Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Våra exotiska frösådder, Av lite ovanligare snitt
          MariaS
          Inlägg 08-07-2009, 08:23
          Länk hit: #441

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Fny @ 08-07-2009, 09:19) *
          passifloran klarar alltså utomhustemperaturer? Det visste jag inte...

De älskar livet på utsidan om sommaren. Mina får stå ute till september, innan de kommer in i växthuset. Den blå passionsblomman klarar t.o.m. att övervintra ute. (Har aldrig provat med min) De har en på ett torg i Lidköping, som växer där året runt.

Det kan nog finnas fler passisar som klarar det, men jag är lite dålig på vilka det är, men jag gissar att flaxss har kläm på det biggrin.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-07-2009, 08:24
          Länk hit: #442

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

De flesta krukväxter trivs bäst utomhus under sommaren, det är väl mest sånt som saintpaulia som stannar inomhus annars kan man ju ta ut det mesta, utomhusvistelse är rena hälsokuren för krukväxterna. (OBS! Inga krukväxter kan ställas i gassande sol på en gång, inte ens sånt som kaktusar utan de måste sakta vänja sig vid starkare ljus)

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 08-07-2009, 08:25

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fny
          Inlägg 08-07-2009, 08:26
          Länk hit: #443

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

vad kul =) då ska jag definitivt låta flera stå ute! tummenupp.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-07-2009, 10:43
          Länk hit: #444

Gäster

sedan FINNS det tropiska passiflora som inte ska ha under +10c +15c (även om dom tål 0c) sådana trivs bäst i växthus, uterum, vinterträdgård, inglasade utrymmen m.m.

annars trivs dom flesta passiflora att vara ute om det är rätt väder. det dom gillar är del den starka solen (efter man avhärdat dom) plus gillar dom varma dagar med svala nätter. då växer dom bra och blommar mycket.

mina kommer ut när det är ca +5c +10c på dagarna (tar in vid frost) placerar dom först i halvskugga ev med fiberduk på och så stor dom där i ett par veckor. en del placerar jag direkt i solen då jag vet att dessa klarar av det.

efter avhärdning placerar jag dom så soligt jag kan, mycket och åter mycket vatten vill dom ha. sedan ger jag dom fullgödsel 1-3gånger i månaden (lite beroende väder).

sedan står dom ute tills den första frosten kommer och tas in och placeras under extraljus i ett fönster som håller ca +10c +20c. mina brukar blomma länge in på vintern också.

i feb-april planterar jag om mina i samma jord som citrusarna får. då även passiflora inte vill ha kalk. så sköter jag mina, och dom tropiska placerar jag i akvarium ute där det väldigt tidigt blir sommar varmt sedan om det är över +15c på nätterna står dom ute i ''det fria''.

lite fler som behagar attr blomma

Bifogad fil  7juliuteplatsen2009_006.JPG ( 256.94k ) Antal nedladdningar: 26

Bifogad fil  7juliuteplatsen2009_005.JPG ( 246.58k ) Antal nedladdningar: 29

det finns många ''härdiga'' arter/sorter bland annat dom två jag visar på bild. Edulis är en av dom lite tåligare. det som tål vintern är dom Förvedade delarna plus rötterna. ungtillväxt fryser veck vid -10c. sedan om man täcker dom (eller djupplantering) så klarar dom härdigaste med täckning vintertemperatur ner till -25c -30c.

mina på friland är döda dom klarade inte denna vintern och det beror på att jag låtit dom frysa ner utan att täcka plus är dom i dåliga lägen lägst denna vinter -15c, dom har klarat lägre innan men dock med mer snö och jag har täckt dom innan.

ska man ha dom på friland så planterar man dom i ett varmt och soligt läge. och planterar dom djupare som en ros i ren grus. nere vid rötterna har man fuktig och näringsrikjord.

när det frusit lätt så tar man ner rankorna och täcker dom ( detta ska man verkligen göra om man vill ha tidig blomning och få en stor passiflora plus om man har unga plantor). dom blir inte lika vackra som dom hade blivit med täckning plus unga plantor tål vinter sämre första åren. och sedan dom flesta (utom tropiska arter) tål dom första frostnätterna men ska ju in innan det blir för kallt.

OBS - ändrade fel skrivana ord

Redigerat av flaxss: 08-07-2009, 13:31

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-07-2009, 10:49
          Länk hit: #445

Gäster

härdiga arter , dessa vet jag att dom tål en hel del. och med täckning tål dom vintertemparturer ned till -25c -30c. utan täckning (och utan snö) -10c -20c.
          Passiflora incarnata - tåligast
          Passiflora caerulea - känsligast
          Passiflora lutea - mellan - tålig men växer dåligt under sommaren.

Redigerat av flaxss: 08-07-2009, 10:59

Citera
          Fny
          Inlägg 08-07-2009, 12:35
          Länk hit: #446

Medlem

tack Flaxx för den bra infon! thanks.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-07-2009, 22:36
          Länk hit: #447

Gäster

CITAT (MariaS @ 07-07-2009, 23:26) *
          Ja där ser man. Jag har också jätte-grenadilla och de heter P. quadrangularis...

Men, hade inte du kaffir-lime tidigare, eller har jag blandat ihop dig med henrik nu?

har kollat i alla mina passiflora böcker och försökt identifiera resterna av frukterna plus kollat kärnorna och plus kommit ihåg ''minnet''.

den ena jag sått va det som du skrev quadrangularis och den andra va ligularis nånting.

Redigerat av flaxss: 08-07-2009, 22:37

Citera
          Fny
          Inlägg 09-07-2009, 11:07
          Länk hit: #448

Medlem

sedär, nu har äntligen fler passifloror tittat upp hos mig! tongue.gif säkert bara för att jag hotade att ställa in dem i kylskåpet... wink.gif
          återkommer med foton ikväll!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-07-2009, 12:35
          Länk hit: #449

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (flaxss @ 08-07-2009, 11:49) *
          härdiga arter , dessa vet jag att dom tål en hel del. och med täckning tål dom vintertemparturer ned till -25c -30c. utan täckning (och utan snö) -10c -20c.
          Passiflora incarnata - tåligast
          Passiflora caerulea - känsligast
          Passiflora lutea - mellan - tålig men växer dåligt under sommaren.

Fina växter ni har och kul att så mycket kan få att blomma i Sverige! Spissar lite på P.incarnata för att plantera på vår uteplat, västerläge med väggar på två håll, borde ju gå bra. Men var hittar jag dessa? Vad heter den sk 'vanliga' som brukar finnas i handeln?

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-07-2009, 12:48
          Länk hit: #450

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Maggan H @ 09-07-2009, 13:35) *
          Fina växter ni har och kul att så mycket kan få att blomma i Sverige! Spissar lite på P.incarnata för att plantera på vår uteplat, västerläge med väggar på två håll, borde ju gå bra. Men var hittar jag dessa? Vad heter den sk 'vanliga' som brukar finnas i handeln?

Den heter P. careula, blå passionsblomma

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-07-2009, 13:13
          Länk hit: #451

Gäster

CITAT (Maggan H @ 09-07-2009, 13:35) *

frön finns att köpa på nätet likaså plantor (har en hel drös med sidor, tyvärr funkar inte den datan där jag har dom på).

även Tradera, Ebay finns där mycket att hitta.

Den vanliga funkar på friland, plantera den skyddat och med djupplantering i rengrus och sedan lägg rankorna på marken på vintern och täck med halm och plastöverdrag och sedan skotta över snö på det. så klarar rankorna sig även om vintern blir kall. till våren binder man sedan upp rankorna igen.

under tillväxten vill dom ha mycket vatten så dom växer sig stora, och två näringsgivor med fullgödsel på våren och på försommaren. testa!

Citera
          MissTrädgård
          Inlägg 09-07-2009, 14:43
          Länk hit: #452

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 24 599

CITAT (MariaS @ 08-07-2009, 09:23) *
          De älskar livet på utsidan om sommaren. Mina får stå ute till september, innan de kommer in i växthuset. Den blå passionsblomman klarar t.o.m. att övervintra ute. (Har aldrig provat med min) De har en på ett torg i Lidköping, som växer där året runt.

Oj då, vart på torget i Lidköping står den? Ska dit i morgon så jag måste titta på den biggrin.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 10-07-2009, 06:01
          Länk hit: #453

Medlem

så, lite sent ute men här kommer några bilder! Fler småttingar finns men de flesta bilderna blev inte bra =(

På bilderna: ametistranka, himmelsärt och ökenros (black beauty). Och en liten tomat som kom med av misstag i black beautykrukan! tongue.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ametistranka_och_himmels_rt.jpg ( 162.65k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  ametistranka.jpg ( 166.1k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  himmels_rt__ametistranka_och__kenros.jpg ( 203.79k ) Antal nedladdningar: 27

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Azur
          Inlägg 11-07-2009, 09:55
          Länk hit: #454

Gäster

Nu har ytterligare frön från Kreta grott! Tyvärr har jag ingen aning alls om vad det är för nåt. Nån som känner igen det här?

Hela plantan; de lansettlika hjärtbladen är runt 3 cm långa. De har precis fått första riktiga bladet.
          Bifogad fil  hela.jpg ( 112.11k ) Antal nedladdningar: 34

Detaljbild på frö & grodd. Fröt är kanske 4 mm långt med en platt och en buktig sida, påminner lite om havreflingor:
          Bifogad fil  sida1.jpg ( 42.36k ) Antal nedladdningar: 25

Bifogad fil  sida2.jpg ( 43.46k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-07-2009, 13:06
          Länk hit: #455

Medlem

Ingen aning men vad kul experiment! tummenupp.gif Hoppas plantan växer sig stor så vi kan få hjälp att identifiera den här.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-07-2009, 20:55
          Länk hit: #456

Medlem

Lite uppdatering från tidigare inlägg:

Vildtobaken är faktiskt misstänkt lik den röda klockviolen, jag tror du har rätt Ladyn om släktskapet. Hoppas på blomning i år! Jag har en planta i växthuset och en ute för att kolla hur de växer.
          Bifogad fil  P7120009.JPG ( 817.32k ) Antal nedladdningar: 20

Bifogad fil  P7120016.JPG ( 791.45k ) Antal nedladdningar: 30

Papayan, eller rättare Papayorna trivs mycket bra i det fuktiga klimatet. Dock vill de inte ha direkt solljus. Den stora har blivit omplanterad en gång mer än de övriga och det märks! Jättefina blad! Till höger en ynklig planta av Bomaren, som nog inte trivs i Sverige, i alla fall inte hos mig.
          Bifogad fil  P7120014.JPG ( 819.79k ) Antal nedladdningar: 25

Någon devil.gif sa att Jordnöten fick en massa olika sjukdomar och löss och sånt, men min har faktiskt inte fått någon ohyra än. biggrin.gif Inga blommor heller fast jag såg en gul fläck längst ner vid jorden för 3 veckor sen, men den slog aldrig ut. Penseln ligger redo bredvid! Inte vet jag heller hur stora plantorna blir, vet någon?
          Bifogad fil  P7120022.JPG ( 830.11k ) Antal nedladdningar: 27

Kaprisen, ja *suck*, det grodde faktiskt 3 st till sist, men jisses vilken oerhörd sakta tillväxt!
          Hoppas jag kan övervintra dessa tills nästa år för i år lär de inte bli nåt.
          Bifogad fil  P7120011.JPG ( 722.96k ) Antal nedladdningar: 23

Den lila Physalisen är en jättefin planta med masor av blommor. Nu ca 1½ m hög.
          Bifogad fil  P7120018.JPG ( 834.83k ) Antal nedladdningar: 27

Redigerat av Maggan H: 12-07-2009, 20:57

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 12-07-2009, 21:01
          Länk hit: #457

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Är det papayorna som har så flikiga blad, Maggan?
          Oj vad fina dom har blivit! Ja, de övriga också förståss....
          Alla mina dog innan de hade fått sina karaktärsblad.... -cry-.gif vet inte om jag vattnade ihjäl dom...?

Hoppas att du kommer att kunna övervintra dina så att dom kan växa sig stora och ståtliga... tummenupp.gif Ser fram emot fler bilder!
          smiley_small_hug.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 13-07-2009, 06:49
          Länk hit: #458

Medlem

tjusigt maggan! bravo.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Maggan H
          Inlägg 13-07-2009, 09:18
          Länk hit: #459

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 12-07-2009, 22:01) *
          Är det papayorna som har så flikiga blad, Maggan?
          Oj vad fina dom har blivit! Ja, de övriga också förståss....
          Alla mina dog innan de hade fått sina karaktärsblad.... -cry-.gif vet inte om jag vattnade ihjäl dom...?

Hoppas att du kommer att kunna övervintra dina så att dom kan växa sig stora och ståtliga... tummenupp.gif Ser fram emot fler bilder!
          smiley_small_hug.gif

Ja det är Papyorna som har riktigt flikiga blad. Hoppas de trivs i uterummet också, inget kul å ha dom i växthuset alltid och i vilket fall måste dom in till vintern. Och du, erbjudandet står ff kvar! tummenupp.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 17-07-2009, 11:10
          Länk hit: #460

Gäster

fick mina fröer från Malaysia idag, skickades i måndes så det går snabbt fram. skickades i koksfiber och fröna hade redan GROTT! pinfärsk kvalité alltså och inte alls dyrt för 20-30fröer.

så nu är det bara att plantera mina citrus-fröer och se dom växa till sig.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28598405.html

CITAT (Maggan H @ 13-07-2009, 10:18) *
          Ja det är Papyorna som har riktigt flikiga blad. Hoppas de trivs i uterummet också, inget kul å ha dom i växthuset alltid och i vilket fall måste dom in till vintern. Och du, erbjudandet står ff kvar! tummenupp.gif

jätte vackra papaya plantor du har, blir sugen på att försöka igen.

Redigerat av flaxss: 17-07-2009, 11:12

Citera

35 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 06:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon