Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jordskalvet i Skåne, nu behövs det hjälp, Du kan oxå göra en insats
          Aqvakul
          Inlägg 14-06-2011, 06:53
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 13-06-2011, 22:28) *
          Eftersom det stora bygrälet tycks ha brutit ut drar jag en vits från Västkusten.

En stockholmare på besök i Götet var lite nyfiken på hur hans landmän betraktades från en västlig horisont så han frågade en Kålle:

- Hur beskriver ni göteborgare oss stockholmare när ni pratar om oss?

- Vi pratar inte om er.

biggrin.gif

Så ska de tas! tummenupp.gif giggle.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 23-06-2011, 22:39
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.youtube.com/watch?v=1Zn0zkPMe4w

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-06-2011, 06:37
          Länk hit: #123

Medlem

CITAT (Ralf @ 23-06-2011, 23:39) *

Den är fin den! tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 24-06-2011, 08:13
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Hjälp. giggle.gif Jag undrade en gång hur danskarna kan höra om deras barn har talsvårigheter, men kanske att skåningarna har samma dilemma.

... Vilket får mej osökt att tänka på några bekanta här som när deras son började skolan fick veta att han fick extra-hjälp av en talpedagog för att han inte kunde prata riktigt rent. När föräldrarna informerades om detta fick även skolan en aha-upplevelse - pojkens far kom nämligen från Skåne och därifrån kom väl det orena uttalet. naughty.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-06-2011, 20:52
          Länk hit: #125

Medlem

Kom osökt att tänka på "Blomsterhandeln Gladiolusen", med Birgitta Andersson... sick.gif giggle.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 25-06-2011, 09:16
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Avundsjukan lyser igenom, hörrududu naughty.gif

Två små snuttar att njuta av - Gladiolusen och Sveriges vackraste röst.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-06-2011, 09:46
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Myosotis @ 12-06-2011, 23:41) *
          Jag har hört precis tvärtom, att skåningar och danskar inte kan/vill förstå varandra. dunno.gif
          För att just i det fallet tyckte jag det lät nedlåtande mot en medlem som skriver fullt begriplig danska, som att hon inte hade rätt att vara här. Jag hade aldrig haft en tanke på att det kunde finnas svenskar som inte kan läsa danska.

Det har jag också reagerat på. Danska är eg inte speciellt svårt att läsa. I praktiken var det samma språk fram till medeltiden då gustav Vasas bibel trycktes som den första svenska bok på rikssvenska, kraftigt påverkad av Mälardalens dialekt och uttal. I gamla gränstrakter i södra Sverige förstod man nog danska väl så bra om inte än bättre än Mälardalssvenska på den tiden. I västgötska finns en del dialektsord som förmodligen har fornnordiskt ursprung och där motsvarande ord i danskan fortfarande finns kvar och används.
          Sen har ju danskan lite avvikande stavning mot svenska att "t" ofta byts mot "d" i danska osv men man begriper ju ändå när man läser för orden har ju ofta samma grund.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-06-2011, 09:52
          Länk hit: #128

Medlem

Mina danska vänner säger att de har lättare att förstå den svenska som talas i Mälardalen än utpräglad skånska. Däremot förstår skåningar i allmänhet talad danska bättre än de som bor längre upp i landet. Skriven danska eller norska tror jag faktiskt nästan alla, om de ger sig tid, förstår det mesta av.

--------------------

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-06-2011, 10:09
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 25-06-2011, 10:52) *
          Mina danska vänner säger att de har lättare att förstå den svenska som talas i Mälardalen än utpräglad skånska. Däremot förstår skåningar i allmänhet talad danska bättre än de som bor längre upp i landet. Skriven danska eller norska tror jag faktiskt nästan alla, om de ger sig tid, förstår det mesta av.

Kan det bero på att man är präglad av det språk man hör på radio/ tv? För det är intressant när jag hörde på en språkforskare att mälardalssvenska/ Stockholmska är den mest avvikande svenska dialekten egentligen eftersom den påverkades av statsmakten för att särskilja sig från danska/ norska och ge svenska riksspråket en status som eget språk.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-06-2011, 10:15
          Länk hit: #130

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 25-06-2011, 10:52) *
          Skriven danska eller norska tror jag faktiskt nästan alla, om de ger sig tid, förstår det mesta av.

Det går ju faktiskt att läsa både holländska, färöiska och afrikaans med flera germanska språk, om man bara koncentrerar sig. Att förstå de talade versionerna av samma språk övergår dock mina färdigheter.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-06-2011, 10:21
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Markus_H @ 25-06-2011, 11:09) *
          Kan det bero på att man är präglad av det språk man hör på radio/ tv? För det är intressant när jag hörde på en språkforskare att mälardalssvenska/ Stockholmska är den mest avvikande svenska dialekten egentligen eftersom den påverkades av statsmakten för att särskilja sig från danska/ norska och ge svenska riksspråket en status som eget språk.

Mina danska vänner säger att de har problem med difftongerna i skånskan, precis samma problem som vi svenskar har med den danska som talas på Själland.

--------------------

zon 1

Citera
          Red Top
          Inlägg 25-06-2011, 10:33
          Länk hit: #132

Medlem
          Medlem nr: 16 329

Jag tror helt enkelt att många upplänningar är rätt ännaklämda. Eller också är de alldeles för hialösa för att ta sig tid att förstå.

ninja.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-06-2011, 10:51
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Den där skillnaden har ju funnits långt innan radio/TV. Det finns väl ingen dialekt som kallas mälardalssvenska eftersom dialekterna är så olika inom den regionen. Det går ju inte att jämföra Eskilstunadialekt eller Västeråsdialekt med Nyköpingsdialekt eller Stockholmska t.ex. T.o.m. i Stockholm talar man ju olika beroende på vilken sida slussen man kommer ifrån (grov generalisering)
          Som jag ser det så är väl rikssvenska en benämning på ett språk som används för att uppnå största möjliga förståelse utan lokala särtecken, ett sorts standardspråk som faktiskt lärdes ut i skolor över hela landet som "ren svenska" i början på förra seklet. Vi använder ju oss alla av standardspråket i skriftspråket men inte överallt i talspråket.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 25-06-2011, 11:44
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag har jätteproblem att förstå danska - och det beror inte på att jag är för slö för att orka läsa. Har flera valpar som jag sålt till Danmark och att tala i telefon med ägarna där jag inte ser munnen samtidigt som jag hör dom är helt omöjligt. När vi mailar till varandra måste jag ofta fråga om vad ord betyder, jag menar att om dom frågar mig om något och jag förstår det mesta men inte själva kärnpunkten är det svårt att ge ett vettigt svar. Träffas och pratar vi blir ung. hälften av vad jag säger "va??" En gång för länge sedan jobbade jag ihop med ett gäng danska tjejer och vi pratade engelska med varandra för att slippa tjata om eller missuppfatta.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-06-2011, 12:17
          Länk hit: #135

Medlem

Jag tyckte det var pinsamt när jag var på McDonalds i Helsingör o var tvungen att beställa på engelska blush.gif Men de har en hemsk knepig dialekt på Själland. På Jylland där jag har semestrat mer än jag kan hålla räkning på har det alltid varit lätt att prata med danskar. Även på södra Jylland på gränsen mot Tyskland där de normalt inte har svenskkunskaper som i turistorter i norr.

Jag hade dansk kurslitteratur en gång och det gick långsammare att läsa än motsvarande engelsk. Ju mer facktermer och formellt språk ju svårare blev det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 25-06-2011, 13:45
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Ja, det är ju lite vad man är van vid... har aldrig haft orsak att lyssna på eller prata mycket danska eftersom jag inte har haft några danska bekanta förut. Däremot har jag inga problem att förstå den bredaste skotska eller irländska - vilket många har även om dom är bra på engelska.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-06-2011, 13:51
          Länk hit: #137

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anki på Öland @ 25-06-2011, 14:45) *
          Ja, det är ju lite vad man är van vid... har aldrig haft orsak att lyssna på eller prata mycket danska eftersom jag inte har haft några danska bekanta förut. Däremot har jag inga problem att förstå den bredaste skotska eller irländska - vilket många har även om dom är bra på engelska.

50% av irländska dialekten är ordet "fock", så lär du dig det är mycket vunnet rolleyes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-06-2011, 21:24
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Danskan är lite lustig genom att man talar inte som man skriver, talspråket har förändrats snabbare än stavningen. Av den anledningen lär danska skolbarn vara väldigt dåliga på stavning. Åtminstone har jag hört detta. Sen finns det danska och danska. En del danskar går att förstå vad de säger men andra förstår jag att även Prins Henrik hade problem med. biggrin.gif Sen har vi räkningen med alla dessa halva och hela fjärsar och tersar. Usch.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Carl
          Inlägg 27-06-2011, 17:34
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Någon landsdel måste vara bäst i detta fall så är det skåne bara acceptera. Värför inte ha en vägtull på Hallandsåsen som 08 har? Varför ska vi betala i Sth när det omvända inte gäller ?

Citera
          Ralf
          Inlägg 28-06-2011, 19:04
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Berith @ 24-06-2011, 09:13) *
          Hjälp. giggle.gif Jag undrade en gång hur danskarna kan höra om deras barn har talsvårigheter, men kanske att skåningarna har samma dilemma.

... Vilket får mej osökt att tänka på några bekanta här som när deras son började skolan fick veta att han fick extra-hjälp av en talpedagog för att han inte kunde prata riktigt rent. När föräldrarna informerades om detta fick även skolan en aha-upplevelse - pojkens far kom nämligen från Skåne och därifrån kom väl det orena uttalet. naughty.gif

Danska barn börjar prata ca 6 månader senare än andra barn. Danskarna själva medger att det är så att deras språk mera består av läten än av stavelser
          Det heter tex "-bake en kake" men dom säger "-baaee en kaaee" så dom stackars barnen sitter där med gapande mun o kikar på sina föräldrar.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

8 sidor V  « < 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 12:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon