Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 31 32 33 34 35 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Våra exotiska frösådder, Av lite ovanligare snitt
          Orkidétjuven
          Inlägg 17-05-2010, 13:16
          Länk hit: #641

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

En liten uppdatering, elle rliten och liten. Det har grotts i mängder sedan sist och en del växer med rasande fart.

Trädfuschia "kotukotuku" som jag sådde från frön har nu vissa blivit 6 cm höga.
          De sticklingar jag frågade råd om tidigare är nu närmare 40 cm höga.
          Är en viktig födokälla för nektarätande fåglar här. Finns ett träd kvar på halvön jag bor på. ca 3 meter högt. Ska bli ca 15m.
          Bifogad fil  Tr_dfuschia.jpg ( 656.92k ) Antal nedladdningar: 42

Det gäller också Rewarewa. Ett träd som man numera bara ser i skogar som får stå ifred. Ger mängder med frön.
          Tror inte det finns ngt träd kvar längre på halvön jag bor på. Jag har planterat ut 2 hittills.
          Bifogad fil  rewarewa.jpg ( 323.99k ) Antal nedladdningar: 28

Nikau palm. Världens sydligaste palmart. Finns bara på Nya zeeland.
          Bären är favorit hos Kereru, en stor skogsduva och nektar hos geckoödlor.
          Bifogad fil  nikau.jpg ( 656.51k ) Antal nedladdningar: 35

Kahikathea Är nya zeelands högsta träd med en höjd på ca 60 meter. ett stort barrträd med fjäderlika barr i ung ålder. Bären är stor födokälla bland fåglar som också sprider dem. Nu finns många arter tyvärr inte kvar i områdena, men med lite arbete och tur kanske de kommer tillbaka om träden kommer tillbaka.
          Bifogad fil  kahikatea.jpg ( 252.37k ) Antal nedladdningar: 37

I blandade bilderna har vi
          Totara, en podocarp. ( barrträd) Tidigare mycket vanliga skogar. nu mindre än 5 % kvar på nya zeeland. Taggiga sakerna.
          Man ser lite flax. i blå krukor. samt Kowhai sophora microphylla i de andra blå till höger.
          En kakabeak i bakgrunden.
          Samt trädfuschia sticklingarna på vänstersida i svarta krukor på vänster sida.
          Bifogad fil  Blandat1.jpg ( 423.64k ) Antal nedladdningar: 53
          Bifogad fil  blandat3.jpg ( 414.88k ) Antal nedladdningar: 42

I sålådorna sticker nu andra omgången flax upp.
          Även taupata, (coprosma repens)
          Costal rengarenga lilja.
          Carmicheal australis- native ginst
          och Manuka- leptospernum nångting. tongue.gif
          oh mer kowhai.

Dessutom har jag fuskat och köpt en del träd till mina projekt.
          "Rimu" ett annat gigantiskt barrträd men nästan fontänliknande uppväxt-
          Silverferns "Ponga"- Trädormbunkar med silverfärgade undersidor
          Matai och totara- mer barrträd- Matai ser nästan död ut för att lura växtätande moafåglar ( numera utdöda sedan 300 år.
          Putaputaweta- intressant träd med en ganska spretig uppväxt och marmorerade blad.
          Kohekohe- träd som blommar direkt ifrån stammen vart trdje år. Tidigare vanligaste trädslaget runt låglandskogar i wellington. Numera sällsynt pga av introducerade possums och förstörelse av naturliga habitat. jag har planterat ut 2 hitills. men nr 2 slet ngn upp och slängde bort.- det trädet är på rehab nu
          Mapou och tarata är bra återkoloniseringsträd för restuarering av förlorad skog.

jag kan hålla på hur länge som helst... nu ger jag mig.... tongue.gif
          ..

.

Redigerat av Orkidétjuven: 17-05-2010, 13:25

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 06-06-2010, 22:46
          Länk hit: #642

Medlem

Mina broom kom upp och tynade bort. Mina kaka beak har fått ngn ohyra, en liten larv, (inte mask) som tuggar i sig ytterlagren av stjälkarna och lämnar en tunn innerstam, vilket får plantan att tippa över och dö efter ngar dagar. De är genomsklingliga, men en mörkare tarm i mitten och ett klotrunt svart huvud.

Allt annat växer bra.
          Har precis sått nya frön av Schefflera digitata "Pate" och en sk five finger "Puahou" Pseudopanax arboreus.
          Borde ta runt 2 månader innan de tittar upp så det blir lagom tills vi kommer hem från våran semester
          Håll tummarna...

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-06-2010, 11:40
          Länk hit: #643

Gäster

CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2010, 14:16) *
          En liten uppdatering, elle rliten och liten. Det har grotts i mängder sedan sist och en del växer med rasande fart.

Trädfuschia "kotukotuku" som jag sådde från frön har nu vissa blivit 6 cm höga.
          De sticklingar jag frågade råd om tidigare är nu närmare 40 cm höga.
          Är en viktig födokälla för nektarätande fåglar här. Finns ett träd kvar på halvön jag bor på. ca 3 meter högt. Ska bli ca 15m.
          Bifogad fil  Tr_dfuschia.jpg ( 656.92k ) Antal nedladdningar: 42

Det gäller också Rewarewa. Ett träd som man numera bara ser i skogar som får stå ifred. Ger mängder med frön.
          Tror inte det finns ngt träd kvar längre på halvön jag bor på. Jag har planterat ut 2 hittills.
          Bifogad fil  rewarewa.jpg ( 323.99k ) Antal nedladdningar: 28

Nikau palm. Världens sydligaste palmart. Finns bara på Nya zeeland.
          Bären är favorit hos Kereru, en stor skogsduva och nektar hos geckoödlor.
          Bifogad fil  nikau.jpg ( 656.51k ) Antal nedladdningar: 35

Kahikathea Är nya zeelands högsta träd med en höjd på ca 60 meter. ett stort barrträd med fjäderlika barr i ung ålder. Bären är stor födokälla bland fåglar som också sprider dem. Nu finns många arter tyvärr inte kvar i områdena, men med lite arbete och tur kanske de kommer tillbaka om träden kommer tillbaka.
          Bifogad fil  kahikatea.jpg ( 252.37k ) Antal nedladdningar: 37

I blandade bilderna har vi
          Totara, en podocarp. ( barrträd) Tidigare mycket vanliga skogar. nu mindre än 5 % kvar på nya zeeland. Taggiga sakerna.
          Man ser lite flax. i blå krukor. samt Kowhai sophora microphylla i de andra blå till höger.
          En kakabeak i bakgrunden.
          Samt trädfuschia sticklingarna på vänstersida i svarta krukor på vänster sida.
          Bifogad fil  Blandat1.jpg ( 423.64k ) Antal nedladdningar: 53
          Bifogad fil  blandat3.jpg ( 414.88k ) Antal nedladdningar: 42

I sålådorna sticker nu andra omgången flax upp.
          Även taupata, (coprosma repens)
          Costal rengarenga lilja.
          Carmicheal australis- native ginst
          och Manuka- leptospernum nångting. tongue.gif
          oh mer kowhai.

Dessutom har jag fuskat och köpt en del träd till mina projekt.
          "Rimu" ett annat gigantiskt barrträd men nästan fontänliknande uppväxt-
          Silverferns "Ponga"- Trädormbunkar med silverfärgade undersidor
          Matai och totara- mer barrträd- Matai ser nästan död ut för att lura växtätande moafåglar ( numera utdöda sedan 300 år.
          Putaputaweta- intressant träd med en ganska spretig uppväxt och marmorerade blad.
          Kohekohe- träd som blommar direkt ifrån stammen vart trdje år. Tidigare vanligaste trädslaget runt låglandskogar i wellington. Numera sällsynt pga av introducerade possums och förstörelse av naturliga habitat. jag har planterat ut 2 hitills. men nr 2 slet ngn upp och slängde bort.- det trädet är på rehab nu
          Mapou och tarata är bra återkoloniseringsträd för restuarering av förlorad skog.

jag kan hålla på hur länge som helst... nu ger jag mig.... tongue.gif
          ..

.

roligt att se bilder från dina odlingar, väldigt friska och vackra växter har du.

roligt att trädfuchsian trivs och växer på bra. då blir där mycket att plantera ut ?

och dom är ju väldigt vackra när dom blommar. mina har tyvärr dött i vinter.

Rewarewa var också ett vackert träd, vackra blad.

nikau palmen funderar jag på att skaffa, den har ju vackra blad och stam. och trivs i ganska svalt väder så den borde funka även här. fast jag får ju odla den i kruka för den är inte så jätte frosttålig. även om dne nog kan tåla någon kallnatt.

dom andra växterna du skriver upp är lite okända för mig, men väldigt vackra. vad tråkigt att dom rycker upp trädet, ganska barnsligt beteende.

CITAT (Orkidétjuven @ 06-06-2010, 23:46) *
          Mina broom kom upp och tynade bort. Mina kaka beak har fått ngn ohyra, en liten larv, (inte mask) som tuggar i sig ytterlagren av stjälkarna och lämnar en tunn innerstam, vilket får plantan att tippa över och dö efter ngar dagar. De är genomsklingliga, men en mörkare tarm i mitten och ett klotrunt svart huvud.

tråkigt att höra om dessa, vet tyvärr inte vad det är för ohyra du kan ha fått.

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-06-2010, 11:50
          Länk hit: #644

Gäster

CITAT (flaxss @ 19-11-2009, 15:00) *
          idag kom ett roligt paket från England 5frön av aloe polyphylla

så här ska den bli som ''vuxen''

hoppas jag nu klarar av att få dom till att gro, enligt säljare var dom färska. och så skulle man ev ge dom en köldperiod om dom inte grodde och så skulle man tillsätta Chinosol för att skydda fröna mot svamp och mögel om jag fattade det rätt. jag fick med ett papper där det stod hur man skulle göra så jag får följa det.

tänkte jag skulle så några ute och några inne.

whhoo hooo, satte ut frösådderna av spiral aloe i min varma/heta drivbänk där jag har en del tropiska och subtropiska frösådder och sticklingar. nu när solen legat på och jag har glömt att vädra (lyfta på täckglasen) så har tempen nu legat på 45-60c varje bland växterna. och nätterna legat runt +5c +15c. mango och longan och en del passiflora plantor är lite hängiga och vissna i bladen men det är väl förståeligt. däremot oliv, citrusar, palmfrösådder, guava, städsegrönaekar, chili, tomat och lite annat växer så det knakar och sätter chilin sätter mängder med frukt och blommor.

bland detta hittar jag då EN grodd i spiralaloe krukan. JIPPI vad glad jag är. hoppas nu jag klarar den till liten planta. de ska tydligen vara väldigt känsliga för allt som nygrodd och fröplanta.

sådde papaya för en tid sedan. dessa grodde inne i våras nästan alla. dessa har också varit ute i min drivbänk och dessa växer där i som in 'h......vetet''. de ska ju ockås vara ganska känsliga som unga men i denna miljö verkar dom trots allt växa bra. tur att det bara är östsol annars hade nog samtliga växter kokat bort.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 08-06-2010, 01:08
          Länk hit: #645

Medlem

Tänker ta med mig mängder av frön när jag flyttar till sverige igen. Jag har redan ångest för att flytta hem trots att det är ett år kvar typ.
          Ska föröska få med mig plantor med, men vill göra allt på rätt sätt tullmässigt sätt osv.

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-06-2010, 09:08
          Länk hit: #646

Gäster

CITAT (Orkidétjuven @ 08-06-2010, 02:08) *
          Tänker ta med mig mängder av frön när jag flyttar till sverige igen. Jag har redan ångest för att flytta hem trots att det är ett år kvar typ.
          Ska föröska få med mig plantor med, men vill göra allt på rätt sätt tullmässigt sätt osv.

hur funkar det med tullen och sånt ? får du skölja veck jorden och skaffa papper ?

hoppas verkligen du kan få med dig dina växter, jag själv skulle bli jätte ledsen om jag var tvungen att lämna mina växter bakom mig.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 08-06-2010, 22:13
          Länk hit: #647

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Så då har äntligen min avocadokärna grott. Tror jag planterade den i jord i september & i dagarna har det börjat visa sig ngt ynka lite i mitten på den som kommer uppåt.
          När kan jag plantera om den?
          Två bladpar hör man oftast men på de bilder jag sett så blir det mest en stam i början. Stämmer det?
          Skulle gärna vilja plantera om den då den står i en dum kruka. Hur länge bör jag vänta innan jag gör det?

Kul iaf att den tog sig till slut. smile.gif
          Hade gett upp hoppet men tänkte den kan ju stå där.

edit. När man planterar om, ska kärnan följa med då el kan man hiva den?
          Just nu växer det lilla skottet upp från mitten på kärnan

Redigerat av BigDaddy: 09-06-2010, 18:05

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-06-2010, 14:37
          Länk hit: #648

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (flaxss @ 07-06-2010, 12:50) *
          whhoo hooo, satte ut frösådderna av spiral aloe i min varma/heta drivbänk ....

...bland detta hittar jag då EN grodd i spiralaloe krukan. JIPPI vad glad jag är. hoppas nu jag klarar den till liten planta. de ska tydligen vara väldigt känsliga för allt som nygrodd och fröplanta.

Grattis Linus, vad roligt! bravo.gif Dom är verkligen häftiga. Hoppas dom växer snabbt så vi får se en bild på dem.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-06-2010, 14:45
          Länk hit: #649

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (BigDaddy @ 08-06-2010, 23:13) *
          Så då har äntligen min avocadokärna grott. Tror jag planterade den i jord i september & i dagarna har det börjat visa sig ngt ynka lite i mitten på den som kommer uppåt.
          När kan jag plantera om den?
          Två bladpar hör man oftast men på de bilder jag sett så blir det mest en stam i början. Stämmer det?
          Skulle gärna vilja plantera om den då den står i en dum kruka. Hur länge bör jag vänta innan jag gör det?

Kul iaf att den tog sig till slut. smile.gif
          Hade gett upp hoppet men tänkte den kan ju stå där.

edit. När man planterar om, ska kärnan följa med då el kan man hiva den?
          Just nu växer det lilla skottet upp från mitten på kärnan

Kul med avocado! Plantera om hela jordklumpen med kärna och allt, det är ju därifrån som rötterna växer ut.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-06-2010, 18:04
          Länk hit: #650

Gäster

CITAT (Maggan H @ 10-06-2010, 15:37) *
          Grattis Linus, vad roligt! bravo.gif Dom är verkligen häftiga. Hoppas dom växer snabbt så vi får se en bild på dem.

ja jag är verkligen glad för den ena, tyvärr såg jag idag att bladlöss hade kommit på den, inte den bästa starten i livet.

hoppas jag lyckas hålla den vid liv, och väen jag hoppas på att den växer snabbt. det tar ju en tid innan den får karaktär''formen''.

just nu ser den ut som en vanlig rätt ut kaktus sådd. typ en grön plupp-.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 11-06-2010, 03:57
          Länk hit: #651

Medlem

CITAT (flaxss @ 08-06-2010, 10:08) *
          hur funkar det med tullen och sånt ? får du skölja veck jorden och skaffa papper ?

hoppas verkligen du kan få med dig dina växter, jag själv skulle bli jätte ledsen om jag var tvungen att lämna mina växter bakom mig.

Jag försöker kolla upp det, men det jag förstår typ mindre och mindre för varje gång jag läser på jordbruksverkets hemsida typ.

Inget organiskt matrial runt rötterna får vara med undantag sphagnum om jag förståd det rätt. Min ide var at skölja av all jord och packa in dem i antingen laddade vattenkristaller för hemresan eller mossan. Kanske både och?

Man behöver ett friskhetsintyg från odlaren. Ett sk Phythosanitary certificate elle rngt sådant.

Massa bestämmelser gällande vilka arter, familjer osv man får ta med. Barrträd verkar vara stopp för likaså vissa lövträd. Inga av mina arter som jag vill ha med finns med dock utom ngra podocarper som jag antar skulle klassas som barrträd. Det gällde bara vissa familjer och ordningar.

Lustigt nog om växterna ingår som flyttlass och fraktas då krävs inga papper alls om jag förstod det rätt. Vilket är skumt. Men jag kan ju inte skicka dem med båten som jag tänkte ev göra med ngra möbler. Då tar det typ 6 månader haha.

Flyger man dock kan ett växtskydds handling krävas om man mellanlander i ett annat land med och i en sådan här långflygning mellan landar man ju normalt 3-4 ggr.

Funderade på om de Botaniska växthusen i gbg och sthlm skulle vara intresserade av några växter. Jag kanske kunde skaffa de åt dem om de fixar pappersarbete? Eller är jag ute och cyklar? Jag vet att de har tagit emot ovanliga växter av mig förr.
          Jag har en kompis som jobbar med en citeshandläggare så de papper kanske man kanske fixa om nu ngt av växterna behöver det.

Frön är normalt inga problem, men jag vill gärna ha med mig ngra större plantor av mer svårodlade träd.

Du sa en gång att du hade haft Karaka. Vart fick du de ifrån?
          Iof är de ganska lätta dra upp från kärnor.

Jag skulle vlja ha hem
          Rewarewa, kauri, totara, miro, Rimu, kohekohe. eller jag vill ha med mig så mycket som.... JAg vill ha ett litet nya zeelänskt växthus ngn i framtiden smile.gif Där jag kan sitta och drömma mig bort igen...

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-06-2010, 10:04
          Länk hit: #652

Gäster

CITAT (Orkidétjuven @ 11-06-2010, 04:57) *
          Jag försöker kolla upp det, men det jag förstår typ mindre och mindre för varje gång jag läser på jordbruksverkets hemsida typ.

Inget organiskt matrial runt rötterna får vara med undantag sphagnum om jag förståd det rätt. Min ide var at skölja av all jord och packa in dem i antingen laddade vattenkristaller för hemresan eller mossan. Kanske både och?

Man behöver ett friskhetsintyg från odlaren. Ett sk Phythosanitary certificate elle rngt sådant.

Massa bestämmelser gällande vilka arter, familjer osv man får ta med. Barrträd verkar vara stopp för likaså vissa lövträd. Inga av mina arter som jag vill ha med finns med dock utom ngra podocarper som jag antar skulle klassas som barrträd. Det gällde bara vissa familjer och ordningar.

Lustigt nog om växterna ingår som flyttlass och fraktas då krävs inga papper alls om jag förstod det rätt. Vilket är skumt. Men jag kan ju inte skicka dem med båten som jag tänkte ev göra med ngra möbler. Då tar det typ 6 månader haha.

Flyger man dock kan ett växtskydds handling krävas om man mellanlander i ett annat land med och i en sådan här långflygning mellan landar man ju normalt 3-4 ggr.

Funderade på om de Botaniska växthusen i gbg och sthlm skulle vara intresserade av några växter. Jag kanske kunde skaffa de åt dem om de fixar pappersarbete? Eller är jag ute och cyklar? Jag vet att de har tagit emot ovanliga växter av mig förr.
          Jag har en kompis som jobbar med en citeshandläggare så de papper kanske man kanske fixa om nu ngt av växterna behöver det.

Frön är normalt inga problem, men jag vill gärna ha med mig ngra större plantor av mer svårodlade träd.

Du sa en gång att du hade haft Karaka. Vart fick du de ifrån?
          Iof är de ganska lätta dra upp från kärnor.

Jag skulle vlja ha hem
          Rewarewa, kauri, totara, miro, Rimu, kohekohe. eller jag vill ha med mig så mycket som.... JAg vill ha ett litet nya zeelänskt växthus ngn i framtiden smile.gif Där jag kan sitta och drömma mig bort igen...

jag vet inte vad som kan vara bäst, kanske säkrare med vattenkristaller ?

6månader är nog lite väl tufft om du inte har någon som är väldigt torktålig. lite konstiga regler att dom får komma med då som flyttlass. då får vi hoppas att inget händer med möblerna.

men ta och kontakta dom, om du kan. för de borden ju veta hur man ska hantera sånt. för fixar dom papper och sådant så kan ju kanske många av dina växter gå med även om botan inte ska ha alla.

det är ju såklart att du vill ha med även redan vuxna plantor, många frön kanske är lättgrodda i sin ''naturliga miljö'' än här i sverige.

ohh vad jag saknar dom -cry-.gif skulle aldrig ha lämnat dom ute i den frostnatten.

en bild på min ena gröna
          Bifogad fil  2874741540090562052EUJSSK_ph.jpg ( 156.63k ) Antal nedladdningar: 39

hade en grön, en brokbladig, en limefärgad. men jag lämnade alla dessa ute i den natten. jag köpte dom av en lokal liten plantskola. den på bild kostade 300kr.

jag köpte en ny nu 2008, som jag inte lyckades övervintra. har inte sett några på ett tag. men hittar jag igen så ska jag köpa.

vilken häftig ide att bara ha ett växthus för sådana växter. vad sugen jag blir på att skaffa växter från nya zeeland, jag får ta och skaffa en Cordyline australis till att börja med. finns Cordyline fruticosa vildväxandes hos dig ? eller den är kanske mer längre upp mot nordost (blir det väl?) vid mer tropiska områden.

Redigerat av flaxss: 11-06-2010, 10:07

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 14-06-2010, 07:14
          Länk hit: #653

Medlem

Nope. Här har vi bara tre arter.
          C. australis
          C.banksii
          och C.indivisa.

Din karaka ser lite felplacerad ut i den svenska miljön hahaha.

Citera
          Andreas L
          Inlägg 17-06-2010, 16:27
          Länk hit: #654

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 23 650

Hej!

Detta året har jag legat lite lågt med de tropiska frösådderna blush.gif men ett par sorter har såtts i alla fall.

Anadenanthera colubrina - Cebil
          Anadenanthera pavonia - "Red sandalwood tree"
          Anadenanthera peregrina - Yopo
          Areca catechu - Betelpalm
          Argemone Mexicana - Taggig vallmo
          Cananga odorata - Ylang Ylang
          Cinnamomum camphora - Kamferträd
          Datura discolor - Ökenspikklubba
          Erythrina berteroana - Korallträd
          Glycyrrhiza glabra - Lakritsrot
          Macfadyena unguis-cati - Kattklolian
          Puya berteroniana -
          Rivea corymbosa - olioliqui
          Sida cordifolia -
          Sophora secundiflora -
          Voacanga africana
          Voacanga thouarsii
          Withania somnifera - Indisk ginseng, Ashwaganda

Andra nya tillskott i min tropiska samling är dessa plantor:

Cola nitida - kolanötsträd
          Solandra nitida - Guldkopp
          Solandra grandiflora -
          Solandra longiflora -

Tyvärr vet jag inte det svenska namnet på flera av arterna. Jag får ta och uppdatera mitt galleri någon dag!
          Håll ögonen öppna till hösten om ni finner något intressant på listan. Jag kommer att sälja av all eventuell överskott w00t.gif

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 18-06-2010, 23:02
          Länk hit: #655

Medlem

Jag har några frösådda olivträd från i höstas/vintras. De som stått inne hela tiden börjar närma sig 20-25cm höga. Ingen förgrenad.
          Är det bara toppa som vanligt om man vill testa med ngn av dem om de vill förgrena sig?
          Ngt speciellt jag ska tänka på mer än just ovanför en nod?

De som stått ute ett par månader har växt sämre & är 10-15cm höga.

De står alla i antingen i relativt små krukor el ihop 3 om 3. Tycker ni jag ska plantera om dem i större krukor typ 1 liters el kanske än större? Kan jag göra det nu om ngn månad el ska jag invänta nästa vår?

Sedan ställde jag för ett tag sedan en fråga om jag när jag ska plantera om min avocadoplanta ska ta med hela kärnan?
          Har inte hittat var jag ställde frågan dessvärre efter en hel del letande, så ber om ursäkt om det blir upprepning.
          Den har nyss grott & är nog bara 5cm hög men tänkte om ngn månad ungefär då krukan är så ovacker den står i. Ej drenerad el med hål i dessutom.
          Satte den i augusti-september & jag trodde aldrig den skulle gro men till slut, en bit in i juni, då tittade den upp. smile.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-06-2010, 09:35
          Länk hit: #656

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 19-06-2010, 00:02) *
          Jag har några frösådda olivträd från i höstas/vintras. De som stått inne hela tiden börjar närma sig 20-25cm höga. Ingen förgrenad.
          Är det bara toppa som vanligt om man vill testa med ngn av dem om de vill förgrena sig?
          Ngt speciellt jag ska tänka på mer än just ovanför en nod?

De som stått ute ett par månader har växt sämre & är 10-15cm höga.

De står alla i antingen i relativt små krukor el ihop 3 om 3. Tycker ni jag ska plantera om dem i större krukor typ 1 liters el kanske än större? Kan jag göra det nu om ngn månad el ska jag invänta nästa vår?

Sedan ställde jag för ett tag sedan en fråga om jag när jag ska plantera om min avocadoplanta ska ta med hela kärnan?
          Har inte hittat var jag ställde frågan dessvärre efter en hel del letande, så ber om ursäkt om det blir upprepning.
          Den har nyss grott & är nog bara 5cm hög men tänkte om ngn månad ungefär då krukan är så ovacker den står i. Ej drenerad el med hål i dessutom.
          Satte den i augusti-september & jag trodde aldrig den skulle gro men till slut, en bit in i juni, då tittade den upp. smile.gif

dom som du har ute växer ju hur vädret är, dvs är det kallt ute växer dom mindre. inne är det oftast samma temperatur dag som natt och då växer dom ju varje dag i samma takt.

det beror ju på hur du vill att dom ska bli, vill du ha dom som buskar toppar du dom ovanför en nod vid 10-20cm. vill du att dom ska bli som träd, så vänta tills dom nåt en höjd av 50-150cm.

det är inget mer speciellt än så när det gäller första toppningen.

du kan plantera om alla nu i en 1L kruka. kalkrik och luckerjord. 4veckor efter omplantering kan du börja ge näring (vanlig näring funkar). i ca 3gånger per månad, sluta med näring i juli-aug.

när du ser dom första riktiga bladen, så kan du plantera om den. ta en kruka som är ca 3cm större än den som den är i nu. ta med kärnan och täck den med jord. avokado kan ha vanlig krukväxtjord eller något lägre ph.

CITAT (flaxss @ 10-06-2010, 19:04) *
          ja jag är verkligen glad för den ena, tyvärr såg jag idag att bladlöss hade kommit på den, inte den bästa starten i livet.

hoppas jag lyckas hålla den vid liv, och väen jag hoppas på att den växer snabbt. det tar ju en tid innan den får karaktär''formen''.

just nu ser den ut som en vanlig rätt ut kaktus sådd. typ en grön plupp-.

tyvärr blev det inget. s****s snigel f*n åt upp dom ranting.gif . tråkigt att man fått mördarsniglen hit. nu är det nog dags att börja slica sniglar på mitten.

CITAT (Andreas L @ 17-06-2010, 17:27) *
          Hej!

Detta året har jag legat lite lågt med de tropiska frösådderna blush.gif men ett par sorter har såtts i alla fall.

vilka roliga och intressanta växter, hoppas att dom vill gro och ta sig och så får du visa bilder sen.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 01-07-2010, 03:36
          Länk hit: #657

Medlem

Sniglarna är hopplösa här med och de gillar speciellt flax och rengarenga lijorna. Jag har ett gäng på balkongen, så där blir dte inte fullt lika angripna.

Har planterat om en andra omgång sticklingar av Nikau palmer som ska ut för en återintroducering så fort de har rotat sig lite bättre. Några Kohekohe syns på bilden med som ska ut för samma syfte.
          Det som är inringat på kartan i rött är där jag arbetar med återplantering. Sista lila biten återrenegerande skog kvar.

Sista bilden är ett fullvuxet ex. ca 80 år gammal. Först vid 35 år börjar de utveckla en stam och vid ca 40 års ålder börjar de sätt frukt.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  nikaudel2.jpg ( 480.17k ) Antal nedladdningar: 42
          Bifogad fil  miramar__terplantering.jpg ( 165.63k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  nikauad.jpg ( 260.94k ) Antal nedladdningar: 38

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 14-07-2010, 23:12
          Länk hit: #658

Medlem

Är passionsfruktväxt, el heter den kanske passiflora (?), svår att övervintra?
          Den jag har är frösådd alltså.

Funderar på om det är värt att jobba sig med att plantera om den till större nu. Kommer troligtvis inte kunna i min lgh varken ha den svalt el extra ljus.
          Känner att dör den då så är det onödigt jobb att plantera om den större nu.
          Har förresten 4st. Så alla 4 gäller det.

De växer hur fort som helst just nu iaf men börjar bli smått i krukorna.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-07-2010, 01:34
          Länk hit: #659

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Inte alls-de säljs ju som krukväxter här.Plantera om dem du i större krukor-lite extra ljus i form av låg energi lampa ovan växten ännu hellre ett lysrör okt-feb 12-14 tim per dag

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 15-07-2010, 09:00
          Länk hit: #660

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-07-2010, 02:34) *
          Inte alls-de säljs ju som krukväxter här.Plantera om dem du i större krukor-lite extra ljus i form av låg energi lampa ovan växten ännu hellre ett lysrör okt-feb 12-14 tim per dag

Hej & tack.
          Jo men det är just det. Jag kommer inte kunna ge dem ngt ljus alls extra under vintern, finns inte plats & möjlighet dessvärre här nu.
          Klarar de sig utan extra ljus en hel vinter?

Citera

35 sidor V  « < 31 32 33 34 35 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 06:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon