Ville visa lite av de fröer jag har sått innan jag sått dem.
I lilla små påsarna 2 st är det mosade trädfuschia "Kotukutuku" frukter, med 100 tals mikrofrön i. De har nu grott och jag ska ta bild imorgon om jag hinner.
I träfatet har jag samlat flaxfrön, Phormium cookanium, även callad costal eller mountain flax. Där är det tusentals frön. Nåra gror jag i lådor andra kommer jag kasta ut där jag har rensat bort introducerade ogräs och hoppas att flax ska åter få gro.
I fatet ligger frön av Kakabeak, Clianthus ngt...
I ena påsen mer flax och i ena fatet är det frön från Träskflax. P tenax eller Hararake som det heter på Maori-
P cookanium heter Whararake. "WH" uttalas alltid "F" på maorispråket.
Sen är det ena fatet vad jag kallar gott och blandat, för jag minns inte vad jag plockat

Men alla frön är ekoplockade, dvs plockade från naturen i omgivningen ( utom kakabeaken för den är nästan utdöd i dte vilda)
Sådde frön av Tawa (Beilschmeidia tawa) idag med, ca 10 st. borde gro inom 2 månader. De är plockade i en urskog ca 13 mil härifrån.
Har nu frön från Speargrass Aciphylla sp, poroporo (solanum aviculare), Akeake (Dodonaea viscosa) som jag ska föröska så i dagarna med.
Jo. Här kan man så utomhus året runt, vilket är bra. Det underlättar plus att jag har så lite plats inomhus. Men jag kör nog lite inne när det blir runt 10 grader.
Allt jag odlar är ju vildväxande naturligt förekommande växter runt denna lokal eller som fanns tdiigare innan all mänsklig aktivitet. Därav vissa frön från andra lokaler.
JAg gör det bara för att jag vill återskapa den natur som förlorats här och förhoppningsviss när träden är fullvuxna, mellan 20 och 600 år ska kunna ge föda åt de fåglar som saknas här nu, men som förhoppningsviss kommer komma tillbaka när födokällan är tillbaka...
Ett projekt som kallas för restore our dawn chorus. vilket typ betyder att återskapa gryningens kör finns på vissa delar av nya zeeland och förhoppningsviss så blir även mitt lilla planterings område en den av detta projekt och förhoppningsviss kan vi vakna till fåglarnas kör igen om 30-100 år
Redigerat av Orkidétjuven: 02-03-2010, 10:12