Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > övervintrande pelargoner
          gigi
          Inlägg 20-12-2008, 19:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 6 071

Jag övervintrar bland annat pelargoner i ett rum som har ljus med hjälp av en växthuslampa och varmt
          (5-13 rader) med hjälp av en frostvakt. Nu har jag 3 st, pelargoner som blommar för fullt. De sätter också nya knoppar hela tiden. Vatten får de var annan vecka. Ska jag låta dom blomma eller ska jag ta bort knopparna? Jag vill ju gärna att dom ska blomma i sommar också när man kan se det.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 21-12-2008, 20:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Jag har fortfarande mina i det oisolerade uterummet giggle.gif de blommar likadant nu som de gjort hela sommaren happy.gif
          Jag ansar o klipper dem sedan i vår och planterar om dem i ny jord, blir det för kallt tar jag in dem.

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-12-2008, 21:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT
          Ska jag låta dom blomma eller ska jag ta bort knopparna? Jag vill ju gärna att dom ska blomma i sommar också när man kan se det.

Låt dom blomma smile.gif det gör inget dom kommer blomma i sommar me... När du ger dom ny jord i vår får dom nya krafter smile.gif

Mina blommar inte men jag har fått massor med nya blad och skott? När jag satte in dom i förådet var dom väldigt lilla därann, jag hade planterat ner dom i krukor utan hål i botten!!! för dom står på trappen i direkt sol hela dan... men på höstkanten hade jag flyttat på dom för dom var i vägen när vi sprang ut och in... jag hade ställt dom vid förådetsvägg vars tak inte har stupränna! jag tänkte inte på det... men krukorna fylldes med vatten och pelagonerna simma i några veckor!!! och utan ljus!!
          När det var dax för vinterförvaring tänkte jag... bära eller brista klarar dom sig så är det bra... för att spara plats tog jag bort mycket av jorden ställde ner alla i en låda. Nu är hela lådan full med blad:) har 8-13 grader där inne och ljus 14 timmar om dagen. Om dom fortsätter så här kommer jag få många nya plantor nästa år... av alla skott jag kommer få då dom ska klippas ner smile.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 22-12-2008, 16:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan:
          Man kan minska blommor för att behåller sina växter stark o fint.
          H: Bassam

Citera
          Maria S i Skåne
          Inlägg 22-12-2008, 21:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 13 093

Har drygt 200 sorter som övervintrar i mitt garage.
          Beroende på sort och plantans skick låter jag knopparna vara.
          Är det en storväxt typ Mårbacka klarar de att blomma året om, de gamla sorterna är väldigt tåliga.
          Är det en miniatyr kniper jag bort knopparna för att kraften ska gå till plantan.

Titta på förhållandet mellan blommor och blad, det ska vara fler blad än blommor så här års.

Citera
          gigi
          Inlägg 24-12-2008, 19:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 6 071

Tack alla ni som svarat på frågan om att övervintra pelargoner. Jag låter dom blomma och går ut med jämna mellanrum och njuter av prakten tummenupp.gif
          Nu önskar jag alla en riktigt GOD JUL! biggrin.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 26-12-2008, 20:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Här kommer utlovat kort på mina pelagonier... som jag berättade om tidigare.
          Dom var nästan helt karla och väldigt vattenskadade när jag satte in dom för vintern.
          Bära eller brista... jag satte dom i en ikea låda utan hål i botten! men jag har vattnat sparsamt.
          Bifogad fil  DSC00883.JPG ( 58.63k ) Antal nedladdningar: 39

Det är vanlig... heter det engelsk pelagon? jo så var det nog... 10 st röda och 3 st rosa (dom står lite "på varandra").

Nästa år ska dom få bo på min norra sida av huset, en granne har ENORMA pelagonier på sin norra sida dom trivs visst bättre där yes.gif

CITAT
          Maria S i Skåne - Har drygt 200 sorter som övervintrar i mitt garage
          Oj! va! får du plats med 200 st ??? vilken temperatur har du i garaget?

CITAT
          gigi - Nu önskar jag alla en riktigt GOD JUL!

Jag önskar dig... God forsättning smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon