| |
|
  |
Får, Funderar på att skaffa får. Några råd på vägen? |
|
|
|
|
14-12-2008, 21:41
|
Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 16 231

|
Hej igen!  Jag fick en lösning på det hela så nu är jag med igen på min egen tråd.  Jösses kunde aldrig ana att det skulle vara så känsligt att någon vill bli månskensbonde! Jag får börja med att tack Anki V. Jag har hittat knappen och har tryckt så nu slipper jag att se eländet. Det var riktigt bra för han tänker tydligen inte ge sig. Och Fågelvägen jag ger inte upp mina drömmar för att det finns fanatiker i världen. Jag var bara redo att ge upp det här forumet eller åtminstonde den här tråden. De flesta människor respekterar ju faktiskt andras åsikter och behöver inte hävda sig fullt ut eller alltid ha sista ordet. 5 miljarder människor... tänk om alla skulle behöva ha sista ordet? Jag antar att det är så i vissa länder på vår jord.  men nog om mänskligheten nu. Herregud hade mina hundar rivit får vet jag inte vad jag gjort. Visst min slyngel har varit och skrämt skiten ur grannens höns så de flydde hals över huvud men han rörde dem inte. Gissa om han var lycklig en stund... tills matte kom!  Han gick inte dit mer kan jag säga! Det blev att köpa nya hönor för en del kom inte tillbaka tyvärr. Vi har en räv som stryker omkring här och som senare har varit och tagit hönor. Troligen togs de av den. Men Henriks det vet du väl att gräset är alltid grönare på andra sidan!  Man kan undra varför det är så stora hål i fårnät!? Vore det inte bättre att de var lite mindre så de inte fick ut huvudet? Det blir förståss ännu dyrare stängsel men o andra sidan måste det ju kosta att springa runt och laga och ersätta grannar för diverse uppätna grödor och andra olägenheter. Tack Aqvakul! Jag ska göra mitt bästa, lovar!
Redigerat av Annika_59: 14-12-2008, 21:45
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
I naturen gäller regeln: Äta eller ätas, eller möjligen att försöka undvika att ätas. En del djur äter växter, andra äter dessa djur. That´s life. En del djur äter både växter och andra djur, vi är ett sådant djur. En del av naturen helt enkelt.
Eskimåerna lever i stort sett bara av animalisk föda, vad skall dom odla bland isbergen? Våra samer lever också av mycket kött, skall man förbjuda dom att göra det? Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Människan kan inte som gräsätarna producera protein och andra oundvikliga näringsämnen av gräs. Det är synd om dig Nauti, mer synd än om djuren du ömmar så för.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:01)  Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Det är lite synd om dig också, som tror att alla veganer bara äter soja. </OT> Annika_59 - alpackor är också trevliga djur!
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:01)  I naturen gäller regeln: Äta eller ätas, eller möjligen att försöka undvika att ätas. En del djur äter växter, andra äter dessa djur. That´s life. En del djur äter både växter och andra djur, vi är ett sådant djur. En del av naturen helt enkelt.
Eskimåerna lever i stort sett bara av animalisk föda, vad skall dom odla bland isbergen? Våra samer lever också av mycket kött, skall man förbjuda dom att göra det? Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Människan kan inte som gräsätarna producera protein och andra oundvikliga näringsämnen av gräs. Det är synd om dig Nauti, mer synd än om djuren du ömmar så för. Att driva upp djur, ignorera deras krav på miljö och behandla dem dåligt, för att sedan äta upp dem är naturligt? Att proppa dem fulla med tillväxthormoner så att immunförsvaret bryts ner så att man i sin tur får stoppa dem fulla med antibiotika är naturligt? Att systematist tortera och mörda djur för egen njutnings sull, är det naturligt? Vi behöver inte kött, ägg eller mjölk för att leva. Faktiskt så är en vegansk kost hälsosammare. Allt det handlar om är en dålig vana som folk inte vill bryta, för att de tycker att det smakar gott helt enkelt. Ingenting med köttindustrin är naturligt, och det kan du knappast påstå. De flesta djur har heller inget val, de handlar på instinkt och känner inte till begreppet etik och moral. Sedan att de kan fatta val när det gäller andra saker och har preferenser, det vet jag. Men de kanske inte har förmågan att tänka på andra djurs lidande, men det har vi. Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp. Vi är heller inte begränsade till att känna empati med vår egen art. Många har starka band till sina husdjur. Däremot har folk svårt att relatera köttet de äter till sina husdjur och att de faktiskt sitter och äter på delar av en en gång levande levande kännande individ, precis som familjens katt Pelle. Om saker som sedan är naturliga är negativa för andra och vi kan påverka dem. Varför skulle vi inte ta chansen att göra det? För att vi skapat ett system som ser ut som det gör betyder det att det inte finns plats för positiva förändringar? Är inte ett val som leder till minskat lidande ett bra val? Jag har nämnt det förut, men om vi slutar äta kött, ägg och mjölk så bidrar vi till positiva saker för miljön, för våran hälsa och för djuren. Det är absolut någonting jag tycker att vi skall eftersträva oavsett om det är naturligt eller inte. Det sista tänker jag inte kommentera. Läs det tidigare jag skrivit. Proteine är inte det minsta problem att få i sig. Och jag behöver inte din medömkan, jag klarar mig finfint som vegan och jag har gott samvete också
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 22:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Nauti, du har aldrig jobbat eller varit på besök på ett jordbruk va??? Din beskrivning av hur djuruppfödning går till är helt absurd. Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 23:44
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 14-12-2008, 22:57)  Nauti, du har aldrig jobbat eller varit på besök på ett jordbruk va??? Din beskrivning av hur djuruppfödning går till är helt absurd. Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte. Det svenska jordbruket kanske inte är så extremt som i andra delar av världen, men det är illa ändå. För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika. Sedan fungerar väl inte svenska jordbruk särskilt bra heller. Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren. CITAT Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte. Som du nämner i slutet. De vill inte djurens bästa, de vill bara behandla dem så mycket som krävs för att de skall få profit  Det är ju just det, de är bara pengagenererande objekt som man bara behöver bry sig så mycket om att de producerar det som man vill få ut.
Redigerat av Nauti: 14-12-2008, 23:51
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 23:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 23:44)  Det svenska jordbruket kanske inte är så extremt som i andra delar av världen, men det är illa ändå. För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika. Sedan fungerar väl inte svenska jordbruk särskilt bra heller. Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren. jag skulle föreslå ett studiebesök på ett lantbruk sen kan vi diskutera djuromsorg.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2008, 23:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 23:44)  För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika.
Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren. -Men Hej och Hå !!!!!!!!!!!!!!! Här drar det iväg minsann!!!!! Trodde att den här tråden handlade om FÅR ! Vad har fåren med fiskodlingar att göra? Vad har fåren med griskastrering att göra?
Vi kanske ska blanda in tigrar och lejon och elefanter också?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-12-2008, 23:58)  -Men Hej och Hå !!!!!!!!!!!!!!! Här drar det iväg minsann!!!!! Trodde att den här tråden handlade om FÅR ! Vad har fåren med fiskodlingar att göra? Vad har fåren med griskastrering att göra?
Vi kanske ska blanda in tigrar och lejon och elefanter också?
Det blir lätt så när fanatiker tar ton, kanske är det bäst att bara ignorera henne(?). Hon(?) tycks vara full av förutfattade meningar och totalt oemottagling för argument. Lite krokodilsyndrom över det hela.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 11:03
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 11:05)  Det blir lätt så när fanatiker tar ton, kanske är det bäst att bara ignorera henne(?). Hon(?) tycks vara full av förutfattade meningar och totalt oemottagling för argument. Lite krokodilsyndrom över det hela. Vad är det för fel på krokodiler? Det är en välkänd fördom att de skulle ha dålig hörsel, men det beror ju bara på att vissa har dålig syn och inte ser deras öron.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Annika! Skaffa husdjur som håller marken öppen. Får är ett utmärkt val. Köttet smakar så gott. Vill du ha nät med finare maskor så finns sk viltstängsel. Jag använder det för att inhägna lamorna och skydda trädgården mot rådjur och rävar. Rävarna tar mina ankor och då får jag inga att slakta och äta upp.
Man kan möjligen diskutera om man ska hålla en massa idisslare som släpper ut metan eller om hästar är bättre. Hästkött är också gott men betalas uselt i Sverige.
Det är bra att du inte tar åt dig av fanatiska veganers utfall. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Nauti tycker visst att vi människor är rätt överlägsna djuren: "Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp." Denhär tråden skulle handla om FÅR. Ja, får är ju flockdjur och fungerar verkligen väldigt effektivt som grupp. Så det gäller att ha en tam och tillitsfull ledartacka. Det är hon som bestämmer när man ska akta sig (för Människa Med Maskmedicinspruta t.ex.), när man ska beta och när det är dags att idissla. Däremot blir det ofta bittra strider mellan baggar. Det är inte alldeles ovanligt att de stångar ihjäl varann. Så om man vill ha fred i flocken kan man inte "låta naturen ha sin gång" och behålla alla bagglamm. Sälja till avel är lönsamt, men det kräver lite pappersarbete och koll på födelsevikt mm. Resten av ungbaggarna, ja, de stångas och bråkar, men de är goda! På en punkt har Nauti rätt: De mest försigkomna bagglammen har inga moraliska skrupler, t.ex. när det gäller incest: en mamma eller moster är hur lockande som helst. Resultat av vår felbedömning en sommar: 2 duktiga lamm föddes helt överraskande på nyårsafton, alla de övriga i april. Obs! Mina erfarenheter gäller enbart finullsfår. De är bl.a. kända för många lamm och lamning året runt, om de får tillfälle, alltså. Kanske andra raser - texel? -är fredligare och håller tidtabellen bättre.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Annika: Måste bara berätta lite om min granne som hade får. (Han är 90 år nu och sålde de sista i somras...) Han hade ingen stor besättning utan mer till husbehov, ett 10-tal kanske. De fick gå lösa, men de höll sig alltid i närheten av gården. Jag tror att han gav dem något extra foder varje kväll, så de gick alltid tillbaka till ladugården då. Tänk att bo så. Ett annat tips jag läst om stängsel, sätt nätet på insidan av stolparna (inifrån hagen sett) Annars kommer de snart på att det går att stånga på nätet så släpper det från stolparna och sedan är det bara att knalla ut... Och ja, det var ett Värmlandsfår på bilden  Jag tycker att de ser så mysiga ut, allt från brun, till beige, till mörkt grå, lite extra fluffiga. Och så kommer de att passa bra hemma hos oss, den lilla mark-biten vi ska köpa till består mest av skog och de är en skogs-får variant.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 13:10
|

Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 15-12-2008, 11:20)  Nauti tycker visst att vi människor är rätt överlägsna djuren: "Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp."  Framgångsrik kanske är ett bättre ord. CITAT (Markus_H @ 14-12-2008, 23:47)  jag skulle föreslå ett studiebesök på ett lantbruk sen kan vi diskutera djuromsorg. Så det jag säger stämmer inte ett dyft? Om du varit där så vet du väl mycket väl att de exempel jag drog upp stämmer. Sedan handlar det fortfarande om onödig djurexploatering, som bara leder till negativa konsekvenser. Sedan är jag väl knappast fanatisk. Jag förstår bara inte hur man kan vara så cynisk när det kommer till djur. Vi skiljer alldeles för mycket på våran art och andra djurarter. Många djurarter liknar oss på många sätt, förutom att vi är mycket mer intelligentare. Det gör dem väl inte automatiskt mindre värda? Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Men jag skulle inte komma på tanken att mörda dem och äta upp dem när jag lärt känna dem och färst mig vid dem.
Redigerat av Nauti: 15-12-2008, 13:13
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 13:43
|

Medlem

|
Nauti: jag antar att du inte heller har katt/hund/marsvin/fågel/häst/kanin/råttor/fiskar eller liknande
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 14:26
|

Medlem

|
CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 13:43)  Nauti: jag antar att du inte heller har katt/hund/marsvin/fågel/häst/kanin/råttor/fiskar eller liknande Det jag skrev i mitt tidigare inlägg svarar nog på hur jag ställer mig till det: CITAT Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Fåglar är de enda där som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att skaffa. Då det i princip är omöjligt att få dem att kunna leva efter sina naturliga mönster. Men de andra går nog mycket bra att ha och få dem att må bra och trivas. Katter, hundar, hästar, kaniner, marsvin är väl såvitt jag vet domesticerade desssutom. Det var fel att ta dem i fångenskap till en början, det tycker jag. Men nu lider de knappast av att vara husdjur. Jag tycker inte det är någonting fel alls med att skaffa katt till exempel, eftersom katter knappast lider av att bo med en människa, snarare tvärtom. Jag skulle nog ha en själv om jag inte var allergisk. Fiskar har revir som täcker mycket små arealer i naturen, så att få dem att trivas i ett akvarium är inga problem. Jag tycker ju om djur som sagt, därför äter jag dem inte
Redigerat av Nauti: 15-12-2008, 14:29
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 14:50
|

Medlem

|
Får är också domesticerade...
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 15:01
|

Medlem

|
CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 14:50)  Får är också domesticerade... Okej... en gång till då. Jag citerar mig själv från mitt tidigare inlägg. CITAT Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Om du hade läst tråden från början skulle du sett att jag inte motsatte mig att ha husdjur. Det är jag visserligen om man inte kan ta hand om dem, vilket det är många som inte kan. Men det har jag aldrig påstått att trådskaparen inte kan. Det jag motsätter mig och frågar om är dödandet av fåren. Hur man kan ha hjärta nog att mörda dem efter att ha fött upp dem. Jag upprepar mig igen, jag tycker inte att det är fel att ha djur som man tar väl hand om. Det är bara fel om man missköter dem, driver upp dem för profit eller dödar dem.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Nauti!
Du har framfört dina åsikter. Annika har bett om tips hur man föder upp får. Ytterligare inlägg från din sida lär knappast tillföra något i denna fråga.
Jag föreslår att du tar upp dina djuretiska spörsmål i en annan för ändamålet mer lämplig tråd, eller skapar en egen tråd för ändamålet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2008, 15:18
|

Medlem

|
Eftersom andra fortsätter så fortsätter jag, om någon svarar eller någonting behöver förklaras så gör jag det. Om ingen vill fråga, prata eller föra diskussionen vidare så kommer såklart jag också att sluta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|