CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 09:05)

Hej!
Jodå, 11 st har kommit upp. De första kom runt den 20/2. Ytterligare 2 st står med "huvudet i sanden". (Dom började att "ploppa" upp när dom fick belysning! Tack Maggan!)
Av dessa totalt 13 så har nu 2 dött, 4 är på gång att dö...
Jag gjorde något så dumt...
Jag skulle kolla i min mangokruka där jag har 2 kärnor sedan den 5/2. Kärnorna sprack och började vidga sig bara några dagar efter att jag hade satt dom. Sedan hände NADA!
I helgen som var, så tog jag och pillade i mangokrukan och det bara vällde sorgmyggor upp ur krukan. Jag såg flera larver också! Jag sprayade ordentligt med cypermetrin tills jag såg att larverna kom upp till ytan och dog.
Sedan såg jag en liten fluga vid Papaya-sådden.... Gissa vad jag gjorde...?
Jag skulle ju ha blandat ut medlet men istället så sprayade jag bara direkt på... Misstänker att det blev för mycket för de små liven. Det verkar som att det bara är de första kärnorna som grott, som råkat illa ut. De senast uppkomna ser ut att vara oberörd.
Ja,ja, Vi får se hur det går....
Vad roligt att dina har grott och vuxit så bra.
Får du aldrig problem med insekter hos dig..?
edit: felskrivning.
Vad kul, då är dom på G!

Och du, det gör inget att några dör....får du inte tillräckligt så för all del hojta till....det gror fortfarande i min...

Lite sorgmyggor har jag men aldrig såna problem som ni tycks ha, jag hänger upp såna här, de är kanonbra o ofarliga för andra än insekter:
flugf_ngare.jpg ( 187.82k )
Antal nedladdningar: 30De är klistriga som tusan och färgen drar flugorna till sig, de luktar inget heller. Neudorff är tillverkare och jag har köpt dem på EKO.
CITAT (Lady Hamilton @ 05-03-2009, 09:46)

Så här ser min vilda tobak ut visar min minsta å största
DSCN2051.JPG ( 58.65k )
Antal nedladdningar: 33Heeerrrreeeegud!! Mina är 1 cm höga,

nu blir dom omskolade i helgen, små eller inte! Så här kan dom ju inte hålla på! Kanonfina, Ladyn!

CITAT (MariaS @ 05-03-2009, 10:14)

Jodå Maggan, visst fanns det olika storlekar på fröna. Så frågan är om alla grott...
Tyvärr vet jag inte vad jag gör för fel, för det verkar som om samtliga bara får för sig att lägga av efter ett tag. Jag har skolat om flera stycken och i början växer de på sig utvecklar karaktärsblad och så vidare. Sen helt plötsligt har de antingen torkat, eller helt enkelt bara däckat?! Jag har nämnt tidigare att jag inte är riktigt sams med dessa. De enda som fortfarande lever, är de som står kvar i sålådan och ännu inte blivit omskolade. Tänkte faktiskt låta dem stå kvar där nu och se om även de kommer bära sig åt som de andra gjorde...
Fasen vad tradigt när de är så känsliga, då kanske mina gör likadant... Hoppas att NÅN klarar sig, och du får gärna en av mina om de blir fler. Men de växer SAKTA! Och det gror ff i min bytta, men det är likadana ser det ut som; små, små plantor...

Jag vill ha några stora med!
Bomarean kommer med ytterligare ett skott, det ä'r det fjärde i den krukan, men det fanns några frön också i samma så det kan vara de som grott. Eller har toppningen den effekten; istället för att dela sig och fortsätta växa skjuter den nya rotskott. Vi får väl se!