| |
|
  |
Våra exotiska frösådder, Av lite ovanligare snitt |
|
|
|
flaxss
|
24-08-2009, 16:55
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 16:49)  Tjuvstartar faktiskt redan nu... Inga större konstigheter, men är lite odlingssugen helt enkelt... Har sått: Sequoyadendron giganteum/mammutträd (haft tidigare, men dog torkdöden i somras, vill ha nya!) Cortaderia selloana 'Pink'/rosa pampasgräs (udda färg om inte annat) Hibiscus syriacus/frilandshibiskus (också haft tidigare, dog dock för några vintrar sedan, då jag glömde täcka  ) Gunnera manicata/jättegunner (Ytterligare en som jag haft tidigare,  SORK) har du så kallt att F hibiskus dör ? hoppas dina Sequoiadendron giganteum frön gror, har inte själv testa men man kanske skulle prova. Rosa pampasgräs gror lätt har sått dom i två omgångar. och dom växer snabbt. Gunnera har jag provat men inte fått till att gro. hoppas du får bättre lycka. CITAT (Maggan H @ 24-08-2009, 14:09)  Wow vilken samling Fny, ökenrosorna ser verkligen roliga o fina ut!  Jag längtar redan tills vårens sådder, det är det absolut roligaste av allt, sådd o bevakning!  ja säger det samma, vilken kul samling på ökenrosor du har fny.
Redigerat av flaxss: 24-08-2009, 16:55
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2009, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 16:49)  Tjuvstartar faktiskt redan nu... Inga större konstigheter, men är lite odlingssugen helt enkelt... Har sått: Sequoyadendron giganteum/mammutträd (haft tidigare, men dog torkdöden i somras, vill ha nya!) Cortaderia selloana 'Pink'/rosa pampasgräs (udda färg om inte annat) Hibiscus syriacus/frilandshibiskus (också haft tidigare, dog dock för några vintrar sedan, då jag glömde täcka  ) Gunnera manicata/jättegunner (Ytterligare en som jag haft tidigare,  SORK) Åh vad kul, Gunnera, hur stor tomt har du??  Jag har provsått Blåsvingel, Flitiga Lisa och Svansfjädergräs. 1 strå fjädergräs har kommit upp, testar mina egentagna frön. Sådde också Pampasgräs i våras med sådden hamnade upp o ner i min bod, och där på golvet grodde en hel del strån som jag krukade.  Den ser idag ut som en stor rund peruk, inte fasen tror jag att det är Pampasgräs,  den vita var det. De tär inte mer än ca 15 cm högt, liknar gräsmattegräs! Hittar ingen bra bild på själva stråna på nätet.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2009, 17:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
rosa pampasgräs låter väldigt spännande tycker jag...=)
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2009, 18:38
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Maggan H @ 24-08-2009, 18:25)  Åh vad kul, Gunnera, hur stor tomt har du??  Jag har provsått Blåsvingel, Flitiga Lisa och Svansfjädergräs. 1 strå fjädergräs har kommit upp, testar mina egentagna frön. Sådde också Pampasgräs i våras med sådden hamnade upp o ner i min bod, och där på golvet grodde en hel del strån som jag krukade.  Den ser idag ut som en stor rund peruk, inte fasen tror jag att det är Pampasgräs,  den vita var det. De tär inte mer än ca 15 cm högt, liknar gräsmattegräs! Hittar ingen bra bild på själva stråna på nätet. 5000 m2 att leka med. Har ett bra parti för gunnera i slutet av tomten, där ett stort krondike dyker upp. Perfekt för gunnerans behov. CITAT (flaxss @ 24-08-2009, 17:55)  har du så kallt att F hibiskus dör ? De stod i krukor som inte var nedgrävda eller skyddade, hade helt enkelt glömt dem i högt ogräs
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
24-08-2009, 18:55
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 24-08-2009, 19:38)  De stod i krukor som inte var nedgrävda eller skyddade, hade helt enkelt glömt dem i högt ogräs  det var ju synd, den borde ju klara sig i kruka också när du har bättre klimat än Skanör/Falsterbo !?. jag hade en i kruka här uppe på balkongen denna vinter som va, som klarade sig. dock gav jag den skydd den natten som det var som kallast. annars är väl det bästa (säkrast) att ta in dom övervintern och ha dom frostfritt om man har dom i krukor. men då får du inte glömma dom ute nu när du får nya plantor.
Redigerat av flaxss: 24-08-2009, 18:57
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2009, 17:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1 039
Medlem nr: 20 928

|
CITAT (Fny @ 24-08-2009, 10:07)  tror det är dags för en ny uppdatering: Min samplantering av himmelsärt och passiflora verkar gå bra, de håller på att snärja buddha-huvudet precis som planerat.  samplantering Av de 60 judasträ-fröna som jag sått har bara två kommit upp, taniga men söta. Jag var här förra veckan tvungen att ge dem lite extra stöd då de vägrade stå upp utan bara drog iväg åt sidan... bara två av 60 frön... Fröna från vad som troligtvis är en doftranka som jag fick för några veckor sen av en kompis har vaknat! vad fint Och mina favoriter: ökenroserna! ökenros black beauty.jpg ökenros double delight.jpg ökenros magenta windmill.jpg ökenros kiss star.jpg Har verkligen förälskat mig i dessa småttingar... ökenroserna ser ut som små små palmer tycker jag, så härligt kraftiga!  De må växa enormt långsamt men det gör ingenting, jag är kär!  Fny, mina Judasträd har spottat upp sig (andra sommaren) och den största är drygt 75 cm, stammarna dock fortfarande väldigt smala!
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2009, 09:22
|

Medlem

|
vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2009, 17:41
|
Medlem

|
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 10:22)  vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på?  Dessvärre har jag aldrig lyckats lägga in några bilder, fast jag gör enligt instruktionen. Förstår ej varför, det är trist.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-08-2009, 18:44
|

Medlem

|
vad konstigt! Kan det vara storleken det är fel på? Det hade jag problem med först... Jag måste gå inoch redigera alla foton och krympa dem innan jag kan lägga in dem i forumet. 40 % brukar jag köra på! =)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2009, 20:13
|
Medlem

|
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 19:44)  vad konstigt! Kan det vara storleken det är fel på? Det hade jag problem med först... Jag måste gå inoch redigera alla foton och krympa dem innan jag kan lägga in dem i forumet. 40 % brukar jag köra på! =) Hur gör man när man krymper bilden då?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2009, 20:37
|
Medlem

|
CITAT (Fny @ 26-08-2009, 10:22)  vad roligt att höra! =) har du någon bild som man kan få glutta på?  Lyckas inte få in bild här, men har lagt in bild på Allt om trädgård, trädgårdsforumet, så du kan titta där. Och grattis grattis till ökenrosorna, fick Bakkers katalog idag, de tar 254 kr styck för sådana. Du är rik!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-08-2009, 22:52
|

Medlem

|
CITAT Hur gör man när man krymper bilden då? Högerklicka på bilden du bill lägga in och välj "edit" eller "redigera" väl inne i paint eller vad det nu blir för program som öppnas väljer så kan man under en av flikarna i överkanten välja "ändra storlek" eller nåt dylikt - där brukar jag då skriva in "40" i stället för "100" på både höjd och bredd - då blir bilden 40 % av originalstorleken. DÄrefter sparar du och filen borde gå att läggas in här! =) CITAT Och grattis grattis till ökenrosorna, fick Bakkers katalog idag, de tar 254 kr styck för sådana. Du är rik!  yay
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2009, 23:07
|
Medlem
Antal inlägg: 48
Medlem nr: 12 485

|
Mangostan, kiwi, dadel och trädtomat håller jag på med. Hade med mig mangostan hem från Thailand i vintras och satte i vanlig såjord i hög kruka i miniväxthus med extralyse. Den ena kärnan skalade jag, den andra inte, och båda kom upp. Ur den ena kom det två stycken och när jag planterade om dem till planteringsjord var rötterna så små att jag inte vågade dela kvarvarande kärna så de får stå ihop ett tag till. Tyvärr brändes de första bladen lite av vårsolen, men nu är jag försiktigare. De växer väldigt långsamt, har någon förslag på om de ska gödslas och med vad? Kiwi petade jag ned några kärnor av förra året, har stått inne tills iår. De tog sig ganska bra men torkade ut och vissnade och sedan kom de igen så på en har jag en lång ranka. Tror ni man ska toppa den? Nu är den i kallväxthus men till vintern blir det inomhus igen. Dadel grodde också av färsk frukt, men mina rum är så mörka att jag tror inte de trivs. Har fått tre blad på 2 år, det är väl långsamt? Gödning här? Mycket eller lite vatten? Trädtomaten växer ganska bra, men när jag toppar den grenar den sig inte utan blir bara en ny stam i alla fall. Har hänt med samtliga plantor. Här är några bilder.
mangostan.JPG ( 407.04k )
Antal nedladdningar: 32
kiwiranka.JPG ( 455.17k )
Antal nedladdningar: 40
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 20:32
|

Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 23 650

|
Hej. Bättre sent än aldrig Här kommer några av vårens frösådder. Först ut har vi en Argyreia nervosa, Hawaian baby woodrose. En klättrare med mycket fina blommor. Fröna används bla i religiösa riter. Argyreia nervosa.jpg Sen har jag en Mucuna pruriens som jag sådde på påskafton. Den slingrar sig i fönstret och växer så det knakar! Växer vilt i bla Indien och på Sri Lanka. Fröna eller rättare sagt bönorna, har visat sig innehålla L-dopa och har därför uppmärksammats inom forskning i Alzheimers sjukdom. En Hoodia gordonii syns även på bilden Mucuna pruriens.jpg Sist ut idag, är den superintressanta Tabernanthe iboga. En spektakulär medicinalväxt som botar narkomani. Tabernanthe iboga2.jpg Hoppas nu att det funkar med inlägget! Bilder å allt....
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 61
Medlem nr: 23 661

|
CITAT (Andreas L @ 07-09-2009, 21:32)  Hej. Bättre sent än aldrig Här kommer några av vårens frösådder. Först ut har vi en Argyreia nervosa, Hawaian baby woodrose. En klättrare med mycket fina blommor. Fröna används bla i religiösa riter. Argyreia nervosa.jpg Sen har jag en Mucuna pruriens som jag sådde på påskafton. Den slingrar sig i fönstret och växer så det knakar! Växer vilt i bla Indien och på Sri Lanka. Fröna eller rättare sagt bönorna, har visat sig innehålla L-dopa och har därför uppmärksammats inom forskning i Alzheimers sjukdom. En Hoodia gordonii syns även på bilden Mucuna pruriens.jpg Sist ut idag, är den superintressanta Tabernanthe iboga. En spektakulär medicinalväxt som botar narkomani. Tabernanthe iboga2.jpg Hoppas nu att det funkar med inlägget! Bilder å allt....  Mycket fina bilder och fin anläggning vid fönstret till elefantvindan
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 07:57
|
Medlem

|
Efter en sömnlös natt och lite surfande, upptäkte jag att kakin visst är en ganska härdig typ! Klarar visst ner till -15! Mina fyra som finns kvar, får väl fikonbehandling till vintern då.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
08-09-2009, 09:24
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 08:57)  Efter en sömnlös natt och lite surfande, upptäkte jag att kakin visst är en ganska härdig typ! Klarar visst ner till -15! Mina fyra som finns kvar, får väl fikonbehandling till vintern då.  ja du har nog inte läst när jag har skrivit det till dig att den tål frost. men det är väl roligt att du upptäckte det nu. i usa växer den klimat som får lägre än så, och borde nog kunna funka i sverige i bra zon 0-1 lägen exempel i skåne. problemet är ju att den blommar sent så har man den på friland får man nog inte frukt.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 11:31
|
Medlem

|
Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2009, 11:45
|
Medlem
Antal inlägg: 204
Medlem nr: 20 471

|
Attan så spännande!  Nu springer jag till mataffären och köper avocado, kiwi, papaya, passionsfrukt och mango för plantering. Kanske en dum fråga - räcker det för tillfället att ställa dem i fönstret med sol ca 7 timmar/dag, eller behövs extrabelysning?
--------------------
Balkong zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
09-09-2009, 12:08
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:31)  Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad! http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...578&hl=kakiCITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:31)  Det är inte alltid helt klart vad du menar i dina förklaringar. Från att tåla frost till att tåla -15 är väl i alla fall en viss skillnad! ursäkta att jag skrev frost istället för minusgrader.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|