medlem

Oj, vilken röd och fin färg Litchien hade på stammen. Häftig!

Jag kom på det... jag lade ju några Litchikärnor i en påse med vitmossa också... påsen lade jag i kökssoffan, drygt en meter från kaminen.
          Tänkte bara att jag ville testa om det funkade.. Har ju sått i några krukor också.

Jag fick inte tag i några fikon förut när jag var och handlade. Var både på Kvantum och Tempo. Stendött!

Köpte däremot 2 mango, en papaya och 8 avocado. (Jag ska inte sätta några fler avocado, har redan 4 st som är mellan 40-70 cm höga och det räcker... men dom är ju så goda...)

Ska jag så papayakärnorna direkt när jag har delat på frukten?
          Alltså bara göra ren dom först. Förra ggn jag sådde fick dom torka några dagar. Verkar ju inte vara någon större hit, precis...

Citera
          djur7
          Inlägg 24-01-2009, 19:09
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 24-01-2009, 20:04) *
          Oj, vilken röd och fin färg Litchien hade på stammen. Häftig!

Jag kom på det... jag lade ju några Litchikärnor i en påse med vitmossa också... påsen lade jag i kökssoffan, drygt en meter från kaminen.
          Tänkte bara att jag ville testa om det funkade.. Har ju sått i några krukor också.

Jag fick inte tag i några fikon förut när jag var och handlade. Var både på Kvantum och Tempo. Stendött!

Köpte däremot 2 mango, en papaya och 8 avocado. (Jag ska inte sätta några fler avocado, har redan 4 st som är mellan 40-70 cm höga och det räcker... men dom är ju så goda...)

Ska jag så papayakärnorna direkt när jag har delat på frukten?
          Alltså bara göra ren dom först. Förra ggn jag sådde fick dom torka några dagar. Verkar ju inte vara någon större hit, precis...

Jag tvättade av min först och planterade sedan, emn den har inte kommit upp äänu....
          Apropå avocado hur har du gjort? jag har satt en kärna i jord med påse över men den börjar se ut som den skulle mögla och så har jag en i påse med vitmossa men det händer inget.....
          Hur skall jag göra för att få dem att gro?????

--------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 19:20
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (djur7 @ 24-01-2009, 19:09) *
          Jag tvättade av min först och planterade sedan, emn den har inte kommit upp äänu....
          Apropå avocado hur har du gjort? jag har satt en kärna i jord med påse över men den börjar se ut som den skulle mögla och så har jag en i påse med vitmossa men det händer inget.....
          Hur skall jag göra för att få dem att gro?????

Du planterade papayakärnorna utan att torka dom alltså?

Avocadon lade jag i en påse med vitmossa och förvarade i rumstemp. Ska finnas bilder i någon tråd... Ska kolla vad den heter...

Två andra kärnor är planterad i perlituppblandad blomjord/krukväxtjord, för att det inte ska bli så kompakt. Dom två kärnorna hade nog legat på tork i några veckor. Planterade drygt halva kärnan. Stående.

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-01-2009, 19:32
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

vilka diskussioner ni har haft idag då?! Är det bara för att jag har varit på Odla-träff i Surte?

Ja och den träffen skulle jag naturligtvis inte ha åkt på, för det följde med frön (Skulle absolut INTE köpa fler...) till Passiflora suberosa och Magnolia solangiana

Citera
          blomkronan
          Inlägg 24-01-2009, 19:42
          Länk hit: #158

Medlem

Jag planterade mina papaya fröer direkt efter jag hade öppnat frukten, bara tvätta av dom först.
          Min avacado som jag la i påse med vitmossa tog låååång tid på sig innan jag kunde plantera om den i jord.
          Jag tror det handlade om 3-4 månader, en grodd kom fram, den ska planteras nedåt och jag satte min avakado så man ser toppen på den, när väl en liten titta fram växte den snabbt smile.gif min är väll ca 30 cm nu, med blad:)
          Först var det bara en "pinne" väldigt länge...
          Bifogad fil  DSC01785.JPG ( 56.8k ) Antal nedladdningar: 31

Jag har den planterad i en självvattnande "kruka" gjord av en petflaska.

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 24-01-2009, 19:52
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Mina första ingefärafrön för i år har grott Hedychium coccineum, roligt nog är en av sorterna av arten 'Tara' en av de ingefäror som jag lyckats övervintra.

Citera
          MariaS
          Inlägg 24-01-2009, 19:57
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Ludvig Johansson @ 24-01-2009, 19:52) *
          Mina första ingefärafrön för i år har grott Hedychium coccineum, roligt nog är en av sorterna av arten 'Tara' en av de ingefäror som jag lyckats övervintra.

sick.gif Inte ett dugg avundsjuk whistling.gif

Citera

35 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 21:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon