Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Årets jujgran
          Berith
          Inlägg 27-12-2008, 10:06
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gillan @ 27-12-2008, 09:29) *
          Ha en god fortsättning smiley_small_hug.gif

Hug på dej också. flirting.gif

En del tycker vi lika och en del olika när det gäller det här, och jag undrar mest över varför en del gör som dom gör. Vi har haft trådar förut om att granen slängs ut annandag jul för att dom är sååå trötta på pynt som varit framme sen första advent. Leta ska du se... yes.gif

Och att jag drog jämförelsen med semester var lite att jag tänkte mej att klä granen flera veckor före jul, var som att gå i bikini flera veckor före semestern. Typ... g.gif

Sen känns det som att ni som börjar tidigt och slutar tidigt vill försvara er när ni får frågan varför. Ni inte bara förklarar er alltså, utan det ska bevisas och nästan överbevisas varför ni gör som ni gör. Det är lite konstigt tycker jag. unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Kat
          Inlägg 27-12-2008, 10:48
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

julgran08.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 27-12-2008, 11:40
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Bifogad bild

Nu fungerade det plötsligt biggrin.gif Fast nu har smileysarna försvunnit! Det finns bara 6 st kvar blink.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Gillan
          Inlägg 28-12-2008, 06:26
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Berith @ 27-12-2008, 10:06) *
          Hug på dej också. flirting.gif

En del tycker vi lika och en del olika när det gäller det här, och jag undrar mest över varför en del gör som dom gör. Vi har haft trådar förut om att granen slängs ut annandag jul för att dom är sååå trötta på pynt som varit framme sen första advent. Leta ska du se... yes.gif

Och att jag drog jämförelsen med semester var lite att jag tänkte mej att klä granen flera veckor före jul, var som att gå i bikini flera veckor före semestern. Typ... g.gif

Sen känns det som att ni som börjar tidigt och slutar tidigt vill försvara er när ni får frågan varför. Ni inte bara förklarar er alltså, utan det ska bevisas och nästan överbevisas varför ni gör som ni gör. Det är lite konstigt tycker jag. unsure.gif

Hihi, antagligen är det nåt fel på just mig, för jag förstår inte riktigt vad det är för sorts svar du vill ha? Jag tycker att de som svarat har gett ett svar. Varför du tolkar en del svar som försvar eller överbevisning förstår jag inte. Men jag kommer med en motfråga; Vad exakt gör du de två, tre sista dagarna före julafton! Egentligen skulle jag vilja veta allt du gör dagen före........sliter du dig halft fördärvad fram till kl 02 på natten innnan!......eller...............bara nyfiken shy.gif

Förresten! Det där med granen och klapparna, finns det nåt vackrare än en klädd gran med en massa klappar under? Ska den bilden bara vara för ett par timmar!? Nääääe,.................jag älskar när "klapphögen" växer under granen och alla behöriga ser sina namn och börjar gissa låååångt före dopparedan............och de har inte en aning om vad som finns i naughty.gif ............fast de tror det giggle.gif

Redigerat av Gillan: 28-12-2008, 06:32

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2008, 08:03
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Gillan @ 28-12-2008, 06:26) *
          Hihi, antagligen är det nåt fel på just mig, för jag förstår inte riktigt vad det är för sorts svar du vill ha? Jag tycker att de som svarat har gett ett svar. Varför du tolkar en del svar som försvar eller överbevisning förstår jag inte. Men jag kommer med en motfråga; Vad exakt gör du de två, tre sista dagarna före julafton! Egentligen skulle jag vilja veta allt du gör dagen före........sliter du dig halft fördärvad fram till kl 02 på natten innnan!......eller...............bara nyfiken shy.gif
          Förresten! Det där med granen och klapparna, finns det nåt vackrare än en klädd gran med en massa klappar under? Ska den bilden bara vara för ett par timmar!? Nääääe,.................jag älskar när "klapphögen" växer under granen och alla behöriga ser sina namn och börjar gissa låååångt före dopparedan............och de har inte en aning om vad som finns i naughty.gif ............fast de tror det giggle.gif

Vad jag vill ha för svar...? g.gif Ja inte vet jag, egentligen.Tycker bara det blir lite försvarstal över svaren. rolleyes.gif Eller det kanske bara är jag, för att jag brukar svara 'rakt' på frågor.

Vad jag gjorde dagarna före jul...? Tjaa, på måndagen handlade jag den sista maten, skinka bla, och sånt som skulle vara färskt och stå sej till nästa måndag. Slog in julklapparna (hade iofs börjat lite på helgen). Tisdag strök jag gardiner och satte upp i köket bla, tog in granen och klädde den... la klapparna under. Pyntade övrigt, och kokade skinkan på kvällen. Lite sånt blev det dagarna före jul, ingen stress med det. Tycker också att en klädd gran med klappar under är vackert, men inte i förväg.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          kasam
          Inlägg 28-12-2008, 09:05
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Slarvläst tråden, som ju BERÄTTAR vad ni gör inför julen. Ja, och så MOTIVERAR ni också varför ni gör som ni gör. Berith är inte riktigt nöjd no.gif , eller hur? unsure.gif Blir nyfiken på vad du gör för skillnad mellan att förklara o att försvara. confused.gif
          Ge oss exempel på när du FÖRKLARAR varför du gör som du gör inför julen.
          Ge oss exempel på när du FÖRSVARAR varför du gör som du gör inför julen.
          Ja, o sedan om du svarar "rakt" eller krokigt, spelar mig ingen roll. smile.gif

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          Klura
          Inlägg 28-12-2008, 10:10
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Vi har inte alltid just julgran.
          Vi bor lite trångt så en Jul-en passar oss bättre. Eller en minigran.
          Nån gång har vi haft tallris som vi klätt och det blir också fint.
          En jul när vi hade en Nymfparakit var julgransfoten upptagen av hans klätterträd.
          Då blev det att vi klädde trädet istället och pippin har väl aldrig varit så lycklig någon gång.
          Fanns glitter att klänga och hänga i och många kulor att spegla sig i giggle.gif

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-12-2008, 10:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Berith @ 28-12-2008, 08:03) *
          ...Tisdag (...) tog in granen och klädde den...

fear.gif Tisdag!!! Det var ju dagen före julafton! Jag som trodde jag hade hittat en person som inte förstör julen på det här viset! Allt annat bryr jag mig inte alls lika mycket om som du verkar göra, men just julgranen är jätteviktig för mig. Här får den inte kläs förrän julaftons kväll, jag tror faktiskt jag skulle hellre vilja vara utan gran än klä den tidigare!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2008, 10:20
          Länk hit: #49

Medlem

Började om med att läsa tråden, citerar ingen men hittade bla att nån klädde granen så tidigt för att h*n tyckte så mycket om julen. Nån tog in granen tidigt för att katten skulle vänja sej vid att det fanns en gran?? Nån tredje klädde granen till första advent för att slippa stressen. Och en annan tyckte inte det var roligt med julpynt efter jul...!

Myosotis, när jag var liten klädde vi granen på julaftons förmiddag och då var ju hela magen full med pirr och man väntade och väntade och lyssnade på Nicke Lilltroll på radion. Nu klär vi den på kvällen dagen innan för att jag vill ju vara med och på julaftons fm fixar jag med maten (griljerar skinkan och gör Jansson, utan Jansson men med 40%-ig frestelse). Vi har till och med den ljusslingan som fanns i barndomens gran, har övertagit den och hoppas den håller många år än.

--------------------

Citera
          diva&hero
          Inlägg 28-12-2008, 11:14
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Jag tycker att det är kul att få veta hur alla gör inför julen, alla är vi olika och det är väl tur det! Hur man följer traditioner eller inte..
          Jag tar in granen när jag känner för det och tar ut den när jag känner för det!
          Efter nyår brukar jag börja blicka framåt och se fram emot våren och SOMMAREN, som jag förresten också älskar!! , och då får granen åka ut.
          Jag pyntar och sånt för att jag känner för det , inte för att jag måste eller för att det är tradition.
          God fortsättning till er alla!! smile.gif

/Ullis

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-12-2008, 11:20
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (diva&hero @ 28-12-2008, 11:14) *
          ...Jag pyntar och sånt för att jag känner för det , inte för att jag måste eller för att det är tradition.

Det gör jag också; samtidigt är det det jag menar när jag säger tradition. Jag gör som jag brukar för att det känns rätt. Skulle jag inte känna för att fira jul ett år så skulle jag låta bli.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          diva&hero
          Inlägg 28-12-2008, 11:39
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Förra året hade jag inte nån julgran inne, den fick stå ute på altanen. Det var fint det med!
          På julafton samlas vi hemma hos oss (har vi som tradition.. biggrin.gif ) Men i år skippade vi julmaten! Det blev oxfilé och potatisgratäng istället. Det uppskattades av våra gäster(fast dom visste om det i förväg så dom hade säkert ätit julbord i förväg smile.gif )
          Så i år har vi bara köpt en julskinka och haft den som smörgåspålägg.
          Vi gör lite som vi vill men det gör väl inget så länge vi är nöjda. yes.gif

/Ullis

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 28-12-2008, 12:00
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (diva&hero @ 28-12-2008, 11:39) *
          Men i år skippade vi julmaten! Det blev oxfilé och potatisgratäng istället. Det uppskattades av våra gäster(fast dom visste om det i förväg så dom hade säkert ätit julbord i förväg smile.gif )
          Så i år har vi bara köpt en julskinka och haft den som smörgåspålägg.

/Ullis

Det är många år sedan vi slutade med julmat på julaftonen. Vi äter något som alla tycker om. I år blev det räkor till förrätt, potatisgratäng och rostbiff till huvudrätt och cheescake med björnbär till efterrätt.
          Sen fikar vi och äter godis hela julhelgen så nog får magen det den ska ha sick.gif .

Julbord går ofta vi som är lite äldre ut och äter vid 4.e advent. I år var vi till Torpshammars herrgård. Ett ställe som jag varmt kan rekommendera. Fantastiskt miljö, familjär stämning och ett underbart julbort där inget fattades + proffsig underhållning.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2008, 12:17
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Anki V @ 28-12-2008, 12:00) *
          Det är många år sedan vi slutade med julmat på julaftonen. Vi äter något som alla tycker om.---

Vågar väl snart inte fråga, eller kommentera... cool.gif

Här äter vi julbord med julmat, men bara sånt alla tycker om. sleep.gif

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 28-12-2008, 12:29
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (Berith @ 28-12-2008, 12:17) *

rotfl.gif rotfl.gif

--------------------

Citera
          Monaxe
          Inlägg 28-12-2008, 12:47
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Ingen ide att ens försöka svara på detta.... rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Anki V
          Inlägg 28-12-2008, 12:53
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Fast det är bara det där med julmaten på julafton som vi ”gjort våld på” whistling.gif .

1:a advent tas stakar och stjärnor fram + att jag gör en lite grupp med enbart vita hyacinter och inga direkta juldekorationer.

Bifogad bild

Veckan före julafton så bakas det, lagas mat och städas….Ex. ett speciellt matbröd med mycket sirap ska bakas och sillen läggas in. Pepparkakshuset ska dekoreras, knäck ska kokas och en hel massa julgrupper komponeras.

Dagen före julafton städas det sista, granen kläs och ”pyntet” ställs fram på nystärkta juldukar. Julglöggen blandas och skinkan griljeras.

På julaftons förmiddag får det inte finnas några julförberedelser ogjorda…..möjligen kan man få slå in något litet sistaminutenpaket men annars så ska familjen enbart njuta av friden, den goda maten och att allt är så pyntat och fint.

Ett mindre julbord med dopp i gryta, sill, kalvsylta, leverpastej osv. äts till frunch under alla juldagarna.

Janssons frestelse äts som middag på juldagen.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-12-2008, 14:22
          Länk hit: #58

Medlem

Men... rotfl.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Chamomille
          Inlägg 28-12-2008, 14:28
          Länk hit: #59

Medlem

Själva har vi knappt gjort ett skvatt. Bortbjudna till pappsen. Fick Jansson, laxpudding och skickamacka. Efter det ett glas av Dunderglöggen rolleyes.gif Den uppskattades där också yes.gif

Vad det här har med årets jujgran att göra fattar jag inte....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-12-2008, 15:37
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hoppas ingen ligger packad under granen efter all dunderglögg och alla syltor angel_not.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon