Hej alla tyskakunniga. Jag kommer att några veckor framåt bestämma bin. Tyvärr finns det inga svenska bestämningsnycklar, Sverigenyckeln om bin dröjer ett antal år, så man får gå utomlands. Nu tragglar jag med nycklar från Fauna Helvetica, dvs Djuren i Schweiz, en serie ungefär i stil med den svenska Nationalnyckeln fast inte så ambitiös så dom har nog förutsättningar att klara av det.
Givetvis är då nycklarna på tyska och det var ca 40 år sen jag läste tyska i skolan. Ok, eftersom Schweiz är flerspråkigt är nycklarna även på franska men franskan kan jag ungefär lika bra som swahili trots att jag läst franska ett år. Att nycklarna inte även är på italienska hänger nog samman med att alla söder om Alperna är entomologiska analfabeter.
Jag har dock ett tysk-svenskt lexikon så det går bättre och bättre men lexikonet är inte så omfattande. Därför tänkte jag terra er här med lite frågor då och då när jag kör fast. Därför kommer två frågetecken här:
Lappen och
ausgerandet. Textsammanhang:"Tergit 7 mit Zähnen oder Lappen oder am Endrand deutlich ausgerandet oder schmal dornaktig". Alltså, sista bakkroppssegmentet med tandliknande utskott eller (?) eller vid bakkanten tydligt (?) eller smalt taggformat.