Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Får, Funderar på att skaffa får. Några råd på vägen?
          Annika_59
          Inlägg 05-12-2008, 14:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 16 231

Hej!
          Som sagt så funderar vi på att skaffa ett boende för att ha djur och då i första hand får. En tanke som har grott länge och som nu kan bli verklighet. Någon här som har erfarenhet?
          Tack på förhand
          Annika

Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2008, 15:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag känner folk som haft alltför få får, bara 3-4 st. Det var inte bra, de ville hela tiden ha kontakt med människor för att få en större flockgemenskap. En bra idé kan vara att låna/arrendera får under en sommar, även om det större arbetet kommer när/om de skall vara inomhus vintertid.

Varför vill du ha får? För betet, för köttet/ullen, bara som husdjur?

Redigerat av KURT: 05-12-2008, 15:55

Citera
          AstLar
          Inlägg 05-12-2008, 16:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

Hej Annika!
          Jag tillhör fårägarna. Min man är det egentligen som har det som extra sysselsättning.
          Vi har Texel, en köttras. Gott kött (ingen ullsmak), öppna hagar och dynga till mina pumpor biggrin.gif blir resultatet.

Man ska, precis som Kurt skriver, tänka efter varför man vill ha får. Ull, päls, mjölk, kött eller öppna landskap. En del raser är lungna (Texel t.ex) medan andra hoppar över stängsel och är stissiga.
          En del raser får 1-2 lamm medan andra får betydligt fler.

Ett tag hade vi Oxford Down, bara för att jag föll för lammen, världens gulligaste tyckte jag.

På somrarna är det många som erbjuder oss betesmarker pga att det blir så fint i backarna.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-12-2008, 20:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Ska du ha trevliga djur för att hålla marken öppet så rekommenderar jag lamor. Tysta, lugna och lätta att träna. De älskar löv och når betydligt högre än får så träden blir uppstammade.

Ett bra ställe att söka fårinformaton på är alternativ.nu
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Annika_59
          Inlägg 07-12-2008, 22:01
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren!
          Kurt - Jag har alltid velat haft djur omkring mig och nu har livet tagit den vändningen att det kan bli möjligt. Valet hamnade på får därför att de verkar vara trevliga djur och kanske något lättare än svin och kor. Jag vill ta vara på så mycket som möjligt av vad får ger - mjölken, ullen, köttet och skinnet. Flocken ska vara så stor så att fåren och vi trivs. 10-15 st är det en bra början? Att hyra får skulle ju vara bra så att man verkligen kan känna efter hur man vill ha det.

AstLar - Tack för rastipsen. Jag vet inte så mycket om raser och om du vet mer vill jag gärna veta vilka raser som är bra till vad - mjölk, ull och skinn. Hur många djur har ni?

Jan - alternativ.nu var bra och jag ska fundera på lama thanks.gif

Citera
          LasseB
          Inlägg 08-12-2008, 12:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Funderade själv på får när jag bodde på Åland och mitt mycket starka tipps är att du fäse boken FÅR kommer inte ihåg författarens namn men återkommer med det i morgon. Tipps två, om du tänkt dig att fåren ska vara någon form av inkomst, är att du bestämmer dig för om det är ullen, köttet eller mjölken du vill ha som produkt
          Idag skulle jag nog lägga en peng på mjölk med egen osttillverkning om jag skulle ta upp idé igen

Citera
          AstLar
          Inlägg 08-12-2008, 12:54
          Länk hit: #7

Medlem

Vi har ca 60 tackor och några baggar.

I februari - mars är det livat i fårstallet, när lammen föds.
          De är helfestliga.
          Tänk dig att de springer i en rad och den första tvärstannar. Donk donk donk.

Här är en bra sida http://www.faravelsforbundet.com/index.php/lankar

Tillägg: Ja, boken FÅR är mycket bra.

Redigerat av AstLar: 08-12-2008, 12:59

Citera
          Annika_59
          Inlägg 10-12-2008, 00:01
          Länk hit: #8

Medlem

Jo jag har förstått att det är en fördel med en inriktning då jag surfat runt på de olika sidorna jag fått av er. Fårost ligger ju lite i tiden känns det som. Jag har rätt gott om tid till att fundera, planera och studera innan vi kommer så långt att vi får hem dem. Vi bor visserligen på landet idag men inte så att vi kan hålla djur så vi måste ha tag i ett bra ställe först. Tacksam för tips här också! Hyra eller ev. arrendera någonstans i norra Östergötland tänker vi på i första hand men alla tips är välkomna.
          a0a.gif de små lammarna! Kan tänka mig att det blir många goda skratt (och en o annan tår också för den delen).

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 10-12-2008, 11:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Författaren till boken FÅR heter Erik Sjödin. En mångsidig och klok bok med det mesta man behöver veta om fårskötsel. Där finns såvitt jag minns en uträkning för hur mycket betesmark man behöver per tacka. Bra att veta när ni letar gård!

Vi har haft finullsfår, max. 16 tackor och under årens lopp ungefär 500 lamm. Vi hade enbart finsk lantras, mest svarta. Den hör till de mycket produktiva fårraserna, dvs. de får ofta 3 lamm, ibland upp till 6 st. Det betyder en hel del extra arbete för uppfödaren, eftersom tackans mjölk inte alltid räcker till för så många.
          Lamningstiden är intensiv, både glad och sorglig. Mycket nattvak om man vill att allt ska gå bra. Efter att ha funnits till hands vid ett femtiotal lamningar vet man när man behöver ingripa om det blir komplikationer vid lamningen.

Dethär låter krasst för en som bara drömmer om får, men ifall ni i dethär skedet söker en lämplig gård så kan det vara idé att kolla om det finns något slakteri i närheten. Helst typ litet hemslakteri, ingen jättefabrik. Det är inte så bra att stressa fåren med långa transporter.

Ett tips: kontakta någon som erfaren fårägare och följ med arbetet under olika tider av året - klippning, klövverkning, lamning, inredning av fårstall, öronmärkning, avskiljning av baggar och tackor, utfordring... Så behöver ni inte hitta på alla lösningar själv.

Lycka till!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2008, 11:38
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Ett råd är väl att låta bli att skaffa får över huvud taget om du ändå planerar att mörda dem och äta upp dem. Det låter ju bara sadistiskt och onödigt tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Annika_59
          Inlägg 11-12-2008, 14:37
          Länk hit: #11

Medlem

Då får jag gå till bokhandeln! Och jättebra att få veta om vardag och bekymmer också, krasst eller inte, det är därför jag skrev min fråga. En fråga bara: hur nära är "i närheten" och hur långa är "långa transporter"?

Du Nauti... om du tycker att det låter sadistiskt och onödigt det vi skriver om här så... läs något annat! Bara ett råd. Jag tog inte upp den här tråden för sådana som dig iaf.

Citera
          KURT
          Inlägg 11-12-2008, 15:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Annika_59 @ 11-12-2008, 15:37) *
          Då får jag gå till bokhandeln! Och jättebra att få veta om vardag och bekymmer också, krasst eller inte, det är därför jag skrev min fråga. En fråga bara: hur nära är "i närheten" och hur långa är "långa transporter"?

Du Nauti... om du tycker att det låter sadistiskt och onödigt det vi skriver om här så... läs något annat! Bara ett råd. Jag tog inte upp den här tråden för sådana som dig iaf.

Om du inte hittar den i bokhandeln (tillfälligt slut på förlaget enl. Adlibris), så är också tidigare upplagor ganska vanliga på antikvariat:

http://www.bokborsen.se/result.php?issearc...amp;x=0&y=0

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 11-12-2008, 19:28
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej Annika!
          Här är lite personliga får-erfarenheter, som kanske kan vara till nytta. Ursäkta, dethär blir riktigt långt! biggrin.gif
          Jag tycker transporten ska få ta max 1 timme. Vi var bortskämda med 5 minuters väg (ca 5 km) med egen skåpbil. Slaktaren hade själv får och hanterade dem vant och proffsigt. Sällan kan man ordna det så odramatiskt. De stora slakteriernas transportmetoder kan vara rätt otäcka.

Vi mötte faktiskt aldrig attityden som Nauti uttryckte nyss, men klart att den finns också. Vi utgick från att fåren ska ha ett så bra liv som möjligt så länge de lever: mat och husrum, friskt vatten, skugga när solen gassar och egna boxar för lamningstiden. Och helst en fårkunnig veterinär som inte bara klarar hundar och katter.

En sak man kanske inte tänker på: det behövs kilometervis med stängsel - om ni inte arrenderar en ö förstås! Bygga stängsel är rätt jobbigt, och dyrt. Så arrendetiden kanske borde vara minst 5 år för att ni inte ska lägga ner så mycket jobb och sedan flytta?

Det har för vår familj varit en utmaning i att ha helt andra jobb och klara av djurhållningen (och ett litet lantbruk) på sidan om. Det har krävts list, som när 3 lamm rymde och sprang runt i skogarna och måste lockas av en tam och välbekant (men ganska förvånad) tacka. Det har varit svettigt, som höskörd under ljusa julinätter, för att dagarna var alltför kvava, eller utgödsling av fårhuset - ca 10 ton dynga som ska bändas loss och lastas på en traktorkärra. (Ja, det finns också enklare sätt om man investerar i riktigt proffsiga fårhus.) Det har också varit väldigt belönande att se kloka tackor ta hand om sina nyfödda lamm. Man inser att naturen talat om både för henne och för lammen hur de ska bära sig åt. Olika baggars uppvaktningsmetoder wub.gif är också sevärda: somliga är blyga och diskreta, andra mera eldiga och burdusa.
          Trots att det varit jobbigt: alla de år vi hade får skulle jag absolut inte vilja byta ut mot en mera okomplicerad tid.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Annika_59
          Inlägg 12-12-2008, 01:14
          Länk hit: #14

Medlem

Hej Fågelvägen!
          Härligt med långa svar!
          Den transporttiden kommer vi nog att kunna klara för vi söker ställe i närheten av två städer och på östgötaslätten så det finns nog flertalet små slaktare däromkring. Våra får ska få det bästa möjliga annars kan det kvitta. Jag tror nog mina lagom bortskämda hundar kan intyga att så kommer att bli fallet. giggle.gif Beträffande hyrestiden får vi väl se till att vi skriver kontrakt med värden så att vi inte blir stående med skägget i brevlådan.
          Konstigt, jag satt precis och funderade på stängsel. Näe det kommer nog inte att bli så lätt i starten men det är sådant som bara får lösa sig på något vis. Kanske elstängsel kan vara ett alternativ?
          Att det periodvis kan vara jobbigt att klara av så mycket utöver ett jobb förstår jag. Jag har fördelen att jag kan jobba hemifrån och kan själv planerar in mina jobb men visst kommer det att krävas en hel del periodvis av min kära sambo också. Som tur är tycker han om att sysselsätta sig så det blir nog bra.
          Jo jag vet vad det vill säga att tömma ett fårhus. Vi tömde ett för att göra om till stall. Släng dig i väggen gymmet! Att det kommer att bli ett arbete som är värt mödan är jag övertygad om och det är nu eller aldrig - man blir ju inte yngre med åren... tyvärr. Det är inte utan att det är spännande. Äntligen kan saker och ting börja hända.
          Tack för ditt långa inlägg och kommer du på mer så skriv, långt eller kort. Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack även Kurt för länken. Jag har varit och beställt en begagnad nu och så blev det en "Strändernas svall" också. rolleyes.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 12-12-2008, 13:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Annika_59 @ 11-12-2008, 14:37) *
          Jag tycker bara att det låter väldigt konstigt att föda upp djuren för att mörda dem, gör inte du? Jag kan förstå att vissa skjuter ifrån sig eller låter bli att tänka på det när de köper styckade djur på ICA i kg. Nu är ju det här ett klart bättre alternativ än att köpa fårkött i charken. Men det är ändå så onödigt.

Men att föda upp ett djur som du lär känna, att det har känslor, en personlighet, att det kan känna lycka och lidande. Hur kan man då ha mage och samvete nog att slakta djuret? Sedan att gå igenom hela den processen för att dina smaklökar skall få en halvtimmes njutning vid middagen några gånger. Känns det verkligen värt det, får man inte samvetskval när man vet att man sitter och äter just det djur som man själv har fött upp och tagit hand om?

Litet sadistiskt måste jag nog ändå kalla det, du njuter ju på någon annans bekostnad. Nu kanske inte fåret får lida under hela sin uppväxt och bli fullproppad med preparat för att påskynda tillväxten eller bo i miljöer som absolut inte liknar deras naturliga miljö på något sätt, som i köttindustrin. Men fåret hade ju fortfarande kunnat leva. Så nu får ju fåret sätta livet till emot sin vilja för att dina smaklökar skall stimuleras. När du så lätt kunde valt ett annat alternativ och haft fåret kvar som ett trevligt sällskap smile.gif

Redigerat av Nauti: 12-12-2008, 13:05

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          karlsdal
          Inlägg 12-12-2008, 13:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

Hej Annika! Jag funderar också på får, Värmlandsfår (en allmogeras).

Jag har några länkar till dig:
          http://www.alternativ.nu/ -ett forum för de med "alternativ" livsstil, många kunniga att fråga och mycket att läsa
          http://www.allmogefar.se/ -föreningen Svenska Allmogefår (våra ur-/lant-raser)

Och anledningen till att Du skaffar får är Din egen, vill föda upp dem till slakt så gör det, vill du bara använda mjölken och ullen så gör det. Lyssna inte på andra.

Citera
          LasseB
          Inlägg 12-12-2008, 13:21
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Nauti: hypotetisk fråga Kan man mörda en morot?

Citera
          karlsdal
          Inlägg 12-12-2008, 13:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

Nauti: Alla vet att det finns de som tycker att det är sadistiskt med djuruppfödning. Så du och alla andra behöver inte inte lägga er i sådana här trådar. Du har gjort ditt val, och vi har gjort vårat val. Vi accepterar det val Du har gjort, varför kan inte Du acceptera vårt val?! Det blir bara tråkigt i längden. Vi förstår dig, men du förstår inte oss.
          Jag vill inte börja någon diskution, och jag menar inget illa, argsint eller nedvärderande, hoppas du förstår mig rätt.
          Kram

Citera
          AstLar
          Inlägg 12-12-2008, 13:32
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Nauti @ 12-12-2008, 13:03) *
          Jag tycker bara att det låter väldigt konstigt att föda upp djuren för att mörda dem, gör inte du? Jag kan förstå att vissa skjuter ifrån sig eller låter bli att tänka på det när de köper styckade djur på ICA i kg. Nu är ju det här ett klart bättre alternativ än att köpa fårkött i charken. Men det är ändå så onödigt.

Men att föda upp ett djur som du lär känna, att det har känslor, en personlighet, att det kan känna lycka och lidande. Hur kan man då ha mage och samvete nog att slakta djuret? Sedan att gå igenom hela den processen för att dina smaklökar skall få en halvtimmes njutning vid middagen några gånger. Känns det verkligen värt det, får man inte samvetskval när man vet att man sitter och äter just det djur som man själv har fött upp och tagit hand om?

Litet sadistiskt måste jag nog ändå kalla det, du njuter ju på någon annans bekostnad. Nu kanske inte fåret får lida under hela sin uppväxt och bli fullproppad med preparat för att påskynda tillväxten eller bo i miljöer som absolut inte liknar deras naturliga miljö på något sätt, som i köttindustrin. Men fåret hade ju fortfarande kunnat leva. Så nu får ju fåret sätta livet till emot sin vilja för att dina smaklökar skall stimuleras. När du så lätt kunde valt ett annat alternativ och haft fåret kvar som ett trevligt sällskap smile.gif

Det som känns bra är, om man nu valt att äta kött, att vara helt övertygad om att djuret har levt ett bra liv.
          Jag vet vad det har ätit. Våra får går ut och in som de vill. Blir omhändertagna med omtanke.
          Köper jag en köttbulle eller kanske en kyckling på ICA vet jag ingenting om bakgrunden. Köttbitar kan ha legat på golvet, färs kan vara ompacketerad. Därför vill jag ha eget kött
          Jag erkänner villigt att jag kan avstå kött , för att jag tycker mycket om vegetariska rätter. Men jag kan inte tvinga min omgivning att rätta sig efter min vilja.

Jag föredrar att inte försöka frälsa någon med min övertygelse och önskar att du kunde säga detsamma.

Citera
          Annika_59
          Inlägg 12-12-2008, 15:09
          Länk hit: #20

Medlem

Nauti! LÄGG NER!!! Skriv någon annanstans! Jag har inte bett om din åsikt och vill inte ha den. Jag ger fullständigt --- i om du tycker att jag är en mördare och sadist, för det är ju vad du säger. Jag kommer inte att läsa dina inlägg här så lägg din möda på någon annan men inte här! Jag kommer heller inte att besvara dig en gång till och det hoppas jag att ingen annan gör heller för det tjänar ingenting till. Jag har heller inget behov av att försvara mig inför dina patetiska anklagelser - jag menar var har jag sagt att jag ska äta köttet? Står ingenstans! Det har du kokat ihop i ditt eget lilla huvud. Men bara för att du ska få rätt - jag ska äta köttet och det ska smaka mig väl även om du mår dåligt av det! Och hur du mår är inte min huvudvärk.
          Det var allt!

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon