CITAT (Heda @ 23-12-2008, 15:37)

flinga100: Jo, men nästa år blir det nog fler såna om de nu tog slut så fort! Blir nog att jag köper någon "Big Skye" hybrid till våren, den ljusgula 'Sunrise' är sååå fin!! Gillar även en riktigt mörkröd som heter "After Midnight", sen kan man ju ta frön från dem och se vad det blir?!?! Roligt!! Hannu Sarenström har en helt underbar som heter 'Pixie Medowbrit' med vitt in mot mitten. Jag är lite galen i solhattar, så det måste bli fler sorter detta år!! Av dom vita föredrar jag 'Alba' framför 'White Swan'. 'Alba' är mer limegrön i kronbladskanterna och har kortare, mer utstående kronblad.
BigSkye hybriderna kan man njuta av här:
www.cone-crazy.com Solhattar är ju lätta att fröså och blommar ofta ganska mycket redan andra året. I år hade jag en som ville blomma redan första året, men den hann inte. Till sommaren kommer jag (nästan iaf) ha haav av Solhattar, mest röda men även vita. Du kan få några plantor av den röda till våren om du vill, jag kommer nog att behöva gallra lite. Köp några av annorlunda sort, de växer fort till stora plantor och kan delas redan efter ett till två år. På sensommaren brukar det finnas stora plantor (2-3 liters krukor) för ca 100-150 kr beroende av sort. Jag blev för snål i höstas, det ångrar jag, Billbäcks hade ljusgula i stora krukor för 160kr....jag skulle ha köpt en...
//Heda
Tack för tipsen. Det låter som om du har en väldigt fin trädgård!
Kan man få dem att blomma första året om man sår tidigt, tro?
/Helen
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.