sedan FINNS det tropiska passiflora som inte ska ha under +10c +15c (även om dom tål 0c) sådana trivs bäst i växthus, uterum, vinterträdgård, inglasade utrymmen m.m.
annars trivs dom flesta passiflora att vara ute om det är rätt väder. det dom gillar är del den starka solen (efter man avhärdat dom) plus gillar dom varma dagar med svala nätter. då växer dom bra och blommar mycket.
mina kommer ut när det är ca +5c +10c på dagarna (tar in vid frost) placerar dom först i halvskugga ev med fiberduk på och så stor dom där i ett par veckor. en del placerar jag direkt i solen då jag vet att dessa klarar av det.
efter avhärdning placerar jag dom så soligt jag kan, mycket och åter mycket vatten vill dom ha. sedan ger jag dom fullgödsel 1-3gånger i månaden (lite beroende väder).
sedan står dom ute tills den första frosten kommer och tas in och placeras under extraljus i ett fönster som håller ca +10c +20c. mina brukar blomma länge in på vintern också.
i feb-april planterar jag om mina i samma jord som citrusarna får. då även passiflora inte vill ha kalk. så sköter jag mina, och dom tropiska placerar jag i akvarium ute där det väldigt tidigt blir sommar varmt sedan om det är över +15c på nätterna står dom ute i ''det fria''.
lite fler som behagar attr blomma
7juliuteplatsen2009_006.JPG ( 256.94k )
Antal nedladdningar: 26
7juliuteplatsen2009_005.JPG ( 246.58k )
Antal nedladdningar: 29det finns många ''härdiga'' arter/sorter bland annat dom två jag visar på bild. Edulis är en av dom lite tåligare. det som tål vintern är dom Förvedade delarna plus rötterna. ungtillväxt fryser veck vid -10c. sedan om man täcker dom (eller djupplantering) så klarar dom härdigaste med täckning vintertemperatur ner till -25c -30c.
mina på friland är döda dom klarade inte denna vintern och det beror på att jag låtit dom frysa ner utan att täcka plus är dom i dåliga lägen lägst denna vinter -15c, dom har klarat lägre innan men dock med mer snö och jag har täckt dom innan.
ska man ha dom på friland så planterar man dom i ett varmt och soligt läge. och planterar dom djupare som en ros i ren grus. nere vid rötterna har man fuktig och näringsrikjord.
när det frusit lätt så tar man ner rankorna och täcker dom ( detta ska man verkligen göra om man vill ha tidig blomning och få en stor passiflora plus om man har unga plantor). dom blir inte lika vackra som dom hade blivit med täckning plus unga plantor tål vinter sämre första åren. och sedan dom flesta (utom tropiska arter) tål dom första frostnätterna men ska ju in innan det blir för kallt.
OBS - ändrade fel skrivana ord
Redigerat av flaxss: 08-07-2009, 13:31