CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 02:46)

Här har inget fortfarande tittat upp, men vi har inte haft varmare än 16 grader inne än.
Funderar på om jag ska fixa lite undervärme eller om jag ska vänta tills det faktiskt blir varmare.
Har dock sått flera saker varav ngra är frön från bär jag hittat i skogen samt från fågelspillning. Det ska bli intressant och se om det blir ngt.
Men det är bla
Nikau palmer jag väntar på. (Rhopalostylis sapida)
Karaka som jag sådde redan i mars som kompensation på mina utsläpp att flyga hit. (Corynocarpus laevigatus)
Kowahi (Sophora tetraptera) bra nektarföda åt bla tui under häckning.
Lacebark (Hoheria populnea) vita körsbärslikande blommor med otrolig doft och bra föda för både fjärilar och fåglar.
Samt Karo (Pittosporum ralphii) mest för fina blommor och kompensation för mina utsläpp att flyga hit.
Har sporer av Ponga "silver fern" (Cyathea dealbata). Ngn som har provat på odla ormbunkar som har lite tips och råd innan jag sätter igång?
Har storskalig odling av sticklingar från Mouku, (Asplenium bulbiferum) som ska planteras ut i ett närliggande skogsområde som numera är övertäckt av murgröna och Tradescantia.
Corynocarpus laevigatus - har jag odlat hade 3 väldigt stora plantor som tyvärr glömdes ute i en frostnatt och dog

väldigt vackra växter.
Rhopalostylis sapida är en underbart vacker palm, en av dom vackraste faktiskt. har inte skaffat en än men tänkte någon gång, det som är bra med den är att den också trivs i svaltklimat och passar därför att odla ute i krukor i sverige under sommaren.
har inte odlat ormbunken men tycker den är vackrare än Dicksonia antarctica, var nästran påväg att köpa en Cyathea dealbata på ebay en gång men det blev nåt annat istället.