CITAT (Myosotis @ 12-06-2011, 23:41)

Jag har hört precis tvärtom, att skåningar och danskar inte kan/vill förstå varandra.
För att just i det fallet tyckte jag det lät nedlåtande mot en medlem som skriver fullt begriplig danska, som att hon inte hade rätt att vara här. Jag hade aldrig haft en tanke på att det kunde finnas svenskar som inte kan läsa danska.
Det har jag också reagerat på. Danska är eg inte speciellt svårt att läsa. I praktiken var det samma språk fram till medeltiden då gustav Vasas bibel trycktes som den första
svenska bok på rikssvenska, kraftigt påverkad av Mälardalens dialekt och uttal. I gamla gränstrakter i södra Sverige förstod man nog danska väl så bra om inte än bättre än Mälardalssvenska på den tiden. I västgötska finns en del dialektsord som förmodligen har fornnordiskt ursprung och där motsvarande ord i danskan fortfarande finns kvar och används.
Sen har ju danskan lite avvikande stavning mot svenska att "t" ofta byts mot "d" i danska osv men man begriper ju ändå när man läser för orden har ju ofta samma grund.