| |
|
  |
Får, Funderar på att skaffa får. Några råd på vägen? |
|
|
|
|
12-12-2008, 15:42
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 16 231

|
Hej Karlsdal! Tack för länkarna och för ditt stöd! Jag antar att det är ett Värmlandsfår på bilden. Ja det blir nog svårt att bestämma sig för vad man ska välja.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2008, 18:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Om stängsel: vi hade först Gunnebo galvaniserade fårnät med tryckimpregnerade stolpar på ungefär var 5 meter. Eftersom får alldeles speciellt gillar gräset på andra sidan stängslet så borrar de snabbt upp större hål i rutmönstret. Sedan kliver lamm ut och in... Är marken blöt börjar stolparna också luta småningom. (Hela flocken klev ut, grannens nyplanterade syrener blev noggrant beskurna.  ) Inte bra! De sista åren hade vi på en del av åkrarna Alfa Lavals elstängsel, de som är gjorda i ett ca 1 m högt rutmönster, lätta att flytta med tunna glasfiberpinnar. Fungerade perfekt! Om fårmjölk: jag tror det är bara vissa raser som låter sig mjölkas. De flesta av våra finullsfår var mycket motsträviga  ifall man försökte knycka en liten skvätt mjölk åt något övergivet lamm. Och det är väl som med kor? Dvs tackan måste lamma regelbundet, man kan inte bara producera t.ex. mjölk och ull. Behåller man alla lamm har man snabbt en växande besättning bestående av tackor (potentiella mjölkproducenter) och tuffa, stridslystna baggar. En del baggar kan säljas till avel, men inte förstår jag hur köttproduktion skulle kunna undvikas. Om avelsfår: För att betäcka tackorna behövs ca 1 bagge/15 tackor och han ska ju inte vara släkt med "sina" tackor. Så det är bra att kolla om det finns ett hyfsat urval av avelsbaggar. Hur knepigt blir det om närmaste besättning av mjölkfår finns i Frankrike? Om att äta lammköttet själv: Har man 10 tackor eller fler ska ens familj sätta i sig minst 240 kg kött per år (10 tackor x 2 lamm x slaktvikt 12 kg, mycket lågt räknat!). Till personer som associerar köttätande med mord: Det finns en bok The Secret Life of Plants. Kanske du LasseB har läst den. Har ni hört kålhuvudet kvida när ni lägger det i kokande vatten? Tror ni inte moroten hade ett annat syfte än att skäras i bitar?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
12-12-2008, 23:02
|
Medlem

|
Herre min skapare... vad ska vi äta???
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2008, 13:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (karlsdal @ 12-12-2008, 13:21)  Och anledningen till att Du skaffar får är Din egen, vill föda upp dem till slakt så gör det, vill du bara använda mjölken och ullen så gör det. Lyssna inte på andra. Djur är bara objekt? Man kan skaffa dem och göra vad man vill med dem? Om man slaktar, tar ull eller mjölk är upp till en själv. Om man vill missköta sina djur så är det upp till en själv och oavsett vad man gör så har man rätt till det för att man äger djuret? Man behöver absolut inte ta hänsyn till det eller kanske tänka att djuret har en egen vilja? Nu vet jag ingenting om att äga och sköta får men OM de inte lider av att man tar deras ull och om man tar överbliven mjölk så är det väl helt okej. Men jag tvivlar på att fåret vill dö för att hamna på en tallrik. Det jag frågade egentligen var hur man kunde göra så mot ett får som man lärt känna. CITAT Nauti: hypotetisk fråga Kan man mörda en morot? Man kan ta livet av en morot, ja. Den lever ju. Men jag är övertygad om att den inte lider av det. Att djur har känslor, kan känna smärta och glädje det vet vi. Alla som har ett husdjur vet om det. En morot är inte mobil och liknar inte ett djur på något vis, att känna smärta, ha känslor m.m. skulle inte ha gynnat den på något vis under evolutionen. Att de inte är medvetna är väl också ganska lätt att anta. Att djur är det, det vet vi redan. CITAT Vi accepterar det val Du har gjort, varför kan inte Du acceptera vårt val?! För att erat val leder till bland annat lidande och miljöförstöring. Mitt val leder till mindre lidande, bättre miljö samt en bättre hälsa. CITAT Jag ger fullständigt --- i om du tycker att jag är en mördare och sadist, för det är ju vad du säger. Det är precis vad jag säger, kan du påstå någonting annat? Sedan att du ger fullständigt fan i vad jag tycker stämmer ju inte riktigt? Varför skulle du då bli så irriterad?  CITAT Jag har heller inget behov av att försvara mig inför dina patetiska anklagelser För att du inte kan komma med något argument utan måste acceptera att det jag säger är sant? Att du helt enkelt skiter i djurens bästa för att det skall gynna dig? Sedan så tycker jag att det ser ut som någon form av ett försvar kort efter du sagt att du inte skall göra det? CITAT Men bara för att du ska få rätt - jag ska äta köttet och det ska smaka mig väl även om du mår dåligt av det! Och hur du mår är inte min huvudvärk. Det är inte jag som lider av det. Även om jag tycker att det är synd att folk tänker så. Det är fåret som blir lidande av det, och det skiter du i. CITAT Till personer som associerar köttätande med mord: Det finns en bok The Secret Life of Plants. Kanske du LasseB har läst den. Har ni hört kålhuvudet kvida när ni lägger det i kokande vatten? Tror ni inte moroten hade ett annat syfte än att skäras i bitar? Som sagt, jag är ganska säker på att kålhuvuden inte kan känna smärta eller har ett medvetande. Men jag är säker på att djur kan det och har ett medvetande och även preferenser. Därför vore det oavsett om jag inte vet om moroten lider eller ej, ett bättre alternativ än kött. Moroten har ett syfte, att föra sina gener vidare genom att föröka sig. Så helst skulle man väl fröa växten. Men eftersom den inte har något medvetande eller förmåga att känna lidande så betyder ju det att moroten inte blir lidande, medan vi vet att djur blir det, speciellt av köttindustrins djurhållning. Sedan miljöargumentet behöver jag väl inte ens gå in på, det har ni nog hört en del på sista tiden. Även om ni slagit bort det och låtsats som ingenting. CITAT Herre min skapare... vad ska vi äta??? help.gif Det som leder till minst lidande, det som är bäst för miljön och det som är bäst för hälsan. Alltså, inte kött av något slag. Eftersom djuren lider, djuren proppas fulla med steroider och liknande. Eftersom kött- och animalieindustrin bidrar till 18% av växthusgasutsläppen. Eftersom regnskogar skövlas för att odla soja till djurfoder. Etc. etc.
Redigerat av Nauti: 13-12-2008, 13:36
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2008, 17:00
|

Medlem

|
Vilka generaliseringar, Nauti! Jag har inte uppfattat Annika som en person som tänker missköta sina får, "proppa dem fulla med steroider och liknande" och "helt enkelt skiter i djurens bästa". Inte matar man får med soja heller, de äter ju huvudsakligen gräs, ofta på magra och steniga betesmarker som inte går att odla t.ex. spannmål på.
Jag trodde inte någon skulle ta min kommentar om The Secret Life of Plants på fullt allvar. Jag ska försöka vara försiktigare i fortsättningen.
Eftersom Nauti betyder "Njut!" skulle det vara intressant att höra vad du Nauti njuter av?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2008, 20:22
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 13-12-2008, 17:00)  Vilka generaliseringar, Nauti! Jag har inte uppfattat Annika som en person som tänker missköta sina får, "proppa dem fulla med steroider och liknande" och "helt enkelt skiter i djurens bästa". Inte matar man får med soja heller, de äter ju huvudsakligen gräs, ofta på magra och steniga betesmarker som inte går att odla t.ex. spannmål på.
Jag trodde inte någon skulle ta min kommentar om The Secret Life of Plants på fullt allvar. Jag ska försöka vara försiktigare i fortsättningen.
Eftersom Nauti betyder "Njut!" skulle det vara intressant att höra vad du Nauti njuter av? Jag menar ju inte att hon tänker missköta sina får, det tror jag inte att hon tänker. Jag menar bara att många anser att de får göra vad de vill med sina djur, och missköta dem om de så vill. För att djur är ägodelar och man får behandla dem hur man vill, precis som med icke-levande saker. Jag tycker att det är fel att behandla djur hur som helst, bara för att de är djur. Jag vet inte vad som skiljer dem så mycket från oss att vi får behandla dem sämre än vi behandlar andra människor. När jag pratade om soja så pratar jag inte om får. Jag talade då om köttindustrins sätt att behandla djur och de negativa effekterna av att äta kött. Självklart är det mycket bättre att äta får som man fött upp själv än att köpa kött i charken. Som sagt, frågan från början var hur man kan ha samvete att döda ett djur som man fött upp från att det var litet och sedan sätta sig ner och äta upp det. Jag förstår det inte som sagt. Kan man inte ha djuret och ta hand om det och vara glad över sällskapet i stället?  Det där med om morötter lever och om det inte är lika fel att äta upp dem är ett låter löjligt ja  Men vissa använder det som ett helt seriöst argument ibland när de argumenterar för sitt köttätande av någon anledning
Redigerat av Nauti: 13-12-2008, 20:24
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2008, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
Får älskar soja!
Det vore lite synd om fåren om de skulle få leva på hö och vatten hela vintern - någon form av energitillskott behövs, i alla fall för tackorna strax innan lammning och när lammen diar.
Nauti: Visst, jag håller med att soja kan vara tveksamt ur miljöaspekt, - med ledning av dina inlägg här antar jag att du inte äter någon form av animaliska produkter? Du äter inte heller någon form av soja, eller produkter som innehåller sojaprotein?
ursäkta. men vad lever du av?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2008, 23:39
|

Medlem

|
CITAT (henriks @ 13-12-2008, 21:14)  Får älskar soja!
Det vore lite synd om fåren om de skulle få leva på hö och vatten hela vintern - någon form av energitillskott behövs, i alla fall för tackorna strax innan lammning och när lammen diar.
Nauti: Visst, jag håller med att soja kan vara tveksamt ur miljöaspekt, - med ledning av dina inlägg här antar jag att du inte äter någon form av animaliska produkter? Du äter inte heller någon form av soja, eller produkter som innehåller sojaprotein?
ursäkta. men vad lever du av? Jo, jag äter soja. Men det finns olika märken, vissa använder GMO-soja och andra inte. Så vissa märken bidrar inte till någon regnskogsskövling medan andra gör det. Sedan när det gäller färdiga sojaprodukter så innehåller de oftast ägg också, så de går automatiskt bort av den anledningen  Sedan så är det väl inget fel att mata djuren med soja och grejor. Det jag menade var att köttindustrin kräver sådana stora mängder att man tvingas använda GMO-grödor för att kunna möta efterfrågan, vilket leder till att regnskog skövlas. Jag äter massor med annat och jag överlever. Det är inga problem att undvika soja, det finns ju sojaallergiker som är veganer  Det är ju bara det att det är ett lätt sätt att få i sig proteiner. Men att få i sig proteiner som vegan är inga problem, det är bara en myt som många verkar tro på.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 00:27
|
Medlem

|
Tack Fågelvägen för ditt inlägg om stängsel och mjölkning. Jag hade inte så mycket tid till att svara förut men kunde inte låta bli att... ja  Jag vet inte men jag tycker att detta spårat ur. Tyckte det var rätt trevligt i början men nu är det bara ett scrollande över veganterroristens inlägg för att hitta något intressant. Jag blir bara trött. Jag vill inte! Men tack ska ni ha som har delat med er av erfarenhet och tips på var jag kan hitta info. Och lycka till med debatten  Tack för mig!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 00:48
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Vill bara tillägga det att jag som har växt upp med både egna och andra djur, för mig kändes det inte alls konstigt att äta dem. Det är en del av naturen och livets gång at tde som föds och växer upp också någon gång kommer att dö. Att veta att äggen och köttet kommit från djur som man vet har levt fritt och haft det bra gör att det känns bättre att 'ta det. Att ha egna får bidrar till att hålla landskapet öppet, gynna biologisk mångfald och man får ett djurvänligt, miljövänligt och närproducerat kött som är nyttigare än det som är uppfött på kraftfoder (bättre sammansättning med omega-3 fettsyror). Jag har nog haft mer vegetarianfunderingar sedan jag flyttade från landet och inte längre kan odla eller föda upp något livsmedel alls för egen del  Nu känns det som man är utlämnad åt en anonym och tvivelaktig livsmedelindustri.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 09:53
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 13-12-2008, 23:39)  Sedan så är det väl inget fel att mata djuren med soja och grejor. Det jag menade var att köttindustrin kräver sådana stora mängder att man tvingas använda GMO-grödor för att kunna möta efterfrågan, vilket leder till att regnskog skövlas.. Man kan väl milt sagt säga att din mening inte framgick särskilt tydligt i ditt förra inlägg. GMO har väl ändå inte ett skit med regnskogsskövling att göra? jag är motståndare till allt vad GMO heter, men regnskogsskövlingen - den blir nog snarast STÖRRE utan GMO, eftersom det då behövs mer areal för samma mängd skörd. Det som behövs är att man utnyttjar de mark och näringsresurser som finns tillgängligt bättre: Växelbruk med varierande gröda, återföring av näringsämnen (tänker främst på avloppsslam), mer kunskap om vilken påverkan människan har på ekosystemet osv. PS Du är vegan fullt ut? äter inte ägg, dricker inte mjölk osv? Motsätter dig när andra i din omgivning vill äta kött? Varför har du då köttätande växter som vi kunnat läsa om i en annan tråd? Eller har du satt nät runt dem så att inte de stackars flugorna riskerar att bli uppätna? DS
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 10:05
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 12-12-2008, 18:08)  Om stängsel: vi hade först Gunnebo galvaniserade fårnät med tryckimpregnerade stolpar på ungefär var 5 meter. Eftersom får alldeles speciellt gillar gräset på andra sidan stängslet så borrar de snabbt upp större hål i rutmönstret. Sedan kliver lamm ut och in... Känner igen det där, vi har nog en sisådär 6-7000 meter Gunnebostängsel på tryckta stolpar. Förr hade vi pälsfår, och när man släpper in sådana odågor på ett nytt bete börjar de med att gå ett varv runt staketet och kolla vad som finns på ANDRA sidan staketet och gör vad de kan för att komma dit. Då gällde det att staketet var rejält vill jag lova, när 100 får ställer sig till breds i varsin maska i nätet och pressar på allt vad de kan för att nå ett grästrå till på andra sidan staketet. Viktigast är att staketet är sträckt - stenhårt, för annars flyttar sig maskorna mycket lättare. För att staketet skall fortsätta att vara sträckt så länge som möjligt är det viktigt att hörn är rejält starka och att det är hyfsat rakt. Jag sträcker nätet med traktorn, då brukar det stå sig riktigt bra. Numera har vi köttras (mest texel) istället, snacka om skillnad på mentalitet! När man släpper in flocken på nytt bete, STANNAR de där de står när man kallar tillbaka hunden, och sen sprider de sig långsamt som en solfjäder ut och ÄTER, de skiter fullständigt i hur det ser ut fem meter bort, det finns ju mat HÄR!  Behöver jag tala om att staketen har "degenererat" en hel del efter bytet av ras? Man kan t.o.m. släppa in dem på nytt bete och SEN gå och laga staketet om det finns skador på det. edit: Jag stavar som en kratta och sen blir det inte bättre av att tangenten för A på mitt tangentbord behöver rejält med stryk för att reagera! (å andra sidan räcker det att jag snuddar vid 1 så blir det en hel radda!) KAN det möjligen vara så att det börjar bli dags att byta laptop?
Redigerat av henriks: 14-12-2008, 10:44
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Annika! Det finns ett bra knep om man som du vill ha seriösa frågor besvarade i ett ämne men vill slippa se inlägg från skribenter vars inlägg inte tillför något eller som du inte är intresserad av….
Om du går in på skribentens medlemsprofil, under ”välj” kan du välja att ignorera den här medlemmen.
Där denne då har skrivit står det:
Du har valt att ignorera alla inlägg från: NN
• Visa det här inlägget • Sluta ignorera NN
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 10:34
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Detta var en intressant och lärorik tråd. Den kunde varit ännu bättre om inte Nautis oresonliga djurrättsaktivism delvis förgiftat den. Lycka till med dina får Annika!
Redigerat av Aqvakul: 14-12-2008, 10:35
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 11:36
|

Medlem

|
Ge inte upp, Annika och andra odlaiter som funderat på fårskötsel! Under de ca 30 år som vi hade får mötte vi inte en enda gång sådana hätska attityder som Nauti uttryckt här. Respekt mötte vi för det jobb vi lade ner på att fåren skulle ha det bra, uppmuntran, glädje och en sund matlust visade både lantbrukare och stadsbor. Visst tyckte väl lantbrukarna vi var knäppskallar som sysslade med något så olönsamt som får, men det var inget illasinnat i deras inställning. Den enda negativa attityd vi mötte var från en hundägare som tyckte det var ok att deras okopplade hundar dödat och skadat flera tackor och lamm. "Försäkringsbolaget betalar, vad gnäller ni!"
henriks du gav intressanta synpunkter på olika fårrasers beteende inför stängsel! Och bra att du påpekade att både tackor och lamm en del av året behöver extra näring utöver hödieten. När du frågade Nauti "vad lever du av?" tänkte jag på påståendet "Du är vad du äter" och försökte hitta någon tänkbar koppling mellan diet och ilsket engagemang.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 12:56
|

Medlem

|
CITAT (henriks @ 14-12-2008, 09:53)  GMO har väl ändå inte ett skit med regnskogsskövling att göra? jag är motståndare till allt vad GMO heter, men regnskogsskövlingen - den blir nog snarast STÖRRE utan GMO, eftersom det då behövs mer areal för samma mängd skörd. Det som behövs är att man utnyttjar de mark och näringsresurser som finns tillgängligt bättre: Växelbruk med varierande gröda, återföring av näringsämnen (tänker främst på avloppsslam), mer kunskap om vilken påverkan människan har på ekosystemet osv. Men GMO-soja är framställt för att klara av de bekämpningsmedel som inte kan användas på vanlig soja. Det har också någonting med plöjning att göra. Man behöver tydligen inte plöja innan man odlar med GMO-soja. När man sedan skördat sojan ligger massor av bekämpningsmedel kvar i marken och man skövlar skog för att få tag på nya odlingsarealer. Detta kanske främst gäller de illegala sojaodlingarna. Jag kan inte mycket om det men jag vet att jag har läst om att GMO-sojan har mer negativa effekter än den vanliga. CITAT Du är vegan fullt ut? äter inte ägg, dricker inte mjölk osv? Motsätter dig när andra i din omgivning vill äta kött?
Varför har du då köttätande växter som vi kunnat läsa om i en annan tråd? Eller har du satt nät runt dem så att inte de stackars flugorna riskerar att bli uppätna?
Ja, jag är vegan. Jag gillar såklart inte när folk äter kött nej. Om folk visste vad de faktiskt åt skulle de nog inte ha så gott samvete. Om jag odlar köttätande växter eller inte är väl ganska ointressant. Det har ju inte mycket med mig och min livsstil att göra förutom att jag gillar att odla litet annorlunda växter. Jag har mina köttätande växter i ett terrarium. Dit in lär det inte komma några flugor. De klarar sig ändå, och jag klarar inte av att mata dem med levande insekter  Så jag matar dem bara om jag hittar redan döda insekter  CITAT Under de ca 30 år som vi hade får mötte vi inte en enda gång sådana hätska attityder som Nauti uttryckt här. Respekt mötte vi för det jobb vi lade ner på att fåren skulle ha det bra, uppmuntran, glädje och en sund matlust visade både lantbrukare och stadsbor. Jag har bara frågat hur man klarar av att mörda fåren när man fött upp dem och lärt känna dem ju. Om du lade ner sådant jobb på att fåren skulle ha det bra så måste du väl velat dem väl. Mördar man dem då när de blivit stora bara för att man vill äta upp dem? Hur klarar man av det, tänker man inte på djuret när det levde när man sitter där och äter, och får man inte samvestkval? Det är ju det som jag inte förstår. Jag har sagt flera gånger att det ni gör är mycket bättre än att köpa fårkött i charken.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 13:33
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 12:56)  Men GMO-soja är framställt för att klara av de bekämpningsmedel som inte kan användas på vanlig soja. Det har också någonting med plöjning att göra. Man behöver tydligen inte plöja innan man odlar med GMO-soja. När man sedan skördat sojan ligger massor av bekämpningsmedel kvar i marken och man skövlar skog för att få tag på nya odlingsarealer. Detta kanske främst gäller de illegala sojaodlingarna. Jag kan inte mycket om det men jag vet att jag har läst om att GMO-sojan har mer negativa effekter än den vanliga. JA? har jag sagt något annat än att GMO inte är bra? det har INGET med regnskog att göra. USA står ensamt för mer än 50% av all jordbruksareal som det odlas GMO grödor på, undrar hur mycket regnskog det finns på slätterna i USA? Förvisso finns det en del GMO grödor i sydamerik också, det skulle väl isåfall vara i Brasilien som du pratar om? jag vet inte, och har inte lyckats hitta belägg för det heller. (jo, ATT det skövlas regnskog, det vet vi och det är för dj-ligt, men pga GMO soja??) Det är ju inte precis länder med regnskog som är de största GMO odlarna (även om de tyvärr säkert finns): KällaCITAT Tabell 1. Global Area av biotekniska grödor 2007: Per land (miljoner hektar)
Rank Rank Country Land Area (million hectares) Samarbetsområdet (miljoner hektar) Biotech Crops Biotekniska grödor 1* 1 * USA* USA * 57.7 57,7 Soybean, maize, cotton, canola, squash, papaya, alfalfa Sojabönor, majs, bomull, raps, squash, papaya, alfalfa 2* 2 * Argentina* Argentina * 19.1 19,1 Soybean, maize, cotton Sojabönor, majs, bomull 3* 3 * Brazil* Brasilien * 15.0 15,0 Soybean, cotton Soja, bomull 4* 4 * Canada* Kanada * 7.0 7,0 Canola, maize, soybean Raps, majs, sojabönor 5* 5 * India* Indien * 6.2 6,2 Cotton Bomull 6* 6 * China* Kina * 3.8 3,8 Cotton, tomato, poplar, petunia, papaya, sweet pepper Bomull, tomater, poppel, petunia, papaya, paprika 7* 7 * Paraguay* Paraguay * 2.6 2,6 Soybean Sojabönor 8* 8 * South Africa* Sydafrika * 1.8 1,8 Maize, soybean, cotton Majs, soja, bomull 9* 9 * Uruguay* Uruguay * 0.5 0,5 Soybean, maize Sojabönor, majs 10* 10 * Philippines* Filippinerna * 0.3 0,3 Maize Majs Source: Clive James, 2007. Källa: Clive James, 2007.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 15:45
|

Medlem

|
CITAT (henriks @ 14-12-2008, 13:33)  JA? har jag sagt något annat än att GMO inte är bra? det har INGET med regnskog att göra. USA står ensamt för mer än 50% av all jordbruksareal som det odlas GMO grödor på, undrar hur mycket regnskog det finns på slätterna i USA? Förvisso finns det en del GMO grödor i sydamerik också, det skulle väl isåfall vara i Brasilien som du pratar om? jag vet inte, och har inte lyckats hitta belägg för det heller. (jo, ATT det skövlas regnskog, det vet vi och det är för dj-ligt, men pga GMO soja??) Det är ju inte precis länder med regnskog som är de största GMO odlarna (även om de tyvärr säkert finns): KällaJag har för mig att det handlade om Argentina, och såvitt jag vet odlas även soja i Brasilien. I Argentina handlade det inte om regnskog, utan om någonting liknande som skövlades och en mycket negativ miljöpåverkan av just sojaodlingen och de fördelar som GMO-soja gav jämfört med vanlig soja. Så du kanske har rätt i att det inte är påverkar regnskogen så mycket som jag fick det att låta. Jag läste det när jag läste om GMO-grödors påverkan på miljön.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 17:07
|

Medlem

|
Annika 59 startade tråden med rubriken Funderar på att skaffa får. Några råd på vägen? Den i och för sig intressanta diskussionen om miljöförstöring, GMO-grödor och djurrättsfrågor kröp in bland svaren till Annika. Nauti, du kunde väl starta en egen tråd?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 17:23
|

Medlem

|
Det kunde jag ha gjort ja  Men det blir väl lätt såhär :/
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|